Moderator: Brior

 
Maekolv
Posts: 108
Joined: Mon 16 Apr 2012, 00:18

Re: Kristalltjuren

Mon 24 Aug 2015, 00:06

Har bara skummat tråden och lovar mig själv att läsa igenom den mer noga när tid gives. (mitt i en flytt)

Jag funderar... om Stegos ännu inte förljusats i era kampanjer och ni vill ha dit spelarna - Varför inte låta dem landa där, istället för Frakudd, när de återvänder från Bythos, Nominatorn och de grå hallarna?

Sedan kan det utspela sig ungefär som i böckerna.
 
User avatar
Gaddeborg
Topic Author
Posts: 256
Joined: Tue 18 Feb 2014, 17:40

Re: Kristalltjuren

Tue 25 Aug 2015, 20:46

Jag funderar... om Stegos ännu inte förljusats i era kampanjer och ni vill ha dit spelarna - Varför inte låta dem landa där, istället för Frakudd, när de återvänder från Bythos, Nominatorn och de grå hallarna?

Sedan kan det utspela sig ungefär som i böckerna.
Jo det kan man ju absolut göra, kan tänkas bli så om spelarna drar till Bythos först. Det är mest det att Stegos - en förmörkad ö - är så jäävla spännande så att alla vill försöka komma på ett sätt att ta sig in av ren nyfikenhet. Om spelarna fattar att det krävs tror jag att det kan bli ett riktigt kul äventyr. Om man bara dimper ner där blir det inte lika klimaktiskt.
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Kristalltjuren

Tue 25 Aug 2015, 22:46

Om man bara dimper ner där blir det inte lika klimaktiskt.
Fast det räcker väl att spelarna får höra öns historia och om alla som misslyckats att nå ön?
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Gaddeborg
Topic Author
Posts: 256
Joined: Tue 18 Feb 2014, 17:40

Re: Kristalltjuren

Wed 26 Aug 2015, 13:38

Fast det räcker väl att spelarna får höra öns historia och om alla som misslyckats att nå ön?
Det är ju kul att lyckas med något som ingen annan tidigare lyckats med? Om man MÅSTE nå Stegos, hur gör man?

Jag håller på att lägga upp Kristalltjuren så att det blir lite som O4Ö nu, med "uppdrag" de kan göra i vilken ordning som helst. RP:s startposition är att de räddat alla orakel och är samman med Melealina och Manghalde. De får veta att av Melealina att Magna Tauros är viktig för konfluxen och finns i en främmande värld, Bythos. De får även en hint om att en förmörkad plats mellan de fyra öarna är viktig. Samt att det finns en bok som beskriver hur man tar sig till Bythos, men även att Melealina kan ta dem dit direkt via snäckan och Grå Hallarna.

De har då följande saker de kan ta sig för:
-Färd till Grå Hallarna för att lyssna via snäckan till Bythos (och möter där Ebharing och Ghumghakk)
-Färd till Stegos för att försöka segelflyga in (eller något)
-Leta efter boken med vägar till Bythos (finns på ex Fontra Cilors bibliotek) och därefter köra Woddamporten-Bythos direkt

Om de luskar lite själva kan de försöka med:
-Försöka ta sig till Stegos via ett annat paralellplan (Abzu, Melealina kan ta riktning mot Irminsulträdet)
-Försöka hitta någon som är gammal nog att ha sett Stegos träd (kanske en älva i Gwondel Leigu/Oorams skog) och låta Melealina teleportera mha den personen)

Antingen tar de sig till Bythos innan Stegos, då kan de få ett val att få teleportera sig vart de vill efter Nominatorns hallar (isåfall kan de ju välja Stegos), eller så tar de Stegos först (föredrar jag för äventyrets skull).

Jag har inte riktigt kommit på om de skall få förljusa Stegos först och sen få fortsätta mot Bythos, eller om det skall vara att de återför Store Stenfar till Stegos som gör att förljusningen sker. Det sista låter ju mer klassiskt, men samtidigt tappar Store Stenfar lite mystik om han används till mer än att bli det stora slottet tycker jag.

Den enda end-point som finns i äventyret är ju egentligen att Stegos skall förljusas, samt att man iallafall skall ha försökt hitta Store Stenfar. Femte Konfluxen går ju att köra oavsett tidigare äventyr, även om det blir svårare att "vinna" utan Store Stenfar.
 
User avatar
Gaddeborg
Topic Author
Posts: 256
Joined: Tue 18 Feb 2014, 17:40

Re: Kristalltjuren

Thu 10 Sep 2015, 01:02

BYTHOS

Nåväl, nu har jag hunnit fram till att börja titta på Bythosdelen av äventyret, som har framstått som extremt komplicerad på gränsen till oförståelig varje gång jag har sneglat på det. Efter att ha först läst Plats-delen och gjort en egen karta jag kladdat på, sen läst SLP-delen om de olika arkonerna och kladdat vidare viktig info därifrån på den egna kartan, och sist läst själva Äventyret och kladdat dit det sista så förstår jag nu hur det är tänkt.

FAAN vad bra Bythos är! Läskiga monster som även kan kluras på, gåtor, legender, världens undergång! Jag har botaniserat i OSR-djunglerna och knappt hittat någonting ens värt att spela, ännu mindre någonting så här fantasifyllt, spelarskicklighetsdrivet och awesome-igt i största allmänhet.

Största grejen jag har hittat som verkar göra det så svårt att förstå är att den som ritat kartan i slutet av boken inte verkar ha förstått äventyret och ritat lite löst från en förlaga från författaren där han fått några detaljer fel.
1. Bayagas nät är inte utritat, det nämns i text att det skall vara ett ”skuggat område” i midjebergen. Istället går värmelinjen (som går längs cylinderns långsida) genom punkt 8 (Bayagas nät) vilket förvirrar en (och kartritaren, som nog missat den skuggade linjen). Midjebergen är också lite konstnärligt spridda över kartan så att ett nät inte skulle kunna fästas mellan topparna och stråla ut från cylinderns diameter, vilket det skall. Lösning: Rita om midjebergen så att de går rakt över kartan istället, mellan kortsidorna. Placera ut 20 punkter som är där Bayagas näts grövre trådar fäster.
2. Punkt 19 – Revan (eller lacksigillet) ligger mitt på kartan nu vilket blir väldigt komplicerat när man skall se hur världen blir då pergamentet öppnar sig (i längriktningen). Bland annat skulle nedåt bli mitt i osten, vilket omöjliggör utseglandet på vinhavet i Byhosäventyrets sluskede. Lösning: Placera Lacksigillet (punkt 19) i kartans övre och undre kant (så att det blir helt om du rullar ihop kartan) i nivå med midjebergen och nätet. (så att de två närmsta trådarna kan skjuta slangbella).
3. Kartritaren har satt ut två Nr 10 (Bythanernas stad) och inget Nr 16. På Nr 10 vid vinhavet, mitt i förbjudna skogen, har denne däremot ritat ut ett vackert tempel som tecken på att detta är staden. Det är det dock inte, utan där bör Nr 16 placeras (Korkklippan). Staden skall ligga på det andra Nr 10, nära Nr 12 (Cuprias platå) och Midjebergen, så att Iblis kan ha sin labyrint i bergen utanför staden.
4. Nr 14, Kunskapens träd, skall ligga längst inne i förbjudna skogen, så man kanske skall flytta det lite från krälande floden.

Därefter måste man även utröna två punkter på kartan utifrån texten. Adamels rede skall vara där Nr 8 är utsatt på kartan (i värmelinjen i midjebergen). Iblis labyrint är i bergen strax utanför Bythanernas stad (Nr 10).

En historisk händelse verkar saknas i Bythanernas mytologi, nämligen när Nominatorn slog igen pergamentet. Innan dess bör de ha haft ljus från hans arbetsrum, fler färger mm. Jag kommer att kalla detta kataklysmiska ögonblick för Lämnandet, då Nominatorn aldrig hörts av efter det och världen blev mörk och bara röd. Iblis och Naschach bör minnas det och kunna tala om tiden innan med guden.

I övrigt tror jag alla gåtor, vaga antydningar, 15 extremt kryptiska visdomsord från Store Stenfar och liknande kommer att fungera precis som de är skrivna. Trots att de är vaga finns det en begränsad mängd saker i Bythos man kan applicera dem på, samt att ingen enskild ledtråd verkar vara hundra procent nödvändig att begripa för att klara äventyret. När man tittar på det såhär så är det klart den bästa Sandboxen jag sett, där list och rollspel blir lika viktigt som fajtande – trots att de lär behöva fajtas en hel del mot spindlar, gigantiska kitinklädda åttabenade monster, megatunnelmaskar och flygdemoner – saker som är fräcka på riktigt! (inget himla ”2 goblins och en dart trap” i ett rum som man får av dyra OSR-grejor).

EDIT: Man behöver även hitta på ett sätt för spelarna att deducera hur de skall gå i Iblis illusions-labyrint, som det är skrivet kan de bara gissa hur de skall gå och kommer nog att ge upp om ingen ger dem rätt kombination av tunnlar att följa. Kanske en Bythansk ålderman vet hur man når arkonen?
 
Baldyr
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Kristalltjuren

Thu 10 Sep 2015, 21:59

Intressanta och användbara iakttagelser! Är också sugen på att använda Bythos-äventyret!
 
User avatar
Gaddeborg
Topic Author
Posts: 256
Joined: Tue 18 Feb 2014, 17:40

Re: Kristalltjuren

Thu 21 Jan 2016, 12:16

Håller på att preppa Fokale och Woddam nu. De degenererade woddamiterna känns som att de borde få lite mer innehåll i sina grottor. Borde man finna rester av ett skriftspråk? Woddamitisk konst? Musikinstrument? Tror även jag skall ha med gorgonen, men funderar lite på varför hon skall vara där. Någon som kört grottorna?
 
Baldyr
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Kristalltjuren

Thu 21 Jan 2016, 14:06

Ja! Tror du kan inspireras av Lovecraft när det kommer till woddamitiska fornlämningar. Givetvis ska det finnas mojänger som skulle kunna tolkas som instrument, även om huvudet värker när man försöker lista ut hur dessa spelas och vilken sorts varelser kunnat manövrera dessa.

Vad gäller gorgonen så hade jag nog själv tänkt låta det vara ett rykte. Sanningen är snarare att det finns eller har funnits en basilisk i krokarna...
 
User avatar
Gaddeborg
Topic Author
Posts: 256
Joined: Tue 18 Feb 2014, 17:40

Re: Kristalltjuren

Fri 25 Mar 2016, 00:49

Woddam avklarat! Blev spännande med Euryale tyst omkringskridande i salarna, lite förstenade degenererade woddamiter och äventyrare som tagit sig dit genom eonerna. Underliga konstverk i form av glasmarimbor, en dansvägg med ädelstenar och underliga guldstatyer i geometriska former fick spelarna att kraffsa sina huvuden. Pusslet med stenarna, metronomen och vågskapandet fungerade bra, men man skall nog ha kollat igenom det noga som SL innan man kör det (jag accepterade en lite annorlunda tolkning spelarna gjorde än den jag kommit fram till, de är trots allt fler än mig och en är musikteoretiker).

Kampanjen har nu nått Bythos. Ytterligare iaktagelser under preppandet:

-Cuprias namn måste vara hemligt (nämns på ett ställe i boken men inte så tydligt). Pusslet för att lösa hennes gåta går ut på att gissa namnet "Cupria" utifrån åtta liknande alternativ. Rollpersonerna kommer troligtvis att möta Naschash tidigt i kampanjen som kan ge information om de andra arkonerna, i min kampanj kommer han att kalla henne "Hierodulen, modern och oraklet", "Hierodulen" i kortform (och i mina anteckningar så jag inte försäger mig).

-Bythos röda ljus ställer till gissandet av Hierodulens metallurnor - man bör inte kunna se några nyanser i metallerna om man inte tänder altoriskt ljus (en fackla eller liknande). I min kampanj, med gamla DoD-färdigheter och samtidigt fokus på spelarskicklighet kommer jag inte att ge ledtråden om metallernas symboler om spelarna inte frågar, eller applicerar Alkemi eller Metallurgi eller liknande på det (då får de även lite kringinfo för att inte göra det uppenbart). Kör de fast och det är den sista arkonen får färdighetsslagen komma ändå.

-Enligt historiken har Nominatorn haft Bythosdokumentet upprullat medan han skapade världen och en god stund efteråt. Om Bythanerna inte evolverat efter ihoprullnigen (Lämnandet) så torde de kunna se färger normalt i altoriskt ljus (om inte nominatorn ritade dem svartvita, men det är lite väl lågt även för Nominatorn). Bythaner torde imponeras och glädjas av altoriskt ljus (kanske vilja gå nära ljuskällan så de evntuellt brinner upp), arkonerna borde se det som en gudagåva eller tecken. jag tänker låta Bythos vara färggrannt, för att öka känslan av att något är "fel" i nuläget som Naschash säger.

-Rollpersonerna kommer troligtvis att knalla upp till Bayagas nät ganska direkt (på vägen mot förbjudna skogen på andra sidan) om de följer plotten. Om detta är helt tätt så att man måste smörja in sig i polmersekret för att komma igenom är risken stor att de eldar upp det direkt (det brukar rollpersoner göra med spindelnät). Om det finns ganska stora glipor man kan gå igenomnedtill blir det iallafall ett frivilligt val om de eldar eller inte. Eldar de upp nätet tidigt blir det betydligt mer apokalyptiskt under sightseeingen jag hoppas skall följa.

-Rollpersonerna kommer sannolikt att se Bythanernas stad, Hierodulens platå mm på vägen till Förbjudna skogen och (hoppas jag) bli sugna på att undersöka redan innan de har ledtrådarna från fruktätandet. Sannolikt kommer lite sightseeing innan ledtrådarna också göra att dessa blir mer lättolkade, varför omkringtittandet bör vara intressant. Jag kommer att preppa ställena lite mer med kartor och lite händelser som kan ske för att ge Bythos mer djup och historia, Bythos är ändå äventyrets höjdpunkt. Eventuellt kommer de att gissa lite hejvilt på Hierodulens urnor om de kommer dit, ett par demoner bör förberedas för otäcka fajter i så fall.

-Det förekommer en hel del skrivna ledtrådar i Bythos. Skriftspråket blir lite intressant här, i min kampanj kommer det att vara samma skriftspråk som Mezikatrunan kommer från - det första skriftspråket till det första språket, vilket ligger mycket nära Det Låga Språket. Rollpersoner som börjat bli världslösa (exponerade för Det Höga Språket eller Shamash perfekta värld) kommer att kunna läsa detta och förstår Det Låga Språket, de som ännu har världstillhörighet får förstå det sämre eller inte alls. I min kampanj är världslösheten en gradskala och de flesta rollpersoner är påverkade. Om man inte kör så får man låta dem kunna läsa det ändå.

-Iblis labyrint förefaller ha en inbygd ledtråd, men den framkommer inte så tydligt i texten. Om rummen har mosaikgolv med exempelvis sexhörade plattor i första, femhörningar i andra och trehörningar i sista torde spelarna kunna luska ut ganska snabbt hur de skall gå (jag tror det är detta som står men inte säker). Ett par ihjälsvultna Bythaner i salarna borde ge lite bra stämning.
 
User avatar
Gaddeborg
Topic Author
Posts: 256
Joined: Tue 18 Feb 2014, 17:40

Re: Kristalltjuren

Mon 25 Apr 2016, 21:10

Om jag skulle spelleda Bythos en gång till skulle jag ändra lite från hur jag körde nu:

-Bythanerna bör bli mindre larviga. Det blir tillräckligt av en påfrestning på immersionen att genren ändras ordentligt mellan O4Ö och Kristalltjuren. Spelarna köpte den röda världen och dess egendomliga liv, men tyckte nog att det blev lite väl flummigt när Bythanerna dessutom var gulliga och larviga. Mer misslyckade och biologiskt defekta - men inte roliga, skulle jag nog försöka köra på.

-Oraklet Cupria måste planeras ut bättre. Nu kunde spelarna bara stå och fråga henne saker "Cupria, vad menas med världens enda punkt?" osv och fick en hel del lösningar lite väl lätt. Innan jag lätt Nominatorns inbyggda säkerhetsspärrar slå till så att hon inte ville svara på mer idag. Kunde skötts snyggare. Exakt vad hon vet får man nog fundera över, sen kanske en fråga per person och max en person per dag kanske är bättre.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest