User avatar
soda
Topic Author
Posts: 166
Joined: Thu 24 Oct 2013, 10:54
Location: Göteborg

Vår första Svavelvinterkampanj (spoilers från Tramenze)

Thu 23 Jan 2014, 12:12

Vår första Svavelvinterkampanj! Först lite allmänt spel med Skuggmakter, därefter en djupdykning i Tramenze... Så spoilers från det medföljande äventyret (Brushanens sista vila?).

Förvänta er inga litterära underverk av krönikan. ;-)

Vi har:
- Haft kul
- Spelat rollspel igen för första gången på 15 år eller så
- Haft svårt med reglerna! De verkar enkla men kräver att man har rätt bra koll på dem ändå.
- Blivit bättre rollspelare (tror vi)

Nåväl, håll till godo:

Karaktärer

Felius; palatsvakt för hertighuset Flagusto, ransardsympatisör och medlem i Gripens brödraskap. Drömmer om att slippa lösa alla problem med våld och är ovan och skrämd runt kvinnfolk.

Frollo Askfäll; sabotör, Gripens brödraskap. Stark och dum som en oxe.

Jaffrin; handelsman och mördare. Önskar ta över Sammanslutningen men har problem med att alltid ta illa upp.

Kapten Rimus; palatsvakt för hertighuset Flagusto och i hemlighet också agent åt Digeta Longa. Otroligt lojal mot hertigen och hans familj men förväntar sig alltid att alla ska lyda hans order.


Skuggmakter

Atell, illusionisten; Mäktig och hemlighetsfull trollkarl från norden.

Chireos Sedios av Moherra; en rik och framgångsrik handelsman och ledare för ”Sammanslutningen” – en kartell bildad av några av de rikaste handelshusen i Karramak. Varken han eller gruppen i stort har några problem med att bryta mot lagen för att sko sig.
Strategiskt mål: Att sätta Sammanslutningen i en monopolsituation i Karramak, att tjäna pengar.

Chireos har utgått ur skuggspelet efter att han fängslats av Digeta Longa.
General Nin av Tryslan; anförare av Trakoriens hemliga polis Digeta Longa i Karramak med det högsta ansvaret för att spåra upp och bekämpa rikets dolda fiender. Det hindrar henne dock inte från att ha ett omfattande personligt maktbegär, och Nins band till den oppositionella kastykerorden Nya Sfären kan till och med tolkas som direkt kejsarfientligt.
Strategiskt mål: Att bekämpa Trakoriens fiender & kriminalitet, att öka sitt eget inflytande i Karramak.

Rakic Grymme; ledare av Gripens brödraskap, en grupp Ransard-sympatisörer som den sista tiden trappat upp sin kamp för att förbereda Karramak för en invasion. Brödraskapet drivs på av den självklare ledaren – yxmannen Rakic Grymme. Med stöd från Det heliga Kishatet och lättlurade ungdomar lockade av manskulturen förknippad med Ransard är Gripens brödraskap en ny maktfaktor.
Strategiskt mål: Att förbereda för en Ransardisk invasion, att störa handel i området.

Övriga personer

Ackatia Höknäsa; karavanvakt. Stor krokig näsa som alltid läggs i blöt.
Adimanto; ledare för Gripens brödraskaps sabotörer i Oraved. Glödande ögon, ärlig och hängiven. Känner Felius sedan tidigare.
Arwia av Hiltre; karavanvakt. Blek hy, stora ögon, röda läppar. Oerhört inkompetent.
Bargan; bonde som har en grisfarm på Tramenze.
Baskimer; soldat, Digeta Longa. Buskig grå mustasch och långt hår i hästsvans.
Baskimer Brushane; legendarisk frihetskämpe, död sedan tusen år.
Belbozza; soldat, Digeta Longa.
Bellack; ledare för salpeterkokarna på Tramenze.
Galonica Da Cappo; köpman. Med i Sammanslutningen.
Bikeda Bemata; vagnförare. Ber till gudarna, hela tiden.
Blixtklinga; karavanvakt. Blond, putsar alltid på sitt svärd Åskstorm.
Daduska da Sobiak; lagerhusvakt. Överaskande pålitlig, på gränsen till omutbar.
Egun; lagerhusvakt. Sprang inte tillräckligt fort.
Felius da Phanzia; kejserlig kapten. Äldre karl. Borde ha stigit högre i graderna, måste ha gjort något dumt.
Haral; vagnsförare och infiltrerad agent, Gripens brödraskap. Verkar ha fuffens för sig.
Ilanum da Mazma; karavanvakt. Glad.
Ilshubani Pirhum; karavanvakt. Ögon av stål, gillar djur.
Magister Klavkos da Fontra Cilor; Huvudarkeolog vid utgrävningen på Tramenze.
Kobren av Myxa; karavanvakt. Små ögon och stor mustasch.
Kuaya da Vox; sabotör, Gripens brödraskap. Ångrar att hon gått med i Gripens brödraskap.
Krander; ung och trevlig animist.
Lisindra; bard med vacker röst.
Malakia; häxa som driver en sjukstuga på öns norra udde.
Matton; vagnsförare och infiltrerad agent, Gripens brödraskap. Trevlig och professionell.
Moxo; hjon hos häxan Malakia. Verkar otrevlig.
Pietro da Cido; sabotör, gripens brödraskap. Stjäl allt han ser.
Furir Riseos da Kamesti; karavanvakt. Ridderligt manér, långt svart hår.
Rockart; värdshusdräng på Tramenze.
Scrofaxia; otäck demon.
Solios; karavanvakt. Intelligent gentleman.
Soren Sorendi; karavanvakt. Grånad och butter.
Sotop av Stenskär; vagnsförare. Asocial och har absolut inget att säga. Muttrar.
Tagio Ab’Rakma; karavanvakt. Som ett vilt djur.
Tam; värdshusvärden på Tramenze.
Tarik; informatör, Digeta Longa. Skeppare.
Ubarum Nästgårds; karavanvakt. Sliten men schysst. Drogberoende och i behov av pengar.
Vhynna; ägare till bryggeriet på Tramenze.
Wolfgang Fjäder av Skarpbäck; jättestor skeppare med krulligt hår och skägg.
Furir Zuzu den Fromma; karavanvakt. Blir arg över minsta lilla.


Skuggrunda I

Chireos Sedios försöker köpa sig inflytande i Moherra, men misslyckas. Nin utnyttjar sina soldater till att öka sitt inflytande (till 2) i Moherra genom att slå ner på brottslighet. Rakic Grymme utför räder mot handelskaravaner i Sived, men det leder inte till något.
Chireos Sedios utnyttjar sitt kontaktnät och sitt inflytande hos de mäktiga i Melse för att avslöja Digeta Longas nätverk i staden (resurs förlorad). Nin tränar sina agenter (till nivå 2). Rakic försöker att infiltrera flottbasen i Karnald med sina agenter, men försöken misslyckas.
Gripens brödraskap förstärker sitt kontaktnät i Strona & Gonsvik (till nivå 2).


I Melses hamn
Kapten Rimus av palatsvakten har givits order om att undersöka underligheter i handelsvärlden. Kiastri Flagusto di Kartarinda misstänker fult spel från en potentiell sammanslutning av handelshus. Huset da Cappo verkar vara inblandade, men än finns inga bevis. De har en stor lagerlokal i hamnen i Melse.

Första försöket att infiltrera lagret sker direkt, mitt på dagen. De anländer i full mundering (uniform i kapten Rimus & Felius fall) och Jaffrin försöker övertala vakten (Daduska da Sobiak) att han är en affärskollega till da Cappo och därför bör släppas in för att se att allt da Cappos överhuvud Galonica fått med sig allt på sin resa. Han förlorar konflikten och drabbas av tvivel och vakten får dem att lämna området.

Rimus söker upp sin kontakt från Digeta Longa, skepparen Tarik medan de andra söker ledtrådar/dricker öl. De kommer överens om att Tarik ska låta några av sina hamnbusar fråga runt gällande handelshuset, lagret och da Cappos senaste handelsresa. De kommer även överens om att göra en räd om inget annat framkommer, natten efter. Varken Rimus (för att inte dra hertig Flagustos namn i smutsen?) eller Tarik (av rädsla?) vill leda räden utan de kommer överens om att det ska vara Tariks män ledda av en av Rimus soldater, kanske Felius.

Jaffrin söker under tiden upp köpmannagillet/handelskontoret(?) för att undersöka om det där går att se något märkligt med da Cappos affärer. Han frågar också efter andra handelshus i samma bransch (kryddor & trähantverk). Inget tydligt framkommer, men det verkar ha varit svåra tider för andra verksamma inom området. Han passar även senare på att anlita en tjuv för att bryta sig in i lagret för att ta sig en titt. Han vill även hämnas på vakten Daduska da Sobiak och ber om dennes adress. Affären blir mycket dyrare än planerat… Tjuven avslöjar inte mycket: det finns en handfull vakter posterade dygnet runt. Daduskas adress är Hamnesplanaden 3, 2 vån.

Natten efter tar gruppen sig ner till hamnen för att möta upp Tarik igen. De möts av dystra nyheter: Tarik har arresterats av den kejserliga ordningsmakten ledda av kapten Felius da Phanzia som förklarar att de misstänkts för någon form av brott men att det är hemligstämplat (sanningen är att Digeta Longas agent Tarik blivit avslöjad av Sammanslutningen och blivit omplacerad på annan ort i det Trakoriska riket (ref. till skuggspelet)).

Motvilligt bestämmer sig Rimus, Felius och Jaffrin för att förklädda angripa lagerhuset i skydd av mörkret.


Skuggrunda II

Gripens brödraskap fortsätter att sabotera karavaner i Siveld men utan framgång. Chireos Sedios förstärker sin redan väsentliga rikedom genom framgångsrika affärer i Moherra (ökar till nivå 2), men lämnar för tydliga spår som Nin av Tryslans agenter använder för att rensa upp ordentligt i staden (inflytande 3, dominans). Den hemliga polisen kommer över ansenliga mängder ädla metaller på kuppen (resurs nivå 1).

Rakic Grymme rekryterar fler agenter i Strona & Gonsvik för en framtida kraftsamling (ökar till nivå 2). Sammanslutningen försöker med ekonomiska påtryckningar öka sitt inflytande i Melse men det går inget vidare utan återigen ger Chireos’ fifflande Nin ett tydligt spår. Generalen kallar in fler soldater i Melse (ökar till nivå 2).

Rakic skeppar i lönndom in fler sabotörer i Karnald (ökar till nivå 2) och Chireos stärker sitt grepp om de styrande! (ökar ”inflytande över mäktiga” till nivå 2).


Lagerhuset

Rimus, Felius och Jaffrin står ute i natten utanför lagerhuset, förklädda och beväpnade. Kapten Rimus befaller Felius att slå in den låsta bakdörren och soldaten lyder kvickt. Dörren ger snabbt men högljutt efter och de tre stormar in. De kan höra att vakterna på övre våningen är på väg ner för att se vad som hänt – de gömmer sig bakom några lådor med slöjdprodukter.

Tre vakter kommer snart ner och inspekterar skadan Felius åsamkat dörren. Rimus kliver fram ur skuggorna med sitt armborst riktat åt vakterna, Felius vid sin sida, och ber dem att ge upp. Vakternas svar är nära nog identiskt… En av vakterna rusar iväg för att varsko de kvarvarande två vakterna, Daduska vid ytterdörren och Egun i kontoret. Jaffrin har i skumrasket smugit iväg längs raderna av handelsvaror. Rimus tvekar inte och avlossar sitt armborst och träffar den löpande vakten i ryggen. De två kvarvarande går vrålande till angrepp mot de två maskerade soldaterna men görs blixtsnabbt ner av de skickliga krigarna.

Daduska kommer springande genom lagerlokalen och huggs i ryggen av den listige Jaffrin som får sin hämnd. Vakten Egun som tagit sig ner för kontorstrappan försöker övertala soldaterna att stadsvakten är på väg och de med all hast borde ge sig av och är mycket nära att övertyga de två, trots att Rimus borde vetat bättre… men vakten gör misstaget att försöka smita ut genom bakdörren vilket kaptenen inte kan acceptera. De jagar lagervakten ut i gränden och Felius hinner snart ikapp honom men slits mellan blodlust och sitt öde. Egun, med händerna mot skyn, huggs ned av kapten Rimus.

Under tiden har Jaffrin sökt igenom kontoret och hittat en bunt intressanta och förhoppningsvis komprometterande dokument…


Skuggrunda III

Rakic Grymme lyckas slutligen öka sitt inflytande i Siveld genom att sabotera karavaner (inflytande 2). Detta till trots att Digeta Longa bekostar väsentliga motåtgärder med ädla metaller. Chireos Sedios försöker att återbygga sitt inflytande i Moherra med viss framgång (inflytande 1).

General Nin av Tryslan har i egen hög person rest till Melse tillsammans med en ansenlig truppstyrka. De har siktet inställt på att gripa Chireos Sedios av Moherra på skäliga grunder misstänkt för kartellverksamhet och ekonomisk brottslighet… Handelsmannen gör sitt bästa för att som vanligt muta sig fri men den här gången finns entydiga dokument som bevisar hans skuld. Han förs bort i bojor – ett hårt slag mot Sammanslutningen.

I Karnald försöker både den hemliga polisen och Gripens brödraskap öka sitt inflytande utan större framgång. På landsbygden utanför Strona och Gonsvik blommar dock Ransardsympatierna (inflytande 2).

Samtidigt hörs viskningar i norr om en magiker med makt över både fattigt skogsfolk och lärda män…


Kryddkaravanen

På Jaffrins inrådan beordrar Kiastri di Kartarinda Kapten Rimus att sammanställa en vaktdetalj åt en handelskaravan lastad mestadels med kryddor. Planen är att soldaterna poserar som vagnsförare och fångar in de sabotörer som den senaste tiden stört handeln i centrala Karramak. Karavanen består av tio vagnar från diverse handelshus representerade av Jaffrin och väntas ta vägen via Ersna och Siveld.

Karavanens manskap består av, bortsett från våra tre hjältar, ett dussin soldater och fyra faktiska vagnsförare.

Rimus kontaktas av en major från Digeta Longa som förklarar att en vagnslast med ädla metaller har kommit på avvägar i skogen Oraved. Han beordras att hämta upp lasten – en avstickare som bara borde ta några timmar. Rimus och Jaffrin kommer överens om att, när det blir dags, dela upp vaktstyrkan i två delar. Samtidigt blir Felius uppsökt av en av karavanens vagnsförare, Matton, som i hemlighet arbetar för Gripens brödraskap. Han får värdefulla tips om hur han ska varna sabotörerna…

Innan avfärd från Ersna hinner Felius också låna ut pengar till den gravt drogberoende soldaten Ubarum Nästgårds och Rimus beordrar att Arwia av Hiltre slås i järn efter att hon blivit (oskyldigt) anklagad för spioneri.

~ ~ ~

Resan fram till den första rastplatsen, i skogens utkant, går utan förhinder. Väl där sätts ett vaktschema upp och Felius insisterar på att få ett pass. Ingen har något emot det. I skydd av mörkret smyger han iväg, lyckas orientera hjälpligt genom skogen och hittar de fyra sabotörerna från Gripens brödraskap vid en lägerplats. De visar sig vara ledda av en gammal bekant, Adimanto. De tre andra är Kuaya da Vox, Frollo Askfäll och Pietro da Cido. Felius varning är uppskattad, men de kommer fram till att tillsammans med de två infiltrerade agenterna Haral och Matton borde kunna åstadkomma något om bara soldaterna i karavanen var några färre…

När Felius kommer tillbaks till karavanlägret har han varit borta från sin post allt för länge och kaptenen har väckts för att reda ut vad som hänt. Ransardsympatisören skyller på att han somnat i buskarna när han uträttade sina behov och kommer undan med att få sköta latringörat under resten av resan.

~ ~ ~

Efter ytterligare en dags resa når de sin planerade rastplats i skogen Oraved i skymningen. Kapten Rimus tar genast ett tältlag med sig för att hämta upp vagnslasten med ädelmetaller. Han avser även ta med sig sin sekond Felius men den senare lyckas övertala sin överordnade om att det är bättre att han stannar kvar vid karavanen.

Strax därefter anfaller, naturligtvis, sabotörerna den nu betydligt sämre bevakade karavanen. Blixtklinga träffas omedelbart av en armborstskäkta. Furir Zuzu, Kobren av Myxa, Ilanum da Mazma, Ubarum Nästgårds, Soren Sorendi och Jaffrin ställs mot Felius, Adimanto och de fem andra ransardsympatisörerna… Felius försöker övertala Kobren att ge upp, men misslyckas och tvingas slåss. Jaffrin smyger sig på den store Frollo Askfäll, men blir nedbrottad och besegrad. Samtidigt är striden överaskande jämn på grund av en hjältemodig insats av främst Zuzu och Ilanum. I slutändan är alla karavanvakter besegrade, de flesta mer eller mindre skadade. Blixtklinga och Kobren är döda. På motståndarsidan är Pietro och Matton bortom räddning.

Gripens brödraskap lastar över den mest värdefulla lasten i fyra av vagnarna och bränner resten, till Jaffrins stora förtret. De ger sig av, och lämnar de bundna vakterna och köpmannen kvar.

~ ~ ~

Senare återkommer Rimus med de resterande soldaterna samt två man ur Digeta Longa, Baskimer och Belbozza, som vaktade den viktiga metallskatten. Han bestämmer sig raskt för att försöka jaga ikapp banditerna.

Precis i gryningen hinner förföljarna ikapp. Det är tio… mot fem. Solios blir skjuten i armen och kan inte strida. Nio mot fem. Handgemänget inleds – striden är jämn men Felius slåss som en vilde! Ilshubani och Ackatia faller. Sju mot fem. Vid en kort intermission i stridandet talar Felius direkt till Rimus och ber honom att se situationen i sitt perspektiv: Många har redan fallit, mer blodspillan är onödigt! Kaptenen tvekar länge men håller till sist med. Han utlovar fri lejd till brödraskapet så länge de lämnar vagnarna och sina vapen.


Brushanens sista vila: Intro & branden

Kapten Rimus nya order är att infiltrera Gripens brödraskap. För att lyckas smutskastar han sitt eget namn, för alla utom hertighuset, och ger sig iväg på jakt efter Felius.

Felius och Frollo Askfäll får i uppdrag av Gripens brödraskap att bistå magister Klavkos da Fontra Cilor vid hans arkeologiska utgrävning i södra Palamux… närmare bestämt vid färjeläget Tramenze. Anledningen bakom detta är att den lärde mannen står högt i rang hos greven av Hoedjar och brödraskapet önskar skapa en allierad där.

De beger sig mot Melse för att där försöka finna ett skepp som kan ta dem dit. De vilar för kvällen på ett värdshus när Rimus kommer ikapp dem. Stämningen är märklig men kaptenen lyckas övertala de båda att han förlorat allt och sympatiserar med deras mål.

Dagen efter finner de ett skepp ägt av Wolfgang Fjäder av Skarpbäck, en enorm karl med krulligt hår och skägg. För att inte behöva kampera med lasten av grisar hyr de en hytt. Färden går utan problem och resenärerna släpps iland strax söder om Tramenze.

~ ~ ~

Första dagen på ön inställer sig gruppen hos magister Klavkos och blir introducerade till utgrävningen – i praktiken en stor vattenskruv som sakta tömmer dammen högst upp på kullen mitt på ön. Klavkos förklarar att han misstänker, nej vet, att detta är platsen där frihetshjälten Baskimer Brushane begravdes för nästan tusen år sedan. De får också veta att en större grupp barbarer har samlats i ett läger norr om ön för att protestera mot utgrävningen.

Resten av dagen spenderar de på värdshuset, där de avnjuter fantastiskt goda drycker och mycket lök. De får höra rykten om många försvinnanden; två tidigare vakter vid utgrävningen, en trevlig ung man vid namn Krander, en kvinnlig bard med fantastisk stämma, och flera bönder från gårdar i området. Någon sorts vilddjur misstänks när det gäller bönderna. De andra verkar bara ha gett sig av utan spår.

Det blir lite bråk i ölstugan på kvällen. Ett gäng otrevliga karlar från salpeterkokeriet på andra sidan kullen med utgrävningen ställer till med en scen! Frollo blir nedbrottad men Felius skrämmer iväg en av männen, och de två andra ger sig också skamset iväg efter att Rimus plockat fram armborstet. Gruppen får beröm av värdshusvärden, Tam.

~ ~ ~

”Elden är lös!”, mitt i natten väcks de av oväsen. Det är Rockart, värdshusets dräng, som ropar förtvivlat. Bryggeriet står i ljusan låga. Uppenbarligen är Vhynna, bryggmästarinnan, kvar där inne! Frollo tycker att det verkar alldeles för farligt att gå in i det brinnande huset och gör sitt bästa för att hindra Rockart från att försöka rädda Vhynna. Den väldige ransarden har dock inga problem med att låta Felius rusa in… Rimus väljer att inte blanda sig i på något sätt, utan tittar bara på.

En evighet senare kommer Felius ut igen. Han har skadat benet och är bränd men på något sätt har han lyckats släpa med sig Vhynna ut ur infernot. Nu drar Frollo också sitt strå till stacken och förbinder kvinnans sår och lyckas troligen rädda livet på henne, i alla fall för stunden. Rockart är mycket tacksam.

Nu när allt lugnat ner sig hävdar drängen att han hörde Vhynna diskutera högljutt med någon strax innan branden – han är inte säker men han tyckte det lät som häxan Malakia som driver sjukstugan på öns norra udde. Vhynna behöver i alla fall mer vård, och de diskuterar huruvida hon ska föras till sjukstugan eller inte. Häxan verkar normalt sett aldrig lämna sin gård.

Under tiden har Frollo, Felius och Rimus hittat ett märkligt spår i närheten av det nedbrända bryggeriet. Det är ett illaluktande, brunt pulver. Felius identifierar det snabbt som guano, och vet sedan tidigare att det används i salpeterkokning…

De för Vhynna till Malakias sjukstuga där även Felius blir omplåstrad. Frollo försöker charma häxan till att berätta vad hon vet om traktens mystiska försvinnanden. Det går inget vidare. Han får mycket arga blickar av Moxo, en av de hjon som är i Malakias tjänst.


Salpeterkokeriet

Dagen därpå besöker de salpeterkokeriet ett flertal gånger, och träffar bland annat Bellack som verkar vara någon form av ledare för företaget. Även om det verkar vara en fullt normal verksamhet så tycker Felius att det är något skumt på gång – varför behöver de så många arbetare, och varför ser arbetarna mer ut som hyrsvärd än daglönare? De bestämmer sig för att smyga sig in i grottan som kokeriet får sin guano ifrån, men det får vänta till natten.

Under dagen bestämmer de sig för att forska mer i ett av försvinnandena: Kranders! Hans rum på värdshusets övervåning är låst och han har inte synts till på ett bra tag. Gruppen kommer fram till världens mest komplicerade plan för att lyckas med detta… Felius lurar ut värdshusvärden Tam under förevändningen att han behöver hjälp med att justera sin hästs sadel – han har ju skadat benet. Under tiden håller Frollo en föreställning där han teatraliskt och högljutt trollbinder ölstugans gäster med en berättelse om karavaner, förräderi och andra otäckheter. Till sist smyger Rimus (självklart iklädd tung rustning) in bakom bardisken och stjäl nyckeln till Kranders rum.

De rotar snabbt igenom rummet. Det som sticker ut som lite udda är en ganska stor mängd böcker som Felius kan identifiera som animistisk facklitteratur.
Natten kommer och gruppen ger sig åter iväg till salpeterkokeriet. De lägger märke till att två vakter patrullerar området men bestämmer sig ändå för att försöka smyga sig fram till grottan. Det är svårt – Rimus bär helrustning, Felius har ett brutet ben och Frollo är allmänt klumpig. De upptäcks och försöker gömma sig i ett buskage… till ingen nytta! Som sista utväg anfaller de de två vakterna. Rimus armborstskäkta missar men Frollo gör processen kort med en av vakterna. Den andre ger upp under Felius hotelser. De förhör honom snabbt och förstår att det egentligen handlar om gravplundrare som gräver sig upp mot Baskimer Brushanes gravplats underifrån. Frollo sticker kallblodigt ned vakten när han inte längre har någon information att ge, trots kraftfulla invändningar från Felius.
När de närmar sig grottöppningen hör de ljudet av hackor mot sten. De smyger sig in och hittar snabbt en till medvetslöshet drogad kvinna på en halmmadrass i en alkov. De bestämmer sig för att återvända till värdshuset med henne.

~ ~ ~

Morgonen därpå får de liv i kvinnan som visar sig vara den försvunna barden Lisindra. Hon berättar att hon infiltrerat salpeterkokeriet efter att ha misstänkt att de höll på med något lurt. Hon upptäckte där att de egentligen var gravplundrare och bestämde sig för att utpressa dem. Det gick sådär och hon kedjades i grottan. I brist på annat lurar hon där i några av arbetarna att de borde försöka stjäla en tunna öl från bryggeriet… Efter att bryggeriet brunnit ned valde Bellack att istället droga henne.

Felius, Rimus och Frollo avslöjar vad som är på gång för magister Klavkos och får fria händer att lösa situationen. De tar med sig de övriga fyra vakterna från utgrävningen och beger sig tillbaks till kokeriet för att konfrontera gravplundrarna. Bellack försöker övertala dem att det finns både silver och guld att tjäna men de är obevekliga. Soldaterna avväpnas och låses in i guanogrottan. Vakter posteras utanför. Gruppen lär sig också att branden på bryggeriet verkar ha varit en olyckshändelse när några fulla karlar sprang in i Vhynna när de försökte stjäla öl.

När de kommer tillbaks till värdshuset möts de av en fasansfull syn – ett förskräckligt blodspår leder ut i skymningen och drängen Rockart saknas.


Häxan & Demonen

Gruppen letar en stund efter Rockarts mördare men till ingen nytta… allt de finner är att spåret möjligtvis leder söderut.

Barbarerna på nordväststranden har blivit allt mer högljudda så de ger sig av dit för att avstyra eventuella problem. De finner ett härläger med tre-fyra dussin stamkrigare, de flesta unga män. Stämningen är hätsk och barbarerna ställer ett ultimatum – lämna ön inom ett dygn, eller inte alls. De återvänder till magister Klavkos och förklarar situationen. Klavkos framhärdar i att han måste stanna betydligt längre än ett dygn. Dammen bör vara tömd till morgondagen men utforskandet, insamlandet och katalogiserandet av de väntade relikerna kommer att ta betydligt längre tid!

Rimus ger sig ut och rekryterar för att kunna motstå barbarernas väntande anstormning. Han övertalar både ”salpeterkokarna” (som är glada att bli utsläppta ur grottan) och de hyrsvärd och vagnsförare som kamperar på värdshuset att hjälpa till. Totalt har han nu ett dugligt antal mannar, kanske trettio. Han posterar dem i grupper på lämpliga ställen – bland annat vid Malakias sjukstuga.

Under tiden beger sig Frollo och Felius söderut för att besöka bonden Bargans gård. Blodspåren ledde ju trots allt söderut. De träffar bonden och det framgår snart att de kommit rätt. Strid utbryter och på något sätt dräper Frollo den besatte svinfarmaren. Det gräddvita blodet gör dem mycket illa till mods men de stålsätter sig och söker igenom bondgården. Till slut möter de den stora demonsuggan Scrofaxia och återigen ser det ut att bli kamp… men i sista ögonblicket lägger Frollo krokben för Felius. Med den senare utslagen förhandlar han fram en uppgörelse med demonen. Därefter försvinner han ut i skymningen…

Felius räddas av någon av vakterna och förs tillbaks till värdshuset. Där gör han ett sista desperat försök att avstyra massakern som den stundande barbarinvasionen skulle innebära genom att resonera med Klavkos. Hans mål är att få Klavkos att sätta en sista tidpunkt för när han kan lämna ön, samt ordna ett möte med barbarledaren och meddela dem detta i egen person. Men arkeologens totala oförmåga att se barbarerna som människor lämnar Felius i fullständig hopplöshet. Detta i kombination med det starka tvivlet på sin landskamrat Frollo gör att han hamnar i en djup livskris och börjar tappa hoppet om att kunna lösa konflikter på fredlig väg. Hans öde tar en ny riktning.

Frollo har ridit upp till eljestgården och övertalar där vakterna Rimus posterat att återvända till värdshuset – ”det blir ingen attack ikväll”! En soldat stannar kvar och den store ransarden mördar honom med en dold dolk. Häxan Malakia går samma öde till mötes och Frollo skär kallblodigt ut hennes hjärta och levererar det till demonen. Till hans besvikelse löses besten upp i en becksvart tjärpöl och återvänder till sin hemdimension… Allt detta för inget! Han försöker fly ön men fångas in av Rimus och hans mannar. Han fängslas men det står inte riktigt klart för de andra vad han faktiskt gjort.

~ ~ ~

Morgonen gryr och dammen är mycket riktigt tom, men på den dyiga bottnen återfinns ett uppsvullnat lik. Magister Klavkos är förkrossad – inte på grund av liket utan den totala avsaknaden av fornfynd. Hela hans expedition, hans livsverk, är tillintetgjord! Rimus beordrar mannarna att skyndsamt packa ihop… men det ser inte ut att finnas tid.


Slutstriden

Rimus ber Felius att förhöra Frollo för att se om han är att lita på i försvaret av ön. Frollo övertalar Felius att han är lugn och kommer att vara en tillgång i den väntande striden. Felius tvivlar starkt på sig själv och lovar Frollo att han ska få honom fri. För gamla tiders skull! De är ju landsmän, långt hemifrån.

Trumpetstötar från öns norra strand, barbarerna kommer. Det är 25 mot 40. Striden går överlag bra för försvararna. Frollo och Felius leder var sin grupp medan kapten Rimus överser taktiken som helhet och dirigerar bågskyttarna.

Både Frollo, som skadar armen, och Felius har det svårt i striderna men båda klarar sig. Rimus träffas av en pil men hans rustning skyddar och han är aldrig i någon verklig fara.

Slutligen ger barbarerna upp; de har förlorat halva sin styrka och tre fjärdedelar av försvararna står fortfarande kvar. Rimus och hans mannar rider ner några flyende vildar. Striden är över. Stor glädje utbryter, alla är glada att de lever.

Frollo går för att krama om Felius… eller? Rimus fattar misstanke och utstöter en varning... som distraherar Felius! En välplacerad dolk drivs med kraft in i den senares strupe. Det sista han ser innan han dör är... Jaffrin?! Illusionen är bruten och skenbilden som dragits över lönnmördaren försvinner. Det har under hela expeditionen varit Jaffrin – Frollo dog för månader sedan.

Hämnden är ljuv.

SLUT.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4548
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Vår första Svavelvinterkampanj (spoilers från Tramenze)

Thu 23 Jan 2014, 15:47

Coolt! Gillar hur ni har byggt ut äventyret och skapat er egen kampanj av det!
Fria Ligan
 
User avatar
soda
Topic Author
Posts: 166
Joined: Thu 24 Oct 2013, 10:54
Location: Göteborg

Re: Vår första Svavelvinterkampanj (spoilers från Tramenze)

Thu 23 Jan 2014, 16:57

Coolt! Gillar hur ni har byggt ut äventyret och skapat er egen kampanj av det!
Nåja, kampanjen fanns innan men äventyret gick utmärkt att införliva i vår redan existerande kampanj. ;-)
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4548
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Vår första Svavelvinterkampanj (spoilers från Tramenze)

Thu 23 Jan 2014, 20:03

Aha, då är jag med. Ännu bättre! :)
Fria Ligan

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests