Sat 04 Jan 2014, 11:00
Spelet fortsätter med att Franchezco och Molvia lämnat teater Burladåren för att söka upp Snillerpåvaren i Hednafänge, vilket innebär att man behöver korsa floden Doklatke.
Scen #1; Floden Doklatke:
Bron Broskwega i Gimorrra har korkats igen av soldater ur Einersegg, som stoppat en ökänd och tungt rustad pris- och slavjägare från kontinenten med anhang. Franchezco misstänker genast att detta är utlänningen som är på jakt efter honom själv. När det blir klart att soldaterna är på jakt efter vapen bestämmer sig han för att inte ta några risker med sitt eget svärd utan vänder istället på klacken för att söka lyckan vid Loppfärjan istället.
Även vid färjan råder trafikstockning varför spelarkaraktären och Molvia väljer att ta sig över floden i Brusta, varpå man osökt hamnar i Slavlegan.
Scen #2; Nordersback:
Efter att ha blivit noterade vid Hjonbron av medlemmar av Flagellanterna passerar man det delvis raserade och fortfarande rykande Kedjehuset innan man hamnar i Nordersback. Där inser man att Flagellanterna intagit Skunkrövarnas gängterritorium. Molvia blir ikappsprungen av drognasaren Tribeldanz som säger sig varit på väg till Perukmakeriet med budskap från ingen mindre än Skunkrövarnas ledare. Meddelandet är i själva verket till Franchezco men då langaren inte känner igenom honom utan helskägget lyckas Molvia ändå klämma ur honom uppgifterna.
Det visar sig att såväl Holapella som Brambaras, som ju är förtjust i den förra och hade en dust med Franchezco någon dag tidigare av just denna anledning, försvunnit spårlöst på morgonen. Spelarkaraktären väljer att avvika från den inslagna banan för att besöka plockeriet istället, medan Molvia beger sig ensam till Snillerpåvaren.
Scen #3; Nordersback, Magionettes plockeri:
Efter att ha blivit iakttagen av såväl Flagellanter som soldater på stadsmuren ovanför, blir lönnmördaren slutligen insläppt på Magionetters plockeri där Skunkrövarna förskansat sig. Ligaledaren har dock inte så mycket mera att förtälja även om både hon och spelarkaraktären är synbart oroliga för Holapellas säkerhet. Franchezco lämnar anläggningen via en dold nödutgång.
Scen #4; Myrstacken:
Väl på Myrstacken väljer Franchezco att inte fråga vidare efter Holapella på Sötekalken, eller förmedla den senaste utvecklingen till Trinibel Talberina hos Saltfursten. På väg runt Myrstacken noterar han dock hur en grupp tar sig mot honom i rask takt och under betydande larm. Det förefaller vara en handfull Flagellanter med två fångar och tung packning. Franchezco misstänker att det kan vara just Holapella och Brambaras, även om fångarna har säckar över huvudena.
Scen #5; Myrstacken:
Efter att spelaren insett att karaktären bara kommer att ha ett tillfälle att befria fångarna innan sällskapet når Nordersback och därefter Slavlegan, väljer Franchezco att springa runt Flagellanterna och deras fångar för att genskjuta dem istället. Alltså tar han sig upp på ett tak och anfaller troppens anförare från luften!
Spelaren lyckas med ett slag för lönndom liksom för en avståndsattack med kastknivar i luften. Hundslangen tappar andan när två knivar sätter sig i bålen varefter lönnmördaren landar framför honom. Lönnmördaren lyckas därefter ta Flagellanternas anförare till fånga och skrämma dennes hantlangare att släppa fångarna. När resten av Flagellanterna retirerat skär Franchezco helt sonika halsen av Hundslangen, lyckligt omedveten hans identitet eller ställning bland motståndarna.
Den kvinnliga fången är snabb med att ta av sig jutesäcken som täckt överkroppen, och till spelarkaraktärens stora besvikelse är det inte Magionettes dotter Holapella. När han befriar den andre fången, som ligger orörlig på marken täckt av Hundslangens blod, så visar det sig vara ingen mindre än Snillerpåvaren!
Utan vidare fördröjning beger man sig mot Gimorra och en förmodad säkerhet.
Scen #6: Gimorra; gömstället:
När man anländer till huset där Palydas och Angantrym Gomba gömmer sig så stöter man oväntat på såväl Molvia som en härjad Konkrosta. De båda har sökt Franchezco just med anledning av att Flagellanterna lagt vantarna på hälaren tillika Rävarnas ledare Snillerpåvaren! Efter att fått tillfälle att såväl återberätta vad som hänt som okväda Konkrosta, som för övrigt inte är intresserad av att redovisa var han själv hållit hus det senaste dygnet, så hämtar man även ligaledaren Ingolmo Dokella.
