PalMer
Topic Author

Kommande moduler?

Tue 10 Dec 2013, 14:12

Hej!

Vad har Fria Ligan för planer avseende kommande moduler till Svavelvinter. Jag har förstått att det kommer en uppdaterad världsbok men vad har ni mer på lut? Några särskilda geografiska områden det skall skrivas om eller utökade regelmoduler? Vad har ni för framtidsvisioner för Svavelvinter?

/PalMer

Tomas
Site Admin

Re: Kommande moduler?

Tue 10 Dec 2013, 14:19

Hej!

Den nya Världsboken kommer att innehålla mycket nytt material, inklusive ett helt nytt äventyr.

Utöver den har vi på lut en kampanjmodul om Fontra Cilor, en lös fortsättning på Tramenze - Intrigernas flod. Och bortanför denna finns planer på en tredje och avslutande del, med fokus på Laabne.

Vi återkommer med detaljer när de klarnar!
Fria Ligan

Baldyr

Tue 10 Dec 2013, 21:35

Det låter som väldigt kittlande planer! :D

Visst skulle man kunna önska sig en högre produktionstakt och en fullpackad utgivningsplan, men samtidigt får man nog inse att man själv förväntas bygga ut sitt eget Trakorien efter just ens egna behov. Det är i alla fall så jag tolkat kampanjavsnittet i grundboken; alltså att spelgruppen tillsammans stakar ut en spelmiljö inom ramen för Eriks verk, bestämmer vilka skuggmakter man ska ha i spelet, och så vidare med profetior och karaktärer. I det perspektivet blir ju allt som är skrivet som "officiellt" material, på ett sätt, ett hinder för just denna kollaborativa kreativa process.

Samtidigt tror jag inte att någon kommer att tacka nej till vare sig färdiga äventyr eller till detaljbeskrivningar så som Tricilve: Lojalisternas tid. Allra minst jag själv. :D

Sedan tycker jag gott att vi som faktiskt spelar spelet kan dela med oss av det material vi själva skapar. Om man däremot vill vänta tills Trakorien beskrivs i något komplett hänseende i spelmaterial så är väl risken att man aldrig kommer igång att faktiskt spela spelet!

Tomas
Site Admin

Tue 10 Dec 2013, 21:41

Bra sagt av Baldyr! Svavelvinter är ju inte ett spel som kräver moduler för att spelas - även om det inte skadar förstås. :)
Fria Ligan

Baldyr

Tue 10 Dec 2013, 22:25

Men med det sagt, så visst har man samtidigt hela tiden i åtanke vad som eventuellt kan komma framledes. Exempelvis lär jag undvika att spela i Fontra Cilor tills äventyret ifråga utkommer. Vilket kan tyckas litet trist. Jag lär heller inte spela i Laabne. Av samma anledning inväntar jag andäktigt den nya världsboken! Samma sak med nästa roman; Isakra och Bhannavil ligger i karaktän tills Vredesverk kommit. Clusta Noba lär jag inte heller röra innan romanserien är komplett!

Apropå ingenting så hade jag en fundering i helgen om att knyta ihop befintligt äventyrsmaterial till något mera sammanhängande. Alltså skulle Tremenze: Intrigernas flod kunna kopplas ihop med deläventyret Det röda ögat från Oraklets fyra ögon samt dess fortsättning i äventyret Kristalltjuren. Exempelvis att karaktärerna letar efter den försvunna teckentydaren från Abzulvan, vars öde ju detaljeras i Intrigernas flod. Någon ledtråd (profetia?) leder vidare till Björkrike, Hoskas klyfta och Kungsklippan. Istället för oraklet Nastigast kan man finna någonting annat. Därifrån leder spåren till Fokaleslätten, Yoh Niur och vidare till Woddam och bortom. Eller så slår man ihop äventyren och låter ingången till de Grå hallarna finnas bortom Kungsklippans labyrint. Själva Kristalltjuren/Store stenfar kan i sin tur bytas ut mot något annat lämpligt mål, som inte behöver vara kopplat till kampen om själva konfluxen.

Det hela kanske rent av kan vara del av mitt eget kampanjuppslag som centreras på Nastrôl?

Henke

Tue 10 Dec 2013, 22:41

Har förmodligen nämnt det tidigare, men jag ser väldigt gärna fler små trevliga karaktärsdrivna oneshots likt Döds Ände, Arhems Sista Dagar ... och förhoppningsvis kommande Vargamåne.

Den enda mer omfattande kampanj jag skulle vilja se just nu i Trakorien är en remake av Konflux-sviten utifrån böckerna. Men det lär väl få vänta till efter att sista romanen är utgiven.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Baldyr

Tue 10 Dec 2013, 22:55

Har förmodligen nämnt det tidigare, men jag ser väldigt gärna fler små trevliga karaktärsdrivna oneshots likt Döds Ände, Arhems Sista Dagar ... och förhoppningsvis kommande Vargamåne.
Dito, som bekant. Jag tycker helt enkelt att vi med gemensamma krafter ska jobba på dylika scenarion. Och trycka ned i halsen på Ligan. ;)
Den enda mer omfattande kampanj jag skulle vilja se just nu i Trakorien är en remake av Konflux-sviten utifrån böckerna. Men det lär väl få vänta till efter att sista romanen är utgiven.
Detta är ju svårt att säga emot. :D

Henke

Wed 11 Dec 2013, 06:55

Dito, som bekant. Jag tycker helt enkelt att vi med gemensamma krafter ska jobba på dylika scenarion. Och trycka ned i halsen på Ligan. ;)
Haha, jo jag följer ju arbetet med Vargamåne, även om jag själv tyvärr inte varit aktiv alls. Varit för mycket av det dagliga slitet som arbetande småbarnsförälder :) Förhoppningsvis får vi dock en lucka att testspela när äventyret är färdigt i sin helhet.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Baldyr

Wed 11 Dec 2013, 07:13

Jag torde få lite ledig tid framöver till att skriva ett komplett utkast. Fast frågan om kartor hänger fortfarande i luften...

Tomas
Site Admin

Wed 11 Dec 2013, 11:53

Kartor kan vi fixa - vi får prata ihop oss om det. :)
Fria Ligan