User avatar
Henke
Topic Author
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Negativ aktivering av Förmågor

Sat 26 May 2012, 17:20

Har tidigare lyft denna husregel i koppling till Version Noll där jag tycker den är klockren, men den kanske även kan fungera bra för de som hunnit bekanta sig med Svavelvinter RPG och vill ha lite extra möjligheter till ÖT och intriger.

Det hela går ut på att man använder sig av Förmågor på samma sätt som förbannelser. Man kan alltså förutom att aktivera dem genom dådslag, även aktivera dem negativt och tjäna ÖT på detta. Detta finns i två varianter. Dels den där förmågan på något sätt skapar ett hinder i historien och dels det där man automatiskt förlorar i en konflikt pga förmågan.

Exempel 1: Eldanimisten Zuola da Sombretti har börjat få ont om tärningar. Hennes spelare väljer därför att skapa en konflikt med hennes förmåga "Pyromantik" som sätter ett hinder i historien. När Zuola besöker en by där det skett plötsliga bränder agerar byborna hotfullt mot henne eftersom de ser att hon är trollkarl och tror att hon har med saken att göra (har hon det?).

Exempel 2: I en retorisk konflikt där Zuola försöker övertala en bifigur så väljer hennes spelare att låta henne förlora automatiskt pga förmågan "Pyromantik". Bifiguren blir orolig av den magiska aura hon utstrålar och vägrar hjälpa henne.
Last edited by Henke on Sun 27 May 2012, 07:40, edited 1 time in total.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Negativ aktivering av Förmågor

Sat 26 May 2012, 22:00

Jag har ju kommenterat detta tidigare. Gillar det skarpt, men skulle inte rekommendera det för nya spelare. Men för erfarna spelare tror jag att det är klockrent.
Fria Ligan

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests