User avatar
Zapp
Topic Author
Posts: 462
Joined: Sat 09 Apr 2011, 17:45

MUA/FoS: Skyddskläder

Fri 26 Jul 2013, 09:13

Min SL använder "Zonröta och Sanitet" som skulle ingått i Fornfynd och Skattemarker.

Jag/vi undrar om stats för de Skyddskläder som omnämns någonsin diskuterades? (På gamla MUA-forumet eller annorstädes. Google hittar ingenting)

Framför allt då BEG, Begränsningsvärden. En primitiv/"nutida" blandrustning kan ju ha 4 eller 6 procentenheters avdrag per kroppsdel, dvs -20% eller -30% på SMI-färdigheter och förflyttning om vi utgår från heltäckande skydd (som är en förutsättning för att få plus på Skyddsnivå). Och skyddar då 4 eller 6 ABS, dvs dessa rustningar har 1:1 förhållande mellan BEG och ABS.

Vad är då rimligt för zonkläder, zonponcho, pyrisk skyddsdräkt etc? Eftersom deras huvudsyfte inte är att skydda mot hugg och slag (men att det ju ändå är rimligt att de såsom tjocka dräkter ger ett visst skydd) tror jag tanken var att BEG skulle vara högre än ABS, men hur mycket?

Fanns det någon idé om att skyddet försvann om man blev angripen? (Typ om si och så många skador gick igenom din zondräkt så går du även miste om plusset på Skyddsnivå)?
 
Patrik
Posts: 169
Joined: Sun 15 May 2011, 14:50

Re: MUA/FoS: Skyddskläder

Sat 27 Jul 2013, 21:02

Vad kul att någon använder reglerna! Hur tycker ni att det fungerar i spel? Jag funderar på att göra en ny och bättre version men det får nog vänta till nästa kampanj.

Vad gäller BEG så tycker jag att man bör lägga sig någonstans mellan läderpansar och lätt blandrustning. Det är trots allt kläder, även om de är tjocka och otympliga. Den túnga pyriska skyddsdräkten kan nog jämföras med en tung blandrustning, kopparhjälm, blyfodrade stövlar, förstärkta leder osv blir man ingen atlet av. Dessutom är det kul om den är klumpig, man ska se ut och fungera långsamt och otympligt som en tungdykare.

Men ge utrustningen lite ABS också för att kompensera. Jag har för mig att vi brukar säga att zonfarardräkt ger 1 i pansar överallt, och det går utmärkt att kombinera den med annat pansar under, men BEG blir då därefter. Den händige kan såklart också bygga in pansar i sina zonkläder.

Ordentliga avdrag på Iakttagelseförmåga är väl inte heller mer än rätt för zongoggles eller en kopparkastrull på huvet.

Det är säkert en vettig idé att skyddet kan förstöras av skada, men vi har tänkt att den händige zonfararen reparerar sin dräkt under resans gång vid varje kvällsläger, lappar med vaxduk, stryker på ny tjära etc. Gör man inte det (om man tex blivit av med sin utrustning) kan man sänka skyddsnivån med 1 efter varje större batalj tycker jag.

Man får ju också en bonus på skyddsvärdet för att ha egen, ren, luftförsörjning via tuber eller pump. Den försvinner såklart om dräkten punkteras.

Mycket nöje!

/Patrik, konstruktören
 
User avatar
Zapp
Topic Author
Posts: 462
Joined: Sat 09 Apr 2011, 17:45

Re: MUA/FoS: Skyddskläder

Sun 28 Jul 2013, 21:30

Vad kul att någon använder reglerna! Hur tycker ni att det fungerar i spel? Jag funderar på att göra en ny och bättre version men det får nog vänta till nästa kampanj.
Spontant skulle jag önska en aningens mer fokus på Zonkunskap... :)

Om man bara tittar i tabellerna (över plussen på Skyddsnivå) slås man av en orgie i utrustning... medan zonguiden kan ge sig själv (och någon enstaka kompanjon/arbetsgivare/kompis - om han eller hon har tur) ett ynka +1. Jämfört med de +5 eller +10 den rike teknikfetischisten framstår det som lite väl futtigt... trots att Zonkunskap i princip är den enda bonus som är garanterat tillgänglig oavsett RPns bakgrund och erfarenhetsnivå.

(Sedan är jag med på att många plus egentligen bygger på (zon)kunskap; men det finns inga regler eller ens riktlinjer för det... alltså att någon överhuvudtaget kommer på att lappa rustningar, ta med egen mat, rena vattnet etc. Kunskap > Prylar, dvs för att få ett visst utrustningsplus (lufttuber, vattenrening, eller vad som helst) bör man ha en viss miniminivå i Zonkunskap. Annars kanske man via Teknologi och dylika färdigheter kan operera utrustningen, men man glömmer att torka av munstyckena med rötfria trasor, man förvarar vattenfiltren så de kontamineras etc; dvs i korthet att utrustningen trots allt inte ger sitt plus på Skyddsnivå, inte utan (zon)kunskap...)

Mitt perspektiv: inte alla grupper består ju av idel zonveteraner (från början)... får lite känslan avsnittet om zonkunskap förutsätter att alla i gruppen har denna färdighet, och att fokus aldrig låg på någonting som ändå omnämns rätt ofta: nämligen att en grupp optimister eller rika fårskallar hyr en zonguide som ensam måste axla bördan att få hem storviltsjägarna etc i någorlunda skick.

Kanske är det bara jag som tycker mildare zonavsnitt ska kunna utforskas av glada amatörer (som inte har vett att fokusera på hög Skyddsnivå), och rent allmänt ta iallafall ett steg bort från det hårda fokuset på hur svårt och dödligt allt är i zonen. Inget fel på äventyr som vill måla upp zonen som död och förintelse (och det stödjer ju reglerna med lätthet), men sådana äventyr framstår som reglernas enda fokus... ;)



Intressant höra om "en ny och bättre version"...! Några särskilda saker du/ni kommit fram till du/ni vill ändra på...?

Tillåt mig avslutningsvis säga att grundidéen är mycket bra, dvs hur ökad skyddsnivå automatiskt innebär "diminishing returns" tack vare att man dividerar. :)
 
Patrik
Posts: 169
Joined: Sun 15 May 2011, 14:50

Re: MUA/FoS: Skyddskläder

Tue 30 Jul 2013, 09:34

Det låter vettigt. Det lättaste är kanske att låta konstruktion och underhåll av zonutrustning gå på reparera begränsat av zonkunskap. Att låta olika nivåer av zonkunskap krävas för att få bonus av viss utrustning är inte dumt det heller.

När vi har spelat så har RP efter ordentliga förberedelser kommmit upp i skyddsnivåer på 3, kanske 4. Då spelar zonkunskapsbonusen fortfarande en rejäl roll. Och det kanske är där de festa zonfarare hamnar, huvudsakligen hemmabyggd utrustning, någon enstaka i gruppen med en forntida gasmask, men inte så mycket mer. Om man ska komma upp i nivåer mellan 5-10 så får man nog vara helt nedlusad med fornteknologi.

Men även glada amatörer utan nån vidare utrustning har allt en chans att göra små expeditioner, men man bör hålla sig i zonens utkanter där rötan ligger på 1-2 t6. Då kommer man bara att dra på sig ett par poäng röta per dag om man tvättar sig ordentligt. Sen ska man bara komma ihåg att sticka hem igen innan håret faller av. ;)

En ny versionär egentligen bara lösa funderingar. Jag har tänkt lite på att inkludera röta och sanitet på karaktärsbladet, detaljera utrustningen lite mer (hur lång slang kan man ha till en pyrisk tung rötdräkt tex?), en ny fundering runt zonkunskap verkar vara på sin plats. Kom gärna med andra idéer.

Sen tror jag det skulle vara bra med ett exempel på hur man hanterar det under spelets gång. För oss blev det så att vi avslutade varje pass med en rötstund där man kollade hur mycket RP dragit på sig under passet (beroende på hur många dagar man hållit på). Då slipper man bryta under spelets gång och så avslutar man kvällen med att spelarna får våndas över hur sanitetspoängen tickar ner. Det sätter stämningen.

Vänligen,

P
 
User avatar
Zapp
Topic Author
Posts: 462
Joined: Sat 09 Apr 2011, 17:45

Re: MUA/FoS: Skyddskläder

Tue 30 Jul 2013, 10:47

Personligen skulle jag vilja ha ett större fokus på kunskap och ett mindre fokus på utrustning (eller egentligen: detaljerna om utrustning är mycket bra, men det finns inget alternativ).

Allteftersom man spelar så är jag helt med på att man når Skyddsnivå 3-4 (eller 5-10).

Min biff är mest att reglerna förutsätter att zonen, den går man bara in i som hyfsat erfaren.

Jag hade velat uppehålla mig vid den där första kontakten, där glada nybörjare (med max 50% FV) ramlar in i någon zonrand. Jag hade velat att om reglerna någonsin utökas, att de utökas i den "nedre" änden av zonupplevelser. Med böcker och jycktryck av charlataner och drömmare som närmast försvårar för zonfararen. Gott om missuppfattningar och rena villfarelser. (Jämför historiska böcker om häxeri, alkemi, folktro och ignorant "läkekonst"). RP som inte vet någonting om skyddskläder och rentav uppmuntrats till att äta och dricka det zonen erbjuder :)

En gladare, soligare och kanske rentav tramsigare zon-(rand). Min bedömning är att denna typ av zonäventyr inte varit ert fokus, och närmast avfärdas med "du tar dubbel eller tredubbel skada och sedan dör du"-tänket. "Bara en galning går in i zonen naken (där naken = utan tung tjock zonklädsel)" eller vad ni skriver. Zonen såsom den beskrivs är enbart grim and gritty, allt fokus ligger på tung skyddsutrustning, hjälpmedel, fordon, teknologi. Där äventyrarna förväntas känna till det mesta om luftslangar och reningsmasker och allt annat möjligt plock.

Inget fel i det - förr eller senare kommer väl de nybörjare (som överlevt) dithän, de med... :) Jag vill bara måla upp ett alternativ - eller snarare ett komplement. Saknar helt enkelt beskrivning av hur man går från helt utan zonerfarenhet till att bli den relativt kunniga zonfarargrupp som förutsätts redan från början av ert regelavsnitt.
 
User avatar
Zapp
Topic Author
Posts: 462
Joined: Sat 09 Apr 2011, 17:45

Re: MUA/FoS: Skyddskläder

Wed 31 Jul 2013, 11:17

Fastnar på en passus ur "Vandra i Vildmarken" (av Thomas Johansson):
Fummel [på ett föreslaget färdighetsslag) och utrustningen består av foliehattar som skydd mot ekoxar och gamla sockor som vattenreningsfilter.
Personligen gillar jag tips och råd som givits av naiva romantiserande författare som påstår sig vara zonveteraner men aldrig ens varit nära :) För att det ska bli kul i spel måste man då tona ner gravallvarligheten i det där första härdande zonbesöket. Johansson skriver: "Kastar de sig oförberedda rakt in i moder zons farm[sic!] blir kramen dödlig."

Visst, springer äventyrarna rätt in i ett zonhjärta är det ok att de exploderar av mutationer och rötor, men det är ju sällan en SL kastar reaktorhallar på sina nykläckta nybörjar-RP...

Därför ser jag gärna att reglerna (också) hanterar just RP som använder gamla sockor som vattenreningsfilter*, dvs inte dödar dem så mycket som lär dem att lita mer på egna erfarenheter och mindre på påstådda auktoriteter :)


Och dessutom har jag svårt för att se hur förberedelser kan kokas ner till enskilda färdighetsslag. Ingen med Zonkunskap 90% använder sockar som filter, inte ens 1 dag av 100 (dvs när man slår 00 på tärningen).

Det låter mycket mera logiskt att beskriva olika (fasta) nivåer av FV, där kanske Zonkunskap 15% (en multipel) räcker för att RP ska tro han/hon vet något (men det mesta är rena tramset), FV 30% räcker för att börja ifrågasätta den "kända zonlitteraturen" (som av någon anledning enbart läses av hemmafruar men aldrig de zonvandrare man möter) och FV 45% och högre innebär att man börjar nå de kunskapsnivåer som diverse MUA-regler verkar förutsätta man har redan från början. Och vips, vi har ett embryo till en allmän tabell över vilka utrustningsdetaljer som kräver olika FV i Zonkunskap för att behärska.


*) De som skyddar sig mot ekoxar med folie kan jag däremot inte hjälpa. Här talar jag om zonröta, inte monster...
 
User avatar
Zapp
Topic Author
Posts: 462
Joined: Sat 09 Apr 2011, 17:45

Re: MUA/FoS: Skyddskläder

Thu 01 Aug 2013, 10:38

Jag utökade rustningslistorna med lite plock som zonkläder och (pyrisk) skyddsdräkt. Heldräktsoveraller fick också lite skyddsnivå.

Synpunkter välkomnas.

http://www.filedropper.com/rustningar_1 (Edit: Bytt hostingsite efter nedanstående rättmätiga klagomål)

(Får se om det någonsin blir aktuellt att lägga in högteknologiska skyddsdräkter)
Last edited by Zapp on Fri 02 Aug 2013, 13:02, edited 2 times in total.
 
Patrik
Posts: 169
Joined: Sun 15 May 2011, 14:50

Re: MUA/FoS: Skyddskläder

Thu 01 Aug 2013, 22:07

Tufft! Kan du inte lägga upp dem nånstans där man inte måste installera programvara för att ladda ner? Jag kan inte komma åt filen från den här datorn annars.

Jag tänkte kolla igenom reglerna ordentligt igen och komma med lite svar på dina funderingar om nybörjare och zonkanten. Återkommer under helgen.

/P
 
User avatar
Zapp
Topic Author
Posts: 462
Joined: Sat 09 Apr 2011, 17:45

Re: MUA/FoS: Skyddskläder

Fri 02 Aug 2013, 12:56

Jag ber så mycket om ursäkt. Hatar själv spammiga sajter, men kör Firefox/Adblock så jag ser sällan eller aldrig dylikt skräp.

(Installera inte någon programvara. Behövs ej för att använda sajten och är säkert ändå bara malware dold i reklam.)

Edit: Nu är länken utbytt (till Filedropper, som jag själv kollat med adblock avstängt. Klicka på den gråa "knappen" betitlad "Download this file" och inte reklamen ovanför, som försöker luras med egna knappar bara. Man måste skriva in en liten kod men får sedan hem PDF-en utan vidare strul.)
 
User avatar
Zapp
Topic Author
Posts: 462
Joined: Sat 09 Apr 2011, 17:45

Re: MUA/FoS: Skyddskläder

Fri 02 Aug 2013, 13:15

Jag tänkte kolla igenom reglerna ordentligt igen och komma med lite svar på dina funderingar om nybörjare och zonkanten. Återkommer under helgen.
/P
Jag ser fram emot det, ta din tid bara! :)

Zapp

PS. Hoppas du inte missat följande tråd...: http://frialigan.se/forum/viewtopic.php?f=17&t=674 (apropå nybörjare och tveksamt kompetenta tips och råd)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests