User avatar
Pingas
Topic Author
Posts: 131
Joined: Mon 10 Mar 2014, 18:23

Hur kom du i kontakt med rollspel?

Sun 06 Apr 2014, 22:46

Själv så hörde jag om det första gången av en kompis, ganska tråkig historia.

Han berättade om ett spel som hette Drakar och Demoner. Jag blev jättefascinerad men förstod inte alls hur man spelade utan ett bräde eller en massa bilder.

Fick provspela en gång och blev helt fast efter det. Köpte mitt första rollspel, Eon, ett år senare (sjukt mycket regler för nybörjare :lol: ).

Har inte slutat spela sen dess! :D

Hur kom du i kontakt med rollspel?
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Hur kom du i kontakt med rollspel?

Sun 06 Apr 2014, 23:46

Några polare frågade om jag ville vara med och spela ett spel som Sagan om Ringen eller Bilbo. Läste Bilbo, men orkade inte igenom texten om Fylke i början på SoR.

Men det var kul med Drakar och demoner (svarta boxen).
Fria Ligan
 
Bengt Petter
Posts: 772
Joined: Sat 09 Apr 2011, 11:27

Re: Hur kom du i kontakt med rollspel?

Mon 07 Apr 2014, 09:46

Jag höll på med tennsoldater. Någonstans bland de svarta gummiformarna fanns en katalog med en bild på några som spelade rollspel. Någon form av labyrint av gipsväggar stod på ett bord. Jag tyckte att det såg avancerat och intressant ut (var ca 10-11 år) och önskade mig Drakar & Demoner i julklapp. Möjligen hade jag också hört om spelet av några andra som, liksom jag, hade läst Tolkiens böcker. Jag minns inte vilket som kom först. Alltihop känns nu, ca 30 år senare, väldigt lillgammalt och komiskt seriöst.

Min allra första reaktion när jag läste spelet på julaftonskvällen var att det var märkligt och för svårt. Jag hade nog mer förväntat mig ett fältslagsspel. Men sen var både jag och mina kompisar fast i rollspelsträsket i flera år framåt. Vi tog helt okritiskt till oss allt som kom från Äventyrsspel. :D :ugeek:
 
User avatar
Krönikören
Posts: 819
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

Re: Hur kom du i kontakt med rollspel?

Mon 07 Apr 2014, 10:43

Om jag räknat rätt så var jag 11 år. En kompis storebror plockade fram den första versionen av Western och vi spelade någonting som mer var ett figurslag med Playmobil-cowboys! :)

Omslagsbilden, träffigurerna och rollformuläret var dock tillräckligt för att väcka nyfikenheten och vid jul det året hamnade min egen låda på önskelistan..
Jag lyckades aldrig förstå reglerna fullt ut men jag förstod tillräckligt. Något år senare blev det en grön låda med Drakar och Demoner.

Jag kom dock inte igång riktigt förrän först några år senare, när jag kom över ett utförsäljningspaket med Wastelands. Ungefär samtidigt väcktes min förundran över Efter Katastrofen/Post-apokalyps.

Tyvärr kom jag inte i kontakt med de gamla Mutant förrän långt senare (med undantag för Sci-fi versionen) vilket ofta ångestfyllt håller mig vaken om nätterna.
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Hur kom du i kontakt med rollspel?

Mon 07 Apr 2014, 20:34

Inkörsporten var Ensamma Vargen-soloäventyret "Flykt undan mörkret" som jag fick i julklapp som 7-8-åring, men första gången vi spelade var när en granne spelledde DoD´s Döda Skogen sommaren efter. Föjande år fick jag DoD´s svarta låda (inkl Spindelkonungens Pyramid och Skelettbyns Hemlighet) i födelsedagspresent.

På den vägen är det... Köpte mer eller mindre allt som Äventyrsspel gav ut (bortsett SoR) på den tiden inkl de flesta Sinkadus (#8 och framåt). Sista köpet blev Femte Konfluxen-äventyret 1994 (ungefär då tog jag timeout) och sedan dröjde fram till 2006 innan jag hittade romanen Svavelvinter i SF bokhandeln, vilket blev gav rollspelsintresset en nytändning.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
SindriLeRose
Posts: 3
Joined: Wed 16 Apr 2014, 18:32
Location: Gävle

Re: Hur kom du i kontakt med rollspel?

Wed 16 Apr 2014, 18:51

Min ett år äldre kusin skaffade sig den gröna boxen av DoD när jag gick i femman och vi började spela direkt. Detta var runt 89/90. Tog inte mer än ett par veckor innan jag också skaffade mig ett ex och snart hade vi en spelgrupp på fyra-fem pers. Alla turades om att spelleda DoD (helt enkelt för att alla skulle få vara spelare lika mycket) och sen skaffade vi oss i snabb takt ett helt gäng spel (Nya Mutant, Stjärnornas Krig, Sagan om Ringen) och i stort sett varenda tilläggsmodul som gick att köpa i den lilla leksaksbutiken i vår lilla småstad.

Alla utom min kusin gick i samma klass och vi spelade väldigt aktivt ända fram tills nian, men när vi började gymnasiet splittrades gruppen väldigt snabbt. Lyckligtvis lyckades jag hitta nya nördar att spela med =)
Look at me, I'm invisible!
 
User avatar
Phalck
Posts: 190
Joined: Thu 10 Apr 2014, 09:53

Kontakt med rollspel

Wed 16 Apr 2014, 22:42

Det var 1983 eller 1984 och jag gick i femman. Kompisar i klassens äldre bröder hade en studiecirkel med ABF för rollspel på folketshus och det spelades D&D tror jag det var. Det var otroligt häftigt. Vi som glin fick inte alltid vara med utan fick ofta sitta i det stora rummet med storebrorsorna utan fick sitta i rummet utanför. Drakar och demoner kom snabbt in i bilden samt alla spelböckerna... både Ensamma vargen men även Fantasy Flight och Häxmästaren i röda berget osv. Det spelades en hel del Chock också. Dock var det Mutant, den lila boxen som gjorde det största intrycket. När väl Mutant 2 kom så slukade vi det med hull och hår. Mutant 2 med några husregler är sedan dess det spel som spelats mest.

Till slut hade vi tagit över ABF-cirkeln och vi glin skötte spelföreningen. Hur koolt som helst att som tidig tonåring kunna få bidrag för att via telefon ringa till Tradition som då låg i Sturegallerian och beställa de nya produkterna från Äventyrsspel till föreningen.

Det ska sägas att vi dabbade lite i Traveller 2300 AD, Phoenix Command, Palladium, Torg, Western, Wastelands (sjukt koola tabeller för RP-genering i det spelet tyckte vi då). Men Mutant 2 var alltid go-to spelet.
------------------------------------
Mattias Falck
www.phalck.com
 
User avatar
Rymdhamster
Posts: 297
Joined: Sat 11 Jan 2014, 16:40

Re: Hur kom du i kontakt med rollspel?

Wed 16 Apr 2014, 23:12

Brorsan spelade ibland hemma med sina vänner. Jag fick aldrig vara med (men så var jag typ åtta år yngre än dem) men ibland glömde han sina rollspelsböcker framme, så jag smygläste ibland i dem. Det hela kändes mycket spännande.
 
User avatar
Pingas
Topic Author
Posts: 131
Joined: Mon 10 Mar 2014, 18:23

Re: Hur kom du i kontakt med rollspel?

Thu 17 Apr 2014, 21:13

Brorsan spelade ibland hemma med sina vänner. Jag fick aldrig vara med (men så var jag typ åtta år yngre än dem) men ibland glömde han sina rollspelsböcker framme, så jag smygläste ibland i dem. Det hela kändes mycket spännande.
Hah! Jag och en kompis gjorde samma sak med hans brors böcker.

Kommer ihåg att vi brukade spela några usla soloäventyr från fighting fantasy också. :lol: Vafan hette det nu? trollkarlen i dödsberget eller nåt sånt!
Ett spel hette iallafall "fasans labyrint". :lol: Klyschigare titel får man leta efter.
 
Schtajner
Posts: 19
Joined: Sun 18 Nov 2012, 23:34

Re: Hur kom du i kontakt med rollspel?

Sat 26 Apr 2014, 18:47

Storebror som introducerade mig till Drakar och Demoner 91. Kommer ihåg att han köpte det i leksaksbutik under en semester med familjen. Så jag fick bli förste speltestare. Jag tror dock att han kanske redan ägde Mutant Chronicles men hade kanske inte klurat ut hur man skulle spela, så fick fungera som fluffbok till Kampen om Citadellet.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests