User avatar
Kosta
Site Admin
Topic Author
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Spelarböcker till Coriolis?

Tue 12 Apr 2011, 22:36

Lyfter ut det här svaret ur ESF upplägg-tråden.
Tror att det är bra om ni lägger en del krut på att få dem (podar) att likna spelarböckerna med (till innehållet dvs mycket matnyttigt för karaktärer, spelare och coola grejer). Nu är jag inte helt säker om det var så men har för mig att Spelarböckerna var bland de produkter som sålde bäst?
Regelböckerna sålde bäst ;) typ.

De första podarna blir kampanj och äventyrsmoduler. De kommer inte innehålla några nya yrken, färdigheter el sånt. Jag tro man kan diskutera i all evighet om splatbooks - de säljer bra, men ger inflation i spelvärlden ofta.

Med det är det inte sagt att vi inte ska skriva kampanjmoduler som är riktade mot vissa företeelser (läs: frihandlare, legionärer), men målet är då att fördjupa spelet utan att leda till mer färdigheter, förmågor och annat.

Vad tycker ni? Splatbooks el inte?
Fria Ligan
 
GurraG
Posts: 2
Joined: Tue 12 Apr 2011, 23:03

Re: Spelarböcker till Coriolis?

Tue 12 Apr 2011, 23:15

Kampanj och äventyrsmoduler är helt rätt väg att gå. Det känns som att Coriolis har ådragit sig en och annan skeptiker under åren, vilket inte är så märkligt, och då krävs det (kan jag tycka) bra scenarion och framförallt miljöer för att återuppliva spelet.
Ett antal schyssta scenarion som lyfter fram spelvärlden är alltid bättre än en tung modul, fullproppad med information.
 
Bengt Petter
Posts: 772
Joined: Sat 09 Apr 2011, 11:27

Re: Spelarböcker till Coriolis?

Tue 12 Apr 2011, 23:38

Spelarboken till MUA är en av spelets mest prisvärda. En SL-bok som även spelarna kan använda. Fantastiskt, särskilt om den säljer bra. Går förstås också att kombinera med annat. Kartor kanske.
 
daflum
Posts: 127
Joined: Sun 10 Apr 2011, 22:45
Location: Hjärtum

Re: Spelarböcker till Coriolis?

Tue 12 Apr 2011, 23:54

Utöver Regelböckerna då ;) men jag antar mer att Coriolis spelarböcker är mer som de som fanns i lanseringsplanen, det vill säga Kampanjbok I-III och den tredje horisonten VOL I-III som finns på Coriolis.nu ?

Antar såklart att ni gör någon egen grej men de sakerna som järnringen tänkte ha med där fick det alltid att vattnas i munnen på en när man läste.
 
Opoopo
Posts: 54
Joined: Sat 09 Apr 2011, 12:14

Re: Spelarböcker till Coriolis?

Thu 14 Apr 2011, 15:35

Jag är inte helt på det klara gällande begreppet splatböcker men om jag förstår det rätt är det böcker med lite smått och gått i. Jag vill ha sådana böcker om de parallellt med nya färdighet och sådant fördjupar spelvärlden, gärna med ett SL kapitel. Jag tänker tex en mystikerbok som både kan innehålla nya krafter, hur det går till för att ingå i sökarnas cirkel och drakoniterna etc. Men då också mer information om vad det faktiskt finns för krafter som kan ge mystiska förmågor(mörka, ljusa etc). Vad har egentligen drakoniterna för målsättning. Alltså kampanjmaterial inbakat med mer coola regler. Det saknar jag. Vad är det egentligen för värld Coriolis utspelar sig i? Vår grupp längtar efter splatböcker som kan fördjupa spelupplevelsen, då kombinerat med delar som fördjupar världen och ger en SL mer kött på benen så att säga..
 
User avatar
Zapp
Posts: 462
Joined: Sat 09 Apr 2011, 17:45

Re: Spelarböcker till Coriolis?

Thu 14 Apr 2011, 18:52

Jag är inte helt på det klara gällande begreppet splatböcker men om jag förstår det rätt är det böcker med lite smått och gått i.
Mja, egentligen avses "smått och gott" riktat specifikt mot en delmängd av de tillgängliga karaktärsvalen (typ klass, organisation, etc).

För att översätta från engelskans:
Splatbooks are sourcebooks devoted to a particular facet, character class, or fictional faction in a role-playing game, providing additional background details and rules options.
http://en.wikipedia.org/wiki/Splatbook

Så när man använder begreppet "splat" är lite skön minmaxad powergaming ofta ett underförstått önskemål... ;) vilket jag tycker ger en bakgrund till Kostas respons.



O ja just det:
Print on demand (POD), sometimes called publish on demand, is a printing technology and business process in which new copies of a book (or other document) are not printed until an order has been received.
http://en.wikipedia.org/wiki/Print_on_demand

(Jag vet detta förklarats på annat ställe här på forumet, men eftersom begreppet "poddar" svängdes runt här, tänkte jag att det kan ju inte skada med lite upprepning)
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Topic Author
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Spelarböcker till Coriolis?

Fri 15 Apr 2011, 23:31

När jag skriver att spaltbooks är rätt tråkiga så menar jag de som kommer till D&D/DoD typ, Players Handbook, Krigarboken, Hjältarnas handbok och allt vad de nu heter.

De gamla MUA/spelarböckerna är för mig inte riktigt det utan långt bättre. Problemet kan bli att man bara spelar det som finns och inte använder hela världen i väntan på splatbooken. Det behöver så klart inte bli så, men det kan hända.

Bara for the record så ligger den typen av kampanj/spelarböcker i framtiden (läs 2012+) - vi kommer inte hinna det i år. Och det kommer antagligen inte bli som ni föreställer er (el vi för den delen), men jäkligt bra ändå så klart! ;)
Fria Ligan
 
Opoopo
Posts: 54
Joined: Sat 09 Apr 2011, 12:14

Re: Spelarböcker till Coriolis?

Mon 18 Apr 2011, 00:25

Alltså jag tror ingen väntar sig att ni ska komma ut med "splatsbooks" detta år om vi ser till allt som håller på att kokas ihop. Även fast sådana böcker säkert kan göras riktigt bra är det ju första prioritet att få ut äventyrsböcker!
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Topic Author
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Spelarböcker till Coriolis?

Mon 18 Apr 2011, 13:55

Alltså jag tror ingen väntar sig att ni ska komma ut med "splatsbooks" detta år om vi ser till allt som håller på att kokas ihop. Även fast sådana böcker säkert kan göras riktigt bra är det ju första prioritet att få ut äventyrsböcker!
Du har helt rätt förväntingar det här året - nu handlar det om olika äventyr och ESF på Coriolisfronten och Svavelvinter rollspelet. I nuläget är det svårt att säga vilken som snabbast blir färdig.

Men sen 2012... Och man måste ju planera.
Fria Ligan

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests