72:a. Liksom flera i tråden verkar de första erfarenheterna på området kommit från Äventyrsspel. För mig började det med kompisarnas DoD (Spindelkungen, Havets Vargar, Ärans Väg…) på mellanstadiet. Bytte något år senare till mig en samling DoD-grejer mot min Tintinsamling med en spelkompis, vilket jag iofs senare ångrade. 84 sammanföll serieintresset och ett begynnande RPG-intresse. Jag hade tidigare läst Auclairs Simon du Fleuve-serie. Nu publicerade dock Fantomen Hermanns Jeremiah (nåja ett par nummer) och jag var fast i PA-träsket. Snackisen Mutant blev den självklara julkappen. Sedan dess ser jag på världen på ett lite annat sätt. Drar mig tillminnes att när Järnringen lade ned M:UA nämnde någon något liknande. En typ av specialgoogles: hur skulle den här miljön fungera/se ut i Mutant-/Pyrisetting osv. Allting hade en potentiell PA-aspekt... Jag gillade att konstruera miljöer som haft en funktion (före katastrofen) och som sedan layoutats om/fått en ny innebörd bortom katastrofen och som tredje löklager skulle svischa förbi och fungera som en specifik scen i en kampanj.
85 kom resten av de legendariska Mutantäventyren och sedan Mutant2. I vår grupp fick jag ansvaret för Mutant och vi körde igenom allt. Som SL (för Mutant) fick jag möjlighet att brodera ut. På konvent upptäckte jag Traveller, Phoenix Comand, Twilight 2000 etc som sedermera införskaffades till vår studiecirkel FAFRP som referensmaterial. Under resten av åttio- och åtminstone halva nittiotalet spelade jag i två olika grupper tills slutligen annat kom i vägen. Sedan dess har jag (tyvärr) aldrig mer rullat tärningar.
Under ett jobb i Uppsala december 2003 upptäckte jag Järnringens M:UA. Återvänder till Sthlm bara för att några månader senare upptäcka att jag haft inbrott i källarförrådet och att värden vänligt nog tagit sig friheten att slänga det som blev kvar. Två hyllmeter gamla rollspel (köpt resp egenproducerat) borta. Jag inser att det finns ett hål i min själ (sic). Jag ser mig tvungen att via Blocket och annat införskaffa, åtminstone alla Mutantprodukter på nytt. Sedan fick jag någorlunda ro ett tag men har försökt att hålla mig ajour med M:UA och började senare glutta lite på JFAB-forumet då jag inte kunde hålla mig ifrån Mutants vidare öden. Jag var nu helt ointresserad av spelteknik och bara intresserad av setting, miljöer och bra stories. Flyttade dock utomlands och kom av mig. Åter i Sverige så försvann JFAB och spåren efter M:UA svalnade dessvärre på I-net. Av ren abstinens gick jag tillbaka till rötterna och plöjde igenom Gamma World, utmärkta The Morrow Project och andra klassiker (häromdagen t ex Kamandi-serien). Har även gluttat på en del nya(re) PA-spel jag fått nys om (som t ex Darwin’s World och d20 Future) såväl som nya svenskproducerade rollspel rent generellt. Primärt för att jag i en väl förträngd vrå hyser någon form av nostalgisk-eklektisk ”sampla ihop världens bästa äventyr någonsin” hangup… Typ. Glädjande nog/dessvärre finns det idag mer material (alla media) än någonsin att ösa ur för personer med denna diagnos
Ser fram mot Tomas/Ligans båda PA-projekt och (om/när det kommer) nya Western.
/KJW1