talgboll
Topic Author

Politik och rollspel

Fri 25 Apr 2014, 11:31

Hej, kamrater!

Lyssnade på er podd där ni bara nämnde att ni tagit upp diskussionen politik och rollspel. Blir nyfiken på hur er diskussion gick. Är jag spelare har jag inga problem att helt gå in i rollen och bara spela den och köpa spelvärld och setting men är jag skapare, konstruktör eller SL är det politiska oundvikligt att ha med. Men sen är jag ju tokvänster och vill ha ett rättvist samhälle också.
Rollspelskollektivet www.facebook.com/rollspelskollektivet
Gratis rollspelsmaterial på https://rollspelskollektivet.se

Krönikören

Re: Politik och rollspel

Fri 25 Apr 2014, 11:36

Men sen är jag ju tokvänster och vill ha ett rättvist samhälle också.
En sk paradox! ;)

Oskar

Wed 07 May 2014, 11:00

Utan att gå in i en partipolitisk diskussion så kan det absolut vara intressant att betrakta sin spelvärld ur en mer modern samhällskontext. Trakorien är ju exempelvis fullt av politisk satir och moderna små lustigheter. Flera av projekten man kan bygga i Arken i Mutant: År Noll är mer eller mindre önskvärda beroende på spelarnas politiska preferenser. Men det är ju det som är charmen med rollspel, eller hur? Att som spelledare presentera ett moraliskt dilemma och se hur rollpersonerna och spelarna reagerar. Att som spelare gestalta någon som antingen är en förlängning av ens egna åsikter, eller en person som är fundamentalt olik en själv, och försöka sätta sig in i hur en sådan person resonerar.

Bengt Petter

Wed 07 May 2014, 11:45

Jag tycker också att M0 lockar till spel med mer eller mindre tydliga politiska undertoner. Intressant också att man kan spela spelet med helt olika politiska utgångspunkter. Spontant kommer jag att tänka på dessa två vinklingar:

1. Den marxistiska vinkeln. Tillgångarna i Arken är ojämnt fördelade. En liten grupp kontrollerar resurserna (produktionsmedlen). Ett stort proletariat, knegarna och slavarna, sliter hårt för att få några smulor av de rika. En större revolt närmar sig. De fattiga har en utopisk bild av ett nytt, mer jämlikt samhälle.

2. Den liberala vinkeln. Arken är en handelsplats, sammanlänkad med allt fler andra platser. Konkurrensen och det växande flödet av varor leder till ökat välstånd. Hotet mot handeln kommer från dem som vill införa regleringar. De enskilda aktörerna försvarar det fria flödet av varor. De menar att handeln gagnar alla.

talgboll
Topic Author

Wed 07 May 2014, 17:20

Har inte spelat MUA men har förstått att social orättvisa och konflikter var ett bärande tema och det är ju också enkelt att applicera även på M0. Alla samhällen är politik. Så fort det finns materiella faktorer, arbete och ojämna maktförhållanden kan man laborera med dilemman och val. Gillar att M0 har parallellprojektet Arken som kan konkretisera det kollektiva ansvaret och inte bara gör RP till superegoistiska individer.

Peter

Thu 08 May 2014, 12:32

For mig ar all bra SF politik - det ar en idepolitisk sandlada :)
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor

ollevarm

Sun 27 Jul 2014, 22:14

Jag tycker också att M0 lockar till spel med mer eller mindre tydliga politiska undertoner. Intressant också att man kan spela spelet med helt olika politiska utgångspunkter. Spontant kommer jag att tänka på dessa två vinklingar:

1. Den marxistiska vinkeln. Tillgångarna i Arken är ojämnt fördelade. En liten grupp kontrollerar resurserna (produktionsmedlen). Ett stort proletariat, knegarna och slavarna, sliter hårt för att få några smulor av de rika. En större revolt närmar sig. De fattiga har en utopisk bild av ett nytt, mer jämlikt samhälle.

2. Den liberala vinkeln. Arken är en handelsplats, sammanlänkad med allt fler andra platser. Konkurrensen och det växande flödet av varor leder till ökat välstånd. Hotet mot handeln kommer från dem som vill införa regleringar. De enskilda aktörerna försvarar det fria flödet av varor. De menar att handeln gagnar alla.
Eller den mest troliga ideologin.

Jag är hungrig, jag har en pistol. Det har inte du.

Peter

Thu 07 Aug 2014, 09:49

Eller den mest troliga ideologin.

Jag är hungrig, jag har en pistol. Det har inte du.

Vanta, vanta - jag vet vilken -ism det ar! Anark... konserva... kommunit... nej, just det - Kannibalism!

Mojligen anarko-kannibalism
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor

Thomas

Thu 07 Aug 2014, 10:05

Läste en kul artikel om temat nyligen, tror det var i Wired magazine. Nästan alla postapo-miljöer tar för givet att när det smäller så blir reaktionen att raka tuppkam och klubba sin granne (eller i zombieversionen, äta dess hjärna). Det jämfördes med hur människor beter sig i faktiska katastrofer (stormen Katrina exempelvis), vilket är att gå man ur huse för att hjälpa sin näste. Artikeln fortsatte med att ge exempel på sannolikheten att allt ifrån trygghet till ekonomisk vinning eller simpel nödvändighet gör det mycket troligare att vi skulle hjälpa snarare än stjälpa vår näste.

Sedan är det väl krasst så att få filmer, böcker eller spel skulle säljas om Max Max rullade runt i öknen för att hjälpa folk knuffa bilar ur diken, odla potatis eller - för riktigt frän action - gräva en ny vattenbrunn. ;)

Tomas
Site Admin

Thu 07 Aug 2014, 12:15

Jepp, det är är intressant - och den frågeställningen är ju en del av temat i M0, där ju man måste hjälpas åt för att genomföra projekt i Arken osv - om man vill... :)
Fria Ligan