rognas
Posts: 30
Joined: Wed 28 Nov 2012, 21:10

Re: Hur gamla är alla och när började ni lira?

Tue 20 May 2014, 11:47

19 år och började spela först 2006. Jag hade hört talas om konceptet med rollspel innan, läst lite av brorsans Sverok-tidningar (han höll mest på med LAN och lajv) så man vart ju nyfiken hela tiden. Innan det så älskade jag att skapa egna "scenarios" i Starcraft, AoW och andra spel med world editors så när jag blev introducerad till rollspelens oändliga möjligheter så fastnade jag ju direkt. Vi spelade mestadels Eon men hade väl en eller två äventyr i alla möjliga rollspel.
Jag tappade min aktiva spelgrupp (vi brukade spela 2-3ggr i veckan) när jag började gymnasiet och har spelat lite on och off sedan dess. Dock har jag alltid skrivit på världar och scenarion oavsett om jag haft en spelgrupp att lira med eller inte. Nu spelleder jag lite för mina rollspelsnyfikna studentkamrater plus nätroll med vänner hemifrån en gång i veckan.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Hur gamla är alla och när började ni lira?

Tue 20 May 2014, 23:18

Välkommen till forumet!
Fria Ligan
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4429
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Hur gamla är alla och när började ni lira?

Tue 20 May 2014, 23:33

43 år

Började spela Drakar och Demoner 83' och även alla andra spel utgivna utav ÄS.

Vad vi spelar har växlat genom åren men det var mycket Mutant (M2) i slutet på 80-talet och början på 90-talet. Senare sedan så spelade vi mest HârnMaster. Nuförtiden så är HM vilande och vi har för närvarande en Neotech (N2) kampanj igång som vi dock nu har tagit en paus ifrån för att testa - Mutant År Noll.

Vi har nog provat de flesta spel, både engelska och svenska genom åren. Den grupp jag är med i har jojjat mellan 8 stycken till nuvarande 4 stycken.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
User avatar
infelix
Posts: 4
Joined: Thu 01 May 2014, 20:18

Re: Hur gamla är alla och när började ni lira?

Wed 21 May 2014, 12:15

Rolig tråd, det är alltid intressant att läsa om hur folk hittade denna underbara hobby.

Jag blir 34år nu i år. Jag spelade första gången -88 eller 89 och från vad jag kommer ihåg så var det Drakar men minnet är inte det bästa så det skulle nog kunna vara D&D också.

Har betat igenom en ordentlig trave system sedan dess och räknar helt med att låta högen fortsätta växa länge till.
 
Latben
Posts: 10
Joined: Sat 05 Apr 2014, 12:47

Re: Hur gamla är alla och när började ni lira?

Fri 23 May 2014, 13:53

23 år gammal och började psela när jag var 11, började med EON och gick ganska snabbt vidare till Mutant UA, D&D samt World Of Darkness Mfl....

Nu var det längesedan det spelades någonting ordentligt så det passar bra att Mutant har kommit med nytt.
 
ChrilleT
Posts: 145
Joined: Tue 04 Oct 2011, 20:04
Location: Karlskrona

Re: Hur gamla är alla och när började ni lira?

Tue 27 May 2014, 17:36

35 år gammal i sommar.

Började spela Drakar och Demoner som var mitt första rollspelsköp när jag gick i mellanstadiet. Gick med i lokala rollspelsföreningen dagen då jag fyllde 15 vilket var åldersgränsen satt för att gå med. Sedan dess har det mesta med drakar och demoner, mutant och coriolis köpts. Även testat på en del Viking, Khelatar, Star Wars, Dungeons & Dragons, Call of Cthulhu, Western mfl. Slutade dock spela helt strax efter Mutant Chronicles kom ut och har mest köpt på mig rollspel därefter av nostalgiska skäl. För något år sedan började jag och några kompisar spela brädspel och därefter har frågan om rollspel kommit upp igen så nu kommer Mutant år 0 bli det första rollspelet någon av oss spelar på väldigt länge :)
 
User avatar
talgboll
Posts: 95
Joined: Fri 25 Apr 2014, 11:24
Location: malmö
Contact:

Re: Hur gamla är alla och när började ni lira?

Wed 28 May 2014, 06:29

Jag heter Max, är från Malmö och är 37 år. Som barn älskade medeltid men det var ganska ont om det som blev fantasy, så jag fantiserade mer än jag konsumerade. På mellanstadiet introducerades jag för Ensamma Vargen och filmen Willow av en kille i fotbollslaget och fick en chock att det fanns sånt här. Han klurade även på egna äventyr till rollspel (DoD) och hade Shogun. Jag lånade och läste och var fast. Han hade ingen spelgrupp och jag visste ingen som spelade, så vi spånade äventyr. Och så började jag läsa rollspel. Det blev DoD och Sagan om Ringen (då sedan länge ett hängivet Tolkienfan). Fingrade på Mutant i spelbutikerna med köpte aldrig. Läste om det i Sinkadus men blev aldrig hookad. Det var fantasy som gällde.

På högstadiet träffade jag en kompis som hade spelgrupp och vi började spela DoD. Sedan dess har det typ bara blivit svenska rollspel. Förutom ovan nämnda även Khelataar, Kult, Mutant Rynd/Chronicles och lite Viking och Ars Magica och systemobundet och friform. Vi var på en hel del Sydcon också. Övriga i i gruppen älskade brädspel, så det har jag också spelet men gillar inte tävlingsmomentet. Har alltid spelat mycket mindre än jag velat. Mest läst och skrivit/tecknad, tyvärr. Snart klar med mitt mest seriösa (läs: det kommer bli färdigt) projekt hittills: Byrån: http://goo.gl/olctd4 Är det nån som vill illustrera, läsa och ge respons eller speltesta, tveka inte att höra av er! <3
 
User avatar
mselberg
Posts: 35
Joined: Tue 03 Jun 2014, 16:31
Location: Bromma, Stockholm

Re: Hur gamla är alla och när började ni lira?

Tue 03 Jun 2014, 17:03

47 år och mitt första möte med rollspel var Traveller under slutet av 70 talet.

Det som blivit mitt signum när jag spelar rollspel började nog här då jag skapade min karaktär och hade fantastiskt flyt med tärningarna. Hamnade på en planet med hög techlevel och lyckades till slut få en FGMP-15 som vapen men saknade en battlesuit. När jag mött upp mina kumpaner så fick vi höra att det skulle finnas en vapenmarknad på närgränsande planet så vi bestämde oss för att ta en transport dit för att kanske göra ett kap på battlesuit. Mellan båda planeterna håller vi på att bli bordade och jag tyckte att eftersom jag har ett mäktigt vapen så skall vi skrämma dom lite. Självklart så fumlar jag och ett plastmavapen som hänger sig i stängda utrymmen på ett rymdskepp är ingen lyckad kombo. Vi blev aldrig bordade men till slut var det ingen som överlede som kunde berätta om historien. Det dröjde ett tag innan jag fick spela vidare med det gänget men de förlät mig till slut.

Sedan dess har jag lyckats med konsstycket att slå perfekta slag när inget egentligen betyder nåt och fumlat vid viktiga tillfällen och ofta lyckats skada mina medspelare.

Sedan dess har det blivit många olika system och även om jag inte spelar lika ofta som förr så händer det att jag köper ett system bara för att ha nåt att läsa när jag får tid över. Föredrar system med bra story och känsla än regelfokuserade system även om det kan ha sin förtjusning ibland.

Ser dock väldigt mycket fram emot Mutant År Noll både av en nostalgisk känsla men även för att det verkar vara ett system som framhäver historien och bidrar till ett berättande från RP'nas sida mer än ett system styrt av en SL.
 
User avatar
laffe
Posts: 11
Joined: Thu 19 Jun 2014, 13:18

Re: Hur gamla är alla och när började ni lira?

Sat 21 Jun 2014, 13:27

45 år, började med Drakar och Demoner någon gång 1982-1983. Grannen hade köpt den svarta lådan. Köpte själv Warhammer 1st edition i tron om att det var ett rollspel, men det var ju ett figurspel, även om gränsen var flytande i den versionen. Köpte Mutant när det kom, älskade det. Sen började vi spela figurspel också med Warhammer 2nd edition, och sen spelade vi Warhammer Fantasy Roleplay och en drös andra rollspel också.

Har mer eller mindre hållit igång sedan dess men haft några sabbatsår när jag fick barn. Nu är de i lagom indoktrineringsålder och vi har börjat med Morwhayle.
 
User avatar
Jurij 1138
Posts: 329
Joined: Fri 29 Apr 2011, 09:15
Location: Zonen på Öarna

Re: Hur gamla är alla och när började ni lira?

Mon 23 Jun 2014, 14:46

Född 1973, och började spela nån gång på 80-talet (troligtvis 1984). Då var det Drakar och Demoner som gällde, och på det följde tätt Mutant. Har spelat ett otal spel (mest EDD och CoC/DG(bästa rollspelssettingen!)). När MUA kom (har exemplar #1 av första utgåvan av regelboken ;) ) så spelade gruppen igenom hela UA-sviten utan att bryta med andra spel mellan. Det är ett väldigt bra betyg, i mina ögon. För nuvarande har vi precis påbörjat M:0, och det verkar ha fallit folk i smaken. Själv gillar jag det stenhårt!
________________________
Meka Extraordinaire

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests