Ett stort frågetecken i vår påbörjade kampanj är hur jag ska göra med Kvinnan, alltså den viktiga bifigur som finner sitt öde i kapitlet Damgambit inför själva finalen. I äventyren är detta alltså alvkvinnan Melealina, tillika det Gröna ögat enligt Vox Ranzina, medan rollen uppfylls av den delade vindhäxan Silvia/Miranda, som faktiskt ursprungligen var en manlig trollkarl vid namn Ramilard, i romanerna.
Jag har lämnat såväl denna roll som Jarmonas roll i romanen öppen tills vidare, i händelse av att någon spelarfigur antingen kommer att få fylla någon av rollerna senare i kampanjen, alternativt att en viss spelare hoppar av eller bara överger sin nuvarande karaktär, som då kan anta en av dessa roller. Eller så växer karaktären bara in i en av rollerna naturligt under spelets gång.
Det känns frestande att behålla Melealina i någon form, exempelvis som någon form av naturande i Tocme, där hon i så fall vakar över Saphynas Irminsulträd. Då kan hon ju dyka upp i Stegos med de samlade räddade oraklen genom att ta sig genom världsträdet från en landmassa till annan, varpå konung Arn blir förälskad i henne och så vidare enligt romanens förebild.
Samtidigt skulle Melealina behövas för att skicka karaktärerna på jakt efter Glasmannen, Skaparboken, Store Stenfar eller whatever i bortomvärlden. Annars kan man ju vända på orsakssammanhangen och låta Glasmannen skicka iväg karaktärerna för att hämta Kvinnan från spegellandet Bythos, något som tuppen Koklai säkerligen skulle kunna bli delaktig i. Möjligen hamnar Melealina (eller hennes ersättare i kampanjen) i Shamash idévärld när hon slukas levande av Ghumgakk för att undkomma Ebharing i Grå hallarna?
Hur kombinerar man då alltsammans med Nominatorns tubvärld i Kristalltjuren?