User avatar
Brior
Topic Author
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Resultat Tävlingsomgång 2

Fri 16 Sep 2011, 16:04

Vi fick lite omkastningar vad gäller placeringar i den andra tävlingsomgången. Det tycks som om frågorna var klurigare denna gång för svaren dröjde längre. Den sista tidsbonusen för helt korrekt svar delades inte ut förrän halv tolv på natten. Intressant var att en trio nykomlingar slog sig in på platserna elva till tretton trots att de inte deltagit i första deltävlingen. Jag tar med även dem i listningen för att sporra dem. Som ni ser så hamnar några tävlande på samma poäng. Jag har ännu inte bestämt om detta ska lösas med lott eller skiljefrågor om situationen kvarstår när tävlingen avslutats. Ni får gärna ha synpunkter.

Korrekta svar
2.1 Ramses II eller Ramses den store. Ozymandias eller Osymandias som är en grekisk transskription av faraons tronnamn User-maat-re Setep-en-re är alltså inte rätt svar även om raderna var hämtade från Shelleys dikt där han använder det namnet. Just därför preciserade jag frågan så som jag gjorde.

2.2 Hingsten Morvarch kunde springa på havsytan. Hästen förekommer i den bretonska legenden om staden Ys som sjunker i havet / översvämmas. Kung Gradlon flyr på Morvarch ut över havet med den ondsinta dottern Dahut bakom sig i sadeln, men ekipaget blir för tungt och kungen knuffar av Dahut. Om ni hört Debussys stycke "Den sjunkna katedralen" så handlar det om Ys. Skeckerna på Paratorna kallar för övrigt Tricilve för e-Ys. Say no more...

2.3 Häxan Baba Yaga eller Baba Jaga reste i en mortel och stakade med en mortelstöt. Jag har hämtat stugan på hönsben från musiksviten "Tavlor på en utställning" som jag lyssnat mycket på medan jag skrivit.


Poängställningen för närvarande
20p Victor Sjöström
18p Pål Toler
17p David Skog
16p Pär Eriksson
16p Mike Wall
15p Simon Engqvist
14p Marcus Brissman
13p Tor Smestad
13p Martin Landgren
12p Gustav Linder
--- just nedanför prisplats ---
9p Johan Gärderud (rookie)
8p Ulrika Stensdotter Blomberg (rooka)
6p Anders Blomquist (också ny)


Snart börjar tävlingsomgång 3 med temat "Papperslappar". Hittills tävlar ungefär 35 deltagare.

Lycka till!

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests