Page 1 of 2

[Mutant UA] Nordholmia feat. Deadwood

Posted: Sat 28 Apr 2012, 08:30
by Henke
Gissningsvis har vi ett spelmöte kvar på "Den Grå Döden" och kommer därefter förflytta oss till Nordholmia för att dels fortsätta nostalgitrippen med "Järnringen", men också för att etablera staden tidigt i kampanjen samt plantera återkommande bifigurer (Manfred Lund, Bligus & Vaska etc.) och organisationer. Den allra viktigaste anledningen är kanske ändå att rollspela den blodiga festivalen i Nordholmia som var upprinnelsen till PSIPO-åren vilket jag har för avsikt att sätta som tema på några av de kommande äventyren.

*SPOILER*

Äventyret Järnringen är i vissa avseenden typiskt bunkerröj, men även med viss möjlighet till öppet spel (speciellt fram tills dess att Järnringens terrorrobotar aktiveras). Grundplot:en blir därför densamma men stadsbeskrivningen Nordholmia byts ut mot Nordholmia i MUA:NKT, med många av de inrättningar som går att finna där. Showtruppen ersätts med fararfolket (som enligt ZZ låg bakom attentatet). Är lite tveksam till att behålla teleporteringsapparaten och funderar istället på att vissa av fararna är allierade med Järnringen (psioniska djur?) som under föreställningen öppnar någon av stadens portar för att släppa in terrorrobotarna eller att dessa finns i vagnarna redan från början (men att de isåfall inte är så många). Eventuellt gör man ett fältslag av detta.

Eftersom Nordholmia också har mycket western-inspiration så funderar jag på om man skall låna in lite intriger från TV-serien "Deadwood" och har därför klippt och klistrat lite i wikipedias plotpoints för TV-serien för att passa Nordholmia:

* Nordholmia är knutet till Pyrisamfundet men inte fullt införlivat i detta scenario. Maktkampen syns och lägret där högt uppsatta medlemmar bildar officiellt styre för att garantera sina positioner vid ett Pyriskt maktövertagande.

* RP lämnar sitt kneg på annan ort i Pyrisamfundet för att etablera en rörelse i skrotbrytarlägret. I Nordholmia träffar man bl.a. på en ökänd revolverman (Vilda Bill) och hans två två vänner Tjarlie (en muterad Utter) och den tokjosstinkande Kaos Kajsa. Blir goda vänner med RP.

* Man möter också en Hindenburgsk adelsman och hans slörökande fru (Bråm och Allma) som är intresserade av skrotbrytning och blir lurade av en krogägare (efterlyst för mord i Pyri) och dennes kumpaner att köpa en värdelös skrotlott. När adelsmannen inser att lotten är värdelös och blir besvärlig ser krogägaren till att döda adelsmannen och få det att se ut som en olycka men upptäcker samtidigt att skrotlotten innehåller fyndigheter trots allt och nu vill köpa tillbaka den. Änkan ber Vilda Bill om hjälp som kontaktar RP.

* Krogägaren får konkurrens av en ny exklusiv krog som öppnar tvärsöver gatan.

* Får höra talas om en nybyggarfamilj som överfallits ute i skogen och hittar ett överlevande barn. RP och Vilda Bill skall hitta de skyldiga.

* Vilda Bill dödas i ett påkerspel och hans vänner ber RP om hjälp att sätta dit mördaren. Den korrumperade krogägaren agerar domare och frikänner mördaren. RP ger sig av för att fånga in honom till en ny rättegång i Pyrisamfundet.

* Pesten (Frossarn eller Kruppz) bryter ut i samhället och skapar ett akut behov av vaccin. De sjuka måste sättas i karantän utanför lägret.

* En RP fattar tycke för Änkan Allma.

* Änkans pappa dyker upp och försöker komma åt dotterns tillgångar för att betala sina spelskulder.

* För att undvika att en allierad med den nya krogägaren blir Sheriff så tillfrågas en RP att ta ämbetet.

Detta är några av idéerna. Andra förslag?

Re: [Mutant UA] Nordholmia feat. Deadwood

Posted: Sat 28 Apr 2012, 20:20
by Sakara
jag skulle nog behålla teleporteringsapparaterna. I alla fall om du tänkt använda hämnare som stridsrobotar. Annars blir det lätt övermäktigt för gruppen /staden att hantera. 14 hämnare (tror de var så många) även i regelbokens utförande, kommer vara övermäktigt nästan allt som pyriska armen kan slänga emot dem..undantag 5" skarprättar kanoner.

Vad teleporterigsaken gör är ju att få en ström av robotar istället för en stor klump.

Re: [Mutant UA] Nordholmia feat. Deadwood

Posted: Sun 29 Apr 2012, 06:15
by Henke
jag skulle nog behålla teleporteringsapparaterna. I alla fall om du tänkt använda hämnare som stridsrobotar. Annars blir det lätt övermäktigt för gruppen /staden att hantera. 14 hämnare (tror de var så många) även i regelbokens utförande, kommer vara övermäktigt nästan allt som pyriska armen kan slänga emot dem..undantag 5" skarprättar kanoner.

Vad teleporterigsaken gör är ju att få en ström av robotar istället för en stor klump.
Ja, du har nog rätt. Det kanske är bäst att behålla den trots allt. Tanken med att istället låta fararna öppna stadsporten blir ju inte riktigt samma sak för hämnarna lär ju inte backa bara för att stadsporten är stängd.

Bra synpunkt!

Re: [Mutant UA] Nordholmia feat. Deadwood

Posted: Sun 29 Apr 2012, 09:47
by Tomas
Coolt! Blir ju sugen på att spela detta :) Deadwood känns som klockren inspiration till Nordholmia.
Klurigt med robotarna. Håller med Sakara, men samtidigt känns teleporteringsappratarer inte riktigt MUA...

Re: [Mutant UA] Nordholmia feat. Deadwood

Posted: Sun 29 Apr 2012, 12:06
by Henke
Coolt! Blir ju sugen på att spela detta :) Deadwood känns som klockren inspiration till Nordholmia.
Klurigt med robotarna. Håller med Sakara, men samtidigt känns teleporteringsappratarer inte riktigt MUA...
Har bläddrat som hastigast i NKT och tror Järnringen skall få utspela sig innan Nya Haga, Vita Berget och Manufakturen har tillkommit.

Funderar på tiden under vilken detta skall utspela sig. Det vore kul att spela ut just den period innan Nordholmia blev en del av Pyri (isåfall får man stuva om lite i kronologin där Nordholmia införlivades långt innan Pirit, och Pirit har jag redan etablerat som stad).

Kanske kunde detta utspela sig månaderna innan och blanda in det maktspel som pågick i Deadwood med bildande av oficiellt styre där Bonner, Skarp och Grabbe är tydliga deltagare (och kanske motsvarighet till t.ex. Al Swearengen, Cy Tolliver och E.B. Farnum).

Fallk skulle kunna bli lite av en outsider (en motsvarighet till George Hearst) som dyker upp och tvingar till sig inflytande. Egentligen dyker han ju först upp efter att Poirot blivit Pirit men han kan ju lika gärna ha påbörjat sitt ägande i Nordholmia tidigare.

I övrigt håller jag med om att teleporteringsmaskinen inte känns MUA (just därför jag ville bli av med den). Frågan är bara hur man kan lösa detta istället.

Re: [Mutant UA] Nordholmia feat. Deadwood

Posted: Sun 29 Apr 2012, 12:12
by Henke
14 hämnare (tror de var så många) även i regelbokens utförande, kommer vara övermäktigt nästan allt som pyriska armen kan slänga emot dem..undantag 5" skarprättar kanoner..
I NKT står att det var 17 hämnare

27 stridsrobotar om man kollar i Järnringen-äventyret...

Re: [Mutant UA] Nordholmia feat. Deadwood

Posted: Sun 29 Apr 2012, 13:46
by Sakara
Coolt! Blir ju sugen på att spela detta :) Deadwood känns som klockren inspiration till Nordholmia.
Klurigt med robotarna. Håller med Sakara, men samtidigt känns teleporteringsappratarer inte riktigt MUA...

tycker lite att mua är vad man gör det till ;)

låter som nån på järnringen slant på en tangent när de skrev 17 istället för 27.

en sak du skulle kunna göra är att låta stridsrobtarna vara andra robotar. tex skytteslusk. eller vrför inte mixa ihop en mängd olika robotar, väktare, sprängare, skyarnas straffare osv. sen kan man allid säga att de rör sig olika fort och det är därför de kommer till staden utspridda.

Re: [Mutant UA] Nordholmia feat. Deadwood

Posted: Sun 29 Apr 2012, 14:58
by Henke
tycker lite att mua är vad man gör det till ;)

låter som nån på järnringen slant på en tangent när de skrev 17 istället för 27.

en sak du skulle kunna göra är att låta stridsrobtarna vara andra robotar. tex skytteslusk. eller vrför inte mixa ihop en mängd olika robotar, väktare, sprängare, skyarnas straffare osv. sen kan man allid säga att de rör sig olika fort och det är därför de kommer till staden utspridda.
Så skulle man absolut kunna göra. Ett alternativ är ju att göra det till väldigt få robotar. De är ju farliga som de är iaf samt skulle rymmas dolda i fararfolkets vagnar. Om det istället handlade om 2 hämnarenheter så borde de ju kunna ställa till med tillräcklig skada, men då försvinner såklart RP´s aktiva handling att stoppa tillflödet.

Re: [Mutant UA] Nordholmia feat. Deadwood

Posted: Sun 29 Apr 2012, 15:05
by Henke
Vad tror ni om att modifiera kartan på Nordholmia så att Nya Haga, Verkstaden och Vita Berget inte finns med?

Fördelen är att det blir lite coolt när gruppen återvänder i NKT om staden är utbyggd rejält.
Nackdelen är att spelarna inte kan bekanta sig med staden som helhet vilket är bra inför NKT (samt att det givetvis är mer jobb med att möblera om stadens innehåll på en moddad karta).

Re: [Mutant UA] Nordholmia feat. Deadwood

Posted: Mon 30 Apr 2012, 15:01
by Sakara
låter som en plan. du skulle ev låta ett par gods vara kvar på vita berget som markering om att det rä där högdjuren bor.