Patrik
Posts: 169
Joined: Sun 15 May 2011, 14:50

Re: MUA/FoS: Skyddskläder

Mon 05 Aug 2013, 22:59

Jag tycker att utrustningslistan funkar riktigt bra. En sån skulle jag såklart ha byggt till regelförslaget. En del siffror kan man såklart diskutera men principen är sund.

Vad gäller snedriktad zonromantik så är jag helt med på det. Det är bara att skriva på! Men jag tror inte att det behöver reglifieras så mycket. Zonrötereglerna är dessutom mycket mer förlåtande mot naiva nybörjare än vad jag tror att du tror.

Exempel: Zonfararen in spe, Demiens, en mutant med 12 i Fys och därför 60 SAN har åkt till Möken. Uppfylld av visioner om zonen som mutanternas urhem haqr hon inga skyddskläder och tänker dricka det uppfriskande zonvattnet. Ett paket smörgåsar har hon dock med sig, och hon håller sig i zonkanten. Hon är bara naiv, inte galen.

I det här området är rötan 1t6/dag. Demiens får Skyddnivå -1 (inga skyddskläder och dricker vattnet) och tar därigenom tredubbelskada, 3t6/dag. Första dan går bra (-10 SAN i snitt) men efter dag 2 har Demiens förlorat 20 SAN, vilket är mer än de 12 poäng som krävs för en 25%ig förlust och drabbas därför av första gradens zonröta. Demiens mår illa och bestämmer sig för att dra sig tillbaka en stund för att vila upp sig hos en gumsebonde utanför zonen. Efter ett par veckor är Demiens frisk och kry igen och redo för en ny match med zonen.

Den här gången har hon insett att zonvatten kanske inte är så hälsosamt utan har skaffat sig en anordning för att filtrera det. Då kommer hon upp i skyddsnivå 0 och tar 2t6 SAN per dag, 7 i snitt. Den här gången klarar hon tre dagar i zonen innan skinnet börjar svida av rötan och hon drar sig tillbaka.

Vis av skadan skaffar sig Demiens en zondräkt, med poncho sjal. Hon kommer upp i Skyddsnivå 1 och tar 1t6 SAN om dan. Den här gången klarar hon i snitt av 4 dagar innan hon börjar känna av rötan.

Nästa gång har Demiens snappat upp att rengöring kan vara ett bra skydd och börjar borsta av zonkläderna varje kväll. Det sänker rötan hon tar varje dag med 1 och sanitetsförlusten kommer ner till 2,5 poäng/dag. Nu klarar hon 5 dagar i zonen, en riktig expedition.

Efter sin fjärde visit i zonen har Demiens antagligen hunnit skaffa sig lite zonkunskap och insett att andningskydd är bra grejer. Hon har nu skyddsnivå 2 och nu när hon borstar av kläderna varje kväll tar hon bara 1 poäng i SAN varje dag. Nu kan hon vara nästan två veckor i zonens utkant innan hon börjar må illa. Inte dumt alls för en nybörjare. Kanske dags att våga sig längre in i zondjupet.

Under de här resorna har Demiens samlat på sig 5 poäng i permanenta SANförluster och hennes SAN sänks till 55. Välkommen åter nästa sommar.

Med andra ord, om RP är försiktiga har de goda möjligheter att klara sig även i början. De kan lära sig att hantera zonen utan att dö av rötan. Och i det här exemplet har jag fegspelat och bara tillåtit första nivån av röta innan Demines backat. Hon kan ta dubbelt så stora förluster innan hon börjar få allvarliga symptom och minus på färdighetsslag.

Vänligen,

Patrik

PS. Zonlitteraturstråden hade jag helt missat. Tack!

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests