User avatar
Brior
Topic Author
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Du tänker - alltså är du

Fri 10 Feb 2012, 09:03

Nu ska jag starta en ny tråd som jag inte sett på annat håll:

Varför har du det nick du har? Jag misstänker att det finns en del intressanta berättelser bakom varför folk kallas sig vad de gör. Berätta din!
 
User avatar
Brior
Topic Author
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Du tänker - alltså är du

Fri 10 Feb 2012, 09:08

Varför jag heter Brior.

Jag får förstås börja själv. Mitt fullständiga namn är Leif Erik Birger Granström, Birger efter pappa snarare än efter barbaren. I gymnasiet frågade en av mina vänner vad "B" stod för och jag bad honom gissa varpå han helt obegripligt sade "Brior". Sedan kallades jag det under skoltiden.

Redan 1980 (OMG) gav jag ut min första roman "Smolles varuhus" på Forums förlag och i den hette huvudpersonen Brior Nilsson. Ni som läst Svavelvinter vet att en av huvudpersonerna i serien heter Brior Brådfot. Han skrev också reseberättelsen i det gamla spelet Svavelvinter. Det kändes naturligt som nick.
 
Sakara
Posts: 138
Joined: Mon 13 Jun 2011, 17:50

Re: Du tänker - alltså är du

Fri 10 Feb 2012, 11:17

kan inte mäta mig med ovanstående men tog mitt nick så här.

När jag var yngre (13-14år sedan) så speade jag ett spel som hette Trivia, föregångaren till många zyngaspel, där krävdes det att man hade en användare och lösenord. Efter att ha slarvat bort mitt lösen till min första användre (Richa, namn taget från tery brooks serie om shannaranas), mindstromade jag till jag hittade namnet Kara. Men slarvade bort de lösenet med. Kom samtidigt på att jag hade 3-4 olika nick på olik sidor och ville ha nått som kunde funka överallt så jag la till sa framför kara.

Har fått frågan om de betyder något. Har fått berättat att det ska tydligen är ett fisknamn i japan, del i renskötsel i finnland och sakkarat är en krigskådeplats i gammla egypten
 
Rutger Rex
Posts: 48
Joined: Tue 13 Dec 2011, 14:51

Re: Du tänker - alltså är du

Fri 10 Feb 2012, 12:03

Varför jag heter Brior.
Kul idé! Jag har faktiskt undrat varför du kallar dig för Brior...

Jag registrerade mig som Rutger Rex på Järnringens forum när det begav sig. Som många av er vet så är det de grå männen som styr Ulvriket i Äventyrsspels framgångsrika dubblé Nekropolis/Bris Brygga. Rutger var min favorit av dessa herrar men någon på Järnringen hade redan snott namnet.

Däremot fanns det en fälla i de grå männens högkvarter som avaktiverades genom att man uttalade lösenordet "Rutger Rex" högt innan man gick in i rummet. Eftersom jag inte ville överge namnet Rutger fick det bli Rutger Rex istället - dessutom lät det mer pompöst än min ursprungliga idé ;)
 
Mithridates
Posts: 52
Joined: Sat 09 Apr 2011, 20:34

Re: Du tänker - alltså är du

Fri 10 Feb 2012, 17:30

Mitt namn är Pontus Joakim Lindblom och anledningen till att jag kallar mig Mithridates är att under min gymnasie tid skulle vi på historian skriva en artikel eller något liknande om något genom historien, jag hade lite svårt att bestämma mig för vad jag skulle välja men tillslut hittade jag ett intressant land som fanns under den tidiga romartiden i norra Turkiet, nämligen Pontus. Jag bestämde mig sedan för att skriva om den sista kungen av Pontus, Mithridates VI Eupator, jag blev väldigt fascinerad av honom och det som jag tycker är häftigast med honom var att han hade gjort sig immun mot alla kända gifter vilket förhindrade honom från att ta självmord i slutändan (ödets ironi ^^).
Mithridates är en omskrivning av Mithradates från grekiska till latin som han kanske är mer känd vid (jag har ingen aning om varför romarna ändrade på hans namn).
 
Snake
Posts: 8
Joined: Wed 11 Jul 2012, 13:52

Re: Du tänker - alltså är du

Sat 21 Jul 2012, 21:17

Snake Plissken om inte den coolaste filmkarraktär någonsin så nu vet ni det ;)
 
Oskar
Posts: 106
Joined: Fri 27 Apr 2012, 13:55

Re: Du tänker - alltså är du

Mon 03 Sep 2012, 13:08

Jag har Oskar som nick därför att det är mitt förnamn (efternamn Sandström). Jag är inte så förtjust i anonymiteten på internet utan vill hellre kunna stå för vad jag skriver med mitt eget namn.
 
User avatar
Grov
Posts: 9
Joined: Sun 01 May 2011, 11:58
Contact:

Re: Du tänker - alltså är du

Mon 03 Sep 2012, 14:31

Får ofta frågor om mitt nick, som jag använder på många platser.

Grov är mitt ursprungliga nick till Quake (1996) för att spelfigurerna var grovhuggna. Sen har det hängt med.
Superkul med Minecraft, då får jag vara ursprungs-Grov igen...
Gestaltar skiten | Spelfrakt | Skepnad Studios
 
User avatar
Klaatu
Posts: 291
Joined: Sun 10 Apr 2011, 11:36
Contact:

Re: Du tänker - alltså är du

Mon 03 Sep 2012, 23:02

När jag var liten (runt 10 år) såg jag filmen The Day Earth Stood Still (svensk titel: Mannen från Mars) på SVT. Jag tyckte att roboten i filmen var bland det coolaste jag sett och undrade vad den hette. Eftersom jag inte var så bra på att läsa (textningen av filmen) misstog jag mig och trodde att roboten hette Klaatu. Det var först långt senare jag fick veta att det var huvudrollsinnehavaren som var Klaatu medan roboten hette Gort men då var det förstås redan kört. Sedan dess har jag användt Klaatu när jag skriver anonymt.
Become a follower for The Creeping Darkness on kickstarter!

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests