Mon 06 Jan 2014, 13:35
Spelmötet fortsätter med att Franchezco och uppdragsgivaren Ingolmo Dokella rör sig mot Karniback och Limmarstrand. Vid Broskwega noterar man hur Konkrosta placerat ut en kontingent perukmakare till brons säkrad.
Scen #1; Trinrasia, Brödporten:
Vid stadsporten mot Lilldala by noterar man hur soldater från Västra garnisonen skickar meddelanden till soldater ur den östra, över den delen av muren där Doklatkes vatten rinner in under stadsmuren. Soldaterna som bemannar porten är därför distraherade av vad som verkar vara någon sorts larm, och noterar därför inte när paret lämnar staden genom den mindre port som hålls öppen om natten.
På vägen mot Karniback diskuterar man Hundätarna och vargfolk i allmänhet, liksom den uppkomna situationen kring Surspyan. Franchezco är mycket frågvis om ämnet.
Scen #2; Karniback, Limkokeriet:
Inkräktarna blir stående länge uppe vid bebyggelsen i Karniback, medan man iakttas av en ensam vargfolkshona som håller sig i skydd av vegetationen. Man noterar också att stadsmuren mot Karniback är helt övergiven av stadsvakten, med undantag från brandvakten uppe i varmluftsballongen som är förtöjd vid murkrönen. När man slutligen väljer att närma sig varelsen så springer den iväg ned mot Lyarstrand, bara för att jagas på flykten av sina fränder.
Scen #3; Karniback, Lyarstrand:
Människorna börjar närma sig de djuriska lätena nere vid vattnet tills man upptäcks av vaktposten, som ylar sina artfränder till beredskap. De två vaktvargarna börjar röra sig uppåt backen medan inkräktarna börjar backa uppför backen. När vargmonstren känner att förstärkningarna är dem i hälarna går de till anfall mot den obeväpnade barhudingen som står längst fram, det vill säga spelarkaraktären Franchezco.
Lönnmördaren lyckas i sista stund få vargmännen, som går till anfall på alla fyra med fradga runt käftarna, att avbryta sin attack genom att dra sitt svärd från ryggen. Han lyckas hålla alla käftarna på avstånd medan man omringas av resten av flocken. Det är endast en tidsfråga innan Franchezco nödgas freda sig mot ett ett hugg med sitt svärd. Då får någon tag i Ingolmos ben varpå denne rasar ned kvidande i smärta. Innan vargmännen gör processen kort med perukmakaren kvider denne Franchezco till order att lägga sig ned. Motvilligt sänker hyrmördaren sin garde varpå han övermannas av flera vilda bestar. Båda männen ligger fastnaglade mot den steniga marken av en uppsjö vassa klor och käftar som tränger in i deras hud genom kläderna.
Vargarna inväntar order att slita inkräktarna i stycken samtidigt som någon sniffar på fångarna, varpå bestarna efter en stund skingras av ett par storväxta ledarvargar. Krigarna som redan smakat på människornas blod gör högljutt och vildsint motstånd, men jagas slutligen iväg en bit av sina överordnade under hugg och bett. Ledarfigurerna sträcker upp sig på två ben och Horrach Luslosa frågar Ingolmo Dokella varför han inkräktar på vargamark om natten.
I den efterföljande diskussionen framkommer det att vargfolket vägrar lämna sitt revir på grund av vidskeplighet. Ett rykte i Tassemark gör nämligen gällande att markerna runt Surspyan drabbats av hemsökelser av osaliga andar. Kulturkrocken är ett faktum och det förefaller inte finnas något sätt att förmå Hundätarna att, om än tillfälligt, lämna sitt inpinkade revir. Såvida man inte lyckas få slut på hemsökelserna förstås. Franchezco försöker förmå Horrach att lämna Limmarstrand för att tillsammans undersöka spökerierna, men vargmannen kan inte sträcka sig längre än till att möta upp i Tassemark dagen efter, när solen står som högst på himlen.
Scen #4; Nordersback:
När man lämnar Lyarstrand och Karniback bestämmer sig Franchezco för att ta sig över den obevakade stadsmuren, liksom han även hjälper Ingolmo forcera barriären. I Myrstacken vänder den senare kosan ned mot Gimorra medan den tidigare bestämmer sig för att besöka Sötekalken. Uppifrån Myrstackens sluttningar ser han dock hur en stor brand förhärjar Nordersback och går närmare för att kunna överblicka vad som händer.
Det visar sig vara Magionettes plockeri som står i lågor, medan soldater omringat anläggningen såväl på marken som uppe på muren ovanför. Lokalbefolkningen och medlemmar ur Skunkrövarna gör vad man kan för att försöka hålla branden under kontroll. Franchezco håller sig på avstånd där nyfikna samlas för att beskåda spektaklet. Ryktet gör gällande att plockeriet utsatts för ett anfall tidigare under natten, varpå komplexet fattat eld.
Scen #5; Myrstacken, Sötekalken:
På kafrilernas sjukstuga samlas skadade från såväl nattens anfall som branden. Ingen verkar ha sett till Magionette, och kafrilerna har heller ingen aning om vad det blivit av dennes dotter Holapella som varit försvunnen sedan samma morgon. Efter en stunds efterforskningar framkommer att kafrilernovisen fått avhysa någon från sjukstugan dagen innan, med hänvisning att hon vare sig kan eller har tid att svara på dennes ovälkomna frågor. Franchezco får dock inget egentligt signalement på kunskaparen, även om det inte förefaller otroligt att efterforskningarna initieras från Slavlegan.
En av de skadade skunkrövarna, som lyckades fly plockeriet i sista stund i anfallets begynnande skede, berättar att svartklädda soldater genomförde stormningen. Franchezco inser att prisjägaren Kolhorra från Kalklanden, som han iakttog tidigare under dagen vid bron Broskwega, står bakom anfallet. Liksom att de förmodligen var på jakt efter honom själv.
Apropå Brambaras da Tonkarda, som också varit spårlöst försvunnen, så kan den skadade skunkrövaren berätta att den tidigare betett sig "misstänkt" innan han gick upp i rök. Mannen uttrycker en uttrycklig misstanke om att den äldre skunkrövaren har någonting med Holapellas öde att göra. I brist på ledtrådar beger sig Franchezco till gömstället i Gimorra för att vila ut efter nattens prövningar.
Scen #6; Gimorra, gömstället:
Efter några timmars välbehövlig sömn vaknar Franchezco av att några samtalar i rummet utanför. Det är en av Konkrostas hantlangare från perukmakeriet som kommit med underrättelser om vad som hänt i Gimorra under den gångna natten:
Hyrbus från Venderskaj hade tagit sig längst floden ända fram till Broskwega, där man konfronterat Perukmakarna och tvingats vända hemåt. Det visar sig dock att viss blodsspillan ändå skett och att en av Perukmakarnas egna kontraktsbusar på nordsidan hamnat död i Doklatke.
Övervakaren Cantomerra har visst försvunnit spårlöst och verkar inte ens varit påklädd i flykten. Ingolmo ska ha fått ett smärre utbrott inne på sitt hem vid sin sena hemkomst under de tidiga morgontimmarna. Ingen på perukmakeriet har dock vågat störa perukmakaren med frågor, varför Franchezco helt sonika lämnar gömstället för att söka upp ligaledaren.
Scen #7; Gimorra, Dokellas perukmakeri:
En nyvaken Ingolmo berättar att någonting uppenbarligen hänt medan han var upptagen med nattens värv, när Allguldi skulle "distrahera" censorn. Hon vägrar oavsett berätta vad, vilket upprör perukmakaren kraftigt. Cantomerra har av allt att döma lämnat perukmakeriet utan sina tillhörigheter.
En av gängmedlemmarna varnar plötsligt om att soldater bankar på porten.
Scen #8; Gimorra, Dokellas perukmaker:
Franchezco övertalar Ingolmo att lämna perukmakeriet medan han själv tar hand om den uppkomna situationen, som troligen har med nattens incident gällande Cantomerra att göra. Han väntar tills ligaledaren hunnit smita källarvägen. Ute på innergården väntar förutom fyra av domare Dunsinans soldater demonjägaren Brondon Vilhúlla från Abzulvan. Den gamlika figuren frågar efter perukmakaren och när denne inte verkar finnas att tillgå, kräver han istället tillgång till "demonen". Han har alltså kommit för att undersöka påståendet att Fyrfingers Halvhosa, som fortfarande befinner sig i rumsarrest, skulle vara en vampyr.
Motvilligt släpper Franchezco in demonjägaren på hennes rum, efter att densamma uttryckligen gett sitt tillstånd. Hon fick nämligen inget intryck av att demonjägaren i själva verket skulle vara utsänd av Abzulvan. Lönnmördaren vägrar dock lämna rummet - trots Brondons hot om bestraffning bortom den tidigares vildaste föreställningar. När demonjägaren vänder sin uppmärksamhet mot kvinnan i rummet utbrister han i ett förvånat "Geto?!"
Efter att ha skällt ut sin kollega efter noter gör Bronden en ansats till att öppna fönsterluckorna, något som Franchezco handgripligen hindrar honom från att göra. Han tar heller inget intryck av demonjägarens svavelosande hot om att hans själ som skall brinna i skärseld till tidens ände. Istället vänder sig Brondon mot Geto och exkommunicerar henne på plats och ställe, vilket har tydlig nedbrytande effekt på den fallna kollegan. När han är klar försöker han tvinga med sig sitt offer, men vid det laget har Franchezco fått nog och knuffar domenjägaren hela vägen ut på gårdsplanen.
Brondon instruerar nu domarens soldater att hämta hans fånge. Medan soldaterna tittar klentroget på varandra ställer sig Franchezco demonstrativt framför dörren till de anställdas bostadshus. När soldaterna drar skarpt skjuter han fram sina dolda knivar ur skjortärmarna. Soldaterna tvekar och inser samtidigt att ett tiotal perukmakare, som visserligen fortfarande förefaller obeväpnade, står bakom dem på innergården. Demonjägaren hötter med sitt beniga finger mot ligamedlemmarna och försöker hota dem, samtidigt som dessa halar fram tillhyggen, knivar och till och med ett svärd.
Franchezco griper tillfället när en av soldaterna vänder sig bort, tar några snabba steg, avväpnar mannen och trycker en av sina dolda handledsfästa klingor mot dennes strupe. Perukmakarna närmar sig med dragna vapen, samtidigt som ett par av dem griper tag i demonjägaren. Franchezco dödar sin fånge och slungar iväg den livlösa kroppen mot dennes vapenbröder, vilka ryggar tillbaka varpå en av dem tappar sitt svärd. Detta blir den övertydliga signalen till de församlade perukmakarna att inkräktarna inte kan tillåtas lämna perukmakeriet vid liv.
Franchezco tar strupgrepp om Brondon och när denne bespottar honom till svar avrättas även han på plats och ställe. Soldaterna nedgörs till siste man och när perukmakarna beskådar resultatet av sitt värv avrättar lönnmördaren även en siste som ännu inte gett upp livsandan. Han beordrar ligamedlemmarna att göra sig av med såväl lik och bevismaterial, medan han själv går in för att titta till kvinnan Geto. Hon ligger livlös på golvet med svag puls. Franchezco slänger henne på sin axel och bär iväg till Palydas och ranzinermunkens gömställe bakom perukmakeriet.
Scen #9; Gimorra, gömstället:
Ingolmo anländer slutligen till gömstället och får höra alla blodiga detaljer. Det är uppenbart att perukmakaren sitter ordentligt i klistret, utan någon egentlig väg ur knipan. Han klandrar dock inte Franchezco utan hyllar snarare dennes handlingskraft. Skulden läggs istället på Cantomerra, som förbannas länge och väl.
Molvia anländer kort därefter och informeras om det mest akuta läget. Han ville å sin sida enbart berätta vad Kornilla da Morgimma har för sig, nämligen att hon förbereder en storslagen offentlig mottagning till Willems avsked. Trompettspelerskan har visst gjort betydande beställningar på Döda gatan, vilka med säkerhet kommer att faktureras på Ingolmo och perukmakeriet. Den senare har tid tid eller ork att oroa sig för dylika bagateller.
Ingolmo kallar till ytterligare ett krigsråd under förmiddagen när en ligamedlem anländer - med budet om att någon bland Skunkrövarna anlänt till perukmakeriet för att söka Franchezco. Alltså beger denne sig dit i sällskap med Ingolmo.
Scen #10; Gimorra, Dokellas perukmakeri:
Den sorgliga figuren som inväntar Franchezcos ankomst visar sig vara en mörbultad och åderlåten Brambaras da Tonkarda. När han får syn på lönnmördaren ber han densamme om nåden att få avsluta sitt eländiga liv på plats och ställe. Karaktären beordrar istället den svekfulla skunkrövaren att berätta vad som hänt. Denne tar på sig ansvaret för att "alla" är döda och säger sig inte vilja leva mera. Motvilligt tvingas Brambaras berätta att Magionette är död och att Holapella utsatts för grymmast tänkbara tortyr i Flagellanternas händer. Själv blev han släppt och ivägskickad för att berätta detta för Franchezco. Skunkröven sträcker fram nacken till sin utvalda skarprättare, men mördaren tvingar istället upp honom med uppmaning att visa honom var Flagellanterna håller Holapella. Han säger sig inte veta mera än att man plågats på en tortyrkammare i anslutning till Slavtorget.
Franchezcos första instinkt är att bege sig dit i fullt dagsljus för att hämta sin hjärtevän, kosta vad det kosta vill. Ingolmo råder honom dock att sansa sig men säger samtidigt att han förstår att Franchezco behöver ta itu med sitt eget problem, men att han är välkommen tillbaka när han är färdig med sitt värv. Däremot kan han inte bistå sin lönnmördare med annat än lyckoönskningar med hänsyn till sin egen situation.
Spelmötet avslutas med att Franchezco villrådigt övervägar sina handlingsalternativt. Oavsett lär flagellantledaren Galtippas dagar nu vara räknade...