Sakara
Topic Author
Posts: 138
Joined: Mon 13 Jun 2011, 17:50

MUA: Spela sig upp genom smhället

Mon 30 Apr 2012, 15:06

Jag har funderat länge på att starta en till kampanj i mua. Settingen startar i hindenburg. spelarna kommer vara mutanter imm eller psi. lämnar avsiktligt ut robotar.
De kommer att bo på gränsen mellan kopparberget och hundängen. Detta sätter dem i centrum för den största konflikten i pyrisamfudet, mutantfrågan, tänkte låta dem tillhögra ett fristående gäng som försöker överleva vardagen.

Första äventyren kommer vara för att ge en tydlig bild om hur samhället fungerar. verkligen visa på hur de olika konflikterna mellan klasser och status är.

spelarna kommer att vara extremt drivande i hur det heöa utvecklas. Funderar på att ha deras gängs utveckling som bas för olika konfliter och äventyr. På både gott och nt. folk kan dö och nya kan komma.

efter en grundlig intruduktion kommer jag att starta äventyret vid rengbågens slut. bara för tt se m de nappar på kampanjen. jag kommer inte säga att det är starten till den stora kampanjen.

Så förslag, tycke och sånt vore skitkul =)
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: MUA: Spela sig upp genom smhället

Mon 30 Apr 2012, 18:48

Tycker det låter intressant. Själv vill jag också försöka framhäva det här i min kampanj men har än så länge betat av gamla originaläventyr (Mos Mosel, Reptilmännens Klor, Grå Döden) och man har därför knappt rollspelat alls i Hindenburg.

En viktig sak som jag vill ha med i kampanjen är det eskalerande hatet mot psioniker som når sin kulmen efter Järnringen-äventyret då kejsar Kjell instiftar PSIPO. Från den tidpunkten tänkte jag sätta rejäl press på gruppens PSI men även de som alltså är vänner med honom. Polisgazetten rapporterar om utrensningar av PSI, utrotningsläger etableras i Vättaträsket, angiveri och förföljelse i Hindenburg så man tillslut tvingas fly (lämpligtvis till Göborg).

Då ingen i gruppen valt att spela MM så kanske det blir svårare att direkt etablera rasismen mot dem, utan detta får väl ske lite i bakgrunden istället. Kanske MM-gäng som misshandlar någon IMM-RP?

Något sånt... :-)
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: MUA: Spela sig upp genom smhället

Tue 01 May 2012, 08:54

Utan att stjäla din tråd alltför mycket: Har någon tips på hur man förmedlar att en rollperson som blir misshandlad, inte är samma sak som en vanlig strid enligt regelboken utan att det handlar om rasistiska motiv där spelaren skall få känslor av förföljelse, hopplöshet etc istället för att det bara är en strid som gick dåligt?

Jag har lyckats förmedla misär och elände till mina spelare vid ett antal tillfällen men höjdpunkten var förmodligen under speltest med Svavelvinter under ett besök i Sumraträsken. Gruppen fängslades av en grupp fanatiska månpräster och fick i flykten lämna sina ägodelar. Sårade, frusna och utan varken vapen, mat eller utrustning avslutades det spelmötet. Spelarna var inte nöjda, men det var såklart inte meningen heller.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
Bengt Petter
Posts: 772
Joined: Sat 09 Apr 2011, 11:27

Re: MUA: Spela sig upp genom smhället

Thu 03 May 2012, 23:15

Jag tycker att det låter som en utmärkt idé. Har själv funderat på något liknande.

I ett mer spelardrivet upplägg skulle jag ändå som SL satsa på att förbereda några lokala fiendefalanger, som kan sätta fart på handlingen. Det kan vara några mutanthatargäng, kanske med sockeranknytning, och minst en besvärlig, korrupt polisstyrka som lägger sig i det mesta. Så länge rp har konflikter och rivaler händer det saker.

För att variera det hela skulle jag också förbereda mig genom att ha en rad överraskande händelser att lägga in när det blir stiltje. Till exempel att en lokal mobsterledare dör med efterföljande maktkamp. Eller att en stor brand utbryter och tvingar rp att agera (kanske få nya vänner, eller nya fiender). Eller att en helt ny aktör kommer till området - kanske anländer en stor fararkaravan. Eller att rp blir misstänkta för ett mord.

En annan faktor att tänka på i en stadsorienterad kampanj är det postapokalyptiska. Kör du utan resor till zonen och/eller vildmarken, som ju är det vanliga, får du lägga in det i den stationära miljön. Ruiner, viktiga fornfynd, hemliga anläggningar under jord etc. Det hade jag förberett.

Take it or leave it!
 
Sakara
Topic Author
Posts: 138
Joined: Mon 13 Jun 2011, 17:50

Re: MUA: Spela sig upp genom smhället

Fri 05 Oct 2012, 00:59

Då var kampanjen startad.
Vi träffades ikväll för att skapa karatärer och förklara setingen för dem. Verkar ha gått hem hos de flesta i alla fall. dock finns det en del gammal tänk att strid är det som betyder något.

Äventyren kommer att byggas upp så att de ska finnas dektektiarbete socialtspel och viss mån strid. stid kommer dock 9/10 vara optionellt och socialt spel är det som ska tryckas på.

Gruppen består av 6 personer varav 4 IMM, 1 MD björn och 1MM.

Efter karatärskapandet fik de sätta sig ned och komma på hur de kände varandra. godkände inte att de träffats på en bar =P

Till sist fick spelarna en hemläxa att med ca 20 frågors hjälp beskriva sin karkatär.

Nu ska SL renskriva deras formulär och fixalite småsaker runtomkring dem till nästa torsdag och starte på kampanjen.
 
Patrik
Posts: 169
Joined: Sun 15 May 2011, 14:50

Re: MUA: Spela sig upp genom smhället

Wed 24 Oct 2012, 22:11

Hej! Jag tycker det verkar som en fantastiskt kul kampanjidé. Det är ballt med den stora episka kampanjen men just jordnära vardagsspelande i Hindenburg eller Pirit tror jag kan bli precis hur kul som helst.

Hur har det gått? Kan vi hoppas på en krönika?

Vänligen,

P
 
Sakara
Topic Author
Posts: 138
Joined: Mon 13 Jun 2011, 17:50

Re: MUA: Spela sig upp genom smhället

Tue 06 Nov 2012, 00:26

Jo det har gått bra so far. För att starta upp gruppen så spelar vi ensoklypedistens klagan (moddad för att passa hindenburg)

Allt eftersom kommer jag att försöka väva in staadsbilden i hindenburg med div äventyr runt om i staden.

tanken är att de ska få erbjudandet om att starta rengbådens slut (inte så att spelarna vet de dock) och så får vi se. det kan vara ganska kul att köra kampanjen på ett socialt sätt med.
 
Sakara
Topic Author
Posts: 138
Joined: Mon 13 Jun 2011, 17:50

Re: MUA: Spela sig upp genom smhället

Fri 09 Nov 2012, 21:45

Efter lite turbulens och några spelare som fick lämna gruppen är vi på gång igen med full styrka (6st)
Gruppen har kännt varandra sedan barnsben och nedan följer en kort beskrivning på vad de har för personlighet

Magnus "Evil" Swärd (MM, Soldat 23 år)
En före detta militär som efter att ha fått granatsplitter under skarpt läge förlorat synen och sitt jobb inom det militära. Försöker få ut så mycket av livets goda som möjligt. Vilket är ganska svårt när man är en muterad människa. Dock har han inte tänkt låta detta hindra honom och söker med ljus och lyckta efter en tryggare tillvaro i samfundet. Spelar snabeljazz med Sigge och Minda, Saxofon

Sigismund "Sigge" Lande (IMM, Förkämpe 23 år)
En ung man med strålande karisma och charm på sin sida. Uppväxt bland sina gelikar och har därför en sned bild på hur samhället fungerar. Dock en väldigt sympatisk man som inte hyser någon agg mot mutanter. Största drömmen är att få agera livvakt eller duelant åt någon aristokratisk familj. Spelar snabeljazz med magnus och Minda, Kontrabas.

Madam Minda (MMD: Katt 34 år Underhållare)
Minda är den enda i sällskapet som är född i en annan stad i Hindenburg. En väldigt charmant och utsvävande dam med tveksamt förflutet och inte helt fläckfritt rykte. Försörjer sig som bruleskdansare, sångerska och estoteriker. Det sistnämnda är lite illa sett bland folk eftersom det är bara sånt aristokrater ska ha råd med.

Nils Dacke (MD: Björn 22år Tjuv)
Uppväxt i Hindenburg och upplärd av sin store far tjuvandes ädla konst. Pappa råkade dock illa ut då han åkte fast efter ett inbrott hos en lägre aristokrat. Efter en snabb rättegång blev denne skickad till Nordholmia för förvaring. Familjen splittrades, syster och mor följde efter fadern för att vara nära honom. Nils stannade kvar i Hindenburg och gjorde det hans far lärt honom. han utvecklade med tiden ett kleptomaniskt begär efter mynt, sällsynta mynt som fornmynt och liknande står högt i kurs.

Avig Ylle (IMM 24 år Skrotletare)
Ifall man inte visste bättre så skulle man tro att Avig var en muterad människa. För sin ålder är han krokig i sin hållning och knottrig hud. Upplevs som väldigt egen och väldigt exentrisk. Har en väldigt böjlig moral när det gäller att nå framsteg inom skrotletning och hemligheter från forntiden. Gruppens svarta får.

Den 6e spelaren har inte gjort sin karkatär ännu men den kommer senare
 
Sakara
Topic Author
Posts: 138
Joined: Mon 13 Jun 2011, 17:50

Re: MUA: Spela sig upp genom smhället

Sat 17 Nov 2012, 13:26

Har gjort klart upplägget för kampanjen.
Första äventyret är Ensyklopedistens klagan får Göborgboken. Valde det äventyret främst för att det har en realativt öppen struktur och man får möjlighet att presentera större delar av en stad genom det. dvs ett bra nybörjaräventyr.

Efter det så är det basarveckorna och där finns det flera småäventyr man kan köra (tänkte använda basaren som äventyrsmiljö pdf och regelbokens ideer)

Sen var då frågan vilken inriktning man ska köra. Mycket beror på spelarna men i och med att vi har två nybörjare i gruppen så bör jag ha en någorlunda struktur på vad som kommer att hända.

Så här ser planen för krönikan ut: Rp får spela si hindenburg i ca 4 år. Därefter kommer de introduceras till Nordholmiaboken genom Kolegiet för bättre vetande (jag flyttade det till Hindenburg från Pirit) efter Nordholmia så kommer det bli Hindenburg min älskade.

Jag hoppar medvetet över Pirit mycket eftersom it make no sence för mina RP att dra sig dit ned utan att genomfört Rengbågens slut (dessutom så vill jag verkligen göra dem till Hindenburgbor. dvs när staden står i lågor SKA de kännas hemskt för dem)

Ifall jag kommer ihåg rätt så börjar nodholmia år 98pt. Just nu är det 95pt dvs det ger mig 3 in game år att äventyra med gruppen och bygga upp en story kring dem och hindenburg.

De färdigskrivna äventyr som jag tänk att köra är från andra böcker framför allt samt äventyrsfrön från olika böcker. Några exempel är:
Knegarfrustens Sorti (jättebra äventyr för en sådan här grupp då det inte är spec mycket krig utan mer socialt spelande och man kan ge en väldigt tydlig bild på mutantfrågan)
arbetsläger 23 (vi har undre element i gruppen det skulle vara bra om de fick se vad de skulle kunna råka ut för, det kan bli att man utökar det här äventyret ganska rejält så att RP får ännu större insikt i hur ett fångläger i pyrisamfundet fungerar)
Midvinternattsdröm (konventsäventyr inriktat på IMM mot Mutanter)
Midnattsvatten (tror jag det hette, mer inriktat mot olika psi grupperingar och mystik)
Döden på Hertz kanal (älskar det äventyret och de får med mutanter, psi och utomstående element som Gotland)

Utöver dessa så kommer jag att ta med flera av de äventyrsfrön som står med i Hindenburgboken. Har inte kollat så mycket på de andra men kan bli från resterande med. Framför allt från Göborgboken då det känns som att de kan implementeras lite varstans.

Vad det gäller krönika så får vi se. För tillfället har vi en i gruppen som skriver ned i stora drag vad som har hänt under mötets gång. En tanke vore att ta dessa anteckningar och skriva om dem i krönikaform. Men hur som helst det är något som blir efter EK. :twisted:
 
Sakara
Topic Author
Posts: 138
Joined: Mon 13 Jun 2011, 17:50

4000 inlägg för forumet =P

Mon 17 Dec 2012, 20:33

Så då var vi inne på sista mötet på göborgsäventyret. Förhoppningsvis så kommer en mindre krönika upp efter det här =)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests