Watson

Re: Aktiva Mutant:UAspelare?

Thu 09 Feb 2012, 13:35

Sen såg jag att du hade "stress" mätare vilket jag gillar som idée. Vill gärna få med lite mer av skräck och mental ohälsa i reglerna, inte bara som bakslag hos PSI utan som bieffekt till zonvandringar och andra obehagliga upplevelser.
´
"Stress" är FATE's mått på "skada", fast det egentligen inte är skada. När man "träffas" tar man "stress", som fortsätter att adderas tills man inte kan ta mer, varpå man blir utslagen ur striden. "Stressen" är således ett mått på hur nära man är att bli utslagen ur striden, och kan representera ren fysisk skada, utmattning, shell shock eller något annat. Tekniskt behöver man alltså inte blivit träffad bara för att anfallsslaget lyckades och man tog "stress" - det kan vara en kula som tog nära och man chockas av händelsen (även om jag personligen gillar att personen blivit träffad om anfallsslaget lyckats).

Reella 'skador' i FATE hanteras via 'konsekvenser' (likt Särskilda Skador i V0, som är lånat från just FATE). Det är något som spelaren (inte rollpersonen) väljer för att sänka den "stress" som hans eller hennes rollperson har drabbats av för att kunna fortsätta strida.

FATE har dessutom tre typer av "Stress" - fysisk, mental och social, där de fungerar på exakt samma sätt. Mängden "stress" man kan ta av de olika typerna baseras på olika attribut, och typerna av 'konsekvenser' man som spelare bör välja skiljer sig ju också. Det fräcka är att exempelvis en social konflikt hanteras på så gott som exakt samma sätt som en fysisk strid, med samma grundhandlingar - en "attack" är till för att skapa "stress" som i sin tur ska ta motståndaren ur striden, oberoende om det handar om fysisk "stress" i en eldstrid eller social "stress" i en debattsituation.
...Elementärt, min käre Sherlock

Henke

Thu 09 Feb 2012, 13:38

"Stress" är FATE's mått på "skada", fast det egentligen inte är skada. När man "träffas" tar man "stress", som fortsätter att adderas tills man inte kan ta mer, varpå man blir utslagen ur striden. "Stressen" är således ett mått på hur nära man är att bli utslagen ur striden, och kan representera ren fysisk skada, utmattning, shell shock eller något annat. Tekniskt behöver man alltså inte blivit träffad bara för att anfallsslaget lyckades och man tog "stress" - det kan vara en kula som tog nära och man chockas av händelsen (även om jag personligen gillar att personen blivit träffad om anfallsslaget lyckats).

Reella 'skador' i FATE hanteras via 'konsekvenser' (likt Särskilda Skador i V0, som är lånat från just FATE). Det är något som spelaren (inte rollpersonen) väljer för att sänka den "stress" som hans eller hennes rollperson har drabbats av för att kunna fortsätta strida.
Då har man fått lära sig något nytt idag också :-) Tack!
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Tomas
Site Admin

Thu 09 Feb 2012, 15:13

Jupp, V0 och FATE ligger nära, delar av V0 kan man nog kalla ett FATE-hack. :)

En av skillnaderna är de spenderbara färdigheterna. Jag vet att en del spelare ogillar dem, men de driver mekaniken kring Fristad/Zonmark och passar klockrent i postapokalyps, tycker jag. Men smaken är ju delad!

En annan viktig skillnad är Zontärningarna i V0, som begränsar din användning av mutationer men samtidigt gör dem väldigt mäktiga. Det finns ingen specifik mekanik för det i FATE, man får väl köra mutationer som stunts, antar jag?

Även systemet kring Utvecklingsnivå på samhället och Teknologisk nivå på föremål, samt reglerna för hemmabyggen, är sådant som FATE inte har. Men det går säkert att bygga regler för det inom FATE om man vill.

Sen har jag lite svårt för Fudge dice, men det kanske är en vanesak! Vi siktar ju på att bygga ett FATE-hack till Coriolis, men då kör vi nog T6 minus T6 i stället...

@Watson - helt lugnt för mig att du delar med dig av dina texter. Bara kul att V0 kommer till nytta, oavsett i vilken form! Du får gärna nämna V0 nånstans, om det är aktuellt!
Fria Ligan

Watson

Thu 09 Feb 2012, 17:51

Jupp, V0 och FATE ligger nära, delar av V0 kan man nog kalla ett FATE-hack. :)

En av skillnaderna är de spenderbara färdigheterna. Jag vet att en del spelare ogillar dem, men de driver mekaniken kring Fristad/Zonmark och passar klockrent i postapokalyps, tycker jag. Men smaken är ju delad!

En annan viktig skillnad är Zontärningarna i V0, som begränsar din användning av mutationer men samtidigt gör dem väldigt mäktiga. Det finns ingen specifik mekanik för det i FATE, man får väl köra mutationer som stunts, antar jag?

Även systemet kring Utvecklingsnivå på samhället och Teknologisk nivå på föremål, samt reglerna för hemmabyggen, är sådant som FATE inte har. Men det går säkert att bygga regler för det inom FATE om man vill.

Sen har jag lite svårt för Fudge dice, men det kanske är en vanesak! Vi siktar ju på att bygga ett FATE-hack till Coriolis, men då kör vi nog T6 minus T6 i stället...

@Watson - helt lugnt för mig att du delar med dig av dina texter. Bara kul att V0 kommer till nytta, oavsett i vilken form! Du får gärna nämna V0 nånstans, om det är aktuellt!
Hej Tomas!

Ja, Zontärningarna är ju själva hjärtat i V0, och det var klurigt att plocka ut dem och fortfarande inte behöva skriva om all text... ;) Jag har gjort Förmågorna till det som i DF är Supernatural Powers och sedan har jag gjort Stunts till "Expertiser" under färdigheterna. Ett bekymmer som beskrivningarna av alla Förmågor i V0 förde med sig är att de i väldigt många fall var 'aktiva' (dvs kostade Zontärningar). I FATE blir detta lite besvärligt, då regelmekaniken inte funkar så bra om spelaren först ska betala för att köpa Förmågorna med sin "Refresh" (Öde) och sedan behöva betala med FATE-points för att använda dem (dvs man kan råka hamna i ett läge där man har en massa Förmågor, men inga FATE-points för att aktivera dem...). En trixig balansgång, men jag tror/hoppas att jag har lyckats rätt bra.

Tack för förtroendet om texterna - jag lovar att skicka en PDF till dig så du får kolla på 'boken'.

Vad gäller Fudge dice så var jag också lite kluven - "1T6 minus 1T6" funkar jättebra, men får en annan fördelning (jag gillar 4DF's starka centrering runt nollan) förutom det faktum att man får -5 till +5 istället för -4 till +4. Fördelen med "1T6 minus 1T6" är att man slår tärningar som har reella värden (underlättar sådant som PÅL etc). Jag hade "1T6 minus 1T6" i systemet ett tag, men hittade ett sätt att få 4DF att funka. :)

Rutger Rex

Thu 09 Feb 2012, 21:06

Om du blev nyfiken efter att ha läst Watsons förklaring kan jag rekommendera den här mycket välskrivna artikeln om strids- och skadesystemet i FATE:

http://www.rickneal.ca/?p=621

Henke

Thu 09 Feb 2012, 21:33

Om du blev nyfiken efter att ha läst Watsons förklaring kan jag rekommendera den här mycket välskrivna artikeln om strids- och skadesystemet i FATE:

Den skall jag absolut ta en titt på. Tack för länken.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

kjw1

Thu 09 Feb 2012, 21:37

Hej hopp
First thing first... är passiv Mutantare. Är heller ingen regloman utan snarare setting-manic.

Med detta sagt är det riktigt kul att höra att det finns så mycket PA/Mutant-glöd! Väntar med spänning på År Noll och Förbjuden Zon!

@Watson - ser också fram mot din krönika!

@Ligan - börjar inte det bli läge för en År Noll-kategori? Kan det vara relevant med en Mutant- eller kanske snarare M:UA-kategori (det verkar florera en del M:UA-diskussioner lite var som emellanåt just här hos FL). Slutligen undrar jag om diskussionen som förs här inte egentligen börjar bli något som kvalar in under Version Noll-kategorin.

/KJW1
[kJw1]
prudentia nostra constatia

TheSpaceMan

Thu 09 Feb 2012, 22:59

En fråga till folk som Spelledit den längsta marchen eller läst lite i materialet. Spoiler fritt förstås.

Trots mitt sökande saknar jag fortfarande en vettigare definition på Skrotthuggare som en del har utrustade? Någon som har någon refrens att ge vad det kan vara/baserat på. Allt jag vet är att det är ett närstridsvapen. Min hjärna tänker mig någon form av yxeliknande pryl.

Watson

Fri 10 Feb 2012, 09:19

Rick skriver bra och mycket, har följt hans blogg ett tag (speciellt The Armitage Files och Dresden Files).

Då FATE är ett öppet system finns en hel del av textmassan tillgängligt på nätet. Här är grunderna i systemet: http://www.faterpg.com/dl/df/basics.html

Om man backar ett par steg finns en massa intressant om systemet.

Watson

Fri 10 Feb 2012, 09:21

@Watson - ser också fram mot din krönika!
Tack! :) Vi får se vad det blir för något.
@Ligan - börjar inte det bli läge för en År Noll-kategori? Kan det vara relevant med en Mutant- eller kanske snarare M:UA-kategori (det verkar florera en del M:UA-diskussioner lite var som emellanåt just här hos FL). Slutligen undrar jag om diskussionen som förs här inte egentligen börjar bli något som kvalar in under Version Noll-kategorin.
Om jag skriver något om min kampanj blir det nog under V0 - jag gissar att FL inte misstycker. :)
GZIP: Off