Paal
Posts: 17
Joined: Fri 11 Apr 2014, 10:48

Re: Drakar och Demoner - Tankar om valet av illustratörer...

Mon 18 Oct 2021, 16:06

Själv tyckte jag att Egerkrans bilder var det bästa med DoD2016 och ser fram emot mer i samma stil. I de intervjuer Ligan har uttalat sig om sitt mål med det nya DoD tycker jag det låter helt rätt. En nybörjarvänlig produkt med djup nog att fungera även för oss gamla rävar.
 
Bengt Petter
Posts: 772
Joined: Sat 09 Apr 2011, 11:27

Re: Drakar och Demoner - Tankar om valet av illustratörer...

Mon 18 Oct 2021, 16:13

Glorantha meets Pugmire...?

Hmm....
Ja, typ så. Jag tror att det vore både kul och kommersiellt vettigt att sätta ankorna i centrum.
 
ChrilleT
Posts: 145
Joined: Tue 04 Oct 2011, 20:04
Location: Karlskrona

Re: Drakar och Demoner - Tankar om valet av illustratörer...

Wed 27 Oct 2021, 21:36

Jag är kluven.
Tycker både Gulliksson och Egerkrans bilder är fantastiska och antingen får vi en produkt som är bildmässigt lik Fria Ligans senaste fantasysspel eller lik senaste DoD. Får dock hålla med om att Gullikssons bilder är mer sammankopplade med gamla DoD.
Skulle det bli tal om nytryck eller liknande av äldre moduler så är det ju även en fördel med Gullikssons bilder då de skulle hänga ihop stilmässigt med det äldre materialet. Något jag gillar som Fria Ligan varit bra på så här länge är en enhetlig grafisk stil i alltifrån Svärdets Sång, Symbaroum, Alien, Tales from the Loop mm.

Känns dock som att det är helt klart att Johan Egerkrans blir huvudillustratör så frågan blir väl mer vilka andra illustratörer som kommer bidra.
 
Dolitar
Posts: 12
Joined: Wed 12 Aug 2020, 14:00

Re: Drakar och Demoner - Tankar om valet av illustratörer...

Thu 06 Jan 2022, 23:30

Jag älskar Paul Bonner illustrationer de fick värkligen mig att bli fångad i drakar och demoner, Gulliksson är tidlösa och fina och Egerkrans tycker jag inte riktigt om gillar inte den mörka stilen han använder sig av.
 
ChrilleT
Posts: 145
Joined: Tue 04 Oct 2011, 20:04
Location: Karlskrona

Re: Drakar och Demoner - Tankar om valet av illustratörer...

Sun 09 Jan 2022, 00:27

Jag älskar Paul Bonner illustrationer de fick värkligen mig att bli fångad i drakar och demoner, Gulliksson är tidlösa och fina och Egerkrans tycker jag inte riktigt om gillar inte den mörka stilen han använder sig av.
Paul Bonner´s illustrationer tycker jag alltid varit speciella så sett att det händer så mycket i dem. Finns så mycket detaljer runtomkring att se jämnfört med många andra som mer gör en snyggt ritad dvärg men inte mycket mer runtomkring.Han har dock inte ritat/målat mycket som går i stilen som de tidigare DoD före Trudvang. Ligan vill nog gärna har en grafisk stil som är lik igenom hela deras produktserie och Paul Bonner´s verk har nog lite för egen stil samtidigt som de är mer svåra för andra att efterlikna.
Hans verk är fantastiska men tror inte det blir rätt till Ligans DoD.
 
Byrax
Posts: 1094
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: Drakar och Demoner - Tankar om valet av illustratörer...

Sun 09 Jan 2022, 15:42

Justin Gerhard är ett alternativ. Gillar verkligen hans Tolkiengrejer.

Anton Vitus porträtt till Vaesen är helt underbara, så gärna att han är med ombord också för just mug shots.
 
Låby
Posts: 3
Joined: Thu 17 Feb 2022, 11:30

Re: Drakar och Demoner - Tankar om valet av illustratörer...

Mon 20 Feb 2023, 11:01

Håller inte med om att Gullikssons stil är "tidlös". Jag gillar Gullikssons illustrationer, och tycker som de flesta andra att de har stor nostalgifaktor, men jag tycker de andas extremt mycket 80-tal.

De tjocka bläcklinjerna, stora muskler, mörka skuggor. Det är väldigt Conan Barbaren/Ralph Bakshi. För mig väldigt mycket 70/80-tal.

Är inte odelat positiv till Egerkrans som illustratör, kan hålla med om att flera olika illustratörer hade tillfört något. Och håller med om att hans stil gör att målgruppen känns yngre. Men - den är stilren, konsekvent och väldigt mycket "klassisk fantasy".

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests