snow
Topic Author
Posts: 12
Joined: Mon 16 Jun 2014, 15:06

Är sannolikheter viktiga?

Tue 17 Jun 2014, 10:30

Ni pratade om det det i någon podcast och såg ingen tråd om det här så tänkte ta upp det.

För mig personligen är sannolikheter väldigt viktiga. Jag avskyr när jag spelar ett spel med konstiga tärningar och inte vet exakt procentuellt hur stor chans det är för varje resultat. Anledningen är att det tar mig ur spelupplevelsen.

Om jag ska försöka kasta en sten i ett hål 20 meter bort i verkligheten så vet jag "ungefär" hur svårt det är. Jag kan grovt uppskatta detta.
Om jag ska kasta en sten i ett hål 20 meter bort i rollspelet och svårigheten är 3D10-7 och ska hamna över 17 (ett exempel, ni förstår poängen) så har jag ingen aning om hur svårt det är och jag blir irriterad och det känns "overkligt".

(Spelade t.ex. Star Wars Miniatures Game häromdagen med några vänner. De använder D8or med symboler för olika resultat och det var sjukt jobbigt. Jag kunde inte uppskatta om det var bäst att attackera eller skydda mig eller vänta eller något annat.)

Vad tycker folk här?
 
User avatar
kjetilkverndokken
Posts: 81
Joined: Sat 03 Sep 2011, 15:06

Re: Är sannolikheter viktiga?

Tue 17 Jun 2014, 19:48

Det spørs - slik jeg skjønner det, så liker du system som handler om simulasjon.

Meg, så liker jeg regler som handler om narrativen og hjelper med å skape stemning rundt spillet og støtte under historien, mer enn nøyaktigheter.
Når det gjelder terninger, er terningen bare en gimmick e det tull. Men er det f.eks slik som i Mutant År Noll. Så støtter suksess symbolene opp spillet. Den viser deg med en gang at dette er noe du greide eller farene som kan komme. Selv om det bare er et normalt T6 rull.
 
User avatar
Rollspelsräven
Posts: 107
Joined: Mon 19 May 2014, 23:05
Location: Stockholmszonen

Re: Är sannolikheter viktiga?

Sat 21 Jun 2014, 00:06

Jag tycker det kan vara en poäng med att sannolikheter går att uppskatta hyfsat enkelt då det blir lättare för både SL och Spelare att förutse alternativt bedöma olika spelsituationer. Helt abstrakta system kan vara svårt att få att funka smidigt om dom gör att både Spelare och SL inte riktigt känner sig säkra på vad som ska hända och hur svårt det är. Helst ska dessutom man slippa massa sifferräknade i huvudet vilket kan bli lite svårt att bolla med framåt småtimmarna. Man ska enkelt kunna titta på tärningarna och avgöra lyckat eller misslyckat. Gillar både M0 systemet och SoM båda ger snabbt besked om hur det gick och man har ett hum om hur svårt det är. Även om du inte har en Exakt % chans att stirra på.
Vi ses i en zon nära dig!
 
User avatar
laffe
Posts: 11
Joined: Thu 19 Jun 2014, 13:18

Re: Är sannolikheter viktiga?

Sat 21 Jun 2014, 07:05

Ok, jag nappar.

Hur stor chans har du att kasta en sten i ett hål som är tjugo meter bort? På riktigt?

:P
 
User avatar
Rollspelsräven
Posts: 107
Joined: Mon 19 May 2014, 23:05
Location: Stockholmszonen

Re: Är sannolikheter viktiga?

Sat 21 Jun 2014, 10:36

Ok, jag nappar.

Hur stor chans har du att kasta en sten i ett hål som är tjugo meter bort? På riktigt?

:P
Ja om jag applicerar mina kunskaper om bågskytte så skulle jag säga. Om målet är ca 1,5m i diameter och en relativt tränad stenkastare så hamnar det på medelsvårt enligt min bedömning. Som rättesnöre brukar jag fråga mig: är det rimligt att spelaren kan träffa och för det berättelsen framåt?får du ja på båda tuta och kör! :-)
Vi ses i en zon nära dig!
 
User avatar
laffe
Posts: 11
Joined: Thu 19 Jun 2014, 13:18

Re: Är sannolikheter viktiga?

Sat 21 Jun 2014, 11:40

Jag tänkte att Snow kunde förklara hur hen bedömmer det eftersom hen tog upp det som exempel i sin fråga ;-)
 
User avatar
laffe
Posts: 11
Joined: Thu 19 Jun 2014, 13:18

Re: Är sannolikheter viktiga?

Sat 21 Jun 2014, 13:20

Kanske ska breda ut texten lite, det var inte meningen att låta spydig eller utmanande.

Det jag menar är, vet vi verkligen hur stor chans/sannolikhet vi har att lyckas med något i verkligheten? Därför som jag undrade om Snow kunde redogöra hur stor chans det är att pricka ett hål med en sten på 20 meter. Jag håller med om att det är enklare och tryggare med "vanliga" tärningar, allra helst om ens färdigheter är uttryckta i procent. När jag låg i lumpen (waaaay back på 1800-talet känns det som) funderade jag mycket över det; jag tyckte själv att jag var en fena på AK4, kunde sätta alla skott nära mitten på måltavlan på skjutvallen. Betydde det att jag hade 100% i skill på Skjuta? Eller hade jag 50% i skill men fick bonus för att jag a) tog tid på mig att sikta och b) låg ner med stöd? Och visst skulle jag kunna ha en dålig dag och missa med ett skott, eller? Även om jag trodde och förväntade mig att jag skulle träffa med alla skott så var det inte alltid så.

I mina ögon så är en viss osäkerhet bra, annars blir spelen rena rama matteuträkningarna.

Som exempel kan jag dra spelet Legend of the Five Rings -- vet inte om min gamle spelledare finns här på forumet, i så fall Hej Johan! :D I vilket fall så slog man i L5R ett antal tio-sidiga tärningar och skulle komma upp i ett visst Target Number. Systemet komplicerades av att man inte fick räkna alla tärningar man slog, utan man kanske slog fem tärningar och fick räkna ihop de tre högsta, beroende på grundegenskaper och färdighetsvärden. Dessutom var tärningarna open-ended, man fick slå om tior, så det var TOTALT omöjligt att beräkna i förväg hur stor chans man hade att lyckas med ett slag. För att ytterligare komplicera det hela kunde man själv höja svårighetsgraden med steg om 5 för att få extra effekter som längre varaktighet på besvärjelser eller göra mer skada i närstrid. Johan tog då fram en tabell (vet inte om han gjorde den själv eller laddade ner den från någonstans) med alla tärningskombinationer och svårighetsgrader omvandlade till procentchanser. Det förvandlade tyvärr spelet till en räkneövning där man satt och försökte optimera Target Number och effekt kontra hur många tärningar man fick slå.

Men jag håller med; litet hum om hur stor chans man har är bra att ha. När det gäller Star Wars Roleplay -- antar att du menar det nya rollspelet från FFG -- så har de olika tärningarna olika antal träffar. De sex-sidiga har (om jag kommer ihåg rätt) träffar på 2 av 6 sidor, de åtta-sidiga har träffar på 4 av 8 och de tolv-sidiga har träffar på 9 av 12 sidor. Svårighetstärningarna har misslyckanden i samma förhållanden. Så sammantaget kan man anta att man har lite mindre än 50% chans att lyckas om man slår lika många "bra" tärningar som "dåliga" om de är av samma sort. Fler "bra" än "dåliga" tärningar ökar chansen, eller om man har uppgraderat någon tärning till en med fler sidor. (Liknande antagande kan man göra för Spelet om Morwhayle för övrigt.)

I min mening behövs inte mer precision än så.
 
Lekkit
Posts: 29
Joined: Wed 16 Nov 2011, 10:22

Re: Är sannolikheter viktiga?

Tue 08 Jul 2014, 16:24

Jag tror att det mer handlar om att man i "verlkliga" livet för det mesta känner om man rimligtvis kan klara av något. Ska man leva sig in i en karaktär som har lite andra drag än man själv har kan det vara lite svårare att göra en sådan avvägning. Det är då sannolikhet gör att man lättare kan relatera till situationen i spelet.
 
User avatar
micke_p
Posts: 23
Joined: Sun 22 Jun 2014, 23:45

Re: Är sannolikheter viktiga?

Wed 09 Jul 2014, 11:52

Jag tycker det är viktigt att ha en känsla för hur stor sannolikheten är att lyckas med en viss handling. Den exakta procentsatsen är irrelevant, men 20% och 2% är milsvid skillnad och det är inte alltid ett regelsystem förmedlar detta.

Troligen beror mina åsikter på att jag nästan uteslutande har spelat/spellett BRP-baserad spel under en väldigt lång tid. Det är först under senare tid som tärningspölar dykt upp i min värld. Den spontana funderingen var att det måste vara svårt att skapa ett balanserat spel utan att vara förtrogen med sannolikheter och de möjliga utfall regelsystemet tillåter.

Nåväl, till Svavelvinter skapade jag ett antal tabeller för att få en överblick över dådslag. Snabbt insåg jag att tabellerna inte är av mycket intresse för någon som spelat Svavelvinter under en lägre tid och blivit förtrogen med systemet. Genom att ständigt konfronteras med konflikt- och dådslag får man ju en känsla för vad som är möjligt och inte möjligt. Tabellerna blev för mig en sorts genväg till den här insikten.

Naturligtvis finns det ju mer komplicerade regelsystem, vilket laffe ger ett exempel av. Mängden scenarion kan tänkas bli stort och därmed ökar antalet tabeller. Gillar man den typen av system så har man nog kanske en lång tradition av liknande regelsystem i ryggen och veta exakta procentsatser är då, gissar jag, underordnat.
 
User avatar
Krönikören
Posts: 819
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

Re: Är sannolikheter viktiga?

Wed 09 Jul 2014, 19:00


Troligen beror mina åsikter på att jag nästan uteslutande har spelat/spellett BRP-baserad spel under en väldigt lång tid.
Mitt största problem med BRP är just hur sannolikheten kan kastas omkull av vapenskadan och att skicklighet inte hjälper dig att få till en bättre träff (om jag minns rätt). Du kanske har 90% i skjuta men när du ska slå skada för din pickadoll 3T6 så kan det bli 3-18 utan anknytning till hur bra din träff var! :)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests