Rymdskeppet
Topic Author

Religion i M:UA

Sat 23 May 2020, 17:07

Till sommaren ska jag och min spelgrupp dra igång den stora Undergångens Arvtagere-kampanjen. Jag - som ska spelleda - har läst igenom grundboken, zonernas zoologi och kampanjens tre delar. Världsbygget känns rakt igenom välgjort och genomtänkt men det är en sak jag tycker saknas. Det finns (mig veterligen) ingen organiserad religion i M:UA om man bortser från alla de olika post-app-kulterna som Motormarodörerna, Klartjärrs invånare och till viss del Lejonorden och Järnringen. Är det någon som vet vad det beror på?

Epex

Re: Religion i M:UA

Thu 23 Jul 2020, 02:37

Inte vad jag vet, det finns en del kulter också.

Men jag tror att det är lämnat öppet för att spelarna ska kunna hitta på saker själv. Men jag kan tänka mig att i Pyrisamfundet så är dyrkan av kejsaren en av dom största trossamfunden. Natur dyrkan kanske också har har kommit tillbaka igen.
Robotar lär också ses som något högre på något sätt eftersom dom blev byggda av dom som fanns förut.
Så det finns mycket att hämta tankar ifrån men ingen officiellt från vad jag kan komma ihåg.

Anganatyr

Sat 01 Aug 2020, 09:02

I Mutant Hindenburg på sidan 146 finns följande:
Domarkulten
Oraklet
Den gamle
Ögat i skyn

Dessutom vore det konstigt om inte de fem världsreligionerna överlevt nere i enklaverna. Det måste även ha hittats mängder med tex Biblar ute i zonerna, så nya versioner av kristendomen bör vara en logisk följd (med helt egna tolkningar av Bibeltexten).

I en av de skönlitterära verk som utspelar sig i denna värld finns en berättelse om några som missuppfattat gamla böcker och tidningar. De har guden Zlatan som ofta avbildas med ett globformat föremål som en form av attribut. Fotbollskungen och människosläktets kung har blandats ihop. Jag tror det var i "Zonen vi ärvde" som detta var med.

27Kilo

Sat 01 Aug 2020, 10:59

Icke att förglömma Motorkultisterna på frihetens slätter

Personligen har jag mer eller mindre löst skapat egna små trosuppfattningar åt avlägsna byar och hemliga sällskap.
Tre exempel [som du gärna får spinna vidare på eftersom jag i god muntlig tradition aldrig skrev ned något om dem :P]

Potatiskulten - Av jord är du kommen, till jord skall du åter. Potatisen är källan till allt liv och enligt de forntida grunden till alla sorters föda. Kokas, mosas, stekas, friteras, destilleras, ätas med eller utan skal. I efterlivet kommer rättrogna till Potatislandet, en plats utan hunger. Leds av den vördade Storpotäten.

Kvistendom - Tillber naturen och allt skapat av trä. Metall, plast och betong är onaturligt våldförande på den natur som omger oss, se bara på vad som hände med den gamla världen. Räds återkomsten av Antikvist som kommer bränna allt växande när den riktiga undergången kommer. Maskrosvin är centralt i deras religionsutövning.

Världen bland världar - När du dör flyttas din själ till en annan värld och får leva vidare där, död efter död i oändlighet. Stor vikt läggs vid att försöka utröna om nästa liv blir bättre eller sämre än det man redan har genom drömtydning, rusmedel och seanser. Skulle en utövare bestämma sig för att nästa liv är bättre genomförs rituellt självmord. Skulle nästa liv vara sämre försöker man leva så länge som möjligt i det liv man har nu. Nästa värld sägs heta Nagel'ijala där du antingen hamnar i Köttfärsdalen eller Bältrosdalen.

Epex

Sat 01 Aug 2020, 13:28

@Anganatyr var det inte också en golfkult i Zonen vi ärvde? Där medlemmarna använde slavar för att göra golfbanan större och allt gick ut på att sänka sitt handikapp.

Jag håller på med en egen kult. Som lever i ruinerna efter Kolmården nu kallad Mården
Det är en Bamsekult (jag tror det har gjorts förut men inte i mitt spel) och dom kallas för Mårdens folk av utomstående.

Lagar för Mårdens Folk:
“Ingen blir snäll av stryk.” Om man stryker någon medhårs blir man aldrig en bra medborgare
"Många små svaga tillsammans kan besegra den starke." Vi måste bli fler även om vi måste ta slavar för att besegra Argen när han kommer.
"Det är modigt att våga säga att man är rädd." Man får vara rädd men man måste göra vad som skall.
"Man ska vara snäll mot dem som är stygga, för de behöver det mest, och då blir de kanske snällare." Argens syndare måste ges Bamsens barmhärtighet och även chansen att komma under hans skydd och bli på nytt född.

Anganatyr

Sat 01 Aug 2020, 20:10

@Anganatyr var det inte också en golfkult i Zonen vi ärvde? Där medlemmarna använde slavar för att göra golfbanan större och allt gick ut på att sänka sitt handikapp.

Jag håller på med en egen kult. Som lever i ruinerna efter Kolmården nu kallad Mården
Det är en Bamsekult (jag tror det har gjorts förut men inte i mitt spel) och dom kallas för Mårdens folk av utomstående.

Lagar för Mårdens Folk:
“Ingen blir snäll av stryk.” Om man stryker någon medhårs blir man aldrig en bra medborgare
"Många små svaga tillsammans kan besegra den starke." Vi måste bli fler även om vi måste ta slavar för att besegra Argen när han kommer.
"Det är modigt att våga säga att man är rädd." Man får vara rädd men man måste göra vad som skall.
"Man ska vara snäll mot dem som är stygga, för de behöver det mest, och då blir de kanske snällare." Argens syndare måste ges Bamsens barmhärtighet och även chansen att komma under hans skydd och bli på nytt född.
Jo, det var några små mutanter som kom till en golfbana där de mötte en gammal gubbe som var golfspelare. Hela dagarna spelade de golf för att sänka sitt handikapp, drack en massa alkohol mm. Livets mening var i stort sätt att spela golf och sänka sitt handikapp (undra om det är en personlig pik till någon författaren känner?). Robotgräsklippare från forntiden med solceller klippte golfbanan och ett automatiskt bevattningssystem gjorde gräset grönt. Kanske hade de slavar också som skulle göra golfbanan större, jag minns inte. När gubben dog blev han någon form av kultfigur/gud i denna golfreligion.

Kollade lite i Efter Ragnarök från 1987 och på sidan 43 står det om religion. Där nämns följande religioner:
Dänikismen
Silverprofeten
Stjärnsekten

Rymdhamster

Sat 01 Aug 2020, 20:32

Jag tycker det är en väldigt stor dyrkan av forntiden rätt genomgående i undergångens arvatagre, vilket jag tycker passar bra. Och det sägs ju att en stor del av religions uppkomst är för att förklara sånt man inte förstår. Och där har ju i princip allt märkligt som händer redan en förklaring i mutant: de gamla, de som fanns förut.

Så jag gillar att knyta religon i mutant till sånt. Antingen faktiska prylar från förr (typ en matreplikator som belönar de troende med tjänlig föda så länge de offrar regelbundet (det vills äga fyller på med råmaterial) och reciterar rätt bönder (det vill säga komandoorden på fornmål). Det jag tycker är viktigt där är att de troende gör rätt saker utan att förstå det varför det är så man måste göra, och att "rätt saker" i det här fallet är superspecifikt, så att om man prövar smärre variationer så funkar det inte. Och en nyckel som SL där tycker jag är att man behöver inte heller förstå varför en specifik sak fungerar. Typ matreplikatorn måste fyllas på med enbart röd, biologisk materia. Grönt funkar inte. Men om man tar en grön saker och färgar den röd så funkar det. Varför? Ingen aning. Det här är för att göra vad som faktiskt bara är en maskin lite mystisk. Vem vet vad de gamla hade för avsikter.

Det andra jag gillar att knyta religion till är "cargo cult thinking". De gamla kunde flyga genom att sitta i avlånga tuber och läsa tidningar (har man kanske sett i nån gammal säkerhetsdemonstrationsvideo från ett krashat flygplan). Alltså bygger vi avlånga tuber och sitter där och läser tidningar i hopp om att vi också ska kunna flyga. Hmm... det funkar inte. Kanske läser vi fel sorts tidningar? Hmm... funkar fortfarande inte. Hmm... vi kanske måste ha rätt typ av kläder också... (etc, etc, etc... tills det ursprungliga syftet har glömts bort och nu gör man det bara för att det är vad man alltid har gjort. Ett tankesätt som fungerar även på föregående koncept).

Epex

Sat 01 Aug 2020, 22:35

Lagar för Mårdens Folk:
Jo, det var några små mutanter som kom till en golfbana där de mötte en gammal gubbe som var golfspelare. Hela dagarna spelade de golf för att sänka sitt handikapp, drack en massa alkohol mm. Livets mening var i stort sätt att spela golf och sänka sitt handikapp (undra om det är en personlig pik till någon författaren känner?). Robotgräsklippare från forntiden med solceller klippte golfbanan och ett automatiskt bevattningssystem gjorde gräset grönt. Kanske hade de slavar också som skulle göra golfbanan större, jag minns inte. När gubben dog blev han någon form av kultfigur/gud i denna golfreligion.

Kollade lite i Efter Ragnarök från 1987 och på sidan 43 står det om religion. Där nämns följande religioner:
Dänikismen
Silverprofeten
Stjärnsekten
Det var efter att gubben hade dött som slavarna kom in, när robotarna gick sönder och inte längre kunde ta hand om golfbanan.

Anganatyr

Sat 01 Aug 2020, 22:54

Lagar för Mårdens Folk:

Dänikismen
Silverprofeten
Stjärnsekten
Det var efter att gubben hade dött som slavarna kom in, när robotarna gick sönder och inte längre kunde ta hand om golfbanan.
ahh, okej. Tack!

Zapp

Sun 06 Sep 2020, 00:59

Att dyrka forntiden, plastics, motorer och eller extrastora Baroner duger bra för mig.

Att det inte finns några kopplingar i MUA till existerande religioner ser jag som ett stort plus.