Klaatu

Re: Bygge pågår!

Sat 13 Aug 2011, 16:23

Angående Fan-material. Kommer Fria Ligan att ha en uppsamlingssida för de som lägga upp fan-material? Alltså äventyr, scenarion, nya varelser, illustrationer, husregler m.m. Ungefär som Riotminds hade på sin sida även om den inte riktigt var genomarbetad. Om ni har sådana planer vore det också roligt om ni hade en sida med illustrationer som var fria att använda till fan-material. Jag pratar om en "border" eller en "header" som man kan pryda sina sidor med om man vill. Kanske en officiell fan-material-logotyp. Vissa kartor borde också finnas så att man kunde lägga in dem t.ex. en karta över ön Palamux om man gör ett äventyr som utspelar sig på Palamux. Även en del "allmäna" bilder vore trevligt så att inte allt material bara är oändliga sidor med text. Vore kul att höra era tankar om detta?

PS: Jag skrev detta inlägg för första gången igår men det verkar ha försvunnit. Mycket mystiskt...
Image

Kosta
Site Admin

Sat 13 Aug 2011, 16:55

Bra idéer. Vi är för det - men är det bra saker är det väl bättre att vi gör en pod av det! :) Efter att ha sett på din blogg så faller det säkert in i andra gruppen i ditt fall :D
Fria Ligan

Klaatu

Sun 14 Aug 2011, 00:43

Tack för berömmet, det värmer.

Men nu till något som jag tycker är viktigt men som inget rollspelsföretag i Sverige riktigt har tagit till sig. Förutom att ge ut egna produkter bör Fria Ligan även göra en liten satsning på fan-material. Även om det inte är några pengar i det är det väldigt bra reklam/promotion. Dessutom tror jag att det finns många ute i vårt avlånga land som är sugna på att skriva/rita saker utan att det behöver bli något "fancy" av det. Jag skulle tycka det vore kul att läsa en tre-sidigt scenario skrivet i word av någon 14-åring bara jag visste var jag kunde ladda ner det. Jag kanske inte skulle spela det men det skulle vara roligt att läsa och det skulle säkert inspirera en att tänka i nya banor. Dessutom brukar det ibland finnas riktiga guldkorn att finna bara man vet var man ska finna dem. Jag tror många fler skulle skriva och publicera egna grejor om de dessutom fick lite hjälp med ramar, bilder, kartor, en plats att ladda ner/samla dem m.m. som jag nämnde ovan. En liten kurs i att skriva eget material och formgiva det tror jag också många skulle uppskatta. Kartritarkursen t.ex. som finns på Medusa Games webbsida att ladda ner har varit väldigt uppskattad även om den i dagsläget börjar bli lite oaktuell.

Alltså. Förutom fint officiellt material ser jag gärna att det skulle finnas enklare material som är skrivet med själ av hjärta av de som faktiskt spelar era rollspel. Jag har själv inga större önskningar att lägga ner den tid och den kraft som behövs för att giva ut mitt egna äventyr som en pod. Däremot slänger jag gärna ihop mindre grejor som pdf-filer och delar med mig till alla som är intresserade. Det är litet av Medusa Games grej. De tre ledorden är (snabbt) nedladdningsbart, funktionellt och gratis. Fria Ligan skulle också kunna sporra skrivandet av fan-material med en scenario-tävling och liknande jippon.

Det var mina 5 cents i frågan.
Image

Kosta
Site Admin

Sun 14 Aug 2011, 01:13

Absolut möjligt - inga problem - antar jag - att lägga upp karot och mallar när de väl finns. Sen finns det inga vinstmöjligheter i rollspel i Svea i reell bemärkelse.

En plan med ett annat spel - är just att sporra till eget skrivande och språkutveckling - men det e en annan grej.
Fria Ligan

Zapp

Mon 15 Aug 2011, 10:39

Bra idéer. Vi är för det - men är det bra saker är det väl bättre att vi gör en pod av det! :)
Utan att vara säker på vad Klaatu menar skulle jag tro poängen är att ingen insats från Fria Ligan ska behövas (förutom möjligen en snabbkoll så inte anstötligt material smyger sig in)...?

Om ni sedan tycker materialet är så bra ni vill podda det är det ju jättebra, men det är isåfall "steg 2" med en betydligt högre tröskel i form av arbetsinsats, koordination med Fria Ligare etc

(Så långt som jag fattar det iallafall...)

Kosta
Site Admin

Mon 15 Aug 2011, 11:03

Åter - bra tänkt - jag tänkte nog inte så långt :)
Fria Ligan

Tomas
Site Admin

Mon 15 Aug 2011, 14:02

Jag tycker att Klaatus idé är lysande!

Någon enkel layoutmall att skriva i och ett antal "fria" bilder och kartor att använda känns som perfekta verktyg för fanproducerat material, som sedan kan läggas ut här på sajten. Och inget hindrar ju att man plockar de vassaste bidragen och gör PoD-tryck av dem.

Det enda hinder jag ser är att vår redan överarbetade layoutare Christian ska hinna med detta också. Men vi lägger det absolut på listan över "bra grejer vi borde göra"!
Fria Ligan

D-man

Thu 18 Aug 2011, 20:33

Hur går det med byggandet? Eller mer specifikt, hur går det att rädda hela/delar av Järnringen-forumet inkl Mutant-delen till FL-forumet?

Ja, vi kommer att fortsätta påminna er. =)
För övrigt anser jag att MUA-forumet ska bevaras.

Nils
Site Admin
Topic Author

Thu 18 Aug 2011, 21:49

Vi har varit i kontakt med JFAB om det nu och ska försöka oss på en grej. Inga garantier att det kommer funka dock, vi får se!
Fria Ligan

kjw1

Fri 19 Aug 2011, 00:42

Vi har varit i kontakt med JFAB om det nu och ska försöka oss på en grej. Inga garantier att det kommer funka dock, vi får se!
Fint! Vi håller tummarna!
Sa JFAB något om hur aktuellt deras senaste material är? D v s när de tog sista back up:en (om de inte sparade ner allt precis innan sidan släktes ned). Har för mig att den arkiverade versionen som finns på web.archive.org (HÄR) är från rätt precis ett år sedan...

Hoppas att Biobunkern går att rädda också. Se i övrigt tankarna kring detta i Järnringens forum-tråden dit jag f ö tror JFAB-forumdiskussionen migrerat efter stängningen av dito.

KJW1
[kJw1]
prudentia nostra constatia