Echo

Re: Hur gamla är alla och när började ni lira?

Sat 11 May 2013, 08:57

Började spela i början av gymnasiet när jag var 16 år gammal. är nu 20. men jag upptäckte rollspel några år tidigare då jag köpte regelboken till Mutant: Undergångens Arvtagare.

Baldyr

Sun 12 May 2013, 19:59

Jag upptäckte rollspel för första gången i uppehållsrummet på min mellanstadieskola här i Eskilstuna, fast jag öppnade aldrig Drakar och Demoner-lådan själv. Eftersom jag bör ha varit ca 12 år gammal då måste det ha varit kring 1987. Efterföljande år lånade jag och några kompisar spelet av en bekant, som dessutom hade mängder av golvplaner (vilka nog var huvudattraktionen i detta skede, tillsammans med silhuettfigurerna som medföljde i denna utgåva av spelet). Reglerna hade vi inte ens ett hum om, ännu. Jag misstänker att jag fick en egen låda som julklapp samma år, vilket torde varit 1988.

I så fall bör vi ha ägnat 1989 åt min allra första kampanj, som vi faktiskt använde reglerna till. Expert-boxen var given som julklapp detta år. Jag skissade för fullt på min första Expert-kampanj när jag insåg att jag behövde en färdig stadsmodul för ändamålet. Fast när jag skulle köpa Kandra-häftet råkade jag av något ödets nyck anskaffa Trakorien-modulen istället. Detta skulle sätta tonen för mitt framtida rollspelande, min språkutveckling - och i stort sett hela mitt vuxna liv, om jag ska vara ärlig.

Den planerade kampanjen skrotades till förmån för min första Trakorien-kampanj. Rollfigurerna kom alla fram Erebs fastland och var likt Brior i krönikan nykomlingar på öarna. Därmed använde jag Briors resa som en mall för kampanjen. Den inleddes alltså i Frimbole Olvi, fortsatte över Frimbolinerslätten och vidare in i Tocmeskogen. Därefter väntade äventyr i Laabne, Fontra Cilor och vidare på Paratorna. När jag anskaffat Svavelvinter-boxen fortsatte kampanjen på Marjura. Och så vidare.

Svavelvinter är idag det enda rollspel jag äger - och jag räknar inte med att behöva något annat spel heller i framtiden. Och för den som inte orkade räkna, så är jag alltså född 1975 och fyller därmed 38 år detta år. :)

deusexmatteo

Tue 14 May 2013, 09:05

Började spela när jag var 6 år gammal och en kompis storebror visade mig DoD. Fick behålla mitt rollformulär och fick ett rör tärningar av honom på min födelsedag. Gjorde en massa egna rollspel till fritidsgänget genom att "reverse engeneera" formuläret (läs; fylla papper med siffror och bilder på krigare för att sedan slå tärningar). Köpte Cronopia boken på den lokala rollspelsaffären när jag blev bättre på att läsa och spelade en del med den.

Började spela på allvar i ettan på gymnasiet när jag träffade min nuvarande spelledare, vi körde mycket "Mage" och sånt i början men vi har spelat allt möjligt sedan dess. Senast var det Mutant: Undergångens arvtagare kampanjen som vi påbörjade när vi var 15-16 med det gamla spelgänget men spelade klart med en ny grupp nu 10 år senare. Det var intressant att se hur annorlunda vi spelade den nu jämfört med då.

Är 25 år gammal nu och har precis fått en liten son, han har hunnit sova på bordet under en omgång Mutant än så länge.

Pagan

Tue 14 May 2013, 14:37

Jag är 38 år har vart mer eller mindre aktiv rollspelare sedan jag var 11-12 år.
Min kompis sålde jultidningar och fick Drakar och Demoner som premie för allt sitt slit. Det var så det började. Mest aktiv var jag nog under högstadiet och gymnasiet då vi främst spelade Star Wars, Drakar och Demoner, Mutant, Wastelands och Sagan om Ringen. Sedan mitten av 90-talet har det inte blivit jättemycket spelande men jag har ändå försökt hålla mig ajour. Just nu sitter jag och skriver på en Star Wars (d20) kampanj som jag hoppas blir klar innan sommaren.

Nu i år har jag startat en blogg där jag bland annat skriver om roll- och brädspel. Det blir också en hel del nostalgi där. Min fru tycker att det är ett tecken på 40-årskris men det struntar jag i. Adressen till bloggen hittar ni i min "signatur".

Kosta
Site Admin

Wed 15 May 2013, 11:21

Nu i år har jag startat en blogg där jag bland annat skriver om roll- och brädspel. Det blir också en hel del nostalgi där. Min fru tycker att det är ett tecken på 40-årskris men det struntar jag i. Adressen till bloggen hittar ni i min "signatur".
Härligt - alltid kul med nya rollspels/nördbloggar - börjat följa nu! :) Och välkommen så klart!
Fria Ligan

Kane

Mon 05 Aug 2013, 10:29

Allt exploderade med Ensamma Vargen, Mutant och Drakar och Demoner kring 1985 (när jag var 10 år) och jag var hookad för evigt :D . Det fortsatte med fler soloäventyr och en längre kampanj med det udda rollspelet Paranoia innan jag köpte mitt första egna DoD begagnat något år senare. Därefter har det blivit massor av just DoD (mestadels -91:an), Sagan om Ringen, Rolemaster, Kult, Vampire the Masquerade och Western. Mycken tid har gått till pulande med egna världar och regelsystem och jag spelar fortfarande rollspel kontinuerligt med en grupp gamla uvar så ofta som tillfälle ges nu när alla har fruar och barn :D
Jag har idag så mycket bräd-, -roll och kortspel så att jag har varit tvungen att inrätta ett alldeles eget "nördrum" där hemma, ett rum som f.ö. är större än min dotters rum....

En kul grej var att jag 1993 var med och bildade en rollspelsförening i en by med ca 700 invånare. Efter några år var vi 30 medlemmar :D

Rollspelaren

Mon 02 Dec 2013, 12:56

Började i yngre tonåren i början av 1980-talet efter att jag fått Drakar och Demoner i julklapp, och jag är tveksam till om min föräldrar trott att jag trettio år senare fortfarande skulle hålla på med rollspel. :)

AON

Thu 20 Feb 2014, 21:09

Jag är tjugoett år och började spela rollspel när jag var åtta (!). Min kusin introducerade mig till något när på någon julafton och den sommaren skickade han oss några saker han skrivit själv. Det tog lång tid innan jag hittade någon riktigt grupp (typ fjorton-femton) men jag spelade/lekte med kompisar och läste regelböcker sen den första sommaren, samt pratade och diskuterade det med min tvillingbror. Vi började med EON och Drakar & Demoner, men idag spelar vi lite allt möjligt, det mesta hemmasnickrat men allt från My life with Master till Mutant, World of Darkness och Fallen Reich (som är mitt signaturspel att spelleda).
Jag har ett forum för att organisera spelgrupper i Uppsalaområdet. Forumet heter Zonögat och går att hitta här http://zonogat.swedishforum.net/.

Pirrekurr

Tue 04 Mar 2014, 23:32

Hej gruppen. Jag är 37 år och rollspelare.

Eller, rollspelare, och rollspelare. Hur ofta måste man spela rollspel för att räknas? Sist jag spelade rollspel var när jag var spelledare i Ulvriket men jag kan inte komma ihåg vilket år det var. Tror att min äldsta var född, och kanske även min näst äldsta, så typ 2010-2011.

Jag började spela i högstadiet, DoD, den gröna boxen med Elric på omslaget. SKaffade egentligen en fast spelgrupp först i gymnasiet då vi spelade Kult 1-3 ggr/vecka i ett par år.

Fastnade i Mutant när M:UA kom ut, spelade även en del Noir faktiskt. Men främst var det M:UA som gällde. Var riktigt aktiv på Järnringens forum ett tag. Köpte mycket rollspel bara för att läsa ett tag. Oktoberlandet och Mouse Guard är rollspel som jag verkligen ville spela, men bara har läst.

Har nu precis köpt det som man inte fick med kickstarern till Mutant:År 0 och har läst PDF:n. Ser mycket bra ut och jag planerar att tvinga in lite folk i hobbyn inom en snar framtid.

Pingas

Thu 20 Mar 2014, 23:27

Jag började spela i mellanstadiet. Började med Eon. Nu är jag i tjugoårsåldern.
kortfattat och ointressant. :lol:
GZIP: Off