Moderator: Brior

 
User avatar
Gaddeborg
Topic Author
Posts: 256
Joined: Tue 18 Feb 2014, 17:40

Kristalltjuren

Sun 09 Aug 2015, 23:48

Mina spelare skall snart påbörja Kristalltjuren efter att ha avslutat Oraklets Fyra Ögon i den gamla kampanjen. Hittils har kampanjen varit extremt fri i sin uppbyggnad, men nu blir det lite mer styrt. Jag har stött på några problem och tänkt ändra på några saker, tänkte fråga om folk här kanske har andra varienter eller bättre lösningar på lager?

1. Kriget i O4Ö är långt ifrån över, RP har inget annat för sig och det känns som att de kommer att hänga med Melealina framöver. Äventyret förutsätter att de skiljs åt och att Melealina och Arn har lite tid för sig själva på Stegos. Att bara bryta och säga "ett år förflyter" känns inte rätt.
-Lösning: Melealina teleporterar sig till Manghalde i träsket direkt, med oraklena men utan RP (hon kan inte ta så många med sig). Därifrån lyckas de divinera att de måste till Stegos och teleporterar sig dit redan innan Stegos förljusning. RP kan inte få reda på detta då både Melealina och Manghalde inte kan kontaktas med telepati, då de i så fall skulle hittas av Shagul. RP får göra vad de vill under tiden (kriget snabbas upp en del), men nås sedan av nödropet med hackspetten om de inte självmant åker till Stegos efter förljusningen.

2. Färd mellan dimensionerna har i min kampanj hittils alltid skett i fysisk form, alltså att man försvinner kroppsligen. Shagul har bland annat sänt Kamalkus till Det Sjunde Helvetet (Shagulspelarens idé) där RP fått en glimt av honom medelst telepati. I äventyret är Melealina och Manghalde på någon slags astral resa under meditation som inte helt passar in. Melealina är fångad och man märker att något blivit fel då Manghalde plötsligt strimlats och man inte kan gå in i rummet.
-Lösning: Bägge har kroppsligen förflyttat sig till grå hallarna från en mulitmandala med en Transfer-ritual. Att något gått fel märks då de varit borta länge, Arn har drömmar och RP fått hackspettmeddelandet. När RP kommer in i mandalarummet spys Melealina ut helt sonika.

3. "Store Stenfar" bryter av lite i namntraditionen mot tidigare viktiga grejor i kampanjen. Tror att den får heta "Magna Tauros" eller något i gammal Golwyndisk mytologi och vara upphov till den mängd tjurkulter som stöts på här och var, och kallas Store Stenfar i någon passage i Shamash heliga rullar.

4. Det är lite småtrist att RP får uppdraget i detalj och sedan exekverar det i samma detalj (till Fontra Cilor, finn Läderråttan, sen Poa Hualbans nyckel, sen Woddamporten). Dessutom har jag svårt att finna den exakta uppdragsbeskrivningen i boken, vart står det hur mycket de skall få veta om Store Stenfar mm?
-Lösning: RP får veta om profetian om Arn och Store Stenfar och att denne finns i Bythos. Melealina vet att boken Bythos Sju Portar eller något finns i biblioteket i Fontra Cilor. RP kan finna boken där det refereras till Woddamporten, och sedan finna ytterligare en bok som förklarar om Poa Hualban och nyckelväktargrejen och en del info om nomadfolken. En rolig bekant (försupen astrolog och lurendrejare) till RP i Fontra Cilor visar sig känna Läderråttan och även ha varit med i nedsupningen av Poa Hualban.

5. Jag fattar inte helt pusslet med stenar som skall släppas i hål för att öppna porten till Bythos från Woddam. Är det någon som har kört det och kan förklara? Fattar spelarna?

6. Efter porten till Bythos tycks man vara ute i någon annan slags Transferplan, liknande Grå Hallarna. Minns inte helt, men tror inte att jag gillade hur man slungades in i Bythos.
-Lösning: RP anländer till slut en lång stenlagd pir i rymden. På denna finns 100 kapselformade strukturer i sten (avbildande polmerkapslar) med mansstora öppningar. RP:s antal av dessa öppningar lyser med ett lätt vitt sken. Kliver man in i dem kapslas man in i något vitt och förflyttas till insidan av en polmerfrukt i Bythos. För de på utsidan ser det ut som att det vita skiner upp under någon minut, blir ogenomträngligt, och personen och ljuset därefter är borta. De antal av de kapselformade strukturerna som har ljus i öppningarna är alltid lika med det antal av folk som befinner sig på piren.
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Kristalltjuren

Mon 10 Aug 2015, 20:30

1. Kriget i O4Ö är långt ifrån över, RP har inget annat för sig och det känns som att de kommer att hänga med Melealina framöver. Äventyret förutsätter att de skiljs åt och att Melealina och Arn har lite tid för sig själva på Stegos. Att bara bryta och säga "ett år förflyter" känns inte rätt.
-Lösning: Melealina teleporterar sig till Manghalde i träsket direkt, med oraklena men utan RP (hon kan inte ta så många med sig). Därifrån lyckas de divinera att de måste till Stegos och teleporterar sig dit redan innan Stegos förljusning. RP kan inte få reda på detta då både Melealina och Manghalde inte kan kontaktas med telepati, då de i så fall skulle hittas av Shagul. RP får göra vad de vill under tiden (kriget snabbas upp en del), men nås sedan av nödropet med hackspetten om de inte självmant åker till Stegos efter förljusningen.
I vår kampanj (som är på samma ställe) så är inte heller kriget slut. Vändpunkten kommer förmodligen i samband med att Stegos förljusas, men jag vill inte låta det bli en händelse i periferin utan något som RP bidrar till. Kommer därför väva in att en RP (som föll genom spegeln hos Kamalkus) skall återkomma från grå hallarna till Irminsul-trädet. Fått med sig Höga språket och på något sätt häver förmörkelsen.
2. Färd mellan dimensionerna har i min kampanj hittils alltid skett i fysisk form, alltså att man försvinner kroppsligen. Shagul har bland annat sänt Kamalkus till Det Sjunde Helvetet (Shagulspelarens idé) där RP fått en glimt av honom medelst telepati. I äventyret är Melealina och Manghalde på någon slags astral resa under meditation som inte helt passar in. Melealina är fångad och man märker att något blivit fel då Manghalde plötsligt strimlats och man inte kan gå in i rummet.
-Lösning: Bägge har kroppsligen förflyttat sig till grå hallarna från en mulitmandala med en Transfer-ritual. Att något gått fel märks då de varit borta länge, Arn har drömmar och RP fått hackspettmeddelandet. När RP kommer in i mandalarummet spys Melealina ut helt sonika.
Jag lät en RP ta Melealinas plats och följa med Manghalde (hans far) in i Grå Hallarna. Tycker det blev en bra effekt av att Ebharing dräpte fadern som RP nu skall hämnas på.
3. "Store Stenfar" bryter av lite i namntraditionen mot tidigare viktiga grejor i kampanjen. Tror att den får heta "Magna Tauros" eller något i gammal Golwyndisk mytologi och vara upphov till den mängd tjurkulter som stöts på här och var, och kallas Store Stenfar i någon passage i Shamash heliga rullar.
Hade varit kul med en riktig koppling till Crurerna här med tanke på figuren med tjurhuvud i deras gravar. Har crurerna kanske varit ute i Grå Hallarna och haft med Store Stenfar att göra tidigare?
4. Det är lite småtrist att RP får uppdraget i detalj och sedan exekverar det i samma detalj (till Fontra Cilor, finn Läderråttan, sen Poa Hualbans nyckel, sen Woddamporten). Dessutom har jag svårt att finna den exakta uppdragsbeskrivningen i boken, vart står det hur mycket de skall få veta om Store Stenfar mm?.
-Lösning: RP får veta om profetian om Arn och Store Stenfar och att denne finns i Bythos. Melealina vet att boken Bythos Sju Portar eller något finns i biblioteket i Fontra Cilor. RP kan finna boken där det refereras till Woddamporten, och sedan finna ytterligare en bok som förklarar om Poa Hualban och nyckelväktargrejen och en del info om nomadfolken. En rolig bekant (försupen astrolog och lurendrejare) till RP i Fontra Cilor visar sig känna Läderråttan och även ha varit med i nedsupningen av Poa Hualban.
Har inte mycket att komma med här. Funderar på att skippa Woddamporten helt eller ersätta den med palatset i Folda samt fritagandet av Glasmannen.
5. Jag fattar inte helt pusslet med stenar som skall släppas i hål för att öppna porten till Bythos från Woddam. Är det någon som har kört det och kan förklara? Fattar spelarna?
Hade personligen skippat pusslet. Man vill ju inte att spelarna skall köra fast.
6. Efter porten till Bythos tycks man vara ute i någon annan slags Transferplan, liknande Grå Hallarna. Minns inte helt, men tror inte att jag gillade hur man slungades in i Bythos.
-Lösning: RP anländer till slut en lång stenlagd pir i rymden. På denna finns 100 kapselformade strukturer i sten (avbildande polmerkapslar) med mansstora öppningar. RP:s antal av dessa öppningar lyser med ett lätt vitt sken. Kliver man in i dem kapslas man in i något vitt och förflyttas till insidan av en polmerfrukt i Bythos. För de på utsidan ser det ut som att det vita skiner upp under någon minut, blir ogenomträngligt, och personen och ljuset därefter är borta. De antal av de kapselformade strukturerna som har ljus i öppningarna är alltid lika med det antal av folk som befinner sig på piren.
Också lite tveksam till det här. Hellre något utkast från den plats Silvia Miranda hamnar i när hon ramlar genom spegeln. Kanske en vandring (jakt?) i de Grå hallarna?
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Gaddeborg
Topic Author
Posts: 256
Joined: Tue 18 Feb 2014, 17:40

Re: Kristalltjuren

Mon 10 Aug 2015, 23:54

I vår kampanj (som är på samma ställe) så är inte heller kriget slut. Vändpunkten kommer förmodligen i samband med att Stegos förljusas, men jag vill inte låta det bli en händelse i periferin utan något som RP bidrar till. Kommer därför väva in att en RP (som föll genom spegeln hos Kamalkus) skall återkomma från grå hallarna till Irminsul-trädet. Fått med sig Höga språket och på något sätt häver förmörkelsen.
Vad kul att vi är på samma ställe ungefär! Har också med lite av böckerna där det passar, men har hittils inte gjort så stora ändringar i originalkampanjen. Men får kanske börja ändra på det, det hade ju faktiskt varit jäkligt fräckt om de fick någon slags del i Stegos förljusning. Möjligtvis hade man kunnat köra en variant där Melealina förflyttar samtliga till Skuggornas Träsk och sen till Stegos innan förljusningen. Men då får man ju inte det coola utifrånperspektivet när allt verkar hopplöst därute och Stegos plötsligt myllrar ut med en flotta och ställer allt till rätta... Svårt val.
Jag lät en RP ta Melealinas plats och följa med Manghalde (hans far) in i Grå Hallarna. Tycker det blev en bra effekt av att Ebharing dräpte fadern som RP nu skall hämnas på.
Vad svårt du gör det för mig! Det hade ju faktiskt varit en bra variant om RP hänger med in i Stegos innan. Alla får följa med och märka att porten är bevakad... Ack och ve, vad skall jag välja?
Hade varit kul med en riktig koppling till Crurerna här med tanke på figuren med tjurhuvud i deras gravar. Har crurerna kanske varit ute i Grå Hallarna och haft med Store Stenfar att göra tidigare?
Precis! Mina spelare är intensiva kulturspelare till den grad att de vill epokbestämma alla fynd och ruiner. För dem kommer blotta vetskapen om att det är något med tjur och att det är forntida räcka för cruri-kopplingen (för det är den jag har tänkt mig, och konstruktören med tror jag jag läst någonstans?)
Har inte mycket att komma med här. Funderar på att skippa Woddamporten helt eller ersätta den med palatset i Folda samt fritagandet av Glasmannen.
Jag tycker att Woddamporten är ganska bra, för mig den bästa passagen i äventyret, kartpusslet skall bli kul att se om de klarar av också. I min kampanj har Shagulspelaren återtagit Folda, men Uroboren hade han verkligen ihjäl för långe sedan till skillnad från i böckerna. Komplexet är utritat som en one-page-dungeon, där ett av monstrena är en animerad RP som RabdoRhana lyckades ha ihjäl sist RP var i Fontra Cilor. Får se om de är våghalsiga nog att gå dit.
Hade personligen skippat pusslet. Man vill ju inte att spelarna skall köra fast.
Mina spelare gillar verkligen pussel så kastar mig över alla jag kommer åt (tyvärr inte många som håller måttet). En stor nackdel med det är just som du säger att äventyret inte kan fortsätta om de inte löser det. Samma grej med kartan utanför Woddam.
Också lite tveksam till det här. Hellre något utkast från den plats Silvia Miranda hamnar i när hon ramlar genom spegeln. Kanske en vandring (jakt?) i de Grå hallarna?
Funderar lite på att ha spegelvärlden som ett ställe att kunna besöka, kanske en alternativ väg in i Bythos eller något. Spegelvärlden är väl i böckerna något förenklat Shamash egen domän, eller har jag missuppfattat hintandet där?
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Kristalltjuren

Tue 11 Aug 2015, 13:27

Vad svårt du gör det för mig! Det hade ju faktiskt varit en bra variant om RP hänger med in i Stegos innan. Alla får följa med och märka att porten är bevakad... Ack och ve, vad skall jag välja?
Det kanske inte är Bythos som är RP´s destination i de Grå Hallarna utan en väg in i det förmörkade Stegos, och Store Stenfar kanske är ett frö/kapsel från Irminsul-trädet? Vägen till Stegos är också enkelriktad vilket gör att förbannelsen på ön måste brytas för att man skall komma vidare. Bythos skulle man kunna kasta in på vägen just för att möta Nominatorn och ge en RP Förmågan "Höga språket" ?
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Gaddeborg
Topic Author
Posts: 256
Joined: Tue 18 Feb 2014, 17:40

Re: Kristalltjuren

Tue 11 Aug 2015, 22:38

Tackar Henke! Lite bollplank gör guld för att få igång fantasin!

Jag tror en sådan ändring som Grå Hallarna till Stegos skulle kännas för stor - Bythos skall nog ändå vara finalen tänker jag mig, och äventyrets huvudstruktur skall förbli intakt. Men ett försök att komma in i Stegos på rent fysiskt manér skulle ändå kunna vara en del av äventyret.

Jag tror att en stor del av mitt problem med äventyret är att det är ganska järnvägsutformat, jämfört med de tidigare delarna som är extremt fria (rollpersonerna behöver inte göra något alls egentligen, det blir intressanta utfall oavsett vad de gör hittils). Nu måste de göra som de blir tillsagda och i den ordningen, annars blir det inget. Jag skall försöka ändra på det, eller iallafall låta spelarna ha intrycket av att det inte är så, men ändå bibehålla äventyrets grundläggande struktur.

När jag var spelare i äventyret för länge sedan trodde jag att Oaklets Fyra Ögon skulle avslutas med att man på något sätt skulle lyckas ta sig iland på Stegos. Jag tänker mig att jag kanske skall försöka skapa den idén hos mina spelare också, i form av att en RP som är astrolog ser att stjärnhimlen har ändrats när de fyra oraklen är samlade hos Manghalde. Astrologen har redan kunnat se betydligt mer av konfluxen än de flesta andra, och nu ser att oraklens geografiska placering var viktig och att mittpunkten mellan stjärnorna som signalerar placeringen indikerar en femte viktig punkt i mitten. Ungefär samtidigt som de funderar på vad de skall göra nu.

Att komma iland på Stegos då, Arn lyckades ju, men vilka andra sätt kan tänkas finnas förutom en glidflygande drake? Alla allt för enkla grejor måste ju ha prövats innan så de kan inte funka. Tänker mig att det förutom att vattnet och luften inte bär även är ett bottenlöst svalg runt, precis i linje med mörkret, så att man inte kan knalla längs bottnen. Flygmagi funkar ej (sjunker) och teleportation inte heller (för långt?)
Att ta djurhamn till en stor glidflygare (typ albatross/havsörn) borde väl faktiskt ha en hyfsad chans att lyckas?

Lyckas de på något sätt så får de komma in i Stegos (Arn är redan där sen några månader) och försöka lotsa in oraklen eller vad de kan tänkas hitta på. Misslyckas de kan de bli räddade av förljusningen och få sin skorv sänkt av stridslystna stegosier eller något annat kul. Förljusningen skulle kunna (i lönndom) ha skett lite gradvis, så att de kommer betydligt närmare innan skeppet börjar sjunka nu när Arenan i Mea Plakole är nästan full. Ingen lär ju ha prövat att komma in i Stegos på ett tag.

Melealina vet sedan gammalt att Magna Tauros på något sätt är viktig inför den femte konfluxen. Väl på Stegos gör hon snabbt kopplingen att det är samma som Store Stenfar från den Stegosiska profetian (nedskriven efter mörkret) som säger att den förste besökaren skall ha med sig Store stenfar, bli kung och därefter skall Förljusningen ske. Hon blir dessutom (oväntat) kär i Arn, eftersom hon ser den väldiga goda makt som ligger i honom och instinktivt känner att han är rätt man för att få kontrollera konfluxen.

Melealina har en snäcka som anförtrotts henne som leder vägen mot Magna Tauros om man befinner sig i Grå Hallarna. Hon vet också att Magna Tauros finns i Bythos, men inte fler detaljer. Hon tror att det blir ganska lätt att finna vägen genom Grå Hallarna och vill gärna pröva. Store Stenfar har viskat till henne genom snäckan att hon även gärna skall finna en penna med regnbågsfärgat bläck i hans närhet, vilket hon kommer anförtro RP vid något tillfälle.

Manghalde vet att Bythos är ett plan i multiversum skapat av en av de sämre demiurgerna som inte fick vara delaktiga i denna världs skapande, Nominatorn. Han vet även att det finns en bok i Fontra Cilors bibliotek som heter Bythos Sju Portar.

RP har nu valet att hänga med till Grå Hallarna, slåss mot Ebharing och få mer info av Ghumghakk (att alla vägar genom Grå Hallarna är bevakade), eller att dra till Fontra Cilor och finna boken (och kanske helt avstyra från färd via Grå Hallarna, om de förutser att de kan vara bevakade).

Boken Bythos Sju Portar (skriven av okänd figur under kristallernas sekler) har följande:
-koordinater för Transfer till Grå Hallarna
-extremt komplicerade och oläsliga kartor över Grå Hallarna och hur man skall gå för att finna fyra portar som finns på olika ställen där (oanvändbart)
-koordinater för Transfer till Eidosea (Spegelvärlden från boken), en av Shamash skapelser, där en port till Bythos skall ligga. Reser man dit kommer rollpersonerna att förlora delar av sig själva minut för minut tills de blir karikatyrer av sig själva och alls inte kan agera. Ingen chans att hitta porten innan de måste återvända (när de återvänder blir de helt återställda, men vid nytt besök fortsätter avskalningen från samma punkt som när lämnade sist).
-kortfattad information om en port i det gamla Woddam ("Woddamiterna nyttjade en port, men om den vet vi inget då porten till deras rike är stängd")
-info om en port i Yndar på andra sidan planeten som funnits i en uråldrig kulturs multiversum-tempel (kanske de gamla Crurernas?)

Ytterligare läsning om Woddam i andra böcker, eller att de frågar någon, ger historien med huelifolket och nyckelväktaren.

Kontakt med någon Huelikunnig ger info om den nuvarande nyckelväktaren och runtfrågning för RP till någon figur i stil med Läderråttan som vet om att han finns i slavlägret. Beger de sig raka vägen mot Woddam kan de få veta detta ute på slätten av någon.

Sådär! Jag tror jag har en plan!
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Kristalltjuren

Wed 12 Aug 2015, 06:24

Sådär! Jag tror jag har en plan!
Härligt! Lycka till och berätta gärna hur det gick!
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
Baldyr
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Kristalltjuren

Sat 15 Aug 2015, 13:10

Jag funderar nog också på att använda Kristalltjuren med Woddam och så vidare, men just Bythos (äventyrets bokrulleversion) kanske inte känns lite viktig eller intressant. Tänker mig att Oroboren behövs för att finna Store Stenfar, på något sätt, varför äventyret börjar i Folda. Däremot är det inte säkert att Melealina kommer att medverka, om jag kan hitta ett substitut till Silvia Miranda, varför jag funderar på att låta snäckan komma från havskvinnan Aldrun istället.

Om det nu verkligen är omöjligt att ta sig till Stegos, ens genom teleportation, så återstår väl romanvarianten där man söker upp Irminsules rötter i en annan värld och klättrar till Stegos. Det kan rent av vara viktigt att nå Arn/Ljusbärerskan innan Förljusningen - eller så behöver man uppfylla någon viktig vers i en profetia för att mörkret verkligen ska lyftas. Kanske kan man vända på ordningen och låta Oroboren skicka iväg karaktärerna efter Store Stenfar, som istället behövs för att lyfta förbannelsen över Stegos. När man då dyker upp i trädet har kristalltjuren förvandlats till ett frö, som får Irminsul att störta i havet av sin vikt. Som en sten. Hepp, där fick jag visst inte Bansikans tre symboler också. ;)
 
User avatar
Gaddeborg
Topic Author
Posts: 256
Joined: Tue 18 Feb 2014, 17:40

Re: Kristalltjuren

Sat 15 Aug 2015, 21:48

Ja i den version du beskriver skulle väl Oroboren vara bra för att både ge snäckan (om den ens behövs) och sända på uppdraget efter Store Stenfar. Annars kanske det lätt blir lite för många mystiska uppdragsgivare med insikter som övergår rollpersonernas förstånd.

Jag blir också mer och mer inne på att man skulle kunna teleportera sig in i Stegos, och att Melealina borde kunna göra detta. Men det känns lite som ett antiklimax att bara låta henne ha vart där innan.
RP: "Ok, för att rädda världen måste vi måste ta oss in i... Stegos! Bara vidden av detta inser ni alla kommer att testa vår vilja och beslutsamhet bortom varje tänkt gräns... Mörkret.... INGEN har kommit in, ty det är gudarnas bann..."
Melealina: "Jag var där för några hundra år sen och såg ett träd där, jag kan teleportera oss dit."
RP: "... Jaha. Ja då åker vi då"

Det hade känts bättre om det var någon slags grej de fick komma på själva, användande att Melealina kan teleportera sig till alla träd hon sett. Kommer medan jag skriver på att de kunde försöka glidflyga in ett av de där magiska ekollonen som kan bli ett träd över en natt med en animist formvandrad till örn, och sen teleportera till den iofs...

Men en annan metafysisk variant hade också varit go, jag skulle planterat det där om Irminsulträd tidigare i kampanjen. Nu skulle det få bli att Melealinas blomsterek är det stora trädet av sin ö, och att det finns något motsvarande på de andra öarna (typ Kryfferskogen, Wulferveden och Gwondel Leigu har sin), men att något även bör finnas på Stegos som Melealina dock aldrig besökt. Melealina har inte varit där, men däremot Älvakonungen i Gwondel Leigu som kan göra samma konster. Hans rike dock är helt stängt, men Melealina kanske kan öppna upp för kontakt där.

En annan variant skulle kunna vara att använda sig av det bottenlösa Abzu, och stiga ner i någon extra helig Enkitempels sjö och simma djupare och djupare. Med hjälpa av Melealinas magi skulle man kunna navigera sig till Irminsulträdets rötter (under några veckors simning) som dricker av sötvattenshavet och sen antingen gräva sig upp genom jorden eller navigera till en möjlig uppgång i någon helig källa på Stegos.

Får sätta samman någon gammal profetia/visdomsord Melealina kan om Abzu och Irminsulträden så spelarna får en idé om hur de skulle kunna lösa det på det viset också. Testar de lufthavet omkring Stegos kan de få hintat att glidflygning skulle kunna gå det med.

Oj vad bra det var att prata med er! Hade helt gått i stå innan, tackar igen :)
 
Baldyr
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Kristalltjuren

Sat 15 Aug 2015, 23:44

Oh, vi är nog så tacksamma för att du luftar en viktig fråga!

Jag föreslår att Melealina behöver få ett ekollon planerat på Stegos, för att därigenom kunna teleportera oraklen i säkerhet hos Arn. Om det finns en helig källa på Stegos (som så att säga ersätter Irminsulträdet) så finns som bekant ett passage till Abzu på Mereld. Frågan är om karaktärerna kan använda en dylik underjordisk vattenpassage?

Store Stenfar behöver oavsett hämtas till Stegos, även om det som bekant i praktiken snarare seglar till Clusta Noba, så man kanske kan slå ihop uppgifterna så att Store Stenfar behövs för att ta sig till Stegos? Därmed leder vägen till Stegos via Woddam och/eller Bythos?

Apropå dimensionsvandring så verkar båda varianterna förekomma i såväl spelet som romanerna. Kamalkus var exempelvis fången i Kombikatke i högst fysisk form.
 
User avatar
Gaddeborg
Topic Author
Posts: 256
Joined: Tue 18 Feb 2014, 17:40

Re: Kristalltjuren

Sun 16 Aug 2015, 01:07

Jag föreslår att Melealina behöver få ett ekollon planerat på Stegos, för att därigenom kunna teleportera oraklen i säkerhet hos Arn. Om det finns en helig källa på Stegos (som så att säga ersätter Irminsulträdet) så finns som bekant ett passage till Abzu på Mereld. Frågan är om karaktärerna kan använda en dylik underjordisk vattenpassage?
Jag tänker mig att det finns flera ingångar till Abzu på alla de större öarna, och att några av de större Enkitemplena har liknande källor som det i Mereld. I min kampanj får det bli Malossisjön som blir den nedgång de skulle kunna hitta, Enkitemplet i Mazmatra har nog en del av sjön som en källa där man kan komma ner. Mest för att mina RP har kajkat land och rike runt i 04Ö ganska detaljerat och nu skall få lite lättare med resorna. Man behöver väl tämligen kraftig vattenandningsmagi för att kunna ro det i hamn, så de måste ha med sig Melealina under simturen i så fall. Normalt sett skulle det väl heller inte vara någon vettig färdväg mellan öarna, det torde vara grymt svårnavigerat och fyllt av stora rovfiskar och annat, så RP och Melealina är nog de första som försöker. Här tänker jag att Melealina, trots att hon inte besökt just detta irminsulträd, ändå kan meditera och lära sig känna riktningen mot det irminsulträd som aldrig ser solens ljus.
Store Stenfar behöver oavsett hämtas till Stegos, även om det som bekant i praktiken snarare seglar till Clusta Noba, så man kanske kan slå ihop uppgifterna så att Store Stenfar behövs för att ta sig till Stegos? Därmed leder vägen till Stegos via Woddam och/eller Bythos?
Det låter vettigt det också, för min del kan det nog bli en Plan B om de väljer "fel" i ordningen på vad de vill göra. Jag skall försöka få till samma känsla på Kristalltjuren som O4Ö, så att det dyker upp hintar om platser de vill besöka (Stegos, Bythos) och att de får använda sin problemlösningsförmåga till att komma på sätt att komma dit. Därför skall jag nog lägga upp det som två separata problem, med ett antal möjliga lösningar förberedda. Nu när jag skissar ser det ut som att de har möjligheten att välja Bythos först, om de gör det så kanske man får köra så att de kommer till Stegos direkt efter Bythos istället för att räddas på Bladverk.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests