User avatar
Brior
Topic Author
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Tävlingsomgång 4: Personer

Sat 17 Sep 2011, 18:04

Tre citat ur Slaktare små med tillhörande frågor. Två av citaten har bilder. Bilderna lyckades jag inte få in här dessvärre utan ni får titta på dem på min blogg.

Tävlingens regler med ett regeltillägg finns i denna forumsektions första tråd. Svar ska ha inkommit till mig före kl 16.00 söndagen den 18:e september. Då får ni också svaren.


Citat 4.1

... kom gående uppför backen när morgonen bara åldrats obetydligt. Han verkade vara på strålande humör. Det gjorde genast Brådfot orolig för hur legaten skulle reagera på shagulitens flykt.
»God morgon, bäste mäster!« hojtade kalkländaren redan på avstånd. »Jag har ett ännu bläckfuktigt utkast till mitt nya kapitel i krönikan 'Vedergällning'.

Fråga 4.1

I vilken stad var legatens förebild biskop? Här får ni vara lite kreativa men svaret finns närmare än ni tror.


Citat 4.2

Som kallad av sin publik skred i det ögonblicket en mansperson ut på terrassen från en sidodörr. Han var nyvaknad och mycket blek i obestämt efterrus, klädd i en djupt skuren, skrynklig algsidensärk med tvärsgående snoddar som fick bålen att likna en kringbunden kalvstek. Hans stripiga röda hår som med ålderns tribut fått stänk av grått föll så långt att det fann vila på nyckelbenens avsatser. Över axlarna hängde en mossgrön kaftan med röda bårder och på huvudet satt en kalottmössa moderiktigt skjuten till nackens ena sida. Den kröntes av en tofs som hade formen av en havsanemon vilken mannen baddade till rätta med fingertopparna.

Fråga 4.2
Vem är förebild till skalden Arvor Salmello? Bilden är ett självporträtt av personen ifråga. Monty Python har besjungit honom på tyska.


Citat 4.3

Ändå blev åsynen bara obetydligt bättre när ägaren lät särken falla på plats och vände sig mot dem med ett gapflabb. Han var smutsig som en tiggare, men klädd i guld och siden. Hår och skägg stod tovigt spretande i brungrå testar lika ointresserade av tyngdlagen som av anständighetens påbud. Långsärken runt mannen feta kropp var rikt broderad, men solkig och illaluktande redan på håll. Runt halsen hade han lindat en blodröd schal som speglade hans ansiktsfärg.

Fråga 4.3

Vem är förebild till trollkarlen Kamalkus som Didra möter en natt på den kala klippan Gatve?
 
User avatar
Klaatu
Posts: 289
Joined: Sun 10 Apr 2011, 11:36
Contact:

Re: Tävlingsomgång 4: Personer

Sun 18 Sep 2011, 13:30

Image

Image
Besök min webbsida: https://www.dunderdagar.se/games/
 
User avatar
Brior
Topic Author
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Tävlingsomgång 4: Personer

Sun 18 Sep 2011, 14:29

Aha, tack Klaatu

/EG

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests