sharatec
Topic Author
Posts: 10
Joined: Tue 21 Aug 2012, 14:44

Alver och dvärgar - någon som husreglat?

Tue 21 Aug 2012, 21:30

Hej alla!

Jag och min spelgrupp tillhör de fossiler som ännu inte har spelat den klassiska konfluxsviten, utöver första äventyret. Vår spelledare har nu blivit såld på Svavelvinterrollspelet, och vill liksom vi andra använda dess regler när vi spelar de övriga tre äventyren. Att man får anpassa en del förstår vi förstås, men saken är den att vår SL inte vill överge Altor helt som spelplan för konfluxen - mer specifikt vill han ha med alver och dvärgar (han verkar kunna avstå ankor...).

Frågan är alltså: har någon provat att husregla över alver och dvärgar från klassiska Drakar & Demoner? Jag tänkte att det kunde vara bra att höra mig för innan vi själva går lös på det.

Tack på förhand!
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Alver och dvärgar - någon som husreglat?

Tue 21 Aug 2012, 21:33

Välkommen till forumet!

Jag har för mig att Magnus borta på piruett.se spånade fram specialregler för alver, dvärgar och annat. Det var i våras tror jag, men borde gå att hitta. :)
Annars kan vi alltid spåna här!
Fria Ligan
 
User avatar
Peter
Posts: 587
Joined: Sat 09 Apr 2011, 14:52

Re: Alver och dvärgar - någon som husreglat?

Tue 21 Aug 2012, 21:40

Om jag var du skulle jag försöka förmå din SL att inte skoningslöst överge ankorna - släkten Mogger och ankorna i Ruhl är riktigt fräcka och goda stämningsskapare - jag skulle hellre ha kvar dem än alver och dvärgar

(Enligt min ödmjuka, felbara och subjektiva mening)
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor
 
sharatec
Topic Author
Posts: 10
Joined: Tue 21 Aug 2012, 14:44

Re: Alver och dvärgar - någon som husreglat?

Wed 22 Aug 2012, 10:23

Tack för välkomnandet och för goda råd!

Ska vi ändå spela i Altor röstar nog jag också för att behålla ankorna. :)
 
Maekolv
Posts: 108
Joined: Mon 16 Apr 2012, 00:18

Re: Alver och dvärgar - någon som husreglat?

Wed 22 Aug 2012, 11:23

Jag håller med föregående talare om att ankor passar betydligt bättre i Trakorien än alver och dvärgar. Kanske kan man göra om dvärgkaraktären till någon sorts förkrymt bergsman och alven till någon sorts bakåtdrömmande angelisk andemänniska - sprungen ur någon askedal på Palamux?

Något jag märkte när jag, mest bara på skoj, försökte "översätta" min gamla grottalv från 90-talet till Svavelvinters regelsystem var att jag visserligen inte hade några problem att konvertera och behålla de egenskaper som karaktären hade - men att det blev oerhört svårt att hitta passande öde, förbannelse och mål. DoD hade helt enkelt inte redskap för detta och konverteringen visar med skoningslös tydlighet hur idélös min karaktär var. I DoD har ofta spelgruppen som helhet mål i stil med "döda alla onda, hjälp alla goda och bli sjukt rika på kuppen". Den typen av mål faller ganska platt i Trakorien, kan jag tycka.

Men okej... vi var bara fjuniga tonåringar när det begav sig, så det kanske förklarar karaktärens (avsaknad av) djup? :)
 
Jens go game
Posts: 296
Joined: Fri 04 Nov 2011, 07:49

Re: Alver och dvärgar - någon som husreglat?

Thu 06 Sep 2012, 16:07

Jag skulle nog låta Dvärgar ha möjligheten att ha 4 i sten, ankor 4 i vatten och alver 4 i vind...det är skönt när saker inte behöver vara så komplexa.
 
Jens go game
Posts: 296
Joined: Fri 04 Nov 2011, 07:49

Re: Alver och dvärgar - någon som husreglat?

Thu 06 Sep 2012, 20:29

För er Ereb nostalgiker som vill ha med svartfolk så rekommenderar jag att de aldrig får ha högre än 1 i vind men de har höga värden i eld (förutom svartnissar som bara har 1 på allt). Svartfolk har ett kollektivt öde som lyder "att döda och förstöra för nöjes skull". Som tillfälligt mål i klassisk spelstil så är det "göra livet surt för spelarna". Eftersom de inte förstår sig på intriger och rävspel så är deras tillfälliga mål i karaktärsdrivet spel också "att göra livet surt för spelarna". Gudarna lät skapa svartfolken i någon av de tidigare konfluxerna när de såg att drakarna började bli lata sig på sina ihop samlade skatter. De behövde helt enkelt en förstörelsekraft som var tillräckligt korkad för att komma på att ängna sig åt något annat vettigt. Av någon anledning brukar svartfolk dra sig i stora stora flockar till skapelsevidriga magiker som de ser som alfahannar.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests