Moderator: Brior

 
Byrax
Topic Author
Posts: 1094
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Svavelvinter, igen

Mon 11 Jan 2016, 12:23

Japp, Äventyrsspelsboken fick fast mig (och flera) i nostalgifällan och då specifikt Svavelvinter igen.

Drar därför snart igång en ny genomkörning av originaläventyret med ett gäng som inte spelat det, men med justeringar utifrån boksettingen och med de nya reglerna (dock ej skuggspel etc utan mer klassiskt stuk - åtminstone i SV).

Läste om Svavelvinterboken nyss (med stor behållning!), men har inte hunnit med SS och VV än, working on it.

Nu blir det nog bara första Svavelvinter vi kommer att orka köra (nuvarande RPG-sessioner brukar vara 3 spelmöten, sedan fallerar den settingen och ngt nytt körs ett halvår/år senare), men om O4Ö etc skulle bli aktuellt, efter moddning från SS och VV så har jag en fråga till de som rebootat de gamla äventyren utifrån nya spelet/böckerna:

Har ni några tips på "planteringar" jag bör/måste göra redan i SV - för att få det att flyta bättre senare?
Arn känns ju gjuten att ha med på båten dit, även om han och draken känns lite "scriptade" om man låter spelarna lyssna på deras uppgörelse.

Är det ngn annan bokperson/händelse som bör introduceras?

Tänkte låta en RP få ett uppdrag liknande Briors och en annan Baldyrs dvs Expedition Cruri samt Vapensmugglingen, resterande får de vanliga ingångarna; Fingolf, Hämnd, Heligt Uppdrag etc, ev med en Digeta-ingång (att ta reda på vad som är gång som hotar svavlet + undersöka shaguliterna dvs Praanzuppdraget).

Tacksam för alla tips (har snappat upp en hel del redan på detta forum och från krönikor).
Last edited by Byrax on Tue 02 Feb 2016, 11:22, edited 3 times in total.
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Svavelvinter igen

Mon 11 Jan 2016, 23:22

Har du lyssnat på spelpodden? Där finns nog en del tips:

http://www.vispelarrollspel.se/
 
Byrax
Topic Author
Posts: 1094
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: Svavelvinter igen

Tue 12 Jan 2016, 13:38

Ok, skall ta mig en lyss även om jag inte är ngn podd-fan.
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Svavelvinter igen

Tue 12 Jan 2016, 14:53

Jag hade planterat Tobik som en RhabdoRana-mördare. Hade även plockat in Abzulvan som agenter för att eliminera shaguliterna. Kul twist är att en RP ovetande är shagulklon (söker sin försvunne broder i den yttersta norden). Kanske även lägga in någon koppling om Trinsmyriska rebeller med koppling till upprorsmännen på Marjura. Inte fel att ha Praanz på plats heller.

Jag hade definitivt använt skuggspelet med olika stadsdelar i Arhem som sfärer för att få kul intriger att krydda karaktärsspelet med. Hade också gjort om så RP tog plats som befintliga personer (Moska, Malek Mangus, Rurik Ornetand, Rumpelak etc) för att få direkt koppling och incitament i historien.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
Byrax
Topic Author
Posts: 1094
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: Svavelvinter igen

Tue 12 Jan 2016, 15:26

Tackar!

Jo, Tobik hade jag som RR-mördare redan förra vevan (1992), med ett första attentatsförsök mot Perrima så att hon blev hospitaliserad några dagar efter att ha ha kontrakterat spelarna för Kmordafärden, och även ett senare giftförsök mot spelarrna när de rotat om shaguliterna för mycket (där de hittade en mystisk stengroda i gröten), vill jag minnas.

Tar nog Mogerlandtwistvarianten när ngn av spelarna stupat och skall in med en ny karaktär (då kan man ju köra Praanz/Remuntra-resan med ett till skepp dit).

Tänkte köra R.A.W och låta ödet ha sin gång och inte vara mjäkig, missar man t ex Domonafällan så stryker man med...

"Heligt Uppdrag" - skall få vara en utsänd från Abzulvan - inte nått dit i böckerna än, men sett tråden hos EG.

Tänkte köra både Arhems Sista etc och Döds Ände som parallellscenarier när "handlingen" nått dit, och på så sätt få in lite andra perspektiv/personer.
Last edited by Byrax on Thu 14 Jan 2016, 15:01, edited 2 times in total.
 
Baldyr
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Svavelvinter igen

Tue 12 Jan 2016, 18:35

Överhuvudtaget hjälper det att ha läst materialet som följer äventyret. Allt från de gamla spelmodulerna (Trakorien, Oraklets fyra ögon, m fl) till romanerna och världsdelen i det nya spelet. Det ursprungliga Svavelvinter skrevs ju utan att det egentligen fanns någon definierad värld, och mycket lades till i intrigen senare (Elmesums och Rirbas roll, exempelvis). Landakennings lagoband är en detalj som man bör vara medveten om redan under första delen i kampanjen. Eller vad det innebär om man dricker ur Jordblodskällan.
 
User avatar
Gaddeborg
Posts: 256
Joined: Tue 18 Feb 2014, 17:40

Re: Svavelvinter igen

Wed 13 Jan 2016, 00:59

Det viktiga är Arn tycke jag, samt även lite världsbeskrivning så det inte blir för mycket med O4Ö sen.

Jag tycker inte att man skall hinta om RR och så redan i svavelvinter, de blir coolare ju mindre man vet och om de kommer som en överraskning
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Svavelvinter igen

Wed 13 Jan 2016, 13:26

Ja, man behöver ju inte avslöja RR i Svavelvinter. Däremot gillar jag tanken med mordoffer med kvarlämnade stengrodor som får sin förklaring i O4Ö.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
Byrax
Topic Author
Posts: 1094
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: Svavelvinter igen

Wed 13 Jan 2016, 13:47

Det var tanken med stengrodan. RR nämndes inte förrens vi drog igång O4Ö då RR fick vara en sedan många hundra år bortglömd och förmodat helt utslocknad lönnmördarliga, som vaknat till liv med dolda planer. Kändes episkt. När spelarna gjorde kopplingen med att Tobik troligen varit en RR utifrån grodan på Marjura tyckte de att det varit en cool plantering.
 
Byrax
Topic Author
Posts: 1094
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: Svavelvinter igen

Thu 21 Jan 2016, 17:39

En liten fundering. Hur har ni gjort med övergången från Kmordatemplet till Cruris gravar?

Tycker den iofs är naturlig (dvs kvurerna vågar sig fram, berättar legenden om forntida vapen etc), men lite för rälsad och när jag körde sist så drog äventyrarna direkt till Cruri efter templet (och sen mot Järntornet). Jag vill ha gruppen tillbaka i Arhem mellan varje deläventyr, med fler möjligheter till interaktion och förväxlingar med aktörer där.

Tänkte köra övergången som vanligt, men när det är dax för överlämnandet av statyetten så är den antingen stulen (av konkurrentgänget Robur & Co), eller överlämnad av misstag till desamma (då kvurerna trodde de var profetians utnämnda, men inser att de lämnat statyetten till fel gäng när de nu sett spelarnas dådkraft...). Roburligan gav sig sedan av till Arhem för att utrusta en expedition mot Cruri, vilket kvurerna kan vittna om.

Har någon annan något uppslag/vinkling på detta?

Tänker för övrigt sno cliffhangern från Baldyrs flykt med vapnen, dvs där han sätter kurs mot ett berg, men för sent inser att det är en snöstorm. Bra läge att bryta en session på.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests