Sakara
Topic Author
Posts: 138
Joined: Mon 13 Jun 2011, 17:50

Kortkampanjer/oneshots

Sat 13 Jul 2013, 18:17

Har kommit fram till att det för många scenarion jag vill speleda. Så därför funderar jag på att göra om formatet från längre kampanjer till kortare (20 spelmöten ish) kampanjer eller oneshots.

Ex Shadowrun: gruppen preppar ett specefikt jobb i x möten för att göra en execution de sista

Har något provat detta och hur lyckat blev det?
 
User avatar
Nils
Site Admin
Posts: 517
Joined: Fri 01 Apr 2011, 16:16
Location: Stockholm
Contact:

Re: Kortkampanjer/oneshots

Mon 15 Jul 2013, 13:18

Det låter som en lysande idé tycker jag och något jag försöker göra i min grupp också. Vi snackade ju lite om oändliga kampanjer i vår senaste podcast (och Magnus Edlund) skriver i kommentarsfältet om detta också. Jag tror att planera för avslut redan från början istället för att spela mot en dimmig framtid vilken aldrig kommer eftersom folk hinner tröttna på vägen.

Jag vet t.ex. att Tomas lyckades kondensera ner hela Undergångens arvtagare till ca 40 spelmöten (eller om det var mindre?) medan en annan bekant har spelat samma kampanj i tio (10!) år.

Mutant: År Noll är ju designat lite så att man ska kunna spela igenom hela metaplotten på 20-25 speltillfällen (kortare om man vill, är väldigt enkelt att skala ner). Tror det är framtidens melodi :)
Fria Ligan
 
Lekkit
Posts: 29
Joined: Wed 16 Nov 2011, 10:22

Re: Kortkampanjer/oneshots

Mon 15 Jul 2013, 13:39

Vi har kört några få kortare äventyrssviter/kampanjer, men för det mesta tycker vi att det blir för kort. Fördelen är ju att man får spela fler blandade äventyr och fler olika karaktärer. Nackdelen är väl det att vi känner att vi inte blir riktigt lika investerade i karaktärerna och utvecklingen. Men det är ju helt och hållet en smaksak. Jag skulle rekommendera att testa en kortare kampanj eller några enstaka äventyr och se hur det funkar för er.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests