Har tidigare lyft denna husregel i koppling till Version Noll där jag tycker den är klockren, men den kanske även kan fungera bra för de som hunnit bekanta sig med Svavelvinter RPG och vill ha lite extra möjligheter till ÖT och intriger.
Det hela går ut på att man använder sig av Förmågor på samma sätt som förbannelser. Man kan alltså förutom att aktivera dem genom dådslag, även aktivera dem negativt och tjäna ÖT på detta. Detta finns i två varianter. Dels den där förmågan på något sätt skapar ett hinder i historien och dels det där man automatiskt förlorar i en konflikt pga förmågan.
Exempel 1: Eldanimisten Zuola da Sombretti har börjat få ont om tärningar. Hennes spelare väljer därför att skapa en konflikt med hennes förmåga "Pyromantik" som sätter ett hinder i historien. När Zuola besöker en by där det skett plötsliga bränder agerar byborna hotfullt mot henne eftersom de ser att hon är trollkarl och tror att hon har med saken att göra (har hon det?).
Exempel 2: I en retorisk konflikt där Zuola försöker övertala en bifigur så väljer hennes spelare att låta henne förlora automatiskt pga förmågan "Pyromantik". Bifiguren blir orolig av den magiska aura hon utstrålar och vägrar hjälpa henne.