Zapp
Topic Author

Slumptabell djurmutanter

Fri 26 Apr 2013, 11:04

Nu undrar jag, har någon sett en lista eller slumptabell över olika sorters djurmutanter i Mutantskandinavien/Pyrisamfundet?

Finns det någonting alls (officiellt såväl som inofficiellt) som besvarar frågor som "vilka är de tjugo vanligaste djurarterna till muterade djur i MUA?" eller "vad är den statistiska distributionen av djurarter bland Hindenburgs eller Göborgs befolkning? (av muterade djur då alltså)"

Någon som sett något under alla de år som gått sedan MUA först publicerades?

D-man

Re: Slumptabell djurmutanter

Sat 04 May 2013, 21:02

Jag har gjort en snabb koll i Göborgboken resp HMÄ. Det finns angivet totalt invånarantal, men det anges ingen fördelning mellan de olika klasserna (IMM, MD etc). Ej mindre om fördelningen av muterade djur.

Från gamla forumet vill jag minnas att det fördes diskussion om fördelningen av de olika huvudklasserna, dvs IMM, MM, MD och PSI. Men det var skattningar gjorda av forumiter, inga officiella siffror. Så vad jag vet, blir svaret nej på din fråga.

Det skulle väl bli en väääldigt vag uppskattning, men du skulle kunna kolla fördelningen av raser för MD och MMD bland SLP i resp kampanjbok. Det ger åtminstone en fingervisning vilka raser som kan förekomma, även om det urvalet säkert är långt från representativt för alla muterade djur.
För övrigt anser jag att MUA-forumet ska bevaras.

Thomas

Sat 04 May 2013, 21:45

Likt mycket annat i MUA lämnades fördelning av klasser ganska öppet. Mutanter var fler till antalet än människor och robotar, samt psioniker, mer ovanliga men närmare svar än så kommer man inte i officiellt material. Med det sagt, kikar man runt bland muterade djur som SLP så är det nordiska djur samt katter, hundar, råttor och liknande som dominerar.

Zapp
Topic Author

Sun 05 May 2013, 13:38

Tack, då vet jag att jag inte behöver leta.
Med det sagt, kikar man runt bland muterade djur som SLP så är det nordiska djur samt katter, hundar, råttor och liknande som dominerar.
Jag skulle vilja påstå att det är en sanning med modifikation.

Vad gäller bakgrundsfigurer, alltså relativt oviktiga SLPer som grannfrun, bartendern eller utkastaren; så stämmer detta, absolut. Grå led av utnyttjade knegare med böjda huvuden; hundar och grisar, absolut. Utsatta familjer utan makt över sitt eget öde; definitivt möss.

Men när det gäller färgstarka huvudkaraktärer upplever jag att diverse scenariokonstruktörer minst lika ofta väljer ovanliga eller rentav exotiska djur, eftersom de är färgstarka bara genom sin existens. Elefanter, grodor, storkar, valrossar... Det är snarare så att slutsatsen man måste dra av sina observationer är att en viss mutant som föds som en av de vanligaste nordiska husdjursraserna har mycket lägre chans att bli något eller komma någonvart... :o 8-)

Ett undantag dock: SLPer med "anor", gärna i ledande position, är ofta återigen grisar, hundar etc. Antagligen av samma anledning varför "grå" bakgrundskaraktärer är det...

Thomas

Sun 05 May 2013, 15:50

Förutom elefanten (och du menar väl mammut, för någon elefant finns mig veterligen inte i MUA) så var det dock nordiska djur du tog upp. :P Men jag förstår vad du menar, vissa ges få eller enstaka exempel av, andra är mer dussindjur. Och det är väl inte helt fel, om du vill ha något att utgå ifrån? Det vill säga, någon enhetlig fördelning behöver ju inte alls existera och om SLP skall agera någon sorts mall så har du att vissa nordiska djur är ganska vanliga, några mer ovanliga.

Henke

Sun 05 May 2013, 17:01

(och du menar väl mammut, för någon elefant finns mig veterligen inte i MUA)
Det finns en bild på två elefanter i något som påminner lite om en folkvagn i PDIK (sid 33). Texten lyder: Med muterade elefanter i baksätet vill man inte krocka om man inte använder fegsnöre. En sanning från den gamla tiden. :)
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Thomas

Sun 05 May 2013, 17:58

Det finns en bild på två elefanter i något som påminner lite om en folkvagn i PDIK (sid 33). Texten lyder: Med muterade elefanter i baksätet vill man inte krocka om man inte använder fegsnöre. En sanning från den gamla tiden. :)
Haha, så de fanns där i alla fall. Jag skulle kalla dem mer humorinlägg än SLP men låt gå för det. :D

Henke

Sun 05 May 2013, 19:20

Haha, så de fanns där i alla fall. Jag skulle kalla dem mer humorinlägg än SLP men låt gå för det. :D
Hehe njaaa, du har nog rätt. Det finns förmodligen inga stats för dem någonstans. Tänkte mer att det finns muterade elefanter i spelet överhuvudtaget. :)
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Måns

Sun 05 May 2013, 22:14

Nu undrar jag, har någon sett en lista eller slumptabell över olika sorters djurmutanter i Mutantskandinavien/Pyrisamfundet?

Finns det någonting alls (officiellt såväl som inofficiellt) som besvarar frågor som "vilka är de tjugo vanligaste djurarterna till muterade djur i MUA?" eller "vad är den statistiska distributionen av djurarter bland Hindenburgs eller Göborgs befolkning? (av muterade djur då alltså)"

Någon som sett något under alla de år som gått sedan MUA först publicerades?
Jag håller på med en sådan till Zonen (som är ett alternativt system till MUA, en utveckling av V0):

Lista på vanliga djur.
lodjur, iller, get, skata, rådjur, mus, björn, hare, räv, blåmes, vessla, grävling, hund, igelkott, katt, gris, älg, fasan, anka, uggla, visent, ekorre, utter, mink, koltrast, marsvin, bäver, vildsvin, ren, mullvad, sork, myskoxe, ko/tjur, får, hamster,

Hundar
Dobberman
Schäfer
Tax
Terrier
Rottweiler
Grand danois
St Bernard
Boxer
Collie

Bygg gärna vidare på den!
Kopparhavets hjältar - Välkomna till en ny värld!