Man håller krigsråd varpå Konkrosta får i uppgift att samla sina underhuggare. Perukmakaren berättar också att någon bland Skunkrövarna ska ha sökt upp honom på perukmakeriet medan han själv besökte teatern i sviterna av Willems olyckliga bortgång. Mannen, som dock inte blivit identifierad, togs dock omhand av censorn Cantomerra som ska ha förhört honom utan att denne haft tillfälle att lämna något meddelande till Dokella. Nu är måttet rågat och man diskuterar huruvida man helt enkelt ska röja censorn ur vägen, innan densamme hinner sätta perukmakaren i klistret. Oavsett behöver Ingolmo evakuera perukmakeriet på personal då ett anfall på högkvarteret är att vänta.
I ett sista försök att slippa döda Cantomerra föreslår dock Ingolmo att man ska försöka få någon slags övertag mot honom, som ju inte själv lär ha rent mjöl i påsen. Efter mycken diskussion kommer man i alla fall fram till att man ska försöka genskjuta dennes kurir, för att om möjligt få tag i någon form av graverande uppgifter. Ingolmo låter Allguldi arrangera en distraktion, dock under högljudda protester från Franchezco, medan han själv letar igenom gästens rum. Han är bland annat ute efter censorns sigill för att kunna skriva ett falskt förseglat meddelande till domare Dunsinan.
Under tiden spanar Franchezco och Sekina Fågelfot, som den tidigare alltså befriade från Flagellanternas våld, på bakdörren till perukmakeriet som enligt uppgift begagnas av Cantomerras kurir. Molvia har begett sig tillbaka till teatern för att se huruvida det är möjligt att förmå Kornilla da Morgimma att, trots de tragiska omständigheterna, arrangera någon sorts distraktion på bron Broskwega.
Scen #7: Gimorra; gömstället:
Ingolmo återvänder efter mörkrets inbrott med ett falskt brev medan ingenting har hörts från Molvia. Man väljer att helt enkelt förlita sig på att stegjunkaren gör vad han kan för att stoppa kuriren vid bron. Perukmakaren lyckades inte hitta någonting komprometterande på Cantomerras rum men däremot ett öppnat brev av okänd härkomst. Det förefaller vara ett meddelande till Ingolmo eller möjligen Franchezco från ingen mindre än den senares skuggmakt Trinibel Talberina, som censorn alltså lyckats snappa upp. Enligt brevet har gömstället hos Saltfursten fått överges och furstinnan tagit kontakt med Naglarna. Var entouraget från Staden O befinner sig nu framgår inte.
Scen #8: Gimorra; Broskwega:
Kuriken Ranke anländer slutligen till perukmakeriet och Franchezco ställer sig i position för att kunna följa kuriren. Det tar dock en längre stund innan densamma kommer ut igen samma väg som hon gick in. Lönnmördaren lyckas hur som helst skugga den snabbfotade kuriren osedd fram till Broskwega, där Molvia i sällskap med Kornillas son genskjuter henne. Franchezco kommer ikapp kvinnan innan denne lyckas lösgöra sig från Molvias distraktion - och byter ut innehållet i kurirväskan mot Ingolmos falska och intetsägande brev.
Scen #9: Gimorra; gömstället:
Väl tillbaka på gömstället öppnar och läser Ingolmo upp två depescher ur kurirväskan: Det första är instruktioner om att arrestera Ingolmo när denne befinner sig utanför perukmakeriet. Cantomerra hävdar att han fått information från en "välunderättad källa" på perukmakeriet om att Ingolmo härbärgerat "rymlingar undan rättvisan". Det andra meddelandet gäller någon sorts affärsuppgörelse och innehåller ingenting uppenbart olagligt. Eftersom man inte vet vart kuriren var på väg med meddelandet väljer man att lägga ned ansträngningarna att hitta en hållhake på censorn. Nu gäller det istället att köpa tid - och eventuellt göra sig av med Cantomerra på diskretast möjliga vis.
Konkrosta låter meddela att hans underhuggare befinner sig i position för att försvara gängets territorium under natten. Han frågar också Ingolmo huruvida man kan räkna med hjälp ifrån Hundätarna, något som väcker spelarkaraktärens nyfikenhet. Det visar sig att vargmannaflocken på Limmarstrand inte synts till på sistone då man av en eller annan anledning inte vill lämna sitt revir Lyarstrand.
Spelmötet avslutas med att Ingolmo och Franchezco beger sig mot Karniback i natten, för att söka upp Horrach Luslosa.
Last edited by
Baldyr on Sat 04 Jan 2014, 13:38, edited 3 times in total.