Jag undersöker möjligheten att sätta ihop en regelrätt spelgrupp, för första gången på åratal. Såvida inte spelarna misstycker, så tänkte jag använda Tricilve-modulen och låta spelet kretsa kring Dokellas perukmakeri. Det blir i så fall karaktärsdrivet med persongalleriet (som för övrigt lär vara baserade på Fredmans epistlar av Bellman) från äventyret I perukmakarens hemliga tjänst. Fast med den lilla detaljen att spelet utspelar sig 9-3 år tidigare, beroende litet på vad jag vill lägga tyngdpunkt på. Tanken är i alla fall att ha Labran, Ingolmo och Mathus Dokella som spelarkaraktärer, eventuellt med stegjunkare Molvia som ytterligare ett alternativ. Grälmakar Amfonz får oavsett förbli en bifigur och trixter. Konkrosta kan vara en av Dokellas kamrater från ett kriminellt gäng i Gimorra.
Upplägget skulle exempelvis kunna vara att perukmakerskan Labran börjar komma till åren och behöver överlämna sin verksamhet, såväl den officiella affärsverksamheten som de rena skumraskaffärerna, till en värdig efterträdare. Sönerna har måhända inte visat något intresse för någon eller båda delarna av verksamheten, varför det är hög tid att bli manipulativ. Om ingen av sönerna i längden visar framfötterna behöver perukmakerskan hitta en annan lämplig kandidat, så som Molvia.
Om spelet börjar i samband med invigningen av Kronolaben, det vill säga år noll, så har Mathus Dokella blivit degraderad för sitt samröre med Praanz. Han återvänder hem till Gimorra och blir inblandad i familjeaffärerna. Det i detta läget är oklart om han överger sin militära karriär eller inte. Brodern Ingolmo är dock inblandad i allehanda olagligheter som hotar familjens affärer, och behöver tyglas för att underkasta sig moderns vilja.
Metaplotten skulle kunna kretsa kring Labrans ambition att bilda ett nytt skrå, till en början en inofficiell sådan. Alltså behöver konkurrenterna i staden kuvas och inlemmas under huset Dokellas kontroll. Samtidigt försöker man få peruker att komma på modet, exempelvis genom kontakter inom stadens societet, vilket dock inte ses med blida ögon av Hattmakarnas skrå. Kriminella element i Gimorra vill samtidigt ta kontrollen över det egna perukmakeriet, men Labran vägrar betala för "beskydd". Sönerna blir hur som helst inblandade i alltsammans.
Om spelet däremot utspelar sig något år senare, så har Ingolmo redan tagit ställning och arbetar under sin mor. Han har rent av lärt sig hantverket. Brodern Mathus kommer hem på en permission och blir indragen i familjeaffärerna. Vid det här laget har Ingolmo och Konkrosta gjort Perukmakarna till en maktfaktor i slummen, men det finns fortfarande konkurrenter i Gimorra. Även om Labran överlämnat den kriminella verksamheten till sin son så handhar hon fortfarande skrået och hyser drömmar om att göra det till ett formellt skrå. Detta är ett arbete som sönerna får ta över då hon planerar att dra sig tillbaka.
Metaplotten här skulle istället kretsa kring "Honungsdemonen" Allguldi, som båda bröderna måhända förälskar sig i. Geto (a k a Halvhosa) dyker upp i jakt på demonen men faller också för henne.
Oavsett ser jag fram emot att få reda på hur Snillerpåvaren gick från en simpel hälare till gängledare i Hednafänge. (Liksom hur de olika minoritetsgrupperna hamnade där.) Likaså vilka Burladåren av Savallo respektive slumpoetissan Gestina egentligen var för figurer. Eller hur Galtippa grundade ligan Flagellanterna och flyttade in i det som senare skulle bli känt som Kedjehuset. Andra händelser omfattar hur Hundätarna fick sitt namn - och huruvida de någonsin inledde ett samarbete med familjen Dokella.
Vad gäller perukmakeriet som sådant så hittar Labran sin ersättare som perukmakare i Velidun från Montorba. (Hur Klyddern fogas in i handlingen är oklart.) Vidare kommer man så småningom i kontakt med Nya Sfären och dras in i konspirationen mot kejsarmakten. Praanz kanske gör ett gästspel också, såvida han inte fortfarande befinner sig i Staden O.