daflum
Topic Author
Posts: 127
Joined: Sun 10 Apr 2011, 22:45
Location: Hjärtum

Hur gamla är alla och när började ni lira?

Thu 28 Jul 2011, 14:37

Tänkte köra igång en allmän forumsklassiker (seriöst finns det några forum som inte har en sådan tråd?

Ni kan nog räkna ut vad det handlar om. Alltså hur gamla är ni nu och när började ni spela rollspel. Kan vara intressant av rad skäl anser jag.

Själv är jag 21 år gammal. Jag började spela rollspel 2006 så jag gissar att jag är relativt sen i gamet. Det första jag lirade var swashbuckler, ett ihopknåpat piratrollspel i monkey islands vagga. Detta moddades senare av en kompis som spelat det hemma hos en för mig då okänd vän. Det gav mersmak och DoD6 inhandlades av min vän(DoD Trudvang fanns då men han köpte inte det med motiveringen att det inte fanns något material) och efter det gav det mig bara mer och mer smak efter rollspel och på den vägen är det.
 
Radioaktiv
Posts: 16
Joined: Thu 21 Jul 2011, 19:16
Location: Trollhättan
Contact:

Re: Hur gamla är alla och när började ni lira?

Thu 28 Jul 2011, 16:05

Gillar denna tråd :)

Nuvarande ålder: 21

Ålder när jag började spela: 16

Första spel: Swashbuckler, tätt följt av dod6

Första gången jag spelade kändes det som om jag hamnat i någon konstigt halvsekt. SL hade full Jack Sparrow mundering, slängde in storskurkar som Baptiste de Baguette och hans mördarpudlar. Och när jag ritat mitt karaktärsporträtt lutar sig en medspelare över mig och döper min karaktär till fu kantarell. Jag visste inte riktigt vad jag skulle tro faktiskt. Men det var roligt.

En speciell sak jag mindes var att vi skulle tillverka en zombie av en död person, för vi behövde info som bara han (?) hade. På listan över ingredienser stod bland annat röd squash och skelettet från en skeppsbruten person. Och en svans från en svart katt.

Vi åker så till en ö där det självklart bara finns röd squash, och så fort vi kommer iland så springer det en tanig gubbe fram till oss och undrar ifall han kan få hjälp. Han har varit skeppsbruten här i säkert trettio år, och vill bara åka hem. Vad gör min karaktär? Skjuter honom, styckar och kokar honom tills köttet faller av och tar skelettet. Han sista ord, som han säger med ett leénde när han ligger döende: "Jag var iallafall trött på squash..."

Tillbaka i hamnen stöter vi på en svart katt. Samma person som så fint gav min karaktär nanet 'fru kantarell' fångar naturligtvis katten och skall just hugga svansen av den. (Av någon anledning vill min karaktär inte det, och försöker piska personen i fråga. Istället träffar jag självklart katten som blir medvetslös). Min karaktär insisterar iallafall på att katten skall bedövas först, och häller i den en flaska rom. Jag kanske är barbarisk, men inte kokade jag den stackars mannen levande ändå, så varför skulle katten få lida?

Enligt min SL så plågades mina drömmar efter det med katten som tittade ledsamt på mig och och frågade "Varför, varför Claudia?!"
Jag har också en fin bild någonstans, som samma rp som högg svansen av katten ritade åt mig. Det är en katt uppspänd på någon typ av bdsm-dungeon bänk, med någon som piskar den.

Första rollspelsmötet som sagt. Man kan ju lätt säga att man var hooked efter det XD

(Stort tack till daflum som introducerade mig i denna underbara värld :D)
Lalala *PANG!!!* Brevpress....
http://projektnord.blogg.se/
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Hur gamla är alla och när började ni lira?

Thu 28 Jul 2011, 22:29

Är i nuläget 36 år och har spelade första gången när jag var 9 år (efter att ha testat Ensamma Vargens soloäventyr något år tidigare). Introduktionen blev "Döda Skogen" som är första delen i Drakar och Demoners klassiska kampanjtriologi "Ärans Väg". Året därpå införskaffade jag själv Drakar och Demoner, därefter samtliga Äventyrsspels moduler (minns än idag när jag första gången såg den då nyutgivna "Svavelvinter"-boxen i leksaksaffären på Frölunda Torg), Western, Viking och lite blandade engelska rollspel (Top Secret, Toon, Judge Dredd, Paranoia, Marvel, Call of Cthulhu, Warhammer, AD&D etc).

Tog en timeout ungefär samtidigt som Äventyrsspel lade ner Ereb Altor och sista köpet blev "Femte konfluxen" modulen (1994). Därefter tog det ca 10 år innan jag återvände i samband med att jag hittade Erik Granströms fantastiska roman Svavelvinter.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Hur gamla är alla och när började ni lira?

Fri 29 Jul 2011, 19:35

Vid det här laget är jag 38, hej och hå. Började spela i 7:an 1986 - DoD Svarta lådan. Spelade sen igenom allt till DoD Äventyrspel och slutade spela när jag var typ 23-25. Sen började jag köpa MUA grejer när de kom men hade ingen att spela med. Tog mod till mig när Coriolis släpptes och hittar en grupp online - och de spelar jag än med.
Fria Ligan
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Hur gamla är alla och när började ni lira?

Fri 29 Jul 2011, 20:20

Jag är förmodligen äldst - 55 för tillfället. Började spela D&D redan på 70-talet när det inte fanns något utgivet på svenska. Jag var spelledare under några år och det materialet blev början till Svavelvinter med uppföljare. Det kunde man inte anat då att man fortfarande skulle vara kvar i samma värld ;-)

/Erik G
 
User avatar
Nils
Site Admin
Posts: 517
Joined: Fri 01 Apr 2011, 16:16
Location: Stockholm
Contact:

Re: Hur gamla är alla och när började ni lira?

Sat 30 Jul 2011, 00:51

Bra initiativ!

Jag är 34 nu och lade mina darrande händer på den första blå lådan av Drakar och Demoner julen 1982. Finns ett gammalt foto på när jag, min pappa och min morbror på julaftonskvällen står (inlevelse) runt ett bord och spelar rollspel för den allra första gången. När vi mötte en varg blev vi så rädda att vi klättrade upp i ett träd. Sen barskade vi till oss och slog ihjäl förste bäste vandrare vi mötte på vägen. Något dysfunktionellt kanske, och inte helt pedagogiskt för en liten femårings fantasi, men uppenbarligen gav det mersmak.

Efter att ha spelat igenom de tidiga DoD-äventyren som Dimön och Spindelkonungens Pyramid med min pappa och bror blev det en paus på några år innan jag blev stor nog att pröva lyckan med egna vingar. Snart var vi igång och betade av Äventyrsspels hela produktion. Sedan 1987 har jag spelat regelbundet i princip hela tiden fram tills i dag. Och även om inget kan slå det storslagna i att spela Stjärnornas Krig på förortsgården med 13 ungar runt -88 så har det varit kul i princip hela tiden.

Andra höjdpunkter är när jag spelledde introscenariot till Call of Cthulhu en sen natt på -90-talet och vi fick till en sån gastkramande stämning att en av spelarna bokstavligen darrade på handen när han skulle öppna en vindslucka och när sedan vi började höra konstiga ljud i lägenheten blev hela spelgruppen extremt spak (det var min väns far som kom hem). Minns att jag gick och såg mig över axeln på väg hem i sommarnatten och då var jag ändå SL. Oöverträffad inlevelse.

Eller Operation Kirkwood till Mutant RYMD som egentligen inte var något vidare äventyr men som vi drog ut på till en flera månader lång - och extremt lyckad- kampanj som än i dag är det maffigaste jag spellett. Sinnesjukt pretto var det också men det passade ju bra i början av gymnasiet när man är av det sinnelaget. Varje spelmöte inleddes med att vi lyssnade på ledmotivet till Born on the 4th of July och än idag ryser jag när jag hör den sorgsna trumpeten och de skräckinjagande stråkarna. Good times.

Numera huserar jag i samma spelgrupp som Kosta här ovan. Vi träffades som sagt på Järnringens forum, och har sedan dess spelat Coriolis, WFRP, Noir, D&D, Cold City, Rouge Trader, Barbarians of Lemuria och nu senast Operation Fallen Reich. Och även om vi är en ganska dysfunktionell spelgrupp med extremt varierade spelstilar så har vi ofta sjukt kul när vi träffas. Och så kan man ju säga att det var här som Fria Ligan föddes.
Fria Ligan
 
User avatar
Zapp
Posts: 462
Joined: Sat 09 Apr 2011, 17:45

Re: Hur gamla är alla och när började ni lira?

Sat 30 Jul 2011, 14:10

41 år gammal. Hittade Fighting Fantasys soloböcker och sedan rollspel (OD&D på franska! :? Original-Mutant) innan jag hittade någon att spela med; det gjorde jag först på univ 19 år gammal (MERP/SRR). Sedan dess identifierar jag mig mest med Äventyrsspels spel (mer Mutant än Drakar), Warhammer (WFRP, aldrig figurspelet) och Call of Cthulhu, men har även spelat en hel del D&D (en kort dipp i AD&D, men nästan uteslutande olika varianter av d20). Spelen jag provat "lite grann" är lång (RoleMaster, Traveller, KULT, Star Trek, Palladium, Swordbearer, Paranoia, Gemini etc); spelen jag "bara" läst igenom är längre! :)
 
Sakara
Posts: 138
Joined: Mon 13 Jun 2011, 17:50

Re: Hur gamla är alla och när började ni lira?

Tue 02 Aug 2011, 12:38

satan va mycke gamfolk

Nuvarande ålder 24

Spelat sen 15

Började med några hacks i dnd 3.5. Gillade miljön och blev hooked ganska snabbt. Spelade en alvscout som hade en facination för udda saker, tex en beholders ögonlins mm.

Efter det bev det DoD 91 i ett par månader. Efter det tyckte en person att jag skulle sadla om till SL för en ny mutantgrupp. Där är jag fortfarande. Så så mycke rent spel har det inte blivit förutom några scenarion i vampire, hemmasnickrade steampunks.

Ska dock äntligen få spela mua i början av hösten :P
 
Goteki
Posts: 11
Joined: Fri 05 Aug 2011, 09:21

Re: Hur gamla är alla och när började ni lira?

Fri 05 Aug 2011, 11:51

Ålder: 22
Började spela när jag var 13 då var det DoD första utgåvan som jag hittade på vinden, var min mors gamla.
Nu har jag spelar många system i många världar och former.
Favoriten är dock M:UA
Mvh
Admiral Goteki 2:a Legionärs Flottan
 
harrypottar02
Posts: 2
Joined: Sat 10 Dec 2011, 11:37

Re: Hur gamla är alla och när började ni lira?

Sun 18 Dec 2011, 08:56

I myself am 21 years old. I started playing role-playing game in 2006 so I guess I'm relatively late in the game. The first thing I lirade was Swashbuckler, a tinker together pirate role-playing in the Monkey Island rock. This mod was later a friend who played it at home with one for me then unknown friend. It whetted the appetite and DoD6 was purchased by my friend (DoD Trudvang was then but he did not buy it on the grounds that there was no material), and after it gave me more and more taste for role-playing and the way it is.

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 3 guests