Page 2 of 6

Re: Aktiva Mutant:UAspelare?

Posted: Wed 08 Feb 2012, 20:48
by Watson
Vi har just påbörjat den Längsta Marchen här.
Men det tar tid att värma upp mitt spelledanden på en vettig nivå.

Problemet är att jag nyligen fått en grupp som tar initiativ och hittar på saker, och det krockar med min tidgare påtvingade spelledar still där jag måste driva på händelser och emer eller mindre kan sitta en dag och berätta vad spelare gör istället för att låta spelarna göra.

Känns skönt med spelare som har viljan att hitta på och göra saker, hoppas jag blir bättre med. :)
Spelare som tar initiativ ska du vara rädd om - vara glad över. Det underlättar alltid när man har spelare som tar egna initiativ och driver på berättelsen.

Re: Aktiva Mutant:UAspelare?

Posted: Wed 08 Feb 2012, 21:32
by Rutger Rex
Själv har jag blivit förälskad i FATE via Dresden Files RPG, och har plitat ihop en FATE-klon till Mutant (med V0 som bas). Vi körde ett regeltest för ett par veckor sedan (klassikern Döden på Hertz kanal, som vi konstigt nog inte spelade förra vändan) och det gick riktigt bra. Jag får se om det blir en krönika denna gång. :)

En länk till en del av rollformuläret, som det ser ut just nu: http://i41.tinypic.com/2uom7t4.jpg
Ser klart intressant ut! Jag har också skaffat Your Story och Our World tillsammans med en hel hög Dresden Case Files så Dresden Files RPG är nästa projekt tillsammans med Svavelvinter. Hoppas få ta del av dina erfarenheter från Mutant/FATE-klonen!

Re: Aktiva Mutant:UAspelare?

Posted: Wed 08 Feb 2012, 21:52
by Henke
Härligt att höra, Rutger! Se till att njuta av de sista delarna av UA-kampanjen och få till ett riktigt episkt slut - det är kampanjen väl värd.

Själv har jag blivit förälskad i FATE via Dresden Files RPG, och har plitat ihop en FATE-klon till Mutant (med V0 som bas). Vi körde ett regeltest för ett par veckor sedan (klassikern Döden på Hertz kanal, som vi konstigt nog inte spelade förra vändan) och det gick riktigt bra. Jag får se om det blir en krönika denna gång. :)

En länk till en del av rollformuläret, som det ser ut just nu: http://i41.tinypic.com/2uom7t4.jpg
Säg gärna till om du vill dela med dig av dessa regler/rollformulär. Alltid kul att se varianter på Mutant även om jag i nuläget är rätt nöjd med V0.

Re: Aktiva Mutant:UAspelare?

Posted: Wed 08 Feb 2012, 22:43
by Kosta
Själv har jag blivit förälskad i FATE via Dresden Files RPG, och har plitat ihop en FATE-klon till Mutant (med V0 som bas).

En länk till en del av rollformuläret, som det ser ut just nu: http://i41.tinypic.com/2uom7t4.jpg
Jag är personligen väldigt intresserad av er FATE-klon, måste jag säga - särskilt hur ni löst skador och vapen (sån är jag :P ) - på bilden kan man inte se hur många typer av stresstracks ni har och hur mkt rutor en person har i snitt.

OT, så klart, svara gärna här el i ett pm om det känns bättre :)

Tack på förhand,

Kosta

Re: Aktiva Mutant:UAspelare?

Posted: Thu 09 Feb 2012, 11:11
by Watson
Själv har jag blivit förälskad i FATE via Dresden Files RPG, och har plitat ihop en FATE-klon till Mutant (med V0 som bas). Vi körde ett regeltest för ett par veckor sedan (klassikern Döden på Hertz kanal, som vi konstigt nog inte spelade förra vändan) och det gick riktigt bra. Jag får se om det blir en krönika denna gång. :)

En länk till en del av rollformuläret, som det ser ut just nu: http://i41.tinypic.com/2uom7t4.jpg
Ser klart intressant ut! Jag har också skaffat Your Story och Our World tillsammans med en hel hög Dresden Case Files så Dresden Files RPG är nästa projekt tillsammans med Svavelvinter. Hoppas få ta del av dina erfarenheter från Mutant/FATE-klonen!
Absolut, jag kan skriva ihop en liten recension av reglerna när vi kommit en bit in i kampanjen. Massor av saker från "de gamla reglerna" funkar så jäkla bra i FATE-format - exempelvis blir robotars Stabilitetsslag helt enkelt en Aspect/Egenskap i stil med "Instabil", som kan utmanas av SL vid lämpligt tillfälle.

Re: Aktiva Mutant:UAspelare?

Posted: Thu 09 Feb 2012, 11:15
by Watson
Härligt att höra, Rutger! Se till att njuta av de sista delarna av UA-kampanjen och få till ett riktigt episkt slut - det är kampanjen väl värd.

Själv har jag blivit förälskad i FATE via Dresden Files RPG, och har plitat ihop en FATE-klon till Mutant (med V0 som bas). Vi körde ett regeltest för ett par veckor sedan (klassikern Döden på Hertz kanal, som vi konstigt nog inte spelade förra vändan) och det gick riktigt bra. Jag får se om det blir en krönika denna gång. :)

En länk till en del av rollformuläret, som det ser ut just nu: http://i41.tinypic.com/2uom7t4.jpg
Säg gärna till om du vill dela med dig av dessa regler/rollformulär. Alltid kul att se varianter på Mutant även om jag i nuläget är rätt nöjd med V0.
Jag kan dela med mig av rollformuläret, då det har jag gjort helt själv. Mycket av texterna är baserade på V0 som jag ju inte har skapat, så de vill jag inte dela med mig av utan OK från Tomas. V0 är riktigt bra, men jag tyckte de var lite för spretiga och gillar inte idén med spenderbara resurser gällande färdigheter i ett spel som Mutant (funkar kalas på spel som Trail of Cthulhu eller andra spel med mer fokus på deckaräventyr).

Re: Aktiva Mutant:UAspelare?

Posted: Thu 09 Feb 2012, 11:18
by Watson
Själv har jag blivit förälskad i FATE via Dresden Files RPG, och har plitat ihop en FATE-klon till Mutant (med V0 som bas).

En länk till en del av rollformuläret, som det ser ut just nu: http://i41.tinypic.com/2uom7t4.jpg
Jag är personligen väldigt intresserad av er FATE-klon, måste jag säga - särskilt hur ni löst skador och vapen (sån är jag :P ) - på bilden kan man inte se hur många typer av stresstracks ni har och hur mkt rutor en person har i snitt.

OT, så klart, svara gärna här el i ett pm om det känns bättre :)

Tack på förhand,

Kosta
Trevligt, trevligt! Jag kör med tre stresstracks och mer eller mindre DF's lösning rakt av (då den kändes mest passande och gör rollpersonerna relativt känsliga för skador). Färdigheterna är baserade på DF's motsvarigheter men givetvis gjorda för att passa Mutant - speciellt stolt är jag över att nästan alla av Mutants grundegenskaper är översatta till 'färdigheter'. Jag kan dra iväg ett PM med mer info!

Re: Aktiva Mutant:UAspelare?

Posted: Thu 09 Feb 2012, 11:29
by Kosta
Själv har jag blivit förälskad i FATE via Dresden Files RPG, och har plitat ihop en FATE-klon till Mutant (med V0 som bas).

En länk till en del av rollformuläret, som det ser ut just nu: http://i41.tinypic.com/2uom7t4.jpg
Jag är personligen väldigt intresserad av er FATE-klon, måste jag säga - särskilt hur ni löst skador och vapen (sån är jag :P ) - på bilden kan man inte se hur många typer av stresstracks ni har och hur mkt rutor en person har i snitt.

OT, så klart, svara gärna här el i ett pm om det känns bättre :)

Tack på förhand,

Kosta
Trevligt, trevligt! Jag kör med tre stresstracks och mer eller mindre DF's lösning rakt av (då den kändes mest passande och gör rollpersonerna relativt känsliga för skador). Färdigheterna är baserade på DF's motsvarigheter men givetvis gjorda för att passa Mutant - speciellt stolt är jag över att nästan alla av Mutants grundegenskaper är översatta till 'färdigheter'. Jag kan dra iväg ett PM med mer info!
Gärna - vore väldigt tacksam :D

Re: Aktiva Mutant:UAspelare?

Posted: Thu 09 Feb 2012, 13:11
by Henke
Jag kan dela med mig av rollformuläret, då det har jag gjort helt själv. Mycket av texterna är baserade på V0 som jag ju inte har skapat, så de vill jag inte dela med mig av utan OK från Tomas. V0 är riktigt bra, men jag tyckte de var lite för spretiga och gillar inte idén med spenderbara resurser gällande färdigheter i ett spel som Mutant (funkar kalas på spel som Trail of Cthulhu eller andra spel med mer fokus på deckaräventyr).
Alright. Ville mest ha att titta lite på och för privat bruk, om det är ok för Tomas då.

Är kluven till just färdigheter. Tycker det är bra att man måste hushålla med dem men hade hellre buntat ihop dem med mutationer och inflytandeförmågor så alla fungerade på samma sätt. Sen såg jag att du hade "stress" mätare vilket jag gillar som idée. Vill gärna få med lite mer av skräck och mental ohälsa i reglerna, inte bara som bakslag hos PSI utan som bieffekt till zonvandringar och andra obehagliga upplevelser.

Re: Aktiva Mutant:UAspelare?

Posted: Thu 09 Feb 2012, 13:28
by Rutger Rex
Jag kan dra iväg ett PM med mer info!
Det skulle jag också var intresserad av!