terje
Posts: 4
Joined: Mon 23 Jun 2014, 17:26

Re: Hur gamla är alla och när började ni lira?

Mon 23 Jun 2014, 18:37

Jag är 37 och har spelat i 25 år. Började med Stjärnornas Krig (t6-varianten som Äventyrsspel översatte) och fortsatte sedan med Drakar och Demoner och Mutant (både "gamla" pyri och "nya" cyber). Sedan dess har det blivit en hel del olika spel - Call of Cthulhu, Vampire, Tribe 8, DoD Trudvang, M:UA, D&D 3.x, Pathfinder, Agone, Warhammer FRPG, Dark Heresy, mm, mm.

Just nu spelleder jag Bookhounds of London (fast med CoC istället för ToC) och förbereder mig för att påbörja en M0-kampanj i slutet av sommaren. Spelar Pathfinder Kingmaker, CoC Tatters of the King, AD&D 1e Andromeda, samt lite annat smått och gott.

Tillsammans med min vän Mattias skriver jag Svärd & Svartkonst, en svenskspråkig osr-klon som om ödet är oss nådiga kommer att finnas i handeln om ett år (just nu pågår korr av texten medan illustratörerna slavar på, därefter väntar layoutarbetet).
 
Tyler Durden
Posts: 36
Joined: Thu 12 Jan 2012, 21:08

Re: Hur gamla är alla och när började ni lira?

Tue 22 Jul 2014, 18:43

Jag är av årgång 79. Första kontakten med rollspel var MUTANT 1986. Vi spelade DoD ganska mycket i början. Men jag har aldrig fastnat för fantasy.. Jag gillade iofs Khelataar,men hade sällan tid till att spela det.. Wastelands,KULT och Call of Cthulhu, käkade upp flest spel timmar i yngre tonåren och strax innan dess. Sedan hade jag några år jag inte spelade annat än tv-spel. 1996 köpte jag Vampire: The Masquerade och sedan dess försöker jag köpa nya spel för att pumpa in pengar i hobbyn,men har knappt spelat de senaste åren. Men håller på att få ihop en ny grupp,så med lite tur kommer vi igång med M:0 snart!! :)
"BEVÄPNAD FÖRORTS FRONT"
 
User avatar
Xunin
Posts: 41
Joined: Mon 18 Aug 2014, 12:32

Re: Hur gamla är alla och när började ni lira?

Mon 18 Aug 2014, 13:09

Hej hopp! Ny här!

Här är min historia.

Inkörsporten för rollspel var bräd/äventyrsspelet Talisman som vi spelade på fritids åren 91-92. För mig och de närmaste kompisarna blev det ett närmast rigoröst spelande så fort skolan slutade till det att man var tvungen att gå hem.

Några år senare fick vi genom en storebror i sällskapet nys om ett "ännu häftigare" spel, i princip helt utan begränsningar. "Va?! Kan man hugga av monstrens huvuden?! Coolt!". I princip fick jag inte veta mer än att spelet hette "Drakar & Demoner" och följaktligen önskade jag mig detsamma i julis någon gång 92-93.

Det första jag noterade var att spelet saknade spelplan, men det gjorde mig inte så mycket för jag fastnade omedelbart i regelboken, monsterboken, soloäventyret, tärningarna och allt annat som kom med i boxen (osäker på vilken upplaga det är men kartongen är grön och regelboken svart med röd text om jag inte missminner mig).

Detta kom att bli standarden för alla spel som följde de kommande åren och jag lyckades av föräldrarna tjata till mig en uppsjö av andra rollspel: Western, Sagan om Ringen och, så klart, Mutant 1+2. Jag fastnade för Mutant direkt eftersom världen som den utspelade sig i var så olik allt annat. Man visste aldrig vad man kunde förvänta sig (och då var jag ändå alltid spelledare). D&D i all ära men orcher, skelett och troll blev enformigt i längden. En polare skaffade sig en senare upplaga av Mutant men vi fastnade aldrig för det spelet, eftersom att det var för mycket science fiction med futuristiska vapen och gigantiska, avancerade städer. Svårt att greppa och realistiskt skildra som 10-åring.

De kommande åren spelade vi en del rollspel från och till, blandat med andra äventyrsspel och kortspel. Det sista rollspelsäventyret spelades i 14-15 årsåldern och blev en epic story med 7 spelare. Därefter åkte allting ner i källaren till förmån för annat.

Fast forward 15 år, så hittade jag Mutantspelen i en gammal flyttkartong och efter att ha tummat lite genom böckerna så fick jag en sån nostalgikick att jag gav mig ut på google för att se om det kom fler spel i samma tema, om de spelas än idag och så vidare. Självklart sprang jag då på Undergångens Arvtagare och efter att ha skummat igenom upplägget ville jag slå mig själv för att helt och hållet ha missat den eran. Spelet är ju praktiskt taget den naturliga förlängningen av originalet.

Och så År noll, då. Det räckte i princip med att se lite "concept art" och trailern för att inse att det här, är min barndom förpackat i en enda lyxig box. Beställde hem spelet förra veckan utan att egentligen veta om jag kan få ihop nog antal spelare. Men det spelar ingen roll. Läste igenom materialet på ett par-tre sittningar och sitter nu med idér på egna spelupplägg om jag bara kan få ihop några spelare till ;-)

EDIT: I övrigt ska jag väl passa på att tillägga att jag tycker det är helt fantastiskt och smått otroligt att det idag är möjligt att producera och sälja en sån här produkt till oerhört bra standard dessutom. Jag hade kanske på min höjd förväntat mig ett löst sammansatt fan-projekt bestående av PDF:er och lånade regelsystem. Det sagt är M0 kanske inte precis allt jag hade önskat mig (framförallt ur språklig aspekt), men jag är ändå grymt imponerad.

EDIT2: Sorry for slightly off topic.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Hur gamla är alla och när började ni lira?

Mon 18 Aug 2014, 18:21

Välkommen till forumet och kul att du gillar M0! :)
Fria Ligan
 
Mattias H
Posts: 72
Joined: Sun 27 Apr 2014, 23:21

Re: Hur gamla är alla och när började ni lira?

Mon 18 Aug 2014, 19:50

39 år gammal och kommer ursprungligen från Norrköping, numer boende i Stockholm tjänandes staten.

Den allra första rollspelsupplevelsen var såvitt jag kommer ihåg Mutant, lila boxen. Jag älskade verkligen konceptet även om självdistansen möjligen saknades sådär i mellanstadieåldern (och 10-15 år framåt). Så stora och farliga vapen som möjligt och mycket ninjor var min melodi.

Senare kom en rad olika spel att spelas upp till och med gymnasiet. Mutant 2, Drakar och Demoner i olika inkarnationer, Kult, Call of Cthulu, Shadowrun, Sagan om Ringen, Stjärnornas krig, Teenage Mutant Ninja Turtles (coolare än man kan tro, det var innan Disney-fieringen).

Det är kul hur man förknippar olika spel med olika epoker av ens liv.

Första Mutant och Drakar och Demoner var i en ung naiv fantasivärld där det ultimata målet var att vara så mäktig som möjligt. Sällan har nog inlevelsen varit så stor dock.

Därefter följde en lång period av Sagan om Ringen under hela högstadiet då man var hög på Tolkien-romatik. (Trilogin skulle läsas varje jul.)

Kult spelades under en Nirvana-lyssnandes gymnasieperiod där allt var ironi och svart humor. Det var rätt kul även såhär i efterhand. Vi spelade ett halvmisslyckat dödsmetallband som utförde allt från James Bond-lika uppdrag till att hälsa på i Helvetet.

Därefter följde en lång lång period utan rollspel.

Mer eller mindre till Mutant år Noll dök upp.

Nu har jag hittat en aktiv och mer vuxen grupp… *host* Vi är mitt i Mutant år Noll-världen för närvarande. Fixaren Rubel tjänar storkovan på Arkens brottarbur som Rubel betraktar mer eller mindre som sin egen affärsrörelse. Spelandet har verkligen satt fart på nostalgikänslorna så nu samlar jag frenetiskt ihop mycket av det jag hade som yngre och har till och med skrivit lite på en meta-plot till en Sagan om Ringen-kampanj.
 
henriklundbäck
Posts: 44
Joined: Tue 22 Jul 2014, 16:29

Re: Hur gamla är alla och när började ni lira?

Thu 13 Nov 2014, 20:07

hej
henrik 32 årig Karlstadsbo

fastnade i warhammer världen under högstadiet som lede till rollspel introduktion under gymnasiet, fastnade tydligen styggt hårt för jag har inte kommit därifrån än :P
har avverkat en hel hög med spel sedan dess i olika former, allt från hemma snickrade medietids setting till det mörka 40k universummet
min son som tydligen är stöpt i samma form som jag till min sambos stora förtret *evil laugh* tycker att pappas figurer är skit kul och har börjat spela lite, hade tänkt indoktrinera honom i mutant och se om han fått pappas fantasi med :)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests