Henke

MUA - som karaktärsdrivet äventyr

Sun 05 Aug 2012, 16:14

Efter att ha läst igenom Svavelvinter-scenariorna Döds Ände och Arhems Sista Dagar så har jag mer och mer börjar fundera på hur klassiska äventyr skulle kunna omskapas till karaktärsdrivet spel. De senaste funderingarna ligger kring MUA-kampanjen vilket förvisso inte är den enklaste kampanjen att förändra men tycker det hade varit spännande om hjältarna (egna RP) uteblev och scenariots SLP´s fick klara sig på egen hand. RP skulle bli ungefär såhär:

Julius "Smilet" Piaff - Muterad padda - Medlem i Peckwickklubben och vän till scenariots centralfigur Tijuana som han nu delar en trasslig situation tillsammans med. Mål för karaktären är att hålla sig själv och Tijuana vid liv tills han hunnit reda ut utpressningincidenten med Herr Drake.
Startläge: Hotell Thermopolium där han och Tijuana gömmer sig.

Serafim Wickel - PSIPO-agent med uppdrag från högre ort (Drake) att fånga in Smilet och Tijuana snarast möjligt och ta med dem till PSIPO´s lagerlokal i hamnen på "förhör".
Startläge: Botvids herrgård när han just mottagit sitt uppdrag.

Osvald Junior - Järnringen-agent som fått höra om Tijuana´s mäktiga psioniska krafter och som försöker hitta och rekrytera henne.
Startläge: Någon allmän plats i Hindenburg. Café R-Bajter ?

Rufidor "Överste" Ludom - Eventuellt bekant till Smilet som springer på paddan inne på Thermopolium som en inledande händelse.
Startläge: Hotell Thermopolium där han tagit in i efter sin senaste zonjakt.

Genom det här upplägget är det inte säkert att det blir någon skottlossning på Thermopolium men förutsättningen finns såklart. Vad som än händer kommer förmodligen Järnringen och PSIPO att försöka få tag på Tijuana vilket får henne att fly fältet.

Härefter får efterforskningar ske på eget håll. Om Smilet kommer undan försöker han antingen söka skydd hos sin släkting eller leta rätt på Tijuana (som flytt till Musközonen). PSIPO får antingen tag på Smilet eller får någon ledtråd efter Tijuana. Översten går ett spår liknande det för RP i originalhistorien och Järnringen observerar kanske bara övriga tills vidare.

Slutligen får alla upp spår till Musközonen. Beger sig dit. Någon lyckas frita Tijuana från Regnbågsstammen och beroende på vem det är så avslutas scenariot lite olika (hon kanske likvideras av PSIPO, hon flyr med Översten till Pirit, fortsätter hänga med Smilet i Hindenburg eller rekryteras av Järnringen).

Kan det funka eller förstör man något viktigt moment genom att spela scenariot såhär?
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Tomas
Site Admin

Re: MUA - som karaktärsdrivet äventyr

Sun 05 Aug 2012, 18:21

Kul ide! Om VRS vore en film så är ju så här det skulle se ut :)
Påfallande många rollspelsäventyr har en färdig plot som klarar sig utmärkt utan RP, där de reduceras till hantlangare till SLP. Den här modellen är roligare!
Ser förstås risk för rejält antagonistiskt spel (även om Järnringen och Psipo kanske kan bilda kortvariga oheliga allianser?), men det behöver inte vara ett problem.
Hur har du tänkt dig fortsättningen? Det blir kanske svårt att spela ut hela UA-kampanjen som den är skriven om man ska hålla det karaktärsdrivet? En möjlighet vore kanske att slå fast kampanjdelarna som ska spelas, men hålla varje kampanjdel karaktärsdriven i sig. Alltså en minikampanj i Pirit, en annan i Nordholmia, en tredje i Elysium, en fjärde i Hindenburg. Eller nåt. :)
Fria Ligan

Henke

Sun 05 Aug 2012, 19:23

Hur har du tänkt dig fortsättningen? Det blir kanske svårt att spela ut hela UA-kampanjen som den är skriven om man ska hålla det karaktärsdrivet? En möjlighet vore kanske att slå fast kampanjdelarna som ska spelas, men hålla varje kampanjdel karaktärsdriven i sig. Alltså en minikampanj i Pirit, en annan i Nordholmia, en tredje i Elysium, en fjärde i Hindenburg. Eller nåt. :)
Precis som du säger skulle man isåfall splitta upp kampanjen i mindre delar där varje kampanjdel hade karaktärer som passade just den kampanjdelen. Eventuellt kanske en karaktär (t.ex. Översten) finnas med som en röd tråd i alla delar, men tror det blir roligare om övriga bytes ut till lokala personligheter.

Jag är nästan inne på att varje deläventyr i kampanjböckerna får egna karaktärer.

För att spinna vidare lite kort:
PDIK: Huvudjägarna

Karaktärer:
Översten (igen) - Som fått sina kollegor från Nordholmia dödade och robotskallen stulen. Får höra talas om att marodörerna brukar hålla till i Muntermåla och beger sig dit. Får tips om att skallen kan ha sålts till motorklanen.
Startläge: Butiken i Pirit

Kapten Mogens - Har som agenda att öka Ulvrikets inflytande i regionen. Litar inte på någon och blir lätt nyfiken om någon konfronterar honom gällande robotskallen. Kanske han rent av blandar sig i jakten på skallen som han tänker ge motorkultisterna för att de anfaller Biörnehus? Får höra att den sålts till rubbitarna? (avskyr förövrigt rubbitar).
Startläge: Mäster Senaphs, Muntermåla

Elias Kamp - Agent (Göborg?) som motverkar Ulvrikets aktivitet i området. Misstänker att Ulvriket har något farligt på gång (håller därför koll på Mogens och hans hantlangare).
Startläge: I närheten av Muntermåla?

Måltas Vrååly (Cylinderman hos motorkultisterna). Har en deal med Mogens om att angripa Biörnehus mot att man får gevär (eller kanske robotskallen?). Pressar Mogens för att anfallet skall bli av.
Startläge: Vråålet

Vad jag tycker är viktigt är att någon av karaktärerna besöker var och en av de tre möjliga köparna (rubbitarna, motormarodörerna och biörnehus) samt givetvis att det blir bra intriger mellan karaktärerna och drivkrafter för att hålla igång historien och dra den åt rätt håll. Inget säger ju heller att robotskallen måste finnas på Biörnehus.
Last edited by Henke on Sun 05 Aug 2012, 19:35, edited 1 time in total.
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Henke

Sun 05 Aug 2012, 19:35

PDIK: Knegarfurstens Sorti

En lite lurigare del att göra karaktärsdriven med tanke på äventyrets twist. Kan även här tycka att Översten bör vara en av karaktärerna (som blir ombedd att hjälpa till med utredningen?). Gärna en personlig koppling istället för att göra det till ett typiskt äventyraruppdrag. Kanske är varghannen till knegarfurste istället knegarfurstessa och Överstens trolovade? Kanske även någon från Cappuchino som försöker ta reda på vem som försöker sätta dit dem. Kanske Mollberg som också är på väg att åka dit för mordet och sen hade det ju varit kul med någon från Poirotalliansen, fast då skulle förmodligen twisten falla?. Kanske Tinnika Krutov eller rent av reporten Hasse Flanell?

Troligtvis bäst om samtliga karaktärer är ovetande om sanningen (för att behålla twisten) men att de har olika syn på saken när sanningen väl uppdagas i slutändan.

Henke

Sun 05 Aug 2012, 19:56

PDIK: Fallet Cappuchino

Den här delen är nog lite enklare. Översten är givetvis med då hans robot nu är reparerad (men försvinner igen). Joseph Cappuchino är nyss hemkommen från Hindenburg och fientligt inställd till Översten sedan tidigare. Sen skulle det kunna vara kul om någon från Lejonordern och Järnringen tog de två sista rollerna.

Förmodligen skall spelet starta just efter att roboten blivit stulen och Joseph Cappuchino får meddelande av Cia-Vrååk Jancovic att hon har den i tryggt förvar. Det är väl ungefär nu som Järnringen och Lejonorden dyker upp Järnringen kan ha haft ett öga på Cappuchino sedan Hindenburg och Lejonorden har fått upp intresset efter att Smilet pratat om roboten på Peckwickklubben. Mitt i kaoset gör Blå Dunster entré.

Jakten på Spartacus drar igång där karaktärerna förmodligen mest följer varandra ut till Näckrosen och ner i undervattensbasen. Innan man lämnar Pirit måste man såklart dra epilogen med "ljusskenet i öst" också och givetvis skall Översten få råka ut för den "mumlande trashanken".

En annan sak som givetvis måste modifieras är såklart motståndet då det allt som oftast är en enda karaktär som skall syssla med alla fritagningsförsök.

Så vad händer om Översten stryker med? Kanske vinner en annan falang makten över robotskallen? Kanske Smilet dyker upp och fortsätter kampen (annars kunde det vara kul att slänga in honom istället för Knold och Toth i NKT).

Måns

Mon 06 Aug 2012, 21:07

Det kan nog bli coolt! Fränt om VRS tar sin början på Thermopolium med alla spelarnas karaktärer närvarande. :) Blir nog svårt att undvika en shoot out, men med ett vettigt regelsystem så behöver det inte innebära att alla dör, så det är nog ingen fara.

När det gäller själva kampanjen så tycker jag faktiskt att vägen till Elysium (Hindenburg tycker jag egentligen är en egen kampanj) är en klockren karaktärsdriven kampanj, om du bara skiter i alla sidospår och räls. Istället för Översten är det RP som kommer över automaten, och givetvis så har deras kontakt i Nordholmia fattat att det här är något alldeles extra. Och så är de hux flux mitt i smeten! Deras dyrbara automat är huvudlös och varenda mäktig falang i samfundet jagar dom! Det kan ju inte bli bättre! :D

Men idéen med färdiga karaktärer funkar med så klart. Jag vet att mina spelare inte gillar det så mycket, men om ni gör det så är det bara att köra. Jag hade gärna spelat Julius Piaf! :)
Kopparhavets hjältar - Välkomna till en ny värld!

Henke

Mon 06 Aug 2012, 21:50

Det kan nog bli coolt! Fränt om VRS tar sin början på Thermopolium med alla spelarnas karaktärer närvarande. :) Blir nog svårt att undvika en shoot out, men med ett vettigt regelsystem så behöver det inte innebära att alla dör, så det är nog ingen fara.

När det gäller själva kampanjen så tycker jag faktiskt att vägen till Elysium (Hindenburg tycker jag egentligen är en egen kampanj) är en klockren karaktärsdriven kampanj, om du bara skiter i alla sidospår och räls. Istället för Översten är det RP som kommer över automaten, och givetvis så har deras kontakt i Nordholmia fattat att det här är något alldeles extra. Och så är de hux flux mitt i smeten! Deras dyrbara automat är huvudlös och varenda mäktig falang i samfundet jagar dom! Det kan ju inte bli bättre! :D

Men idéen med färdiga karaktärer funkar med så klart. Jag vet att mina spelare inte gillar det så mycket, men om ni gör det så är det bara att köra. Jag hade gärna spelat Julius Piaf! :)
Kul med kommentar på tråden!

Har kikat vidare lite på detta sen igår och så smått börjat sätta samman ett dokument gällande hur varje kampanjdel skulle fungera karaktärsdrivet och det ser ganska intressant ut just nu.

Vad jag ser som direkta nackdelar med den här typen av spel är:
1. Metaspelet: Spelarna kommer pga att de skall stå i konflikt till varandra att veta mycket mer om handlingen än sina karaktärer. Jag ser inte detta som något problem, men det kommer bli svårt för den som gillar traditionellt hemlighetsmakeri.

2. Färdigskapade karaktärer: Precis som du säger är inte alla spelare jätteförtjusta i att inte få skapa sin egen karaktär. Dessutom så blir ett karaktärsdrivet scenario inte optimalt om man inte växlar karaktärer mellan olika kampanjdelar då vissa potentiella karaktärer har starka och intressanta roller i vissa äventyrsdelar. Samtidigt, när jag tänker på det så har jag varit delaktig i att skapa 3/4 av vår Svavelvinter-kampanjs nuvarandra karaktärer och det har fallit väl ut. Det viktiga är att hitta intressanta karaktärer.

3. Karaktärerna blir inte sammanbundna i en grupp vilket är ett invant spelsätt (som jag iofs tycker bör utmanas)

De fördelar jag kan komma på är:

1. Ett nytt och intressant sätt att spela kampanjen på. Historien kanske inte alls faller ut på det sätt som är förutbestämt i kampanjböckerna och det är nog den främsta anledningen att jag vill prova detta.

2. Varje spelare får en plats i rampljuset. När vi spelar händer det ofta att några personer tar mycket mer utrymme än de andra som mest "hänger på" i stora delar av äventyret. Med kampanjdriv kommer dessa personer att bli tvugna att agera själva när scenerna växlas.

3. I klassisk äventyrsgrupp spelar RP med varandra som en enhet mot SL (som spelar Biroller). Med karaktärsdriv kommer istället RP att spela emot varandra och lyfter själva en hel del av konflikten där SL bara blir domare vilket inte alls blir lika enformigt.

4. Varje kampanjdel blir på något sätt oberoende av den andra när man byter karaktärer vilket kan göra varje scenario lättare att fokusera på utan att behöva ha en hel bakgrundshistoria i huvudet.

5. Genom att ha förpreppade karaktärer så kan man trycka varje karaktär i "rätt riktning" och på förhand skissa upp lite av de kommande konflikterna vilket inte alls blir möjligt på samma sätt om man får hitta på sin egen karaktär. En variant är att göra som i Watsons Ulvrikeskampanj där spelarna får skapa egna karaktärer men att de måste välja vissa features som han har preppat. Fast om regelsystemet bygger så starkt på dessa features som t.ex. Version Noll gör så handlar det nästan bara om karaktärens namn och utseende.

För att inte förlora den röda tråden i äventyret helt så hade jag tänkt (som jag nog skrev ovan) att låta Översten vara en av karaktärerna i samtliga äventyrsdelar medan övriga kommer och går lite.

Vad det gäller Thermopolium "shoot out" så borde man givetvis hindra att karaktärerna tar livet av varandra. Lättast är att ljuset försvinner och att Tijuana försvinner. Antingen smiter Smilet och Översten och om inte annat så knackar polisen på dörren så att Serafim Wickel (och eventuella hantlangare) inser att han/de måste fly. Även Osvald Junior är påväg till hoteller när han hör den eventuella skottlossningen och kanske blir en del i den.

Trixet är att få till bra trådar för samtliga karaktärer att spinna vidare på för att hitta Tijuana. Smilet/Översten kan leta efter Smilets kidnappade onkel (som ersätter Smilet som kidnappad) som kanske vet något om vart hon håller hus. Osvald observerar förmodligen bara detta tills han själv känner av att Tijuana flytt ut i Musközonen. Vad Serafim Wickel gör är dock oklart. Det hade ju varit kul att lyckas samla ihop dem även i lagerlokalen.
Last edited by Henke on Tue 07 Aug 2012, 06:55, edited 1 time in total.

Henke

Mon 06 Aug 2012, 22:07

Förövrigt tycker jag det vore underbart att någon får rollspela Översten i KfS. Äventyrets sluttwist är riktigt bra original med pressat läge mellan att välja Poirotalliansen eller Cappuchino. Tänk då att knegarfurstessan är Överstens trolovade och att hon blivit mördad av hans syster. Förlåter han systern eller vill han skipa rättvisa för sin flickvän?

Oh the drama! :-)

Patrik

Wed 15 Aug 2012, 23:19

Kul tankar. Håller helt med Måns. Ge RP roboten så löser resten sig självt. Kanske inte i den tänkta ordningen men fram kommer de nog.

/P

Henke

Sun 26 Aug 2012, 21:00

Trixat vidare lite med planerna kring det här. Med inspiration från upplägget på Döds Ände så tänkte jag mig att äventyret skall utspela sig i 3 akter.

1. Helkväll på Thermopolium (Berättelsen presenteras ut de olika karaktärernas perspektiv och avslutas förhoppningsvis med en konfrontation på Thermopoliums vindsvåning).
2. Paddan på krutdunken (Tijuana försvinner och sökandet efter Smilets onkel börjar. Avslutas med någon form av konfrontation i PSIPO´s lagerlokal)
3. Vid Regnbågens slut (Musközonen på jakt efter Tijuana. Avslutas, förmodligen, med att Väktarna hämtar henne)

Händelser & Prövningar:

Smilet:

Akt 1 -
* Om Smilet inte själv kommer på det så föreslår Tijuana att han fixar pengar från sin onkel.
(för att fly stan tills missförståndet klarats upp och betala räkningen på Thermopolium).
* Ägaren till Thermopolium stoppar Smilet på vägen ut och vill ha pengar i förskott. Hört att de är eftersökta (om detta faller ut väl så berättar han sedan att någon frågat efter dem)
* Smilet ger sig av till sin Onkels hus på Krusakobben. Får veta av husan att han är på en föreläsning på Peckwickklubben.
* På Peckwickklubben presenterar Onkel Eufild honom för Frank Peckwick och Manfred Lund. Lyssnar på Max fon Maadmans föredrag (från R&Ö) (Nämn något om Elysium om det inte redan står i den texten). Eufild lovar att hjälpa till med pengar och att man skall mötas följande dag i ”Folkets Gränd 3” (men han dyker inte upp).

Akt 2 –
* Smilet undrar hur man kunde hitta dem. Den enda som visste vart han gömde sig var hans onkel (som är kidnappad). Hitta spår som leder till herrgården? (inbrott = jagas av polisen)
* Få reda på gränden där Smilets onkel misshandlades. Hitta vittne på PG om hur onkeln förts till lagerlokalen alt. kvitto till Lås & Bom.
* Natt – vart skall man ta vägen?
* Smilets Onkel är inte hemma. Husan vägrar släppa in honom efter allt han ställt till med under åren.
* Kan ta in på nytt hotell (Grisslan) där man kan läka sina skador.

Akt 3 –
* Kan få reda på (Undre Världen) att Tijuana hade en gammal beskyddare (suput/korthaj). Han vet att hon är från Musközonen.

Översten:

Akt 1 -
* Tre Nimrod-brigadister provocerar en ensam mutant vid ett bord. Spiller tokjos på honom.
* Se affisch om att Manfred Lund skall hyllas som hedersmedlem på Peckwickklubben samma afton.
* Möte mellan Översten/Smilet och Manfred Lund här för att plantera explorator (innan han senare försvinner).

Akt 2 -
* Efter eventuell skottlossning knackar strax polisen på hotellrummet. Om någon är död så blir man efterlysta för mord.
* Grips eventuellt av polisen. PSIPO ser detta (och kan komma in i häktet genom sina kontakter)? Tillåts bara fråga ut – inte döda.
* Natt – vart skall man ta vägen?
* Glummer/Smilet är inte välkomna hos Överstens Morfar (det är betjänten som säger till). Hans morfar säger att betjänten bara menar väl och att man måste tänka på sitt anseende.

Akt 3 -
* Översten känner till något om sekt som håller till i strandat skepp i zonen.
* Stöter på vishetens vänner som är på sin 29:e mastutflykt (aristokrater är välkomna att bli medlemmar t.ex. Översten).
* Illrar på bron vid tarvrännan kräver tull mat/patroner (låt ett sällskap passera åt gången). Kan även bygga båt men misslyckade överfarter ger zonröta.
* Möter asketerna som berättar att de är ovänner med regnbågsstammen (slogs på Hydrans sida mot Maximilian Skarprättare och hans folk). Nu slåss de båda stammarna om vattentillgångar. Ger hjälp med karta, granatfällan och info om deras stora fest för att angripa regnbågsstammen.
* Regnbågsstammen. Höga på slörök. Beväpnade med trädgårdsverktyg (kratta!). Håller Tijuana fången (hon har en artefakt plastics/metall som hon fått av sina stamfrände. Ger den till Översten och ber honom lämna den till Beate Hed, om hon fortfarande lever (kod för att komma åt inspelningen hos VAX10). Fått den från ursprungliga NOVA stammens ledare.

Osvald:

Akt 1 – (tidigare samma dag för att senare komma ikapp)
* Undre Världen – får höra att PSIPO fortfarande existerar och håller till i högkvarteret Botvids Herrgård utanför staden dit psioniker först bort och försvinner.
* Någon pratar om hur ondskefulla psioniker är och borda dödas.
* En ung psioniker är illa skadad och blir misshandlad på stan eller jagad av någon från PSIPO? Ber om hjälp.
* Känna av signaler från fångna PSI-mutanter i Botvids herrgård (kan inte sortera ut om Tijuana är en av dem).
* Får psioniskt meddelande – Tijuana befinner sig i en byggnad vid Hydratorget – står Thermopolium på en skylt.

Akt 2 -
* Efter konfrontationen på Thermopolium försvann signalen igen – hon måste dött eller blivit rädd.
* Osvald får höra att hans syster Tijuana säljer sig som prostituerad under namnet Tijuana (människornas fel). Ytterligare en anledning att hon måste räddas.
* Någon ser när Osvald Junior använder sina förmågor.
* Följa efter Smilet/Översten/Serafim.

Akt 3 -
* Tijuana minns inte Osvald när de ses först?
* Osvald får telepatiska nödrop när Tijuana kidnappas i Musközonen.
* Regnbågsstammen. Höga på slörök. Beväpnade med trädgårdsverktyg. Håller Tijuana fången (hon har en artefakt plastics/metall som hon fått av sina stamfrände. Ger den till Osvald och ber honom lämna den till Beate Hed, om hon fortfarande lever (kod för att komma åt inspelningen hos VAX10). Fått den från ursprungliga NOVA stammens ledare.

Serafim – (tidigare samma dag för att senare komma ikapp)

Akt 1 -
* PSIPO´s pensionerade ledare Vladmir Skopev kommer på besök och anförtror sitt tvivel på PSIPO för Serafim.
* Konstantin Skopev vill göra sig kvitt Vladmir som han anser blivit gammal och vek.
* Konstantin Skopev konfronterar Serafim med ett uppdrag. En av organisationens största välgörare Linus Drake behöver hjälp i ett känsligt ärende. En slug padda och hans prostituerade kumpan har försökt pressa honom på pengar och han vill därför att de båda fångas in och straffas för sin skamlösa fräckhet. Flickan har på en högteknologisk dosa som under inga omständigheter får komma i orätta händer. Skopev ger Serafim två hantlangare (Nimrods Ernest & Petrus) som hjälper till att utföra uppdraget samt bilder på måltavlorna. (Ernest upprepar det Petrus säger). Om Serafim släpper lös dem själva så bestämmer SL vad som händer.
* En av psionikerna som är fångar lyckas ta sig ur sin cell och försöker fly (apatiska kvinnan?)
* Ernest är lättretad och blir hotfull om han inte blir väl behandlad.
* Någon (Ernest/Petrus/Konstantin) meddelar Serafim att de eftersökta tagit in på Thermopolium.
* På Thermopolium. Dyrkar upp dörren? Smyger över taket? (tar sig in genom fönster). Någon av Nimrod-männen klantar sig så de upptäcks?
* Vid intrång på Thermopoium släcks ljuset och Tijuana försvinner. Hon håller sig dold psioniskt även för sin bror tills hon blir kidnappad.

Akt 2 -
* Serafim får reda på att Smilet har en onkel (genom Konstantin om inte han själv undersöker).
* Serafim får meddelande från en av sina hantlangare att man lyckats fånga in Smilets Onkel och håller honom i en lagerlokal i väntan på förhör.
* En av Nimrod-männen ställer till onödig uppståndelse.
* Om PSIPO vinner mot övriga i lagerlokalen kommer polisen stormande.
* Drake kopplar även in Joseph Cappuchino (känns igen av Översten som är från Pirit). Hetsig och lättretad gangster (till skillnad från iskall och lugn i PDIK).

Akt 3 -
* Kan få reda på (Undre Världen) att Tijuana hade en gammal beskyddare (suput/korthaj). Han vet att hon är från Musközonen.
* Får se att ”hårtorken” inte fungerar (ger order att döda motståndarna) alt. tar hårtorken och försvinner. Lever nu under dödshot från Drake.
* Om Tijuana likvideras av PSIPO så ger hon sitt smycke till Osvald/Översten på något sätt (eventuellt i ett brev). (Kommer göra Osvald ännu mer hatisk till nästa del).
GZIP: Off