User avatar
VonRijn
Topic Author
Posts: 40
Joined: Sat 01 Mar 2014, 18:22

Alien i svensk utgåva?

Fri 26 Apr 2019, 18:33

Med tillkännagivandet av Alien samt avsaknaden av en FAQ och ett tillhörande subforum i åtanke - är tanken att spelet kommer begåvas med en svensk utgåva eller inte?
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Alien i svensk utgåva?

Fri 26 Apr 2019, 19:07

Har samma fråga och hoppas verkligen det.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
Jens go game
Posts: 296
Joined: Fri 04 Nov 2011, 07:49

Re: Alien i svensk utgåva?

Sun 28 Apr 2019, 07:20

I the EFFEKT podcast så säger Fria Ligan att de inte kommer släppa spelet på Svenska. De säger att det kanske kanske kanske i framtiden, men det låter som att de inte vill fokusera på det. Jag hade verkligen gillat en svensk version. 
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Alien i svensk utgåva?

Sun 28 Apr 2019, 10:51

I the EFFEKT podcast så säger Fria Ligan att de inte kommer släppa spelet på Svenska. De säger att det kanske kanske kanske i framtiden, men det låter som att de inte vill fokusera på det. Jag hade verkligen gillat en svensk version. 
Jo, jag har också fått det svaret. Självklart kommer jag köpa det oavsett om det kommer på svenska, men håller med om att det är synd och att man helst sett en svensk variant. Framförallt kan jag känna att det är en oroande utveckling att man testar produkter enbart på engelska. Jag förstår givetvis att det finns stora ekonomiska fördelar med att inte lansera produkter på ett så litet språk som svenska jämfört med t.ex. engelska, spanska, franska, tyska etc. men jag vill ändå hoppas att man fortsätter värna om den ursprungliga kärnan av köpare för produkter på svenska.

Visst skulle inte engelska vara någon svår tröskel (mycket av det jag köper är redan på engelska), men det är likväl en tröskel.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
AndersP
Posts: 94
Joined: Tue 03 Oct 2017, 14:12

Re: Alien i svensk utgåva?

Sun 28 Apr 2019, 19:47

Fast i just det här fallet känns det lite logiskt då allt grundmaterial för världen (filmer+böcker) har engelska som ursprungsspråk. Antagligen underlättar det därför mycket att direkt skriva på engelska istället för att skriva en svensk variant och sedan översätta.

I övriga spel finns en svensk grund och då är det nog lättare att först skriva det på svenska och sedan översätta.
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Alien i svensk utgåva?

Mon 29 Apr 2019, 03:51

Fast i just det här fallet känns det lite logiskt då allt grundmaterial för världen (filmer+böcker) har engelska som ursprungsspråk. Antagligen underlättar det därför mycket att direkt skriva på engelska istället för att skriva en svensk variant och sedan översätta.

I övriga spel finns en svensk grund och då är det nog lättare att först skriva det på svenska och sedan översätta.
Sant, men det innebär också att det Cthulhu-RPG som Ligan har på gång (utifrån kickstartern för Call of Cthulhu konstboken) inte heller har svenska kopplingar och eventuellt enbart blir på engelska. Hoppas verkligen inte det, men tycker det märks rätt tydligt om man tex lyssnar på Coriolis effect avsnittet om Alien RPG där det beskrivs som en ”lättnad” att initialt slippa göra spelet på dubbla språk.

Hoppas såklart jag har fel...
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
Jens go game
Posts: 296
Joined: Fri 04 Nov 2011, 07:49

Re: Alien i svensk utgåva?

Fri 24 May 2019, 08:08

Jag skulle också vilja se Aliens i en svensk utgåva. Men det är väll otroligt tungt att arbeta med två språk till ett spel. Tänker att det då inte finns så mycket val än att skippa det mindre språket. 
 
User avatar
Frodovic
Posts: 10
Joined: Fri 15 Jan 2016, 00:01

Re: Alien i svensk utgåva?

Mon 26 Oct 2020, 10:51

Synd att det inte finns en svensk version. Mitt spelgäng totaldissar i regel engelska rollspel, med vissa undantag.

Jag hoppas Alien kan vara ett sådant ;)
Fredrik Lindström
Västervik Spelhobby
BayCON - Spelkonvent i Västervik
 
User avatar
Vader
Posts: 944
Joined: Fri 15 Nov 2019, 14:11
Location: The Frozen North

Re: Alien i svensk utgåva?

Mon 26 Oct 2020, 15:39

Betänk också att ALIEN inte är Fria Ligans egendom. De ger ut spelet på licens från Fox.

Skall det översättas, skulle jag starkt misstänka att rättighetsinnehavaren kommer att vilja godkänna översättningen innan utgivning.

Och hur stor är sannolikheten att Fox skulle bemöda sig att ta in kompetens för att granska, bedöma, och redigera en svensk översättning...?

Säg såhär: ställ kostnaden för det mot hur mycket försäljningen av en svensk utgåva skulle ge tillbaka i licensavgifter inom det första året. Jag misstänker att ROI skulle vara så löjligt låg att man snabbt skulle bli utskrattad ur styrelserummet om man ens viskade förslaget. Så, även om Fria Ligan för sin del skulle vara villiga att lägga ner arbetet, kommer Fox knappast att ha något intresse i att låta dem göra det.

Kommer ALIEN att översättas till något språk över huvud taget kommer det nog att vara ett där marknadspotentialen — och därmed den potentiella licensintäkten — är väsentligen större än för ett litet marginalspråk som svenska.
Before you use the word "XENOMORPH" again, you should read this article through:

https://www.wired.co.uk/article/aliens-throwaway-line-confusion

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests