User avatar
Brior
Topic Author
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Tävlingsomgång 2: Legender och sagor

Thu 15 Sep 2011, 18:02

Här kommer tre nya citat ur Slaktare små med varsin fråga.

Tävlingens regler med ett regeltillägg finns i denna forumsektions första tråd. Svar ska ha inkommit till mig före kl 16.00 fredagen den 16:e september. Då får ni också svaren.


Citat 2.1
Av den sista statyn vid audienshallen återstod endast två stenfötter på ett podium med en inskription som han tidigare aldrig lagt märke till, men som av någon anledning vann hans uppmärksamhet.
Mitt namn är Uroboren, konungars konung. Se mitt verk, I mäktige, och förtvivla.

Fråga 2.1
Inskriptionen fanns ursprungligen med något annorlunda lydelse på en riktig staty. Vem föreställde den ursprungliga statyn? Bara det vedertagna svenska namnet på personen godkänns - det namn som personen står under i Nationalencyklopedien.


Citat 2.2

Praanz da Kaelve valde för sin del en enkel mörkgrön jaktdräkt med knähöga stövlar vars välslitna skänkelläder följde hästen Morvarks flank lika smidigt som en jungfrus smekning.

Fråga 2.2
Sagans förebild till Praanz da Kaelves häst kunde ta sig fram på ett ovanligt ställe. Vilket?


Citat 2.3
De grälade en stund varpå Koklai som kompromiss ritade en farkost med näbben, en liten stuga som styltade fram på två jättelika hönsben.

Fråga 2.3
Enligt ryska folksagor ägdes stugan på hönsben av en varelse som brukade resa omkring med hjälp av ett visst köksredskap? Vem var hon och vilket var färdmedlet? (Nä, det är inte ”Det levande slottet” från animefilmen.)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests