TheBigBadPanda

Re: Hur kom du i kontakt med rollspel?

Tue 29 Apr 2014, 16:34

Jävligt mysig tråd!

Mitt första rollspel var ett flummigt friformshittepå på ett litet konvent i Halmstad, spellett av en smått excentrisk göteborgare. Jag tror att jag var ungefär 13~ år gammal, och senare samma år blev jag indragen i en Mutant: UA kampanj där en polares äldre bror var SL.

Vi körde praktiskt taget varje söndag i två år, och hann beta av en mängd olika system. Utöver avverkandet av en mängd karaktärsblad i Mutant: UA minns jag även att vi testade World of Darkness, All Flesh Must Be Eaten, någon spin-off på Kult, Call of Cthulhu, samt en kort stint Trudvang.

Under tonåren blev det en hel del sporadiska äventyr och mini-kampanjer, bland annat Vampire: The Masquerade, några hemmasnickrade skräck- och post-apokalyps rollspel med gymnasiepolare, samt regelbundet SLande av Action!, Fantasy!, Mutant: UA och ett hemmabyggt fantasyrollspel. Då lämnar jag ändå ute alla one-shots jag har kört på diverse spelkonvent.

Sedan jag började studera på högskola har rollspelandet blivit mer sporadiskt, men jag finner fortfarande tid på diverse sätt. Jag har spelat och lett korta kampanjer i Shadowrun 4E, Rogue Trader, 3:16 - Carnage Amongst the Stars och Dungeon Crawl Classics, och nu är vi precis på vg att starta upp en kampanj M:Å0!

infelix

Re: Hur kom du i kontakt med rollspel?

Sun 04 May 2014, 13:37

Jag blev introducerad till rollspel genom en klasskompis - 89 om jag minns rätt. Hans två äldre bröder spelade Drakar och även om jag verkligen inte förstod nått av det så var det väldigt kul. Efter det så gjorde jag och en annan kompis massvis med egna "rollspel", dom va nog mer dåliga brädspel, men jävlans vad kul vi hade.

Den lite mer seriösa kontakten kom ca 5 år senare, även det med Drakar. Där omkring blev det även figurspel, brädspel och kortspel. Spel har kommit och gått men jag spelar fortfarande så ofta jag kan.
GZIP: Off