Mithridates
Posts: 52
Joined: Sat 09 Apr 2011, 20:34

Re: Frågor ang. Svavelvinter/Slaktare Små *SPOILER*

Thu 26 Apr 2012, 15:27

Jag visste det!! Jag tyckte att det var en riktigt rolig detalj och gillade skarpt hur det visar sig sedan att Shagul (en av hans kloner iaf) ser det som hans egna färg vilket drev honom till att stjäla den i Slaktare Små. Jag gissade att Uroboren också hade påverkats av förändringen av runan och det var därför han påpekade ögats färg det under hans och Shaguls konversation.
Måste även tillägga att jag väntar med spänning på nästa bok!
 
Byrax
Posts: 1093
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: Frågor ang. Svavelvinter/Slaktare Små *SPOILER*

Mon 02 May 2016, 10:45

Har inför varje spelsession av Svavelvinter-modulen gått tillbaka till boken från 2004 och läst om utvalda stycken som inspiration, bakgrund etc, och måste bara säga att jag hittar nya underhållande saker vid varje omläsning som jag missade första (och andra) gången.

En tjusning/bonus med detaljrikedomen som kan fås fram ur böckerna är att är möjligt att ha ett ytterligare "faktalager" redo, ifall någon spelare vill göra en djupdykning i spelvärlden. Misstänker att spelarna ibland tror att jag improviserar när de klurar på något, fast jag bara plankat från böckernas föreställningsvärld. :P
 
Byrax
Posts: 1093
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: Frågor ang. Svavelvinter/Slaktare Små *SPOILER*

Mon 09 May 2016, 12:52

En liten fundering över "Operation Svavelvinter" i boken.

Hur var Ialsops/ "Herr Molbrocks" ursprungliga komplott tänkt att fungera egentligen? Vad hade varit optimalt utfall? Varför skicka dit Praanz med det mandat han hade? Varför "frama" Praanz? Vad förändrades? Vau Tamma-vapnen, var det en komplikation man inte visste om?
 
User avatar
Klas
Posts: 322
Joined: Sun 04 Nov 2012, 19:17

Re: Frågor ang. Svavelvinter/Slaktare Små *SPOILER*

Wed 03 Aug 2016, 13:30

Med risk för att jag väver in något av mina egna kampanjanpassningar:
Hertig Ialsop da Kamesti ville ta över svavelkolonin i Arhem för att stärka sitt grepp om riket. Kontroll över produktionen skulle ge honom möjlighet att sänka tillgången på svavel, med ökande priser som resultat.

Molbrock är alltså hertigen. Hans handgångna:
  • Gottard av Melse: Driven av viljan att betala tillbaka sina skulder för att kunna återvända till Paratorna. Ett kraftigt höjt svavelpris låter honom betala av snabbare. Väl insatt i Molbrocks identitet.
  • Rurik Ornetand: Satt att samla 300 bondeknektar. Driven av önskan om frihet från övermakten. Givetvis grundlurad. Vet inte vem Molbrock är.
  • Shagul: Rådgivare och diskret leverantör av 300 svärd.
Efter att svärden distribuerats skulle Rurik och Gottard göra gemensam sak och deklarera kolonins oavhängighet. Hertigen skulle i hemlighet styra kolonin från säkert avstånd. Handelshuset Shakello skulle ersättas av lämpligare resurser att sköta handeln.

Det hela gick snett då hertigen inte vågade förvarna Gottard om planens slutfas. Istället skickade han en order via civilist till Shakello på Marjura att varna storhirdmannen att den arkeologiska expeditionen behövde genomsökas och dess medlemmar arresteras. Ordern fann inte sin mottagare innan svärden redan kommit på villovägar och Gottard begrep aldrig vad som egentligen var i görningen. Tanken var att svärden skulle beslagtas och först senare skulle en order komma att beväpna bönderna. Gottard viste bara att hertigen avsåg att ta full kontroll över traden för att kunna sätta priset på svavel efter eget huvud, inte hur det skulle gå till.

Resten, nedan, är mina gissningar och jag hittar inga vattentäta belägg för dem i böckerna

Bakom allt står så klart Shagul på Paratorna. Det verkar rimligt att han funnits där hela tiden eftersom han haft boken från Golabags grav och därmed kunnat klona sig sedan långt innan han utvandrade med sin sekt till Marjura.
Shagul behövde inte ens plantera idén om ett fullt övertagande av kolonin hos hertigen. Då han redan åtnjöt rollen som rådgivare kunde han smidigt erbjuda sig att diskret tillhandahålla 300 svärd då hertigen avslöjade sina planer för honom. Hertigen var först tveksam till att beväpna öns bönder men insåg snart fördelarna med en pakt och lät rådgivaren sätta sin plan i verket. Först senare ångrade han sig något och agerade utan rådgivning när han meddelade sig med Gottard via Shakello för att minska brevets spårbarhet om det skulle falla i orätta händer. Det är denna onödiga komplikation som gör att svärden kommer på villovägar då brevet råkar hamna "längst ned i högen" och levereras för sent. Keep it simple, stupid...
Shagul menar givetvis att ingen kunnat förutse de dödas uppvaknande i Cruri och att 300 beväpnade bönder knappast gjort någon skillnad. Om inte Praanz da Kaelve själv varit på ön hade sannolikt ingen någonsin rett ut att svärden är förbannade. När/om det blir känt för hertigen torde han omvärdera sin rådgivare som ju bara skulle förse planen med helt ordinära diton.
 
Byrax
Posts: 1093
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: Frågor ang. Svavelvinter/Slaktare Små *SPOILER*

Tue 09 Aug 2016, 13:01

Mycket intressant. Har funderat en del själv då jag snodde bokplotten till min kampanj, och misstänker att spelarna kommer att fortsätta nysta i röran som de hamnat i, även efter Svavelvinters avslut. Tanken är att introducera Ialsop, Nya Sfären, m fl under perioden efter Svavelvinter inför O4Ö - dvs de tre åren mellan. Förra gången jag spelledde kampanjen hade vi ett sorts postspel med 1 spelhalvår mellan turerna (utifrån den politiska utvecklingen från 04Ö) där varje spelare skickade in vad de gjorde och nystade i och så fick de feedback, men nu kanske det blir ngt miniscenario eller två för att förtäta plotterna/boksettingen och plantera lite inför O4Ö istället.
 
Baldyr
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Frågor ang. Svavelvinter/Slaktare Små *SPOILER*

Wed 10 Aug 2016, 20:09

Själv skippade jag de tre åren och körde efter romanens tidslinje istället. Mellanperioden lär för övrigt tillkommit för att det förflöt något år mellan utgivningen av äventyren. Rollfigurer hade helt enkelt hunnit genomlida andra äventyr sedan Svavelvinter gavs ut.
 
Byrax
Posts: 1093
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: Frågor ang. Svavelvinter/Slaktare Små *SPOILER*

Mon 30 Mar 2020, 18:05

Hm, de kliniskt avskurna fötter som Sulidon dissekerar när Praanz (eller var det Malek?) gästar honom i svavelträsket - vad låg bakom dem? En horndemon eller något annat på ön? Någon som minns PS Läser brottstycken ur boken nu.
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Frågor ang. Svavelvinter/Slaktare Små *SPOILER*

Tue 31 Mar 2020, 13:17

Hm, de kliniskt avskurna fötter som Sulidon dissekerar när Praanz (eller var det Malek?) gästar honom i svavelträsket - vad låg bakom dem? En horndemon eller något annat på ön? Någon som minns PS Läser brottstycken ur boken nu.
Horndemon var nog tanken, men vem kan säkert veta …?
 
Byrax
Posts: 1093
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: Frågor ang. Svavelvinter/Slaktare Små *SPOILER*

Tue 31 Mar 2020, 17:13

Misstänkte det! 

PS Håller på att plotta en restart av kampanjen, med inspel från Arhems Sista Dagar och Döds Ände, och snor hejdlöst detaljer från böckerna till spelandet...
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Frågor ang. Svavelvinter/Slaktare Små *SPOILER*

Wed 01 Apr 2020, 22:58

Håller på att plotta en restart av kampanjen, med inspel från Arhems Sista Dagar och Döds Ände, och snor hejdlöst detaljer från böckerna till spelandet...
Kul! Du får hålla oss uppdaterade om hur det går!

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests