Moderator: Brior

thek
Topic Author

Äldre äventyr i ny tappning?

Sun 28 Jun 2015, 12:05

Jag ser ofta referenser till äldre DoD äventyr som folk använder för Svavelvinter. Alla mina äldre DoD-grejor har mött sitt öde tyvärr och jag undrar nu om det finns någon som bemödat sig med att förnya dessa kampanjer för Svavelvinter komplett med spel-värden för rätt balans?

Henke

Re: Äldre äventyr i ny tappning?

Sun 28 Jun 2015, 19:04

Jag ser ofta referenser till äldre DoD äventyr som folk använder för Svavelvinter. Alla mina äldre DoD-grejor har mött sitt öde tyvärr och jag undrar nu om det finns någon som bemödat sig med att förnya dessa kampanjer för Svavelvinter komplett med spel-värden för rätt balans?
Riotminds som äger licensen har släppt alla gamla DoD äventyr fria för nedladdning.

http://www.riotminds.se/tiden-innan-trudvang/
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

soda

Sun 28 Jun 2015, 21:55

Riotminds som äger licensen har släppt alla gamla DoD äventyr fria för nedladdning.

http://www.riotminds.se/tiden-innan-trudvang/
Tyvärr har de inte släppt just Svavelvinter-böckerna (Svavelvinter, Oraklets fyra ögon, Kristalltjuren, och Den femte konfluxen) med hänvisning till att Svavelvinter nu är ett eget rollspel.

Brior

Sun 28 Jun 2015, 22:21

Tyvärr har de inte släppt just Svavelvinter-böckerna (Svavelvinter, Oraklets fyra ögon, Kristalltjuren, och Den femte konfluxen) med hänvisning till att Svavelvinter nu är ett eget rollspel.
Riotminds äger helt enkelt inte rättigheterna till de gamla Svavelvinter-modulerna. Det har inget med Fria ligans nya rollspel att göra, bara så att ni vet.

Henke

Sun 28 Jun 2015, 22:29

Just Svavelvinter-äventyret finns i en av trådarna tror jag. Vi satte igång ett projekt kring att översätta den för några år sedan. Tror det slutade med att Ligan själva skulle leda projektet, men där har man alltså valt att istället revidera sista delen (Femte Konfluxen) och hoppa över de andra. Själv hade jag väldigt gärna sett en reviderad variant av Svavelvinter-äventyret.

Nedan är länk till tråden, men det verkar inte som materialet finns tillgängligt längre. Har en kopia, men det får bli upp till Brior att godkänna vidare spridning. :-)

http://frialigan.se/forum/viewtopic.php?f=13&t=475
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Tomas
Site Admin

Sun 28 Jun 2015, 22:35

Just Svavelvinter-äventyret finns i en av trådarna tror jag. Vi satte igång ett projekt kring att översätta den för några år sedan. Tror det slutade med att Ligan själva skulle leda projektet, men där har man alltså valt att istället revidera sista delen (Femte Konfluxen) och hoppa över de andra. Själv hade jag väldigt gärna sett en reviderad variant av Svavelvinter-äventyret.
Japp, det stämmer, det fanns ett ganska långt gånget projekt här på forumet för att uppdatera Svavelvinter (äventyret) till Svavelvinter (spelet). Dock var det inte vi som stoppade projektet, tvärtom försökte vi uppmuntra det bäst vi kunde. :)

Vi arbetar nu på en fristående ny version av den sista delen i sviten, Femte konfluxen. Den kommer dock att göras om från grunden efter Eriks romaner, inte bara uppdateras med nya stats. Beräknad utgivning nästa år.
Fria Ligan

Brior

Sun 28 Jun 2015, 22:45

Nedan är länk till tråden, men det verkar inte som materialet finns tillgängligt längre. Har en kopia, men det får bli upp till Brior att godkänna vidare spridning. :-)
Japp, det stämmer, det fanns ett ganska långt gånget projekt här på forumet för att uppdatera Svavelvinter (äventyret) till Svavelvinter (spelet). Dock var det inte vi som stoppade projektet, tvärtom försökte vi uppmuntra det bäst vi kunde. :)
Jag minns inte riktigt vad som hände, men det var knappast jag heller som stoppade projektet. Jag har länge förklarat mig beredd att släppa de gamla spelen under creatic-commons-licens eller liknande. Problemet är bilderna som jag inte har upphovsrätt till. Att jag sedan inte ville att Riotminds skulle släppa dem är en annan sak – jag har aldrig förstått vilka rättigheter de anser sig besitta till det gamla materialet utöver varumärket för själva spelet.

Henke

Mon 29 Jun 2015, 06:19

Nja, i inlägget nedan uppfattade jag det som att ni ville ta över projektet, och eftersom ingen gjorde återkoppling med projektets mål varken officiellt eller privat så förmodade jag att ni ville fortsätta driva projektet internt (ihop med Meakolv?). Jag tolkade det som att den fysiska boken som nämns skulle innefatta hela Konfluxsviten, så jag såg heller ingen anledning att fortsätta något sidoprojekt (speciellt inte eftersom jag hade fullt upp att speltesta M0).

http://frialigan.se/forum/viewtopic.php ... =200#p4050

"Ja, vi i Ligan har funderat en hel del på detta. Projektet har visat sådan kraft och inspiration att vi har bestämt oss för att trycka texten i en fysisk bok, i fyrfärg och hårdpärm likt Tramenze och andra kommande produkter. Eftersom det betyder att vi måste satsa en del pengar och andra resurser så tar vi gärna över rollen som projektledare. Vi hoppas att ingen misstycker!

Vi återkommer inom kort med tydligare tankar om projektets mål och drift. Den här tråden får gärna leva vidare, men vi behöver nog mer direkta kanaler att hantera arbetet på också. Meakolv - kan du mejla oss så att vi kan öppna en kontakt den vägen också?"

Tomas
Site Admin

Mon 29 Jun 2015, 10:15

Hm, ja, inser hur inlägget kan tolkas som att vi "lade locket på", men det var aldrig avsikten. Tanken var bara - då - att öppna direkta kanaler med de mest drivande i projektet och lägga upp en plan tillsammans med dem, eftersom målet var att skapa en tryckt och illustrerad bok. Detta inleddes också, men rann tyvärr ganska snart ut i sanden. Så här i efterhand var det ett misstag, det hade varit mycket bättre att låta det leva som ett rent forumprojekt så att alla som ville kunde bidra i valfri omfattning.

Forumtråden vi pratar om är alltså den här. Men - varför inte väcka detta till liv igen? Med tanke på den kommande kampanjmodulen Femte konfluxen känner jag att det vore ett ypperligt tillfälle att åter göra de gamla kampanjmodulerna tillgängliga, och gärna även uppdaterade till det nya rollspelets regler.

Jag ska kolla med de som var inblandade förr för att se vilket material som finns tillgängligt. Jag vet att även gänget borta på erebaltor.se har varit sugna på att göra det - vi kanske kan väcka projektet till liv med gemensamma krafter?
Fria Ligan

Henke

Mon 29 Jun 2015, 19:06

Hm, ja, inser hur inlägget kan tolkas som att vi "lade locket på", men det var aldrig avsikten. Tanken var bara - då - att öppna direkta kanaler med de mest drivande i projektet och lägga upp en plan tillsammans med dem, eftersom målet var att skapa en tryckt och illustrerad bok. Detta inleddes också, men rann tyvärr ganska snart ut i sanden. Så här i efterhand var det ett misstag, det hade varit mycket bättre att låta det leva som ett rent forumprojekt så att alla som ville kunde bidra i valfri omfattning.

Forumtråden vi pratar om är alltså den här. Men - varför inte väcka detta till liv igen? Med tanke på den kommande kampanjmodulen Femte konfluxen känner jag att det vore ett ypperligt tillfälle att åter göra de gamla kampanjmodulerna tillgängliga, och gärna även uppdaterade till det nya rollspelets regler.

Jag ska kolla med de som var inblandade förr för att se vilket material som finns tillgängligt. Jag vet att även gänget borta på erebaltor.se har varit sugna på att göra det - vi kanske kan väcka projektet till liv med gemensamma krafter?
Ok, jag känner väl mest att jag blev lite förvånad över hur projektet övergick i er regi utan återkoppling (jag var ju trots allt ganska drivande i arbetet). Nåväl. Blir det aktuellt att fortsätta arbetet så är jag gärna med och hjälper till. Har också en förhoppning om att få speltesta er Konflux-modul när den börjar närma sig betatest. :-)