User avatar
kjw1
Posts: 132
Joined: Sun 22 May 2011, 05:33

BUMP - INDEX

Fri 06 Jun 2014, 23:23

BUMP
En tanke bara ang forumet...
Bra kanske med en stor länk/knapp/banner för [ :arrow: FORUM INDEX]. Som jag förstår saknas detta vilket ibland är lite jobbigt. Föreställer mig att den översta bannern "LOGO + FRIA LIGAN" ev varit påtänkt för denna funktion (hovrar man över den står det att läsa "Forumindex". Tycker dock det är helt korrekt att den (alt en aningen mindre banner) kopplar [ :arrow: FRIA LIGAN INDEX] och att den ska fortsätta göra det. Dock kanske det kan kompletteras med en [ :arrow: FORUM INDEX].

Snubblande nära till överkurs vore om det fanns plats för [ :arrow: TILLBAKA TILL FORUM KATEGORI] och/eller [ :arrow: TILLBAKA TILL FORUM UNDERKATEGORI].
[kJw1]
prudentia nostra constatia
 
User avatar
Zapp
Posts: 462
Joined: Sat 09 Apr 2011, 17:45

Re: Bygge pågår!

Sat 07 Jun 2014, 15:33

Nils är den som har detaljkoll på dessa frågor, men vår plan sedan ganska länge är att byta ut hela forumet mot en modernare version (allt innehåll flyttas förstås över). Tyvärr har annat kommit i vägen, men det behövs verkligen!
Själv tycker jag nuvarande FL-forum fungerar utmärkt. :)

Jag hoppas verkligen inte ni funderar att byta till den version av vBulletin som WRNU valt. Även om ni förhoppningsvis kommer avstå deras underliga speciallösningar känns den vBulletin-versionen väldigt ofärdig, tungrodd och synnerligen opolerad.
 
User avatar
Krönikören
Posts: 819
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

Re: Bygge pågår!

Sat 07 Jun 2014, 16:53

Snälla, om ni byter forum, säkerställ att det nya funkar med Tapatalk!
 
User avatar
kjw1
Posts: 132
Joined: Sun 22 May 2011, 05:33

Re: Bygge pågår!

Sun 08 Jun 2014, 09:21

Nils är den som har detaljkoll på dessa frågor, men vår plan sedan ganska länge är att byta ut hela forumet mot en modernare version (allt innehåll flyttas förstås över). Tyvärr har annat kommit i vägen, men det behövs verkligen!
Själv tycker jag nuvarande FL-forum fungerar utmärkt. :)
Jo, jag kommer ihåg det där... Det var typ det jag BUMPade ;)

Har inte heller något problem med nuvarande gränssnitt osv :-) När jag väl får tid att titta in brukar jag hoppa rätt mycket fram och tillbaka... Produkterreleaser är naturligtvis högsta prio :-)
[kJw1]
prudentia nostra constatia
 
User avatar
Nils
Site Admin
Topic Author
Posts: 517
Joined: Fri 01 Apr 2011, 16:16
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bygge pågår!

Sun 08 Jun 2014, 18:40

En liten uppdatering vad gäller våra planer för forumet kan vara på plats märker jag!

Så här är det, enda skälet till att vi valde phpBB (alltså den nuvarande plattformen) var att a) Järnringens forum använde det och b) vi hade skitbråttom att få upp ett forum. Fördelen med phpBB är att det är stabilt och gör vad det ska utan problem, men det finns också många nackdelar. Dels är det ökänt för att inte integrera bra med Wordpress (som vi använder för resten av sajten) och dels är det en gammal och omodern plattform med ett admininterface från helvetet.

Planen är byta till en plattform som är helt integrerad i resten av sajten och Wordpress. För närvarande finns det tre kandidater: bbPress, Vanilla och Discourse. vBulletin är inte och kommer aldrig att vara ett alternativ. Fördelarna med ett intergrerat forum är många: unified login, responsiv design, navigationsmeny för resten av sajten etc.

MEN, att migrera det nuvarande forumet till ny mjukvara och se till att alla konton funkar som de ska är inget man gör utan vidare. Det räcker ju med att kolla på rollspel.nu och deras situation just nu för att blir lite avskrämd. Dessutom har jag kodskillz som en mellanstadieelev så det är ju det också.

Vi kommer göra det för eller senare, i alla fall, och därför vill vi inte lägga för mycket resurser för att fixa till nuvarande plattform. Mindre grejer kan man naturligtvis göra!
Fria Ligan
 
User avatar
talgboll
Posts: 95
Joined: Fri 25 Apr 2014, 11:24
Location: malmö
Contact:

Re: Bygge pågår!

Sun 08 Jun 2014, 22:21

OT men stort jävla tack för att ni ligister är så närvarande på era fora. Det tillsammans med att ni är så sympatiska göra hela skillnaden. <3
 
Kloptok
Posts: 16
Joined: Sat 18 Aug 2012, 22:18

Re: Bygge pågår!

Sun 08 Jun 2014, 23:49

vBulletin är inte och kommer aldrig att vara ett alternativ.
Och tack gode gud för det! Har ju varit ett fullständigt kaos borta på rollspel.nu, så det glädjer mig att ni lärt er den läxan. Själv tycker jag phpBB funkar jättebra som användare, och för min del gör det inget att forumet inte är utseendemässigt enhetligt med resten av siten. Sedan har jag ju ingen aning om hur det ser ut som admin och har heller inte någon koll på hur det funkar att ha övriga siten i Wordpress (som ni har, om jag förstod det rätt) och forumet i phpBB.
 
User avatar
kjetilkverndokken
Posts: 81
Joined: Sat 03 Sep 2011, 15:06

Re: Bygge pågår!

Mon 09 Jun 2014, 09:40

Vil skifte av forum gi samme støtte til mobile nettlesere (nettbrett og smarttelefoner) som dette her nå gjennom tapatalk?
 
User avatar
Nils
Site Admin
Topic Author
Posts: 517
Joined: Fri 01 Apr 2011, 16:16
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bygge pågår!

Mon 09 Jun 2014, 12:25

Ja när vi nu byter kommer det naturligtvis vara till en plattform som är mobiloptimerad, sen behöver det nödvändigtvis inte vara via Tapatalk. phpBB i sin grund är ju annars extremt omodernt så det är bara via tredjepartsprogrammet Tapatalk som det blir smidigt att använda. De flesta moderna forummjukvaror har inbyggt mobilstöd.
Fria Ligan
 
User avatar
Zapp
Posts: 462
Joined: Sat 09 Apr 2011, 17:45

Re: Bygge pågår!

Sat 14 Jun 2014, 18:10

Jag förstår att det finns fler dimensioner än användarupplevelsen för mig som PC-användare, såsom admin-gränssnitt och mobil-gränssnitt etc men innan ni byter vill jag säga:

Nuvarande system fungerar nästintill perfekt. I motsats till andra forumlösningar är

...det är inte långsamt utan istället blixtrande snabbt.
...det är inte klåfingrigt komplext utan befriande enkelt.

Det gör jobbet, vare sig mer eller mindre. Det finns inga irriterande animationer, scrollande fält, disqus-kommentarer, javascript, inga flashlösningar, tredjepartsanrop, wysiwyg-rutor... helt enkelt, inget av det som gör så många andra forumlösningar till en långsam buggig frustrerande soppa.

Jag förstår att nuvarande system brister bakom kulisserna, men användarupplevelsen är helt överlägsen de flesta andra system jag sett. Så snälla, välj ett system som fokuserar på forumfunktionaliteten - det vill säga ett snabbt och enkelt system för att skriva plaintext och inget annat.

Det finns så många sätt att sänka användarvänligheten på.... se på WRNU... men även FFGs sunkiga forum... eller det "nybörjarvänliga" sättet att editera Wikipedia-artiklar (som jag undviker som pesten).

Sorry om jag låter som en surgubbe, men faktum är att nästan samtliga nya forummjukvaror har häpnadsväckande brister i sin grundfunktionalitet i sin iver att länka till Facebook och Twitter, skapa snitziga rullningar, typsnitt och jag vet inte vad för skräp (för att inte tala om reklamkopplingar) som bara segar ner och försvårar.

Tja, det var mina 2 ören :)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests