• 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 18
 
Patrik
Topic Author
Posts: 169
Joined: Sun 15 May 2011, 14:50

Mäster Mogens återkomst och hädanfärd

Mon 24 Aug 2015, 21:50

Jo, att nåt, och troligen nån form av maktövertagande i BPMs regi är på gång är RP och spelare helt övertygade om. Men nu är det dags för mig att släppa sargen och låta saker hända. Jag har byggt upp det länge nu, nu får skiten brisera.

Mäster Mogens, Ulvrikets spionchef i Muntermåla fångades in av bästingarna och överlämnades till de styrande i Muntermåla. Sen överlämnade Poirotalliansen honom till Handelskommisarien. Han fick helt enkelt ersätta gotlänningarna som är med Knegarfurstens sorti, det blev roligare så. Han lyckades sedan fly och har sedan dess förföljt våra vänner för att utkräva hämnd. Nu var det dags. Mogens hade bland annat en hågvrängare med illusion i sin sold, dags för RP att smaka sin egen medicin.

Mäster Mogens återkomst och hädanfärd
På vägen hemåt passerar man förbi Muntermåla, vilket håller på att gå illa. Mäster Mogens som länge och hämndlystet förföljt Bästingarna dyker oväntat upp och kidnappar Demiens under ett dassbesök. Den gamle spionchefen lovar släppa varginnan i utbyte mot Viktor. Bästingarna spårar istället upp kidnapparna men överaskas av Mogens förskräckliga terrorbot. Efter att Sigrid i sitt fornpansar slagits ut av en träff och Zepp med knapp nöd duckat undan bestämmer vår överste sig för att använd en av sina forngranater med okänt innehåll. Med förödande resultat. Hela byggnaden, inklusive Mäster Mogens, hans kumpaner och terrorboten verkar förintas, liksom den stackars skomakaren vägg i vägg. Demiens lyckas som tur är kasta sig ner bakom en mur och kommer undan med förskräckelsen och rejält svedd päls. Tecken tyder dock på att det kanske var en hågvrängare som låg bakom och att terrorobotar var ren inbillning. Så kan det gå.

I Muntermåla händer också något som ska få konsekvenser senare. Lejonorden i Pirit planerar ett överfall mot en Krutowsk karavan på väg söderut från Muntermåla där de tror att det ska finnas vapen. Demiens ombeds hjälpa till. Karavanöverfallet går smidigt och till allas förvåning kommer Lejonorden över 50 Müllerska hagelbrakare och ett par forngevär. Är Krutow involverade i vapensmuggling, och vart går grejerna i så fall? Varken rubbitar, Ulvrikingar eller motorskallar är trevliga alternativ.
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Skrot, svett och tårar - Del II, Färden norrut (Spoilers

Tue 25 Aug 2015, 11:07

Nu händer det grejer!

Hur gick det förresten för Krystos Mollberg?
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
Patrik
Topic Author
Posts: 169
Joined: Sun 15 May 2011, 14:50

Re: Skrot, svett och tårar - Del II, Färden norrut (Spoilers

Tue 25 Aug 2015, 21:03

Krystos har blivit lejd av General Kloo för att ta livet av RP, 1000 kr per huvud, 5000 för "hågvrängaren" Zepp. Viktor tankeläste Gen Kloo när han träffade Mollberg. Rävens kommentar, "Det här hade jag gjort gratis."

Efter att han flytt från Pirit försökte Mollberg utpressa RP. "1000 krediter så glömmer jag vad som hänt". När RP skickde tillbaka ett brev med 12 kopparslantar och en hagelpatron så lackade Mollberg ur. Nu är det personligt.

Vänligen,

P
 
Patrik
Topic Author
Posts: 169
Joined: Sun 15 May 2011, 14:50

Re: Skrot, svett och tårar - Del II, Färden norrut (Spoilers

Tue 25 Aug 2015, 21:10

När Zepp slängde en okänd forngranat, hittad i EIV mot Mogens imaginära terrorbot så visste han inte att det var en energigranat. Kontentan blev att Mogens och hans kumpaner förångades och kvarteret jämnades med marken. Demiens lyckades kritta sitt Undvika och det var nog ett lämpligt tillfälle. RP fick sen slå en d12 för att se hur många Muntermåla-bor som strök med. Turen fortsatte med en 1a, annars hade nog Muntermålas styrande varit betydligt mer missnöjda med RP.

Denna 1a var skomakaren Algoth Antonsson, enligt Sigrids finstämda dödsruna. För att mildra stämningarna kostade rp på en flott begravning och en pension till familjen.

Algoth Antonsson
Grävling
Skomakare
Hjälte

Vårt stackars samfund har skakats av gigantiska och fruktansvärda händelser. Vi har vant oss att ständigt läsa om kriget med motorskallarna och hur detta har skakat vårt samfund. Till det kommer listiga, hänsynslösa och blodtörstiga agenter från samfundets grannar som när man minst anar det slår till från skuggorna för att med terrorns förödande kraft demoralisera oss alla.

Men samtidigt är det lätt att glömma att det ibland kommer en vanlig individ i vägen för dessa gigantiska händelser. En stackare som bara försöker karva ut en liten del av verkligheten för sig och de sina att få leva i fred i. Dessa individer behandlas obarmhärtigt av de stora krafter som är i rörelse och deras grymma öden försvinner oftast i bruset av nyheter om krig, Vråålet, himlastenar och terrorautomater.

En sådan ska vi minnas idag. Algoth Antonsson, en grävlingsherre hemmahörande i Muntermåla. Skomakare till yrket sedan många år och högt aktat av sina skråkamrater. Älskad av sin familj och en prisad medborgare i hela den östra delen av Muntermåla för sitt engagemang och stora medkänsla.

Algoth hade denna morgon vaknat ovanligt glad i hågen för hanns skomakeriverksamhet hade nyligen fått in en stor beställning på kängor till den lokala vakten i staden. Detta var ett tydligt bevis på Algoths yrkeskunnande och Algoth avsåg att göra sitt yttersta för att leverera rediga kängor så att vakten ska kunna patrullera våra gator, dag som natt. Föga anade Algoth hur lite han skulle få vara en del av allt detta. Hur lite av alla hanns drömmar om framtida skosulor som skulle gå i uppfyllelse.

För föga anade Algoth att den gamla gistna ladan som låg vägg i vägg med hanns skomakeria (Algoth kallade det för sin Sul-och-Klack-Bar) sedan en tid i det dolda var invaderad av mörkrets makter i form av en toppspion från Ulvariket och dennes kumpaner. Vi vet i denna dag inte denna spions verkliga namn så vi kallar honom kort och gott för M. En mästarillusionist och förklädnadskonstnär som det inom spionbranschen bara viskades försiktigt om. Att ens säga hanns fulla namn ansågs föra otur med sig.

Denna förhärdade spion hade valt denna dag att sätta sin förmökat diaboliska plan i verket. Denna plan innebar som så ofta i dessa sammanhang ond och bråd död för spionens fiende till vilket pris som helst, utan en enda tanke på vilka fruktansvärda konsekvenser det kan få för omgivningen.

Algoth har redan hunnit med en bra bit av sin arbetsdag och det närmar sig lunch. Han skickar iväg sina två lärlingar, Läst och Klack, att hämta lite mat. Själv väljer han att stanna vid sin post för att maka fler skodon. Mycket att göra, snart leverans. Plikten framför allt.

Detta är det sista någon nu levande ser av Algoth. På vägen tillbaks med maten så möts Läst och Klack av en öronbedövande explosion från vad som inte kan beskrivas som något annat än en strid med en terrorautomat ledd av den förhärdade spionen M. Om automatstyggelsen malfunktionerar eller väljer att ta sina fiender med sig i döden får vi aldrig veta, men i en sista gest av illvilja fullkomligt förintas den gistna lada som är spionens tillhåll, och precis på andra sidan väggen sitter den ständigt lika pålitlige Algoth och sliter med sina kängor när han plötsligt slits från livet av detta meningslösa våld som han aldrig har haft del i men som nu fullständigt orättvist drabbas av.

Vad kan man säga om vår korta tid? Inför mörkrets makter och samfundets fiender är vi alla lika. Vi kan svepas bort lika lätt som när makterna slå ihjäl en fluga, och med lika lite eftertanke från deras del.

Men vi själva får aldrig glömma Algoth, skomakaren som arbetade vidare in i det sista. Låt hanns exempel bli en förebild för oss alla. Låt oss minnas hanns liv, inte hanns död. Hanns liv bestod av en ständig omtanke om sitt och de sina. Låt oss minnas hanns revolutionerande metod att spika klackar. Hanns nitiska detaljkunskap om läderklassificering av ulkhudar som förgyllde mången skråmöte så dom kunde fortsätta in på småtimmarna.

Låt oss minnas hanns familj och hanns lärlingar som mer än någon annan lider av denna förlust. Och låt oss minnas att vi alla har ett ansvar att vara vaksamma mot de spioner som hotar oss alla.

-- Sigrid Rastapopulus
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Skrot, svett och tårar - Del II, Färden norrut (Spoilers

Tue 25 Aug 2015, 22:36

Efter att han flytt från Pirit försökte Mollberg utpressa RP. "1000 krediter så glömmer jag vad som hänt". När RP skickde tillbaka ett brev med 12 kopparslantar och en hagelpatron så lackade Mollberg ur. Nu är det personligt.
Hahahaha världsklass! Det här är något av det jag minns starkast från det jag läst i kampanjen. Speciellt avslutningen "God Hjule! - Mollberg" :)

Cappucino då? Minns jag inte helt fel så hamnade han på anstalten utanför Nordholmia? Lyckades han rymma?
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Skrot, svett och tårar - Del II, Färden norrut (Spoilers

Tue 25 Aug 2015, 22:44

Förstorandet av Algoth får mig förövrigt att tänka på hur man får följa efterdyningarna av en dödad "statist"-skurk i Austin Powers. :)
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
Patrik
Topic Author
Posts: 169
Joined: Sun 15 May 2011, 14:50

Bataljrapport Muntermål 374B

Wed 26 Aug 2015, 21:37

Vad gäller Cappucino har jag inte riktigt bestämt mig. Rp har fått ett par ledtrådar som skulle kunna tyda på att han sitter på fängelsön, eller inte. Ska han dyka upp igen så måste det göras nåt bra av det så det inte bara blir den gamla trötta klyschan. "Titta, nu är skurken ni trodde var död tillbaka igen, se förvånade ut". Om det faller på plats så kanske jag dammar av den gamle bossen, vi får se.

Zepp är ordningen själv ibland och skrev en rapport om händelserna i Muntermåla.

Bataljrapport Muntermål 374B
Fanjunkare Valing kidnappat av fiendens agenter: Mogens. Ulvebo & spion. Lömsk som få! Flera
kumpaner. Spårad till stall nära ölmusteri. Hårt förskansad. Minering & fällor att vänta. Tvunget agera
i all hast. Tropp delas in i tre enheter: Saxon, Zippo & Vektor. Respektive: frivilligkårist
Rastapopolus, överste Hellström samt frivilligkårist Surkruut & automaten Krubbis.

Vektor i understöd & rapportering. Saxon bryter in över gård, Zippo slår till från baksidan. Hemlig
kontakt med Valing via Vektors fornapparater. Flera kumpaner stöder Mogens. Rapport inifrån nästet
ger att troppar avslöjats. Okänt hur. Fornsensorer? Tankekrafter? Order om omedelbart tillslag!

Saxon slår upp dörrarna. Terrorrobot väntar innanför. Kastar sig undan men slås ut av strålvapenskott.
Rapport över fornapparat till alla enheter att Valing flyttas från fästet. Zippo tar sig in via glugg.
Samma automatvarelse skjuter. Hinner slänga sig tillbaka ut på gatan. Sedan detonerar allt. Automaten
instabil enligt utsago från maskinexpert! Mogens förkolnas, kumpaner likaså. Under att Valing
överlever. Lätt bränd, inte mer.

Explosion ger ett trossoffer. Veteranpension & utmärkelse till familjen från Valing själv! Dog inte
förgäves. För kampen, mot fienden!

Rapport om ovan erlagd till guvernör & stadscheffe Pirit samt Muntermålas bossar.

Addendum 374B YTTERST HEMLIGT
Instabil terrorautomat ej närvarande. Troligt hjärnspöke. Lätt granatförväxling vid attack mot
förmodad robot. Se granatmanual, tillägg 7 Dänick.

Tillägg Granatmanual
7D. Kännetecken för enklavgranater


Rötgranat
Mot automater i huvudsak. Antas elak men inte lika dödlig för soldater. Mer tester behövs. Frivilliga
& fynd att införskaffa? Har fornrunan för ”N” på sig. Metallhölje & cylinderformad. Två röda linjer
runt om. Sprint.

Strålgranat
Förintar allt i sin väg. Kolrester & rykande kängor noterats efter bruk. Kort radie. Saknar fornruna.
Äggformad. Svart plasticshölje. Liten ruta i fornglas visar färglada tecken. Aktiveras genom tumtryck.
Utmärkt för alla sorters fiender. Förväxla EJ med Rötgranat är veteraners råd.
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Skrot, svett och tårar - Del II, Färden norrut (Spoilers

Wed 26 Aug 2015, 22:41

Tänker att cappuccino skulle byta sida i slutstriden. Kanske ta Smilets plats som den där hemlige ledaren i hindenburg. Vore intressant om man tvingades arbeta med gammal ärkefiende för samfundets överlevnad.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
Patrik
Topic Author
Posts: 169
Joined: Sun 15 May 2011, 14:50

Mordet vid Stavanger

Mon 31 Aug 2015, 16:14

När Zepp utnämndes till regementscheffe ingick ett rejält gods, Stavanger, i ställningen. Det ligger beläget på en hög udde med utsikt över Vättaträsket en knapp halvmil utanför stadens östra port. Nu ska här hållas invigningbaluns för Pirits grädda. En del objudna gäster dyker också upp, ingen mindre än bästingarnas gamle Järnringenkontakt, Oswald. Feststämningen förtas för Sigrids del lite av att Freddy Hutt och Cilja Stilletto registreras samma kväll och många glada gäster går reser fram och tillbaka mellan de två tillställningarna.

För andra förtas feststämningen av drunkningsdöden. Oswald har länge lovat Viktor att lära honom vända människors håg och styra deras vilja. Oswald är ingen mild lärare och innan han är klar har han tvingat Viktor att dränka en, nästan två av gästerna på Stavanger. Zepps specielle utredare har rapporterat att det hela var ett bestialiskt mord och ingen olycka men har än så länge inte kunnat peka ut någon skyldig.
Oswalds officiella ärende är trevligare. Sedan bästingarna fångade Psipo-chefen, Viktor Skopev, och överlämnade honom åt Järnringen har de fått reda på mycket nyttigt, bland annat var Psipos arkiv ligger. På en ö i Malsjön strax utanför Wredesåås, inhyst i ett av ätten Wreedes jaktgods. Oswalds förslag är att Bästingarna ska räda arkivet och få med sig så mycket matnyttigt som möjligt från den gemensamma fienden. Vem vet, kanske finns här uppgifter om Viktors föräldrar.

(Zepp har väl vid det här laget Befäl 8, vilket också ger en rejäl inkomst. Den får representeras av att han får en stor gård utanför Pirit att leka med. Då har de nånstans att parkera alla etterdoggar och fornåk också. Viktor har nu lärt sig både Djurmästare och Dominera och är rejält livsfarlig. Oswald har gruppen haft en speciell relation till sen "Vid Regnbågens slut" och har nyligen haft en allians med honom och de andra Järnringarna i kampen om EIV. Men Oswalds hänsynslöshet gör ofta Bästingarna oroade. Jag kör honom lite som Magneto, han har överlevt Psipos utrensningar och så länge han andas kommer inte något sådant att hända hans folk igen, oavsett vad som krävs.)
 
Patrik
Topic Author
Posts: 169
Joined: Sun 15 May 2011, 14:50

Kontoret för speciella undersökningar

Tue 01 Sep 2015, 20:27

Rapporter till Öfverste Helström


Extra hjemligt! Spis efter upplesning!

Rapport om Stavangerolyckan.


Nedertecknad har efter ordere undersögt drukningsolycken ved Stavanger bryge. Konklusionen sikker, mord var det, ej ulykke. Mit indetryg er att den mistenkte unge mand er uskyldig. En tredje var der, trots vidner sigendes at bare to var på bryggen. Någen anden druknede den unge kvinden. Mordet beganget med frygtelig lyggildighet, at kvinden drenktes var slump, det kunde like gerne hvart den unge mand. För morderen var det detsamme. Underligt indtryck, samtidigt med liggiltighed, fortvivlan og magtlöshed, hvarfor ved jeg ikke. Ikke heller hvem.

Som Herr Översten ved kan jeg ikke alltid forklare de indtryk jeg får. Jeg tror at det også er derfor Översten efterspörger min raport. Det er mit håpp at den kan bringe retvise.

Nafta Luddendorf, investigaturen

(Överste Zepp har några utredare vid sin stab, enheten började trots allt mer som en polisstyrka än ett regemente. En av dessa är en omedveten hågvrängare med lokalisera, varsel, empati och andra roliga sätt att få information. Jag brukar använda Nafta för att ge de ledtrådar de inte kan ha men som vore roliga om de fick. Nu får vi se om de börjar jaga mördaren.)
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 18

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest