Pådrift?
Topic Author
Posts: 13
Joined: Wed 10 Feb 2021, 17:21

Ny/mer teknologi

Mon 17 May 2021, 14:38

Någon som har några kul idéer (egna eller andras) kring teknologi? När spelarna går där i enklavruinerna kunde det vara kul med mer en det som finns i böckerna. (Alltså det som tillkom under enklavtiden, som är lite mer avancerat). Det kanske finns någonstans redan men har inte hittat något än (för att vara ärlig har jag väl inte lagt timtal på letande, men ja, kikat runt lite). Har lite egna idéer men är inte tillräckligt kunnig själv inom området för att avgöra om det är rimligt och/eller om det "borde" kunna fungera. Visst, det är ett spel, allt behöver inte vara hyperrealistiskt men ändå gärna något så när plausibelt.

Om ni har en bra källa får ni gärna dela den och har ni egna idéer så får ni gärna fylla på. Jag tänker i första hand annat än vapen, men allt är välkommet, kan vara saker som faktiskt finns/är på G eller sånt som ligger längre fram i framtiden. Det viktiga är att det ger rätt känsla, behöver inte nödvändigtvis vara användbart, speciellt inte för äventyraren.

Idéer.
Nya syntetiska material (en variant av grafem kanske?)
Oklart användningsområde...

3D printer som kan printa ut mat med rätt råvaror (kol, vatten, mineraler etc).

motor som går på vatten/salt/värme eller liknande lättillgängligt drivmedel.

(Har för mig att jag läst något om en idé kring ett batteri vars "kärna" utgörs av joniserat saltvatten eller liknande som är på G)
 
Sutaomiiru
Posts: 59
Joined: Sun 17 Jul 2016, 12:10
Location: Vid Maskinfältet i Musközonen

Re: Ny/mer teknologi

Fri 21 May 2021, 12:32

Jag har tyvärr inga idéer att tillägga, men måste påpeka att jag gillar tanken med 3D-printers såsom du beskriver dem. Det passar verkligen hur Elysium beskrivs i År Noll, där det är väldigt noga att allting återvinns. En maskin som skapar något nytt ifrån rätt material låter ju som den perfekta lösningen för det. Det blir en perfekt ursäkt för spelarna att försöka få tag på en generator också för att driva den.
 
Pådrift?
Topic Author
Posts: 13
Joined: Wed 10 Feb 2021, 17:21

Re: Ny/mer teknologi

Mon 24 May 2021, 12:55

Det är lugnt :)
Tack, alltid kul med lite bekräftelse också, att man inte är helt ut och cyklar i alla fall :mrgreen:

Jag tänker också i de banorna, resurseffektivitet och överlevnad.
Jag har inte tillräckligt stor erfarenhet av techno drivna rollspel, men min känsla är att det ofta finns mer roliga magiska artefakter i fantasy genren än det finns roliga tekniska artefakter i denna genrer, men det kan mycket väl vara min brist på erfarenhet :lol:

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests