Moderator: Brior

 
Baldyr
Topic Author
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Kvinnan, igen

Sun 27 Sep 2015, 13:42

Ett stort frågetecken i vår påbörjade kampanj är hur jag ska göra med Kvinnan, alltså den viktiga bifigur som finner sitt öde i kapitlet Damgambit inför själva finalen. I äventyren är detta alltså alvkvinnan Melealina, tillika det Gröna ögat enligt Vox Ranzina, medan rollen uppfylls av den delade vindhäxan Silvia/Miranda, som faktiskt ursprungligen var en manlig trollkarl vid namn Ramilard, i romanerna.

Jag har lämnat såväl denna roll som Jarmonas roll i romanen öppen tills vidare, i händelse av att någon spelarfigur antingen kommer att få fylla någon av rollerna senare i kampanjen, alternativt att en viss spelare hoppar av eller bara överger sin nuvarande karaktär, som då kan anta en av dessa roller. Eller så växer karaktären bara in i en av rollerna naturligt under spelets gång.

Det känns frestande att behålla Melealina i någon form, exempelvis som någon form av naturande i Tocme, där hon i så fall vakar över Saphynas Irminsulträd. Då kan hon ju dyka upp i Stegos med de samlade räddade oraklen genom att ta sig genom världsträdet från en landmassa till annan, varpå konung Arn blir förälskad i henne och så vidare enligt romanens förebild.

Samtidigt skulle Melealina behövas för att skicka karaktärerna på jakt efter Glasmannen, Skaparboken, Store Stenfar eller whatever i bortomvärlden. Annars kan man ju vända på orsakssammanhangen och låta Glasmannen skicka iväg karaktärerna för att hämta Kvinnan från spegellandet Bythos, något som tuppen Koklai säkerligen skulle kunna bli delaktig i. Möjligen hamnar Melealina (eller hennes ersättare i kampanjen) i Shamash idévärld när hon slukas levande av Ghumgakk för att undkomma Ebharing i Grå hallarna?

Hur kombinerar man då alltsammans med Nominatorns tubvärld i Kristalltjuren? :?
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Kvinnan, igen

Sun 27 Sep 2015, 16:18

Vet inte om det är till någon hjälp men i min pågående kampanj finns en tanke att den RP som drabbats av Remuntras vansinne kommer att bli en del av Kaklunen och lura Ebharing enligt äventyret. Samma RP är son till Gobrugda/Manghalde och hade gjort upp med hans förflutna. RP:n ersatte Melealina och såg Ebharing slakta Manghalde vilket också öppnar för att hämnas honom.

Jag har inte bestämt hur jag skall göra med "Kvinnan" ännu. Melealina är kvar som ett odefinerat orakel i vår kampanj och har inte riktigt bestämt vad jag skall göra med henne än. Samma gäller egentligen Silvia Miranda som inte har dykt upp. Där tog en RP hennes plats och drogs in genom spegeln istället.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
Baldyr
Topic Author
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Kvinnan, igen

Sun 27 Sep 2015, 21:45

Frågan är ju vad som egentligen är Kvinnans roll i berättelsen? Melealina är ju något av en centralfigur i äventyren i egenskap av uppdragsgivare, men en mera karaktärsdriven kampanj torde ju kunna fungera även utan att Melealina (eller någon annan som tar hennes plats). I vår kampanj kommer jag kunna använda såväl Kamalkus och Fundibéra som DiFolterna (som ju förefaller ha kopplingar till bägge syskonen) som uppdragsgivare. Annars kan man ju köra på spåret med konfluxväktare och låta spelarkaraktärerna få dessa utnämnelser och så att säga föra handlingen framåt på egna initiativ.

Poängen med Kvinnan är väl också att Arn är Mannen, men ur spelarna synpunkt kvittar nog den tragiska kärlekshistorien med tanke på att kampen om konfluxen stundar. Frågan är om Kvinnan som inslag inte ens behövs, vare sig hon är Melealine, Silvia Miranda eller någon annan (spelarkaraktär eller annan)?
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Kvinnan, igen

Sun 27 Sep 2015, 21:53

Poängen med Kvinnan är väl också att Arn är Mannen, men ur spelarna synpunkt kvittar nog den tragiska kärlekshistorien med tanke på att kampen om konfluxen stundar. Frågan är om Kvinnan som inslag inte ens behövs, vare sig hon är Melealine, Silvia Miranda eller någon annan (spelarkaraktär eller annan)?
Svårt att svara på innan man läst sista romandelen, men där kanske finns en intressant twist med Kvinnan och Mannen. Hur viktig kärlekshistorien blir i spelet beror lite på hur man för in den. Det är ju möjligt att man kan binda den tätare till spelarnas drivkrafter (öde, förbannelse, mål) på något sätt?
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
Baldyr
Topic Author
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Kvinnan, igen

Sun 27 Sep 2015, 22:27

Du har rätt i allting i alla hänseenden beror på spelarna och deras karaktärer. I vissa kampanjer får vissa inslag större plats än i andra, helt enkelt.

I vår kampanj hade jag tänkt hålla det öppet vem som egentligen blir den sista Kmordadruiden, exempelvis. Animisten i spelgruppen kan nämligen tänkas vilja axla ansvaret och därmed befria Perrima från profetian.
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Kvinnan, igen

Mon 28 Sep 2015, 05:42

Du har rätt i allting i alla hänseenden beror på spelarna och deras karaktärer. I vissa kampanjer får vissa inslag större plats än i andra, helt enkelt.

I vår kampanj hade jag tänkt hålla det öppet vem som egentligen blir den sista Kmordadruiden, exempelvis. Animisten i spelgruppen kan nämligen tänkas vilja axla ansvaret och därmed befria Perrima från profetian.
Hos oss blev Melobin (som RP) den sista Kmordadruiden. Perrima har överlevt men konverterat till Shamash-prästinna medan Melobins bakgrund som förrädare i originalet istället blev en Kmordadruid som förvisso haft samröre med Malek Mangus och övriga shaguliter, men flytt undan dem. I vårt spel var det inte heller shaguliterna som mördade Kmordadruiderna utan Shagul (i rollen som storviskare). Med hjälp av en Rhabdorana-mördare likviderades alla utom Melobin som var tänkt att tillsammans med shaguliterna få skulden (alltså grundplotten i boken/äventyret). På detta sätt planerade Shagul att bli av med shaguliterna utan att behöva konfrontera dem själv.

Något sådant... (det var ju över 7 år sedan vi började kampanjen så jag vet inte om jag minns alla detaljer rätt). :)
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
Baldyr
Topic Author
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Kvinnan, igen

Thu 26 Nov 2015, 20:17

Jag överväger göra Melealina till en slags väktare av allträdet Irminsul, som alltså finns på samtliga landmassor med förgreningar ut i multiversum. (Paratornas Irminsulträd har återfötts som Kronolaben efter gudomlig ritning. Marjuras Irminsulträd är däremot offerträdet där Demens spikade upp Rirba/Månvind, och finns i Krau-Ki. Det var rent av genom denna som Kmeard tog sig in i crurernas huvudstad. Trinsmyras Irminsul finns i Vulferveden och vaktades av Raoga innan hon blev smittad med Remuntra. Palamoxi Irminsule har jag däremot inte funderat över ännu - kanske finns den i Gondelwu, eller möjligen i Klagga eller rent av på berget Bektar? En annan möjlighet är att öns Irminsul är dött och fanns en gång i Na Yoh. Möjligen finns en koppling till Woddamsporten? Kan det vara möjligt att återuppväcka trädet på något sätt?)

En spelarkaraktär kommer ha Sambarsynd Coria som skuggmakt och på Mereld tänkte jag spela ut en scen där den senare för den tidigare till Irminsulträdet som ligger i anslutning till klostret i Kintanarou. Coria lyckas dock inte kontakta Melealina för att rådfråga vad man ska göra åt Shagul. Normalt sett är det animistens familiarus som sköter kontakten men då denne är gammal och vresig misslyckas försöket. Därmed får jag också in Koklai - jag tänkte rent av låta spelarkaraktären ha som hemligt uppdrag att frigöra tuppen genom att döda den - givetvis så att denna kan återfödas i en ny kropp och innan dess ha fritt spelrum ute i multiversum.

Innan RhabdoRana slår till mot animisterna och karaktären tvingas fly, får denne som skuggbefallning att hitta Melealina. (I själva verket håller hon sig gömd i Tocme för att inte dra uppmärksamhet till sig från Shagul och Ebharing.) Han får rådet att söka upp Godael på missionsstationen på Malurangu, liksom han kan räkna med hjälp av Peatro Petralba på Ranz. Givetvis finner man Melealina genom att följa Vox Ranzinas verser om det Gröna ögat.
 
Baldyr
Topic Author
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Kvinnan, igen

Sat 28 Nov 2015, 13:32

Image
Vad sägs att Melealina kan vara en slags trädnymf (dryad?), alltså ungefär som Inandriel är en najad?

Vad är det för fåglar på bilden förresten? Kanske kan man ersätta älvorna med... hamnskiftande fåglar?
 
User avatar
Gaddeborg
Posts: 256
Joined: Tue 18 Feb 2014, 17:40

Re: Kvinnan, igen

Tue 01 Dec 2015, 14:09

Ser ju görbra ut! Det borde väl inte passa dåligt in i det Nya Trakorien med trädfolk, lite som Aldrun fast knutna till träd och växter? Kanske är älvorna unga, små flygande trädnymfer? Melealina är kanske äldste-älvan om man tänker så?

Introducerade också Irminsulträden som fenomen hörande till Landakenning när de mötte Melealina och övervägde din idé om Kronolaaben som Paratornas irminsulträd, men hann inte riktigt få till det bra så spolade det - men skall bli spännande att se vad din spelgrupp gör med det!
 
Baldyr
Topic Author
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Kvinnan, igen

Sun 20 Dec 2015, 16:05

Just nu verkar det som att vi kommer att ha med Melealina som en dryad sammankopplad till världsträdet Irminsul, men hon har valt att hålla sig gömd i Tocme. (I vår kosmologi är alla Irminsulträd ett och samma och har sina rötter i de Grå hallarna. Därmed kan trädet både användas för att teleportera sig mellan öar och landmassor, och för resor bortom världen.) Hon blir också berget Ranz gröna "öga" men jag vet däremot inte om hon kommer att vara astrolog utan troligen mera fokuserad på resor mellan världarna.

En kvinnlig spelarkaraktär har dock skrivit sitt höga namn i skaparboken och var också under Shaguls kontroll, men har numera passerat genom en magisk spegel hos trollkarlen Kamalkus på Gatves klippa och smält samman med sin spegelbild. Karaktären kommer inte att delta i den andra delen av kampanjen men återkommer förmodligen som "Kvinnan i trädet" på Stegos.

Jag vet inte riktigt hur jag ska jämka ihop dessa två kvinnors roller i handlingen ännu. Alla förslag välkomnas!

Ytterligare en fråga som jag tampas med är vad jag ska göra med den pilske prelaten Ammisadu. Han har förekommit i vår kampanj från början men ingen spelare har däremot, förståeligt nog, velat ta honom som sin karaktär. Han letar aktivt efter konfluxen, var med på resan till Marjura även om han inte deltog i några egentliga äventyrligheter, och reste tillbaka med konvojen före spelarkaraktärerna. Han är egentligen på väg hem till Melukha med sina upplysningar, men jag undrar om inte han borde kunna vara en viktig astrolog som behövs för att lokalisera konfluxen senare? Måhända är han ett femte öga som omtalas i Vox Ranzina? En möjlighet vore att han befinner sig i Fam Kvalvi under Digeta Longas "beskydd" och behöver hämnas därifrån. Komplikationer kan ju omfatta kejsarsidans tillslag mot Nya Sfären och belägringen av säkerhetspolisens högkvarter... (Blir han då det "gula ögat"?)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests