Kanske ska breda ut texten lite, det var inte meningen att låta spydig eller utmanande.
Det jag menar är, vet vi verkligen hur stor chans/sannolikhet vi har att lyckas med något i verkligheten? Därför som jag undrade om Snow kunde redogöra hur stor chans det är att pricka ett hål med en sten på 20 meter. Jag håller med om att det är enklare och tryggare med "vanliga" tärningar, allra helst om ens färdigheter är uttryckta i procent. När jag låg i lumpen (waaaay back på 1800-talet känns det som) funderade jag mycket över det; jag tyckte själv att jag var en fena på AK4, kunde sätta alla skott nära mitten på måltavlan på skjutvallen. Betydde det att jag hade 100% i skill på Skjuta? Eller hade jag 50% i skill men fick bonus för att jag a) tog tid på mig att sikta och b) låg ner med stöd? Och visst skulle jag kunna ha en dålig dag och missa med ett skott, eller? Även om jag trodde och förväntade mig att jag skulle träffa med alla skott så var det inte alltid så.
I mina ögon så är en viss osäkerhet bra, annars blir spelen rena rama matteuträkningarna.
Som exempel kan jag dra spelet Legend of the Five Rings -- vet inte om min gamle spelledare finns här på forumet, i så fall Hej Johan!
I vilket fall så slog man i L5R ett antal tio-sidiga tärningar och skulle komma upp i ett visst Target Number. Systemet komplicerades av att man inte fick räkna alla tärningar man slog, utan man kanske slog fem tärningar och fick räkna ihop de tre högsta, beroende på grundegenskaper och färdighetsvärden. Dessutom var tärningarna open-ended, man fick slå om tior, så det var TOTALT omöjligt att beräkna i förväg hur stor chans man hade att lyckas med ett slag. För att ytterligare komplicera det hela kunde man själv höja svårighetsgraden med steg om 5 för att få extra effekter som längre varaktighet på besvärjelser eller göra mer skada i närstrid. Johan tog då fram en tabell (vet inte om han gjorde den själv eller laddade ner den från någonstans) med alla tärningskombinationer och svårighetsgrader omvandlade till procentchanser. Det förvandlade tyvärr spelet till en räkneövning där man satt och försökte optimera Target Number och effekt kontra hur många tärningar man fick slå.
Men jag håller med; litet hum om hur stor chans man har är bra att ha. När det gäller Star Wars Roleplay -- antar att du menar det nya rollspelet från FFG -- så har de olika tärningarna olika antal träffar. De sex-sidiga har (om jag kommer ihåg rätt) träffar på 2 av 6 sidor, de åtta-sidiga har träffar på 4 av 8 och de tolv-sidiga har träffar på 9 av 12 sidor. Svårighetstärningarna har misslyckanden i samma förhållanden. Så sammantaget kan man anta att man har lite mindre än 50% chans att lyckas om man slår lika många "bra" tärningar som "dåliga" om de är av samma sort. Fler "bra" än "dåliga" tärningar ökar chansen, eller om man har uppgraderat någon tärning till en med fler sidor. (Liknande antagande kan man göra för Spelet om Morwhayle för övrigt.)
I min mening behövs inte mer precision än så.