User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4548
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Tricilve - Återkomsten (spelrapport från Lojalisternas t

Thu 05 Dec 2013, 10:44

Kul läsning!
Fria Ligan
 
Baldyr
Topic Author
Posts: 810
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Tricilve - Återkomsten (spelrapport från Lojalisternas t

Tue 17 Dec 2013, 02:11

Spelmötet inleds med att lönnmördarna Franchezco och Kornilla (denna gång återigen en bifigur) diskuterar nattens skeenden samt vad man ska förtälja sin uppdragsgivare Ingolmo Dokella.

Scen #1: Gimorra; Grönlund

Molvia kommer mitt i natten tillbaka med Ingolmo, som genast sätter igång med arbetet att sprätta upp peruken för att frilägga biten av oljekottläder som härrörde från Älskerkind. Mycket riktigt framträder det hett eftersökta chiffret när perukmakaren vänder på läderfodringen. Ingolmo vill inte säga vem förrädaren är, men undslipper i privat ordväxling med Franchezco att det är en av Nya Sfärens sköldbärare samt att det är någon som han själv är bekant med sedan lång tid tillbaka. Karaktären drar sig också till minnes att någon "nära" Dokella förföljt Älskerkind innan dennes färgglada men bistra öde, varför samtalet blir en naturlig ingång till det fjärde deläventyret Dubbelspel.

Ingolmo förhör sina lönnmördare om den framgångsrika operationen på Kedjehuset, vilka uppmanas hålla låg profil framledes. Det framkommer också att Perukmakarnas anförare Konkrosta är "försvunnen, igen". Molvia beordras infinna sig på perukmakeriet på morgonen för att sitta "barnvakt" åt domare Dunsinans övervakare Cantomerra. Han antyder också att han har vissa svårigheter att hålla censorn borta från sin fästmö, varför han behöver skynda sig tillbaka.

Scen #2: Gimorra; Grönlund

I gryningen vaknar Franchezco ur en dröm där han hemsökts av ingen mindre än Homber av skuggorna, det vill säga Dokellas rival om territoriet norr om Doklatke. Han noterar att Molvia redan är på språng medan Kornilla med familj fortfarande sover. En stund senare söker någon Molvia men visas på porten av Franchezco då stegjunkaren är "upptagen" med annat.

Därefter gör Willem av Venderskaj entré när han tömmer pottan, och kort därefter stiger resten av familjen upp. Man kan snart konstatera att huset inte har mycket till skafferi varför Franchezco och trompettspelerskan beger sig till Övraback för att inhandla frukost. Kornilla förbinder sig att göra vidare efterforskningar om läget i Slavlegan i spåren av parets raid, liksom man diskuterar Willems dystra sinnestillstånd. Som den obotlige kvinnotjusaren han är så pekar Franchezco på sin egen mannakraft där poetens mandom verkar ha veknat.

Scen #3: Gimorra; Grönlund

När Kornilla passar på att uträtta ärenden under förmiddagen gör Franchezco ett försök att nå fram till Willem och försöka få den känslige konstnären att vakna ur sitt sinnes mörker. Dock utan framgång.

Scen #4: Gimorra; Grönlund

Efter att ha gått ut för lunch samt ha uträttat en del ärenden, så som att införskaffa en röd ros att snärja Kornilla med, återkommer Franchezco till Grönlund. När han låst upp dörren upptäcker han att Molvia är tillbaka samt inbegripen i ett upprört samtal med någon på sitt arbetsrum. Molvia ber sin gäst att avlägsna sig, varpå densamme förvånat springer på Franchezco. Det visar sig vara samme karl som sökte stegjunkaren på morgonen. Molvia vill inte svara på frågor om vad det hela rörde sig om, annat än att affären är av privat natur.

Molvia förklarar att han tagit en paus från sitt uppdrag då censorn Cantomerra valt att besöka en bordell i Hednafänge och enligt uppgift inte tarvat någon handräckning. När han beger sig ut för att återvända till sin post på perukmakeriet dyker Kornilla upp och kan återberätta de senaste nyheterna på stan: Kedjehuset har delvis raserats till följd av branden, med betydande mannaspillan som följd. Vidare visar det sig att en "obehaglig utlänning" rör sig i staden i jakt på Franchezco. Signalementet som används stämmer överens med den som även myndigheterna har uppsikt över.

Scen #5: Gimorra; Grönlund

Molvia återkommer än en gång på eftermiddagen då han enligt eget utsago blivit ivägskickad av Ingolmo. Dansmästaren har uppenbart tagit illa vid sig och förklarar att han fått gå emellan då Cantomerra försökt förgripa sig på Allguldi. Detta framkallar en häftig reaktion hos Franchezco - och Molvia replikerar att Ingolmo efterfrågar hans närvaro på perukmakeriet... Lönnmördaren ger sig iväg med mord i tankarna!

Scen #6: Gimorra; Dokellas perukmakeri

Franchezco söker upp sin arbetsgivare och delger uppgifterna från Kornilla. Samtalet kommer raskt in på Cantomerra och den ohållbara situationen på perukmakeriet. Franchezco hotar att nedgöra censorn för dennes försök att ge sig på Allguldi, varpå Ingolmo inser att någon annan lämpligen borde få uppdraget att övervaka övervakaren. Ingen annan förefaller dock vara tillgänglig, speciellt då Konkrosta fortfarande inte synts till, varför lönnmördaren ändå får fylla rollen tillfälligt. Han antar därför täckmanteln som skrivaren Saliman, en medarbetare till Fyrfingers Halvhosa, som Franchezco dock aldrig haft tillfälle att bekanta sig med.

Vidare gör man upp om rundhänt betalning för lönnmördarens tjänster.

Scen #7: Gimorra; Dokellas perukmakeri

Karaktären finner att censorn slagit sig ned för en tidig middag i sällskap med Dokellas hushåll. Mellan rapningarna kräver Cantomerra att få reda på vem denne "Saliman" är för någon liksom allt denne kan förtälja om sin namnlösa kollega. Franchezco varken kan eller vill svara på några frågor och vägrar dessutom acceptera censorns anspråk på att råda över allt som försiggår på perukmakeriet. Istället tar den senare karaktären i armen och släpar med honom till huset där de anställda bor.

På första våningen bor nämligen Fyrfingers Halvhosa, som Cantomerra väcker med ett våldsamt bankande på dörren samt åkallan av domare Dunsinans namn. Den nyvakna och bleka kvinnospillran öppnar förvånat varpå censorn ställer sig i hennes väg medan han beordrar karaktären att öppna fönsterluckorna. Kvinnan drabbas av panik och slänger sig i skydd bakom sin säng när solens strålar strömmar in genom fönstret. Censorn gastar triumferande: "vampyr!"

Situationen utvecklar sig till ett kaosartat fiasko med handgripligheter, varpå Ingolmo tillkallas. Perukmakaren försöker rädda vad som räddas kan av den uppkomna situationen och lyckas till slut lugna ned den upphetsade ämbetsmannen. Halvhosa försätts i rumsarrest i väntan på att experter kan tillkallas för att verifiera förekomsten av vampyrism. Franchezco förvisas vidare från perukmakeriet för att istället övervaka Palydas och Angantrym vilka för tillfället kamperar i en grannfastighet, precis bortom räckhåll för Cantomerra.

Scen #8: Gimorra; Grönlund

På väg ut från perukmakeriet springer Franchezco på sin kollega Kornilla, som är märkbart tagen. Denna är på väg till Ingolmo för att meddela att Snillerpåvaren lyckats låsa upp teater Burladåren. Istället för att bege sig till teatern tar sig karaktären till Molvia för att hämta sina ägodelar. Där springer han ännu en gång på stegjunkaren, som berättar att han lämnat Snillerpåvaren och Willem på teatern medan han återkommit för att hämta Kornillas son.

Franchezco flyttar därefter utan vidare omsvep in i det fallfärdiga ruckel där Palydas och Angantrym gömmer sig.

Scen #9: Gimorra; Burladåren av Savallo

En märkbart blek och tagen Molvia hämtar upp Franchezco en timme senare. Någonting fasansfullt har uppenbarligen hänt på teater Burladåren och det gäller Willem, varför man skyndar sig dit.

Anställda på teatern samt medlemmar ur sällskapet Kejsarens stånd är redan på plats och stämningen är blytung. Uppe på en takbrygga över teaterscenen finner man Kornilla som gråter över sin döde Willem. En snara och ett självmordsbrev ligger på den lilla avsatsen. Uppenbarligen hade en skådespelare vid namn Arsker hittat troppens ledare dinglande från en takbjälke, med en lapp med ordet "förlåt" fastnaglad på kläderna.

Efter en närmare undersökning finner man det för otroligt att Willem skulle ha tagit livet av sig, sitt sinnestillstånd till trots. Arrangemanget kring det förmodade självmorden stämde helt enkelt inte. I väntan på att Dokella anländer till teatern så beger sig Molvia till Hombers morsatorium för att formellt anmäla dödsfallet, medan Franchezco ser till att tömma teatern på såväl nyfikna som sörjande.

Ingolmo pekar ut Nekrostylisterna som konspiratörer - han misstänkte faktiskt redan den konkurrerande ligan när myndigheterna stormade och stängde teatern några dagar tidigare. Arrangerade mord som ska passera som självmord lär dessutom vara precis vad man kan förvänta sig av hinsideshandlarnas gille. Taktiken är dock att inte visa att man hyser några misstankar, utan låta konkurrenterna vila i ovisshet.

Frågan som hänger i luften är dock vad det blev av Snillerpåvaren, som dessutom råkar vara personlig vän till Kornilla och den händangångne Willem.

Spelmötet avslutas med att Franchezco och Molvia beger sig mot Hednafänge för att hitta hälaren tillika Rävarnas ligaledare.
 
User avatar
Brior
Posts: 899
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Tricilve - Återkomsten (spelrapport från Lojalisternas t

Tue 17 Dec 2013, 10:59

Återigen inspirerande läsning. Det är kul att se hur du lyckats ta tillvara myllret av säregna personer och konflikter i äventyret.
 
Baldyr
Topic Author
Posts: 810
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Tricilve - Återkomsten (spelrapport från Lojalisternas t

Tue 17 Dec 2013, 22:32

Återigen inspirerande läsning. Det är kul att se hur du lyckats ta tillvara myllret av säregna personer och konflikter i äventyret.
Jovars, det är ju lite sport för mig som berättare. Sedan tarvas det faktiskt en hel del planering för att kunna packa in så pass mycket innehåll i spelmötena. I typfallet har jag en vecka på mig att planera inför ett spelmöte under arbetstid.

Faktum är dock att spelaren sade ifrån nu senast; det räcker med aktiva lösa trådar! :oops: Fast jag har givetvis mycket mera på lager, men ska försöka konsolidera äventyret något innan det drar iväg mot något nytt håll.
 
Baldyr
Topic Author
Posts: 810
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Tricilve - Återkomsten (spelrapport från Lojalisternas t

Sat 04 Jan 2014, 11:00

Spelet fortsätter med att Franchezco och Molvia lämnat teater Burladåren för att söka upp Snillerpåvaren i Hednafänge, vilket innebär att man behöver korsa floden Doklatke.

Scen #1; Floden Doklatke:

Bron Broskwega i Gimorrra har korkats igen av soldater ur Einersegg, som stoppat en ökänd och tungt rustad pris- och slavjägare från kontinenten med anhang. Franchezco misstänker genast att detta är utlänningen som är på jakt efter honom själv. När det blir klart att soldaterna är på jakt efter vapen bestämmer sig han för att inte ta några risker med sitt eget svärd utan vänder istället på klacken för att söka lyckan vid Loppfärjan istället.

Även vid färjan råder trafikstockning varför spelarkaraktären och Molvia väljer att ta sig över floden i Brusta, varpå man osökt hamnar i Slavlegan.

Scen #2; Nordersback:

Efter att ha blivit noterade vid Hjonbron av medlemmar av Flagellanterna passerar man det delvis raserade och fortfarande rykande Kedjehuset innan man hamnar i Nordersback. Där inser man att Flagellanterna intagit Skunkrövarnas gängterritorium. Molvia blir ikappsprungen av drognasaren Tribeldanz som säger sig varit på väg till Perukmakeriet med budskap från ingen mindre än Skunkrövarnas ledare. Meddelandet är i själva verket till Franchezco men då langaren inte känner igenom honom utan helskägget lyckas Molvia ändå klämma ur honom uppgifterna.

Det visar sig att såväl Holapella som Brambaras, som ju är förtjust i den förra och hade en dust med Franchezco någon dag tidigare av just denna anledning, försvunnit spårlöst på morgonen. Spelarkaraktären väljer att avvika från den inslagna banan för att besöka plockeriet istället, medan Molvia beger sig ensam till Snillerpåvaren.

Scen #3; Nordersback, Magionettes plockeri:

Efter att ha blivit iakttagen av såväl Flagellanter som soldater på stadsmuren ovanför, blir lönnmördaren slutligen insläppt på Magionetters plockeri där Skunkrövarna förskansat sig. Ligaledaren har dock inte så mycket mera att förtälja även om både hon och spelarkaraktären är synbart oroliga för Holapellas säkerhet. Franchezco lämnar anläggningen via en dold nödutgång.

Scen #4; Myrstacken:

Väl på Myrstacken väljer Franchezco att inte fråga vidare efter Holapella på Sötekalken, eller förmedla den senaste utvecklingen till Trinibel Talberina hos Saltfursten. På väg runt Myrstacken noterar han dock hur en grupp tar sig mot honom i rask takt och under betydande larm. Det förefaller vara en handfull Flagellanter med två fångar och tung packning. Franchezco misstänker att det kan vara just Holapella och Brambaras, även om fångarna har säckar över huvudena.

Scen #5; Myrstacken:

Efter att spelaren insett att karaktären bara kommer att ha ett tillfälle att befria fångarna innan sällskapet når Nordersback och därefter Slavlegan, väljer Franchezco att springa runt Flagellanterna och deras fångar för att genskjuta dem istället. Alltså tar han sig upp på ett tak och anfaller troppens anförare från luften!

Spelaren lyckas med ett slag för lönndom liksom för en avståndsattack med kastknivar i luften. Hundslangen tappar andan när två knivar sätter sig i bålen varefter lönnmördaren landar framför honom. Lönnmördaren lyckas därefter ta Flagellanternas anförare till fånga och skrämma dennes hantlangare att släppa fångarna. När resten av Flagellanterna retirerat skär Franchezco helt sonika halsen av Hundslangen, lyckligt omedveten hans identitet eller ställning bland motståndarna.

Den kvinnliga fången är snabb med att ta av sig jutesäcken som täckt överkroppen, och till spelarkaraktärens stora besvikelse är det inte Magionettes dotter Holapella. När han befriar den andre fången, som ligger orörlig på marken täckt av Hundslangens blod, så visar det sig vara ingen mindre än Snillerpåvaren!

Utan vidare fördröjning beger man sig mot Gimorra och en förmodad säkerhet.

Scen #6: Gimorra; gömstället:

När man anländer till huset där Palydas och Angantrym Gomba gömmer sig så stöter man oväntat på såväl Molvia som en härjad Konkrosta. De båda har sökt Franchezco just med anledning av att Flagellanterna lagt vantarna på hälaren tillika Rävarnas ledare Snillerpåvaren! Efter att fått tillfälle att såväl återberätta vad som hänt som okväda Konkrosta, som för övrigt inte är intresserad av att redovisa var han själv hållit hus det senaste dygnet, så hämtar man även ligaledaren Ingolmo Dokella.

Man håller krigsråd varpå Konkrosta får i uppgift att samla sina underhuggare. Perukmakaren berättar också att någon bland Skunkrövarna ska ha sökt upp honom på perukmakeriet medan han själv besökte teatern i sviterna av Willems olyckliga bortgång. Mannen, som dock inte blivit identifierad, togs dock omhand av censorn Cantomerra som ska ha förhört honom utan att denne haft tillfälle att lämna något meddelande till Dokella. Nu är måttet rågat och man diskuterar huruvida man helt enkelt ska röja censorn ur vägen, innan densamme hinner sätta perukmakaren i klistret. Oavsett behöver Ingolmo evakuera perukmakeriet på personal då ett anfall på högkvarteret är att vänta.

I ett sista försök att slippa döda Cantomerra föreslår dock Ingolmo att man ska försöka få någon slags övertag mot honom, som ju inte själv lär ha rent mjöl i påsen. Efter mycken diskussion kommer man i alla fall fram till att man ska försöka genskjuta dennes kurir, för att om möjligt få tag i någon form av graverande uppgifter. Ingolmo låter Allguldi arrangera en distraktion, dock under högljudda protester från Franchezco, medan han själv letar igenom gästens rum. Han är bland annat ute efter censorns sigill för att kunna skriva ett falskt förseglat meddelande till domare Dunsinan.

Under tiden spanar Franchezco och Sekina Fågelfot, som den tidigare alltså befriade från Flagellanternas våld, på bakdörren till perukmakeriet som enligt uppgift begagnas av Cantomerras kurir. Molvia har begett sig tillbaka till teatern för att se huruvida det är möjligt att förmå Kornilla da Morgimma att, trots de tragiska omständigheterna, arrangera någon sorts distraktion på bron Broskwega.

Scen #7: Gimorra; gömstället:

Ingolmo återvänder efter mörkrets inbrott med ett falskt brev medan ingenting har hörts från Molvia. Man väljer att helt enkelt förlita sig på att stegjunkaren gör vad han kan för att stoppa kuriren vid bron. Perukmakaren lyckades inte hitta någonting komprometterande på Cantomerras rum men däremot ett öppnat brev av okänd härkomst. Det förefaller vara ett meddelande till Ingolmo eller möjligen Franchezco från ingen mindre än den senares skuggmakt Trinibel Talberina, som censorn alltså lyckats snappa upp. Enligt brevet har gömstället hos Saltfursten fått överges och furstinnan tagit kontakt med Naglarna. Var entouraget från Staden O befinner sig nu framgår inte.

Scen #8: Gimorra; Broskwega:

Kuriken Ranke anländer slutligen till perukmakeriet och Franchezco ställer sig i position för att kunna följa kuriren. Det tar dock en längre stund innan densamma kommer ut igen samma väg som hon gick in. Lönnmördaren lyckas hur som helst skugga den snabbfotade kuriren osedd fram till Broskwega, där Molvia i sällskap med Kornillas son genskjuter henne. Franchezco kommer ikapp kvinnan innan denne lyckas lösgöra sig från Molvias distraktion - och byter ut innehållet i kurirväskan mot Ingolmos falska och intetsägande brev.

Scen #9: Gimorra; gömstället:

Väl tillbaka på gömstället öppnar och läser Ingolmo upp två depescher ur kurirväskan: Det första är instruktioner om att arrestera Ingolmo när denne befinner sig utanför perukmakeriet. Cantomerra hävdar att han fått information från en "välunderättad källa" på perukmakeriet om att Ingolmo härbärgerat "rymlingar undan rättvisan". Det andra meddelandet gäller någon sorts affärsuppgörelse och innehåller ingenting uppenbart olagligt. Eftersom man inte vet vart kuriren var på väg med meddelandet väljer man att lägga ned ansträngningarna att hitta en hållhake på censorn. Nu gäller det istället att köpa tid - och eventuellt göra sig av med Cantomerra på diskretast möjliga vis.

Konkrosta låter meddela att hans underhuggare befinner sig i position för att försvara gängets territorium under natten. Han frågar också Ingolmo huruvida man kan räkna med hjälp ifrån Hundätarna, något som väcker spelarkaraktärens nyfikenhet. Det visar sig att vargmannaflocken på Limmarstrand inte synts till på sistone då man av en eller annan anledning inte vill lämna sitt revir Lyarstrand.

Spelmötet avslutas med att Ingolmo och Franchezco beger sig mot Karniback i natten, för att söka upp Horrach Luslosa.
Last edited by Baldyr on Sat 04 Jan 2014, 13:38, edited 3 times in total.
 
Ismeno
Posts: 37
Joined: Tue 12 Nov 2013, 13:20

Re: Tricilve - Återkomsten (spelrapport från Lojalisternas t

Sat 04 Jan 2014, 12:55

Låter som ett fantastiskt äventyr det där.
 
Baldyr
Topic Author
Posts: 810
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Tricilve - Återkomsten (spelrapport från Lojalisternas t

Sat 04 Jan 2014, 13:12

Låter som ett fantastiskt äventyr det där.
Oh, det är det. Fast modulen är så mycket mer än själva äventyret. Man kan i stort sett spinna vidare hur mycket som helst på spelet. Kan inte bärga mig tills vi kan fortsätta, för nu börjar det bli riktigt intressant! :P
 
User avatar
Brior
Posts: 899
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Tricilve - Återkomsten (spelrapport från Lojalisternas t

Sat 04 Jan 2014, 14:34

Ambitionen med modulen var att skapa en öppen lekstuga i storstadsslum med myriader av motsättningar och möjligheter att ta sig an. Själva äventyret bilades som EN möjlig intrig och man kan dessutom montera ner det och flytta bitar som passar till andra sammanhang eller betona någon av de många sidokomplikationerna.

Jag vet inte hur många andra storstadsmoduler som finns eller hur de är utformade eller fungerar. Det vanliga är väl annars en avgränsad äventyrsmiljö, alternativt en stor vildmark med begränsade äventyrsnoder och resor mellan dessa.

Det spännande med Tricilve för mig som konstruktör är att staden känns som en organisk helhet med potentiellt obegränsat detaljdjup och som ytterligare skulle kunna byggas ut med liknande moduler för andra stadsdelar.
 
Ismeno
Posts: 37
Joined: Tue 12 Nov 2013, 13:20

Re: Tricilve - Återkomsten (spelrapport från Lojalisternas t

Sat 04 Jan 2014, 15:05

Läckert!
Minns hur jag i min ungdom snubblade över Svavelvinterboxen och girigt lade mina fingrar på den trots att det egentligen var min polare som spelledde DoD.....

Lirar mycket rollspel med barnen på fritids där jag jobbar och vi har börjat med SoM som har ett riktigt skönt regelsystem. Beställde precis det otroligt prisvärda startpaketet till Svavelvinter, ska bli grymt kul att sätta sig in i.
(Sedan återstår bara problemet att samla några vuxna människor för lite spel mellan barn/husrenovering/karriär...... :D)
 
Baldyr
Topic Author
Posts: 810
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Tricilve - Återkomsten (spelrapport från Lojalisternas t

Sat 04 Jan 2014, 16:05

Beställde precis det otroligt prisvärda startpaketet till Svavelvinter, ska bli grymt kul att sätta sig in i.
I väntan på att den nya världsboken kommer ut så är nog just Tricilve-modulen det närmaste en spelmiljö som finns till spelet. Dessvärre fokuserar den enbart på slummen, medan resten av staden ingår i världsbeskrivningen (som alltså inkluderades i den ursprungliga grundboken).

Kanske får den som beställer den nya regelboken tillgång till ebook-versionen av den gamla grundboken?

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests