Moderator: Brior

 
Baldyr
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Kristalltjuren

Wed 10 Aug 2016, 20:04

Mina tankar just nu: Glasmannen beger sig till sin hemliga verkstad i de Grå Hallarna efter sin frigivning. Han har glömt kvar ett ark från skaparboken där men hans sökande hindras av Ebharing som vaktar ingångarna till hallarna. Möjligen har han med sig Melealina som räddas genom att slukas av Ghumgakk.

Karaktärerna skickas sålunda på jakt efter bokrullen, men navigerar aningen fel bortom Woddam och hamnar istället inuti tubvärlden. Målet är alltså inte att befria Store Stenfar utan att hämta bokrullen liksom skaparpennan som Uroboren fuskat med. Tillbaka till världen leds man av Koklai och dyker otippat upp på Stegos.

Den stora twisten i vår kampanj lär för övrigt bli att Uroboren egentligen är Nominatorn som stigit in i skapelsen i ett hopplöst försök att rätta till alla brister i skapelsen.
 
User avatar
Gaddeborg
Topic Author
Posts: 256
Joined: Tue 18 Feb 2014, 17:40

Re: Kristalltjuren

Sun 14 Aug 2016, 14:58

Grym twist! Funderar på att sno den till min egen betydligt traddigare kampanj. Har redan haft med att Shagul och Kamalkus gemensamma läromästare hette Uroboren, men att Shagul verkligen dödade honom under Kraglinda. Man hade ju kunnat låta detta vara en avatar till Nominatorn. Först Asadrumal Di Folt och sen Uroboren. I så fall är det ett brott mot hans förvisning, varför han kommer att försöka dölja att han gjort det för rollpersonerna. Klantig som han är kommer han nog att försäga sig dock. Får hitta på någon bra anledning till införandet av opiandern isf också, från böckerna rakt av blir lite krångligt.
 
Baldyr
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Kristalltjuren

Sun 14 Aug 2016, 17:09

SPOILER






Opianda kommer jag nog hämta från romanen, behöver bara justera Astrumals motiv något. Antagligen härjade pesten redan på Palamux och var på intågande på Paratorna. Han räknade med att den skulle försvaga trakorierna medan Opianda skulle bevara hans eget folk. Men planen gick ju som bekant i stöpet, frågan är bara varför trakorierna kom lindrigt undan? Effektiva karantänåtgärder? Förebyggande svavelbrännnig i varje gatuhörn? Om alla epidemier är demoner så kanske ingick säkerhetstjänsten en pakt med denna - och erbjöd högoktanigt offer. (Dåvarande kejsaren, som insjuknade och dog helt odramstiskt.) Kanske kunde Fundibéra redan vid denna tid betvinga demoner, möjligen genom sina kontakter i Kargom och Bektar?
 
User avatar
Gaddeborg
Topic Author
Posts: 256
Joined: Tue 18 Feb 2014, 17:40

Re: Kristalltjuren

Tue 06 Sep 2016, 15:19

Nominator-spelmöte idag! Snattar din idé med lite ändringar:

Nominatorn bröt sin exil och passade på att smita in i världen när Shamash gjorde sitt ingripande mot Stegos år 440 (ingen märkte det i det gudomliga bruset).
Han etablerade sig i Ilibaurien som Asadrumal DiFolt och värvade ett sällskap alkemister till sig. Remuntradyrkan var ett svårt problem och Nominatorn bedömde detta som allvarligare än vad det var, då det rörde sig om en demon. Han använde örter han fått med sig från sin borg till att tillverka Opiandern, vilken skyddar mot att bli smittad av Remuntravansinne (däremot ingen bot mot vansinnet). För att se till att alla tog den gjorde han den mycket välsmakande. När de negativa effekterna började visa sig flydde han hals över huvud.

Nominatorn tog sig till Bektare berg under några år och etablerade sig därefter i Kraglinda som Uroboren. Han tog lärjungarna Kamalkus och Shagul. Efter ett trettiotal år kom Shagul att överlista honom, kedja honom i källaren och bränna honom som i boken. Med detta dog hans mänskliga avatar och han kommer inte att kunna eller vilja ta sig in i världen igen.

Spår av detta kan hittas i hans förkärlek för att göra dekor och smycken i form av Uroborer (smyckeverkstaden, vapensmedjan). Om någon dryftar opiandern kan han bli lite känslomässig och defensiv. Om någon säger att hans lärjungar DiFolterna fortsatt ärar hans namn kan han bli glad och komma på att han kanske kan koka ihop ett motgift mot opiandern från grejor i sin trädgård. Han kommer inte att avslöja något i onödan då han förtränger alla sina misslyckanden (att bli överlistad av en människa är rätt kasst).

Anledningen till hans förvisning är bland annat att han var ansvarig för genomskinligheten av vatten under världens skapande. I en av de tidiga originalplanerna var vattnet tänkt att vara helt genomskinligt och omöjligt för andra än gudar att vistas i under längre stunder. Gudarna skulle kunna vandra runt nere i havet och titta upp på världen. Nominatorn och några andra demiurger sabbade detta så att havet ser blått ut, inte går att se igenom längre än några hundra meter i bästa fall, och bebos av allsköns levande varelser och kryp. Nominatorn kommer att visa upp en karaff vatten för besökare från Altor och säga "Genomskinligt, eller hur!?" och liknande. Jakar de kommer han att skriva ytterligare en petition till ansvarig gudar för att häva exilen.
 
User avatar
Gaddeborg
Topic Author
Posts: 256
Joined: Tue 18 Feb 2014, 17:40

Re: Kristalltjuren

Tue 20 Dec 2016, 00:39

Nu när Kristalltjuren är klar så inser jag att planteringen om att man skall till Isakra hade varit snyggare att lägga in i Nominatorns palats eller så. Som det är skrivet hamnar rollpersonerna i ett rälsat parti då de kommer ut ur Bythos - de har trott att de skall upp till Marjura, men plöstligt skall de till Isakra först eftersom Melealina säger det. 

Egentligen är kampanjen så pass fri att man skulle kunna skita i Isakra helt - därför kan det göras till ett val för rollpersonerna, även om det bör stå klart för dem att det är viktigt att ta sig dit. Jag tror att man skulle kunna låta Nominatorn slänga ur sig någonting om att väven repar upp sig, eller så får Kristalltjuren säga något dolskt om att "pennans uppdrag finns i den nordligaste staden på de fyra öarna" eller något sånt. Om planteringen är tidigare lagd, och lite dold, och Melealina säger "öööööh, ni får bestämma" när rollpersonerna frågar vart de skall åka, så tror jag att spelarna kommer att känna att de har större styrkraft över historien. 

Sen får man väl komma på vad som skall hända om rollpersonerna då inte åker till Isakra och lagar väven. Något slags negativ inverkan borde det väl ha?
 
Baldyr
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Kristalltjuren

Tue 20 Dec 2016, 09:53

Själv lutar jag åt att låta Glasmannen vara drivande vad gäller Isakra. Han behöver regnbågspennan/varpen för att laga väven, varför karaktärerna behöver leverera denna. Komplikationer bör tillstöta.
 
Baldyr
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Kristalltjuren

Sun 16 Apr 2017, 16:33

Jag borde börja planera besöket i Bythos närmare, däribland studera andras erfarenheter och misstag här på forumet. Vår version skiljer sig från äventyrets på flera punkter, så som jag berättat ovan. I korthet har Glasmannen, som också är Nominatorn, råkat skapa Bythos av misstag när han skulle hämta sitt kvarlämnade ark av Skaparboken. Möjligen blev han själv sigillet på utsidan av bokrullen, som alltså är prydd med en Orobourus.

Fast äventyret utspelar sig ju innanför bokrullen, åtminstone huvudsakligen; en karaktär är vid det här laget van astralvandrare och hamnar helt sonika i Nominatorns arbetsrum om hon lämnar sin kropp. Ledtråden finns där i så fall i form av den magiska bokrullen. Man sugs dock åter in i den om man försöker manipulera sidan. Det gäller som sagt att bryta sigillet.

Temat för äventyret blir att Bythos är en falsk värld. Även om den bara existerat en kort stund enligt gängse tidsuppfattning, torde arkonerna uppfatta sin värld som evig - i cyklisk betydelse enligt Oroborous princip. Tänker mig också att världen hjälpligt hålls ihop av allehanda motsägelser, och om man klargör dessa för arkonerna så börjar också världen rämna. Kanske i biblisk sju farsoter-betydelse.

Det stora problemet för min del torde vara karaktären som behärskar Höga Språket. Även om jag tänkt klargöra att den bräckliga världen inte tål användning av de förbjudna gudsorden så ligger det nära till hands för att bryta sigillet, antingen inom eller utanför Byhos.

Tankar på detta?

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest