User avatar
Henke
Topic Author
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Magiskt motstånd

Tue 05 Jun 2012, 21:59

Klurar lite kring reglerna för att använda magi i konfliktslag. Reglerna nämner (vad jag kan se) inget om hur man hanterar ett konfliktslag där det inte handlar om någon konflikt (där motståndaren inte motsätter sig magin). Om man t.ex. tar en förvandlings-besvärjelse så kanske en förvandling har SG2, men borde den inte sänkas av att den som skall besvärjas vill bli förvandlad?

Det blir även lite snett om man sätter fast SG så en person med hög Vind borde ha större chans att motsätta sig än någon med låg Vind. Samtidigt så är det svårare att förvandla någon som är frivillig när denne har högre Vind?

Förmodligen bör förvandlingar hanteras som fast SG iaf där nivån ökar av svårare förvandlingar. Kanske även där SG ökar/minskar ett steg beroende på om offret är frivilligt/gör motstånd?

Tankar/Idéer kring detta?

(Lite rörigt skrivet nu kanske. Hoppas ni förstår tanken)
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
Bladerunner_35
Posts: 94
Joined: Tue 24 Apr 2012, 18:46

Re: Magiskt motstånd

Tue 05 Jun 2012, 22:31

Jag tycker det låter rimligt med ett enkelt dådslag vid tillfällen då någon ska hjälpas med magi och det är intressant med ett misslyckande. Men jag funderar på helande besvärjelser, står det något specifikt om dessa i reglerna?

Att kräva dådslag för att hela någon, om vi utgår ifrån en pressad situation eller dramatiskt ögonblick, känns inte helt rätt - men det kanske inte är fel heller?
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Magiskt motstånd

Wed 06 Jun 2012, 01:19

Så här är det tänkt: Slå bara konfliktslag när det faktiskt är en konflikt - alltså motsatta viljor. Att förvandla ett villigt "offer" är inte en konflikt, utan slås alltså mot (lämplig) fast SG. Är offret motvilligt slås konfliktslag.
Fast SG: Om besvärjelsen påverkar omgivningen, dig själv eller ett villigt mål slås dådslaget mot en fast SG som berättaren sätter. Simpel magi har SG 1, krävande besvärjelser har SG 2 och komplicerad magi som förvandlingar, inte minst av det permanenta slaget, kan ha SG 3 eller ännu mer.
Konfliktslag: Om besvärjelsen direkt påverkar någon annan varelse slår du i stället ett konfliktslag mot offret. Vid särskilt svåra besvärjelser, som fysiskt förändrar eller förvandlar målet, får offret en eller flera bonustärningar.
@Bladerunner - hur menar du att det känns fel att slå dådslag för helande magi? Att det inte är en dramatisk situation? Det tror jag nog att det kan vara! Eftersom det räcker med en viloscen för att läka allt elände av en viss typ, så är det egentligen bara i pressade situationer som det är meningsfullt med helande magi.
Fria Ligan
 
User avatar
Henke
Topic Author
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Magiskt motstånd

Wed 06 Jun 2012, 06:04

Så här är det tänkt: Slå bara konfliktslag när det faktiskt är en konflikt - alltså motsatta viljor. Att förvandla ett villigt "offer" är inte en konflikt, utan slås alltså mot (lämplig) fast SG. Är offret motvilligt slås konfliktslag.
Men isåfall måste förvandlingsreglerna vara annorlunda om själva förvandlingen är frivillig men att det gagnar offret på något sätt. T.ex. om man vill bli förvandlad till en mus för att smita in genom en dörrspringa så borde det ju slås ett dådslag. Alternativt att offret förvandlas till en drake eller varför inte en Kaklun? :-)

Kanske borde regeln vara: Slå bara konfliktslag då resultatet av magin kan ge besvärjaren en fördel?
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Magiskt motstånd

Wed 06 Jun 2012, 09:06

Så här är det tänkt: Slå bara konfliktslag när det faktiskt är en konflikt - alltså motsatta viljor. Att förvandla ett villigt "offer" är inte en konflikt, utan slås alltså mot (lämplig) fast SG. Är offret motvilligt slås konfliktslag.
Men isåfall måste förvandlingsreglerna vara annorlunda om själva förvandlingen är frivillig men att det gagnar offret på något sätt. T.ex. om man vill bli förvandlad till en mus för att smita in genom en dörrspringa så borde det ju slås ett dådslag. Alternativt att offret förvandlas till en drake eller varför inte en Kaklun? :-)

Kanske borde regeln vara: Slå bara konfliktslag då resultatet av magin kan ge besvärjaren en fördel?
Nu hänger jag inte riktigt med...
Är offret villigt att förvandlas slår magikern dådslag mot fast SG. Vill offret inte förvandlas slås i stället ett konfliktslag. Jag förstår inte riktigt oklarheten/problemet? Vad är det jag missar? :)
Fria Ligan
 
User avatar
Henke
Topic Author
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Magiskt motstånd

Wed 06 Jun 2012, 10:40

Det var givetvis jag som inte var med. SG:n är alltså fast om offret är medgörligt. Det hade jag missat helt.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
Bladerunner_35
Posts: 94
Joined: Tue 24 Apr 2012, 18:46

Re: Magiskt motstånd

Wed 06 Jun 2012, 11:28

@Bladerunner - hur menar du att det känns fel att slå dådslag för helande magi? Att det inte är en dramatisk situation? Det tror jag nog att det kan vara! Eftersom det räcker med en viloscen för att läka allt elände av en viss typ, så är det egentligen bara i pressade situationer som det är meningsfullt med helande magi.
Jag tänkte utifrån att helande ofta är en återkommande händelse i fantasygenren och att det riskerade att bli motigt om det krävdes ett dådslag varje gång. Jag tänkte inte på att elände "helas" relativt enkelt genom en viloscen så min farhåga faller med det.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Magiskt motstånd

Wed 06 Jun 2012, 12:20

@Bladerunner - hur menar du att det känns fel att slå dådslag för helande magi? Att det inte är en dramatisk situation? Det tror jag nog att det kan vara! Eftersom det räcker med en viloscen för att läka allt elände av en viss typ, så är det egentligen bara i pressade situationer som det är meningsfullt med helande magi.
Jag tänkte utifrån att helande ofta är en återkommande händelse i fantasygenren och att det riskerade att bli motigt om det krävdes ett dådslag varje gång. Jag tänkte inte på att elände "helas" relativt enkelt genom en viloscen så min farhåga faller med det.
Ok! Min tanke har varit att försöka komma bort från rutinartade helande, och göra även dessa besvärjelser till något riskabelt, som man inte tar till om det inte verkligen behövs.
Fria Ligan
 
Bladerunner_35
Posts: 94
Joined: Tue 24 Apr 2012, 18:46

Re: Magiskt motstånd

Wed 06 Jun 2012, 13:37

Ok! Min tanke har varit att försöka komma bort från rutinartade helande, och göra även dessa besvärjelser till något riskabelt, som man inte tar till om det inte verkligen behövs.
Ja, jag tycker du/ni har löst det hela på ett berömvärt sätt. Enkelt men ändå rollspelsfrämjande vilket som du säger låter tillfällena där magisk helning behövs bli dramatiska och farliga.

Återhämningsscenerna är en av de saker jag ser fram emot mest att se i spel och jag hoppas och tror att antalet verkligt värdefulla och intressanta scener som utspelar sig på tavernor, bordeller, natursköna platser eller hemma hos mor och far kommer öka lavinartat.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Magiskt motstånd

Wed 06 Jun 2012, 13:48

Ok! Min tanke har varit att försöka komma bort från rutinartade helande, och göra även dessa besvärjelser till något riskabelt, som man inte tar till om det inte verkligen behövs.
Ja, jag tycker du/ni har löst det hela på ett berömvärt sätt. Enkelt men ändå rollspelsfrämjande vilket som du säger låter tillfällena där magisk helning behövs bli dramatiska och farliga.

Återhämningsscenerna är en av de saker jag ser fram emot mest att se i spel och jag hoppas och tror att antalet verkligt värdefulla och intressanta scener som utspelar sig på tavernor, bordeller, natursköna platser eller hemma hos mor och far kommer öka lavinartat.
Hehe, ja det är iaf tanken! :)
Viloscener kan också användas till att introducera nya bifigurer eller plot-element som ställer till det ytterligare för karaktärerna längre fram i berättelsen...
Fria Ligan

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests