User avatar
Henke
Topic Author
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Svavelvinterregler till WFRP

Sun 22 Dec 2013, 12:16

Absolut något att spinna vidare på tycker jag. Om inte annat får det bli ett hemmabygge när vi väl är klara med Konflixsviten och MUA.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Svavelvinterregler till WFRP

Sun 22 Dec 2013, 12:51

Någon som har provat att konvertera Warhammer Fantasy Roleplaying settingen till Svavelvinterreglerna? Jag gjorde en konvertering åt andra hållet för några år sedan innan Svavelvinter-reglerna fanns och försökte lyfta in Svavelvinter-settingen i WFRP2 med ett hyffsat resultat.

Några grundläggande tankar:
Raserna delas upp i Humans, Dwarfs, Elves och Halflings som får olika värden i "blod" beroende på vilken ras man väljer. Humans har 2 på samtliga, Dwarf 3 i Sten och 1 i Eld, Elves får 3 i Eld och 1 i Sten, Halfling får 3 i Vatten och 1 i Sten. Dwarfes, Elves och Halflings har i regel inget avdrag för mörker.

Experiencepointsystemet ersätts av Ödestyngden och erfarenheterna. Spelaren väljer 3 rasspecifika bakgrundshändelser som skrivs in som erfarenheter. Allt eftersom ödestyngden ökar så byter rollpersonen yrke enligt specifika careerexits. Där man väljer en förmåga/expertis för varje steg.

Har inte kikat närmare på Skills/Talents från Warhammer än, men förmodligen skulle man dela in dem som expertiser under ett antal förmågor och låta spelaren ha upp till 5 expertiser i varje förmåga precis som i Svavelvinter.

Synpunkter eller andra idéer ?
Glömde säga det, men jag gillar planen - det roliga i WHFRP var ju att byta karriär och samla på sig nya förmågor (låter brädspeligt, oops). Som Baldyr skriver nedan det är väl bara att kalla bloden för Grundegenskaper i sann OSR-anda och evetuellt byta namn på dem, men Sten, Vatten, Eld och Vind är ju elemental-aktiga krafter som borde funka. ananrs är det la bara att byta till Styrka, Vilja, Smidighet och Karisma el. dylikt.
Fria Ligan

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests