sialivi
Topic Author
Posts: 55
Joined: Sat 11 May 2013, 19:29

Drakar och Demoner - Tankar om valet av illustratörer...

Thu 30 Sep 2021, 14:02

Läste just interviewen med Tomas Härenstam i Fenix om vilka illustratörer som kommer vara inblandade i Fria Ligans Drakar och Demoner. Konst är väldig subjektivt, men jag vill ändå dela med mig om mina omedelbara tankar om Fria Ligans planer:

För mig kommer Drakar och Demoner alltid vara synonymt med Gullikssons tidlösa stil -- en bra balans mellan realism och fantasi.

Men Fria Ligan planerar att återanvända Egerkrans' serietidningsstil från RiotMinds 2016 utgåva -- varken tidlös eller realistisk. Jag har inget emot Egerkrans stil i sig, men jag tycker inte den är ett bra val för just Drakar och Demoner. Att använda Drakar och Demoners namn handlar om nostalgi. Att reglerna ska moderniseras en aning har jag inga större problem med, men när även utseendet ändras radikalt -- och det låter även som om Michael Whelans omslag kommer bytas ut -- så försvinner nostalgin helt för mig. Vad är då ens poängen med att använda namnet?

Image

När vi först bläddrade genom RiotMind utgåvan i min gamla spelgrupp, alla "gamlingar" på 39-41 år, var en återkommande kommentar: "Illustrationerna får det att kännas som att målgruppen är barn."

Även Niklas Brandt ska bidra med illustrationer, vilket jag är ganska positiv till då hans stil passade ihop med Gullikssons i Svärdets Sång men matchar inte alls Egerkrans' stil. Det nämns dock inte om Gullikssons illustrationer alls kommer användas. Men om Fria Ligan tycker Brandt är ett bra komplement till Egerkrans så utgår jag ifrån att även Gulliksson kommer inkluderas. Oavsett vilket så har vi ett problem:

Det låter som att spelet inte kommer ha en enhetlig stil. Att kombinera olika stilar vore ett stort misstag. En salig röra av den mer tidlösa traditionella stilen från Drakar och Demoners storhetstid, och kontemporär serietidningsstil som kommer kännas föråldrad inom ett fåtal år. För enhetlig stil behöver nån bytas ut och min personliga åsikt är att i detta fallet är det Egerkrans som får offras.

Fria Ligans Drakar och Demoner är fortfarande tidigt i utvecklingen, så det är fortfarande tid för andra nostalgiska "gamlingar" som mig -- som kanske delar min vy att Gulliksson förtjänar att vara huvudillustratör och komplementeras med Brandt -- att göra våra röster hörda. RiotMinds Drakar och Demoner fick en hel del kritik från gamla spelrävar, och den kritiken inkluderade illustrationerna. Låt RiotMinds utgåva ha sin egen unika stil där den samlar damm på våra hyllor, och återgå till illustrationerna vi nostagliskt associerar med spelet i Fria Ligans version.
 
Mr Oldtimer
Posts: 388
Joined: Sun 14 Apr 2019, 12:01

Re: Drakar och Demoner - Tankar om valet av illustratörer...

Thu 30 Sep 2021, 17:53

Kloka ord. Jag håller med. Nostalgifaktorn är här helt avgörande. Jag har bara öppnat Riotmindsutgåvan två gånger sedan 2016. Ingen av gångerna blev det spel eftersom det inte tände någon inspirations-/nostalgignista hos mig överhuvudtaget. Dammsamlare av rang. Det behöver jag inga fler.

Jag är dock försiktigt optimistisk över vad FL kan göra för att modernisera reglerna för denna klassiker. För mig är en viktig regelmässig skillnad mellan det gamla DoD och de nya Symbaroum och Svärdets Sång möjligheten att utveckla sin karaktär med en hel massa, unika färdigheter och besvärjelser. I det gamla DoD spelade val av färdigheter en stor roll och det fanns en charm i att det gjordes skillnad i om man kunde spela luta eller flöjt, svinga svärd eller yxa. Inte bara skaldekonst och närstrid. Det fanns många nackdelar med det systemet också varför jag ser fram mot vad FL kan göra med reglerna, utan att för den skull bara kopiera reglerna från Symbaroum eller Svärdets Sång.
 
Byrax
Posts: 1094
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: Drakar och Demoner - Tankar om valet av illustratörer...

Fri 01 Oct 2021, 14:50

Njae, jag gillar verkligen Egerkrans take på retro-DoD, och tycker att Nisses grejer passade bra till Svärdets S, men de har "gjort sitt" nu.

Kanske "vuxenifiera" Egerkrans illustrationer lite för det bästa av två världar?
 
User avatar
Rangertheman
Posts: 63
Joined: Thu 18 Aug 2016, 16:34
Location: Norrtälje, Sweden

Re: Drakar och Demoner - Tankar om valet av illustratörer...

Sat 02 Oct 2021, 21:34

Personligen tycker jag att Egerkrans illustrationer, tillsammans med Anders Blixts kampanj, var det enda som var bra med DoD2016. Men även om jag gillar Egerkrans bilder hade jag hellre sett Peter Bergting som huvudillustratör. Hans stil förmedlar lite mer av Drakar och demoner-känslan, i mitt tycke.

Att ha samma illustratör till två så närliggande spel som Svärdets sång och nya Drakar och demoner, gissar jag skulle leda till rätt stor förvirring. I och för sig kommer DoD2016 och Fria Ligans DoD att blandas ihop av samma anledning. Men å andra sidan har Fria Ligan Christian Granath i laguppställningen och Dante som ofta använd frilansare, och vem som helst av dem kan skapa en grafisk profil som förenar det bästa av klassisk DoD och Fria Ligans nytänk kring spelet.
Proofreader Extraordinaire
 
User avatar
Vader
Posts: 944
Joined: Fri 15 Nov 2019, 14:11
Location: The Frozen North

Re: Drakar och Demoner - Tankar om valet av illustratörer...

Mon 04 Oct 2021, 14:41

Någonstans uppstår ändå frågan, om man väljer att avpollettera nostalgifaktorn hos DoD genom att helt re-vampa spelets "look and feel" ... vadi skall dess USP då bestå?

Bland alla andra fantasyspel som redan finns, inte minst i Ligans eget bibliotek — om det inte skall anspela på sina rötter, vad är DoD:s existensberättigande?

Finns det plats på marknaden för ytterligare ett generiskt fantasyrollspel? Eller är planen bara att kunna lyfta över IP:t för populära moduler till Ligan?

Jag är uppriktigt nyfiken. Hur ser affärsplanen ut?
Before you use the word "XENOMORPH" again, you should read this article through:

https://www.wired.co.uk/article/aliens-throwaway-line-confusion
 
Byrax
Posts: 1094
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: Drakar och Demoner - Tankar om valet av illustratörer...

Mon 04 Oct 2021, 15:56

Intressanta tankar. Håller delvis med och ser inte riktigt att en viss kundgrupp (äldre nostalgiker med pengar) kommer att vara intresserade nog av varumärket som sådant om det inte finns något "mer". Det var skillnad på MYZ o andra av Ligans IPs pga fräscha takes på setting/origin stories - dvs intressant nog att backa, stödja och läsa, även om tiden kanske inte finns längre för faktiskt spelande för medelålders gamla rollspelare med karriärer o familjeliv etc.

PS men om Ligan får ombord Granström med nya bilder från Kayat för en nylansering av Den Femte Konfluxen-kampanjen till "nya" DoD, då jäklar...
 
Ezping Orm
Posts: 45
Joined: Thu 19 May 2011, 22:09

Re: Drakar och Demoner - Tankar om valet av illustratörer...

Mon 04 Oct 2021, 16:00

Jag tycker att Fria Ligans vision för Drakar och Demoner känns helrätt. Egerkrans bilder är enligt mig det bästa med DoD16 och jag tycker att det är ett bra val att ha med honom till nya versionen. Dessutom siktar FL på att spelet ska nå ut till nya målgrupper, så en ren nostalgiprodukt verkar det inte vara tal om.
 
User avatar
Vader
Posts: 944
Joined: Fri 15 Nov 2019, 14:11
Location: The Frozen North

Re: Drakar och Demoner - Tankar om valet av illustratörer...

Mon 04 Oct 2021, 16:23

Vilket i så fall förutsätter att svaret på frågan om huruvida marknaden verkligen har plats för ett generiskt fantasyrollspel på svenska måste vara "ja", om ekvationen skall gå ihop.

Vilket ju förstås är full möjligt.

Eller är det helt enkelt så att Ligan upplever att de saknar ett generiskt fantasyrollspel i sin produktpalett? I så fall är ju detta en elegant lösning, får man säga…
Before you use the word "XENOMORPH" again, you should read this article through:

https://www.wired.co.uk/article/aliens-throwaway-line-confusion
 
Bengt Petter
Posts: 772
Joined: Sat 09 Apr 2011, 11:27

Re: Drakar och Demoner - Tankar om valet av illustratörer...

Sat 16 Oct 2021, 15:51

Vad kan Drakar & Demoner bli som Svärdets Sång inte redan är? Den frågan tror jag behöver ett tydligt svar. Svaret KAN vara Ereb Altor, men det känns inte helt klockrent eftersom den spelvärlden på olika sätt är i bruk i andra närtida produktlinjer. Och hur kul ÄR egentligen ett Ereb Altor egentligen utan Trakorien som redan finns i Svavelvinter-spelet?

Så vad återstår då för ett nytt Drakar & Demoner? Jag har ett förslag: gör ankorna till spelets utgångspunkt och regelverket till ett ankofilt BRP. Ankorna bor i en stadsstat (typ ett ankornas Venedig) i spelvärldens mitt. RP tillhör någon gruppering i staden (handelshus, hantverkargille, piratbesättning eller brottssyndikat) och får i uppgift att försvara sin grupperings intressen. Ankorna har en mängd handelskontakter i omvärlden, men också rivaler i form av andra närliggande ankstater. Någonstans finns även näbblösa, alltså människor, alver, troll etc, men dessa raser eller klasser finns inte med i grundreglerna. Där finns bara olika sorters ankor och kanske även antropomorfa gäss.

En stor del av omvärlden är ännu okänd, alltså blir upptäcktsresor viktiga. Grundpremissen är att startlådan är en stadsmodul. Resten av spelvärlden byggs ut i supplement, som möjligen är fristående spel. Möjligen finns det inga kontinenter utan bara utspridda öar och ögrupper. Det bör passa de sjöfarande ankorna väl. I en havsvärld blir det också intressant med skepp (rusta upp ditt skepp likt Arken i År Noll), sjöslag och havsmonster.

Drakar & Demoner Anka (ja, just så) tar alltså fasta på spelets mest populära varelse och gör därmed något (ett ankspel!) som inte har gjorts i Sverige förut. Stilen på illustrationerna bör förstås inte vara Disney-ankor, utan något annat som är specifikt för just den här mer humoristiska men ej tramsiga versionen av spelet. Den grafiska stilen får gärna kännas medeltida och vara i färg, typ som ett mer urbant Mouseguard RPG. Stora färgkartor är ett måste.

Ser man till resten av FL:s portfölj så behövs det nog ett brott mot alla gravallvarliga dystopier. Ett Drakar & Demoner Anka skulle verkligen kunna vara det avbrottet. Jag tror också att det skulle funka både för äldre nostalgiker och helt nya yngre spelare, typ nostalgikernas barn.
 
User avatar
Vader
Posts: 944
Joined: Fri 15 Nov 2019, 14:11
Location: The Frozen North

Re: Drakar och Demoner - Tankar om valet av illustratörer...

Mon 18 Oct 2021, 15:32

Glorantha meets Pugmire...?

Hmm....
Before you use the word "XENOMORPH" again, you should read this article through:

https://www.wired.co.uk/article/aliens-throwaway-line-confusion

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests