Baldyr
Topic Author
Posts: 810
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Tricilve - Återkomsten (spelrapport från Lojalisternas tid)

Sat 09 Nov 2013, 17:51

Jag har introducerat min sambo till rollspel genom att spela Lojalisternas tid med henne. Efter ett par tre spelmöten har jag insett att äventyret faktiskt borde flyta betydligt bättre med endast en spelare. Hennes vänner verkar dock litet nyfikna så det kan ju hända att det blir gästspel framöver, även om fokus kommer att vara på sambons karaktär. Det finns gott om bifigurer i äventyret som kan omarbetas till spelarkaraktärer.

För att inte överlasta spelaren med bakgrundsinformation så har jag valt att låta karaktären visserligen vara uppväxt på Trivilves skuggsida, men låtit denne har tillbringat sitt vuxna liv på kontinenten. Därmed får han återupptäcka sin hemstad och sina gamla kvarter. Detta sker ofta i termer av vad som skiljer sig från barndomsminnena, vilket har visat sig vara en användbar infallsvinkel.

Karaktären har ödestyngd 7 och är en ökänd lönnmördare i Staden O. Han återvänder till Tricilve efter att ha gett upphov till en skandal och fått furstehuset O'Talberan att förlora ansiktet. Karaktärens skuggmakt (även om vi varken använder reglerna för skuggmakter eller spelar något skuggspel) är furstessan Tribinel Talberina. Faktum är att karaktärens öde är att vinna furstessans hjärta. Detta är något han försökte en gång tidigare men förlorade kampen om furstessans ömhet till ingen mindre än Praanz da Kaelve. (Han är för övrigt även tidigare bekant med Cymba.) Karaktärens förbannelse är att han är en tvångsmässig kvinnokarl, varav alla skandaler på kontinenten.

Jag ska försöka uppdatera tråden spelmöte för spelmöte. Först tänkte jag dock posta karaktärens speldata.
Franchezco
De fyra Bloden: Sten 2, Vind 2, Eld 3, Vatten 1
Förmågor: Tjuvkonster 4 (Akrobatik, Snabbfotad, Låsdyrkning, Ficktjuveri), Mördarkonst 3 (Mordattack, Knivkamp, Kastvapen)*, Svärdskonst 3 (Mäktigt svärd, Snabbdrag, Två vapen)
* Husregel
Erfarenheter:
  • 1. Antog utmaning från gängmedlem i slummen, vann ledarens respekt och plats i gruppen.
    2. Mördade en våldsverkare för att skydda modern, gjorde sig av med liket och flydde från staden.
    3. Uppdagades som fripassagerare, dödade besättningsmän och blev såld som slav.
    4. Rymde från sin brutale ägare, lämnade lik i sitt spår och blev efterlyst.
    5. Antogs som lärling till den legendariske lönnmördaren Hanzo Skymningsegg efter att ha klarat hårda prövningar.
    6. Räddade livet på ett sändebud från furstehuset O'Talberad genom att ensam besegra en grupp attentatsmän.
    7.Blev förälskad i furstinnan Trinibel Talberina som han försökte förföra men förlorade henne till en rival.
    8. Fick försvara sin älskarinnas ära i en offentlig duell mot dennas make.
    9. Hämnades sin läromästares död, blev accepterad som dennes efterträdare och bärare av klingan Muram-Asa.
    10. Orsakade skandal genom att förföra furtessan Novalie av huset O'Balsemor och tvingades att lämna såväl Staden O som huset O'Talberad.
Last edited by Baldyr on Tue 03 Dec 2013, 21:59, edited 3 times in total.
 
Baldyr
Topic Author
Posts: 810
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Tricilve - Återkomsten (spelrapport från Lojalisternas t

Sat 09 Nov 2013, 18:44

Inför spelet:

Karaktären Franchezco agerar kurir och bär med sig dels brevduvor och dels ett brev. Alltsammans skall levereras till "Saltfursten", dock utan någon närmare adress eller förklaring.

Scen #1: Kruzanderviken; ombord handelsfartyg från Staden O

Flottan kontrollerar infarten till såväl Tricilve som Fam Kvalvi. Fartyget bordas och en marinofficer kommer överbord för att informera kaptenen samt inspektera. Efteråt sprids ryktet om undantagstillstånd i Tricilve ombord.

Scen #2: Tricilve; Septaviet och Stenstaden

Franchezco har landstigit och tagit sig över till Trivilve, där han förgäves gjort förfrågningar om "Saltfurtsten" i hamnen. Nyfikenheten tar överhanden när han får syn på Kronolaben över hustaken, den "levande" koloss som han endast hört talas om ryktesvägen. Efter att ha passerat Septaviets park fortsätter han sina efterfrågningar i Stenstaden. Han styr omedvetet kosan mot stadens baksida, där han växt upp, passerar bestiatriet och amfiteatern för att passera floden Doklakte över till Bokrind.

Scen 3: Brusta; Investalernas tempel

Ungdomsminnena lockar upp Franchezco till Investalernas tempelgård och det ständigt pågående skådespelet. Där inser han att en man i hatt och med kraftig gångkäpp har förföljt honom under dagen. När han försöker överrumpla sin förföljare ställer denne sig på en vattentunna för att spana, inser att han är upptäckt och försvinner från tempelområdet. (Bifiguren återfinns inte i äventyret.)

Scen #4: Brusta; bakgatorna

Franchezco följer mannen längst gator och gränder, varpå denne vänder sig om när han försöker hinna ikapp honom. Den hotfulla situationen upplöses i ett kryptiskt samtal där mannen, som verkar vara förklädd, presenterar sig om "Klofinger" och erbjuder sig hjälpa karaktären att hitta Saltfursten. Mannen tillhör i själva verket Naglarna och har även en storväxt medarbetare i faggorna. Scenen avslutas med att Franchezco ska hälsa "den som dväljes hos Saltfusten" att "Nagelfar vill träffa denne på teatern på den femte".

Scen #5: Myrstacken; Saltfustens hus

Efter att ha hittat fram till sitt mål släpps Franchezco in i det gamla huset av eunucken Hisperia, som han är väl förtrogen med från Stadens O. (Bifiguren återfinns inte i äventyret.) Franchezco leds till en sal där furstessan Trinibel tar emot! (Spelaren får en ÖT enbart för att stå öga mot öga med sitt öde.) Situationen är såväl oväntad som laddad, där gammalt groll ligger precis under ytan.

Furstessan läser brevet, begrundar det en stund och bränner slutligen upp det. Hon befriar Franchezco från sin ed till sitt furstehus, som alltså inte längre kommer att beskydda honom, samt beordrar honom att ställa sig till Ingolmo Dokellas förfogande. Denne har nämligen gjort en förfrågan om hjälp utifrån. Trots det bryska mottagandet förväntar sig furstinnan att Franchezco ska hålla henne underrättad om utvecklingen framledes.

Scen #6: Gimorra; Dokellas perukmakeri

Karaktären anländer till perukmakeriet efter mörkrets inbrott, träffar Molvia, introducerar sig för Ingolmo och sätts genast på prov. Här tar första deläventyret vid; Det färgglada liket.

Scen #7: Perukmakeriet; varulagret

Närvarande är även Konkrosta som förväntas arbeta tillsammans med Franscizco. Den förre samlar ihop tre av sina hejdukar men visar i övrigt ointresse för uppdraget. Kroppen styckas upp i mera hanterliga delar medan karaktären försöker hitta syra att upplösa liket i, eller åtminstone göra det oigenkännligt.

Scen #8: Myrstacken; Saltfurstens hus

Karaktären beger sig tillbaka till Saltfurstens hus för att få tag i salter och mineraler att blanda till syra. (Jag lyckades missa det faktum att Saltfursten är alkemist. Fast det visste å andra sidan inte karaktären heller.) Köpmannen från Kalklandet har endast varuprover på sig, vilket får lov att räcka för ändamålet.

På vägen ut blir Franchizco meddelad att furstinnan Trinibel förväntar sig att denne skall eskortera henne till teatern den femte, enligt Klofingers inbjudan att träffa Nagelfar (ovan).

Scen #9: Gimorra/Myrstacken

Karaktären lyckas blanda ihop frätande syra, smälter samman Älskerkinds ansikte och mosar det som blir kvar. Vid detta laget har Konkrosta redan övergivit sällskapet. Likdelarna fraktas upp på Myrstacken med hjälp av Konkrostas busar, där man utrymmer ett ruckel som får agera likbål. Det som återstår av Älskerkind förvandlas till en rykande hög av ben och förbrända brädor.

Spelmötet avslutas med att karaktären bäddar ned sig uppe på vinden till perukmakeriets arbetarbostad.
 
Baldyr
Topic Author
Posts: 810
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Tricilve - Återkomsten (spelrapport från Lojalisternas t

Sat 09 Nov 2013, 19:43

Spelmötet inleds med att Franchezco vaknar med ett ryck från en dröm. Han drömde om sitt möte med furstinnan Trinibel, men platsen stämde inte med verkligheten och hon var någon annan som han aldrig träffat tidigare. Han beger sig ut efter att arbetarna utrymt byggnaden. På vägen ut noterar han att Fyrfingers Halvhosa går och lägger sig.

Scen #1: Perukmakeriet; gårdsplanen

Ingolmo och Molvia kommer ut från varulagret samtidigt som hantverkarna förbereder dagens värv. Perukmakaren ser nöjd ut med att liket gått upp i rök men anmärker på städningen. Molvia erbjuder sig att ta med Franchezco på en "äkta tricilvisk frukost" medan Ingolmo frestar honom med att äta med hushållet. Det senare erbjudandet vinner. Molvia blir beordrad att ta med sig Palydas Viskernål då denne behöver "luftas" vid det här laget. Franchezco uppmanas att låna ut sin slängkappa till soldaten, men då denne använder denna för att dölja sitt svärd (artefakt med defekten att han alltid bär med sig den) avböjer han uppmaningen.

Scen #2: Perukmakeriet; Dokellas bostadshus

Franchezco släpar alltså in sitt svärd till familjen Dokellas hem. Han råkar på Labran och Amfonz som värmer glögg till bot mot nattkylan som satt sig i deras gamla ben. När familjen satt sig till bords gör Allguldi entre, vilket gör stort intryck på såväl Ingolmo som Franchezco. Den senare känner igenom henne som kvinnan från sin dröm, se ovan. Labran däremot tappar aptiten. Under frukosten uppmanar Amfonz karaktären att visa upp sitt stiliga svärd, som han alltså hängt på stolsryggen. Han visar upp vapnet till allas förtjusning. (Berättarutmaning att imponera på Allguldi.) Därefter ber Ingolmo honom om en tjänst; att eskortera en viktig "klient" till Burladåren. Franchezco erbjuder sig att agera eskort i sin husbondes ställe. Ingolmo betonar säkerhetsaspekten och duckar vidare frågor inför hela familjen.

Scen #3: Perukmakeriet; Dokellas bostadshus

Ingolmo tar med sig Franchezco till sitt privata kontor där han betalar dels för nattens tjänster och dels för den vagn som karaktären förväntas plocka upp i Hammershill innan besöket på Burladåren. Franchezco avslöjar sitt ursprung i Gimorra och förhör Ingolmo om hans. Den senare hänvisar till sin mor om eventuella uppgifter om vad som kan ha blivit av den förres mor, som han alltså lämnade vid tolv års ålder. Franchezco lyckas också ge Labran komplimanger dock utan att kvinnan kan ge honom någon hjälp.

Utanför hör karaktären Velidun diskutera levansdatum med en anställd. Till sin fasa inser han att det borde vara dem femte nu, även om han varit säker på att det var den tredje eller som mest den fjärde.

Scen #4: Myrstacken; Saltfurstens hus

Franchezco återkommer till Saltfursten som ett skott och försöker reda ut kalendern. Det visar sig att trakorierna ändrade sin kalender för nio år sedan, i samband med Kronolabens invigning. O'Talberinerna, inklusive karaktären själv, har alltså följt den gamla kontinentala kalendern. Detta innebär givetvis att mötet på amfiteaterna med Naglarna (se föregående spelmöte) äger rum denna kväll. Det vill säga samma kväll som Franchezco lovat att eskortera Ingolmos klient, det vill säga investalen Rynanda enligt mellanspelet i äventyret.

Karaktären är alltså dubbelbokad för kvällen men furstessan Trinibel vägrar låta honom komma undan mötet. Istället ålägger hon honom att ordna med lämplig utstyrsel åt dem båda.

Scen #5: Perukmakeriet; Dokellas bostadshus

Hemvant stiger Franchezco in i perukmakarens hem i jakt på kläder till kvällens eskortuppdrag. Allguldi blir överförtjust och tror givetvis att det är Ingolmo som ligger bakom initiativet. Franchezco tillbringar alltså en stor del av dagen i Allguldis garderob och ekiperas dessutom själv med Ingolmos privata finkläder och en dyrbar peruk. På vägen ut ur herrskapets gemak springer han på Amfonz, som genast och högljutt skvallrar till Labran!

Scen #6: Myrstacken, Nordersback, Bokrind; från slummen till stadens centrum

Hos Saltfursten får Trinibel lov att styra ut sig i de utmanande kläder och den (blå) peruk som Franchezco lånat på perukmakeriet. Paret fotvandrar nedför Myrstacken till Loppfärjan, betalar rundhänt för att slippa medresenärer över floden, och passerar Bokrind för att slutligen nå Stenstaden.

Scen #7: Stenstaden; Vallimans strålglans

Man anländer till amfiteatern i mycket god tid och får sitta igenom flera förakter i väntan på Nagelfar. Under tiden lättar Franchezco på sitt eget hjärta samt frågar ut den motvilliga furstessan om Praanz och eventuella andra kärleksrelationer. Det hela löses som en retorisk konflikt där furstessans status ställs mot Franchezcos manipulation av hela situationen. Han går vinnande ur konflikten, får Trinibel att erkänna att hon en gång haft känslor för honom samt berätta om sin relation med Praanz.

Slutligen anländer Nagelfar, som presenterar sig som företrädare för Naglarna. De båda parterna enas om att försöka ta reda på så mycket som möjligt om vad som hänt Praanz ("generalen"). Karaktären hör också att man kan komma i kontakt med Naglarna genom att beställa in ett "nageltrång" på krogen Glada korven i Övraback.

Spelmötet avslutas med att Franchezco lämnar Trinibel med Nagelfar på teatern efter skymningen för att möta upp med Dokellas klient. Furstessan beordrar honom att stanna, till vilket han genmäler att han inte längre arbetar åt hennes furstehus.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4548
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Tricilve - Återkomsten (spelrapport från Lojalisternas t

Sat 09 Nov 2013, 19:46

Spännande och välskrivet!
Fria Ligan
 
Baldyr
Topic Author
Posts: 810
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Tricilve - Återkomsten (spelrapport från Lojalisternas t

Sat 09 Nov 2013, 20:15

Spelmötet inleds med att karaktären tar sig till Gyllenfluda via Bitterkull, för att undvika att träffa klienten vid bron i Brusta.

Scen #1: Hammershill; Pallas stallar

Franchezco hittar slutligen Pallas stallar bara för att höra att vagnen som Ingolmo bokat redan har blivit uthyrd. Efter ett förtäckt hot lyckas han få föreståndaren att tillhandahålla galavagnen Kejsarens krans. Det förgyllda ekipaget med tillhörande kusk rullar slutligen iväg mot Odarleden och Brusta.

Scen #2: Brusta

När Franchezco plockar upp Rynanda vid bron nedom Investalernas tempel frågar denne efter "perukmakaren" och därefter den utlovade vagnen. Efter att de båda klivit ombord och kusken fått order om att köra till Burladåren, rullar vagnen längst Doklakte mot Venderskaj.

Strax innan Kvidan blir ekipaget dock utsatt för ett attentat då någon hoppar ned på vagnens tak och ytterligare två maskerade attentatsmän rullar ut en höskrinda i vägen. Franchezco tar sig upp på taket samtidigt som attentatsmannen kastar ned kusken från den rullande vagnen. Utan att ha blivit upptäckt frågar lönnmördaren om förövarens namn, men då han istället räcker sig efter sitt vapen sticker han sitt svärd genom dennes nacke och låter honom göra kusken sällskap. Istället för att ge sig på de övriga längre fram på vägen tar han tag i tyglarna och styr ekipaget in i en gränd och uppför Korpåsen. Franchezco noterar dock att det rör sig om förklädda soldater.

Scen #3: Gimorra; Burladåren av Savallo

Efter att ha passerat Nekrostylisternas territorium och Döda gatan i full galopp anländer vagnen slutligen till baksidan av teater Burladåren. Artister och scenarbetare betraktar nyfiket den förgyllda vagnen och dess uppklädda främmande passagerare. Man följer de anställda in via sceningången, varpå den magiskt maskerade investalen tränger sig in i logerna. På vägen ut får Franchezco syn på hennes anlete i en spegel, dock utan att omedelbart känna igen henne.

Sällskapet tar sig slutligen upp på den mörklagda balkongen ovanför salongen och iakttar scenförberedelserna medan massan av besökare växer på gatan utanför huvudingången. Plötsligt tränger tungt rustade soldater in på teatern och en myndighetsperson dirigerar trupperna, som föser ut teaterns anställda. Willem av Venderskaj protesterar högljutt på scenen och mottar en omild behandling på vägen ut.

Domare Dunsinan anländer slutligen och man kan se honom avlägsna en (blå) peruk och torka svetten från sin skalle. När soldater tränger uppför trapporna hjälper Franchezco sitt skyddsobjekt ut genom ett fönster och ned på taket till en utbyggnad. Teatern var nämligen tillhåll för det ungdomsgäng som han var medlem i under sin barndom och han kan den utan och innan.

Scen #4: Gimorra

Rynanda styr kosan mot Doklaktes sydsida och provar på underhållningen i glädjekvarteren. Franchezco får provsmaka gatumaten, betala gatumusikanter med trakiner och göra sällskap för "snurrsprång" - allt enligt äventyret. Slutligen beger man sig mot perukmakeriet där man tar sig in genom en bakdörr som Franchezco har nyckel till. Investalen önskar lägga sig och vila varpå man ordnar med sängplats.

Spelmötet avslutas med att karaktären byter om till sina vanliga, betydliga mera praktiska, kläder och beger sig för att återta vagnen.
 
Baldyr
Topic Author
Posts: 810
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Tricilve - Återkomsten (spelrapport från Lojalisternas t

Sat 09 Nov 2013, 22:05

Spelmötet inleds med att karaktären spanar på vad som sker kring teater Burladåren och lokaliserar galavagnen man anlände med under förra spelmötet.

Scen #1: Gimorra; gränd bakom Burladåren av Savallo

Vagnen Kejsarens krans står i en gränd som angränsar till teaterns bakgård dit logernas inredningen rivs ut av de ansamlade soldaterna. Ekipaget vaktas av en ensam soldat som dessutom har hela vagnen bakom sig mot sina vapenbröder. Alltså väljer Franchezco att anfalla från ett närliggande hustak. Båda konfliktslagen går mycket bra och han landar på en död soldat med ett hål i nacken - precis som förövaren som anföll vagnen tidigare under kvällen. Han lämnar scenen med vagnen i full galopp.

Scen #2: Hammershill; Pallas stallar

Franchezco överlämnar vagn och hästar till drängarna som inte har vett att fråga efter kusken. Han söker upp föreståndaren, stänger åter in sig på kontoret med densamme - och betalar furstligt för dennes tystnad. Med mynten som han fick av Ingolmo tidigare under dagen (se tidigare scen). Vagnuthyraren synar ett av de nypräglade mynten, som bär Nekrostylisternas emblem - och drar den felaktiga slutsatsen att Franchezco i själva verket arbetar åt hinsideshandlarnas gille.

Scen #3: Gimorra

På vägen tillbaka springer Franchezco på Ingolmo och Konkrosta vid Broskwega. Man försöker hålla låg profil medan man reder ut kvällens händelser. Franchezco får litet kött på benen gällande Rynanda och hennes egendomliga beteende. Perukmakaren bleknar en aning när han får höra att investalen befinner sig i hans vård. Framme vid perukmakeriet tar man farväl av Konkrosta (här gjorde jag för övrigt en poäng av att en nyckel till bakdörren saknas). Ingolmo möter upp Rynanda bakom stängda dörrar medan Franchezco mättar sin nyfikenhet med att tjuvlyssna på samtalet. Det framkommer bland annat att hon lämnar sin utstyrsel (inkl peruken, även om detta inte uttalas) hos Dokella. När densamme sedan eskorterar henne till huvudporten och lånar ut en slängkappa, noterar Franchezco att kvinnan har nyrakad skalle.

Detta väldigt korta spelmöte fick ett abrupt slut och avslutades kort och gott med att karaktären gick till sängs i det lilla vrå han temporärt tillhandahållits på perukmakeriet.
Last edited by Baldyr on Sun 10 Nov 2013, 13:28, edited 2 times in total.
 
User avatar
Brior
Posts: 899
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Tricilve - Återkomsten (spelrapport från Lojalisternas t

Sun 10 Nov 2013, 00:08

Väldigt trevligt och spännande att läsa! Hoppas att spelaren gillade det.
 
Baldyr
Topic Author
Posts: 810
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Tricilve - Återkomsten (spelrapport från Lojalisternas t

Sun 10 Nov 2013, 10:12

Vi lyckades återuppta det avbrutna spelmötet, som tog vid med morgonrutinerna på perukmakeriet. Halvhosa, som suttit uppe hela natten med sitt arbete, stod exempelvis på gårdsplanen med en bunt handlingar som Ingolmo inte hade tid att titta på. Slutligen dumpade hon alltsamman i hans famn och gick till sängs - innan solen kom upp på allvar.

Scen #1: Perukmakeriet; mötessalen

Snillerpåvaren anländer med Usermanda och Kornilla med son i släptåg. Den upprörda och fortfarande scenklädda artisten leds in i möteslokalen, tillsammans med sitt sällskap liksom Molvia, Konkrosta och Franchezco. Raiden mot Burladåren avhandlas och Ingolmo vädrar sina misstankar gentemot Homber av Skuggorna. Franchezco presenteras slutligen för Snillerpåvaren med sällskap. Ingolmo undrar också huruvida densamme vill göra honom sällskap på lite affärstaffel i Slavlegan under dagen, i Konkrostas ställe. Planen är att få flagellanten ur balans med ett nytt, obekant ansikte.

Efter scenen ordnar Franchezco med lämpligt boende på värdshuset Broskgrind vid det norra brofästet. Sitt tillfälliga krypin fick han nämligen lämna över till Kornilla och dennes son.

Scen #2: Perukmakeriet; mötessalen

Under förmiddagen anländer Tribeldanz med ett urval Skunkrövare. Medan han låter sig bli bjuden på vad huset har att erbjuda lovar drognasaren att ta reda på vad han kan om överfallet mot Rynanda under föregående natt. Han beklagar dock också att garnisonen i Brusta kommer att avvecklas med anledning av att Hattmakarna väntas ta över bevakningen i stadsdelen.

Scen #3: Slavtorget; Röda ryggen

Inför affärslunchen på Slavtorget besöker Franchezco Belabbas barberare och bad, liksom noterar att vargmän verkar kunna röra sig fritt i staden. På vägen över Myrstacken med Galtippas inslagna present passerar man Sötekalken. Saken är att karaktären tidigare lyckats få reda på att dennes moder fördes till ett provisoriskt fältsjukhus på platsen under en stor epidemi för tjugotalet år sedan. Sedan dess har grannarna inte hört av henne...

Framme på mokhahuset Röda ryggen uppstår inledningsvis en spänd situation på grund av Franchezcos svärd (artefakt) som denne alltså ogärna skiljs ifrån. Spelaren fick lov att ställa svärdet i ett hörn av den privata matsalen till kostnaden av en ÖT. Som svar lämnade Galtippas flagellanter rummet. Denne reagerade också häftigt när Ingolmo presenterade (den blå) peruken som gåva, men då ingen tycktes göra väsen av hans tunnhårighet lät han saken bero. Istället passade han på att fråga om den "perukklädde maskerade mördaren" som enligt ryktet dödat två soldater i Bokrind under natten. Detta är givetvis en allmän missuppfattning om vad som hände under ett tidigare spelmöte, som jag tänkte låta utvecklas till ett elakt rykte som karaktären får framledes. I övrigt behandlas Galtippas affärsidé, enligt äventyret. Efteråt undrar Franchezco, som själv varit slav under en period i sin ungdom, vad Ingolmo egentligen tycker om slavbordeller. Den senare visade inget intresse av dylikt, också speciellt inte i samarbete med Flagellanterna.

Scen #4: Myrstacken; Sötekalken

På hemvägen gör Franchezco en avstickare till kafrilernas sjukstuga. Även om ingen av munkarna arbetade i det fältsjukhus som föregick sjukstugan, så gör sig lärjungen Holapella tillkänna och ber karaktären göra en donation till sjukstugan. I gengäld tipsar hon om sin mor som var iblandad i hanteringen av epidemin när det begav sig, liksom hon nämnde att Magionette är svag för godsaker. Franchezco passar på bjuda ut den unga kvinnan på galej till kvällen, till den enkla skunkrövardotterns stora förvåning. Spelaren återfår sitt förlorade ÖT från föregående scen med hänvisning till sin förbannelse.

Scen #5: Nordersback; Magionettes plockeri

Efter att ha spenderat hela sin sold på konfektur och presenter på galleriorna i Stenstaden, anländer Franchezco till plockeriet för att uppvakta husmor med dotter. Alla i hushållet är spända i förväntan på den annalkande "friaren" och affären går i lås när han presenterar lyxgodsaker och en kristallblomma. Han lyckas även få reda på att fältsjukhuset drevs av pestdoktorer från Döda gatan, liksom att såväl Bulkflyteriet som Döda färjan har sitt ursprung i myndigheternas önskan att frakta pestoffren till havs. Enligt Magionette för Nekrostylisterna noga bok över alla som dör.

Spelmötet avslutas, denna gång under mer ordnade former, med en tur på staden där man ramlar in på Musslans svarta pärla i hamnen. Natten tillbringar Holapella på Franchezcos rum på Broskgrind.
 
Baldyr
Topic Author
Posts: 810
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Tricilve - Återkomsten (spelrapport från Lojalisternas t

Tue 12 Nov 2013, 20:16

Spelmötet inleds med att Franchezco eskorterar sin dejt tillbaka till plockeriet över Myrstacken. Det visar sig att hon känner till mycket som händer på denna sidan Doklatke. Hon berättar exempelvis om seriemördaren som härjat i slummen under en tid.

Scen #1: Nordersback; Magionettes plockeri

Paret närmar sig plockeriet, tillika Holapellas hem, och blir iaktagna av Brambaras. (Jag låter för övrigt honom uppvakta den betydligt yngre Holapella. Modern Magionette är illa till mods då han i själva verket är far till dottern, men det kan hon inte avslöja då hon i själva verket utnyttjat honom på värsta tänkbara vis under ett fylleslag i dennes ungdom, med efterföljande graviditet.) Medan skunkröven ger Franchezco onda ögat berättar Holapella vad han heter, att han vet mycket och känner många. Måhända kan han hjälpa Franchezco med att finna information om dennes moder?

Framme vid plockeriet stöter man istället på drognasaren Tribedantz, som känner igen Franchezco och utstöter att han har information till Dokella. Brambaras, uppflygen som en lortig tupp på en sophög, utstöter "Ha!" och anklagar honom för att vara perukmakare. Uppståndelsen får fler skunkrövar att sticka upp sina huvuden ur jordkulor och över sophögar. En retorisk konflikt, rättare sagt okvädning, tar vid och Franchezco går vinnande ur denna varpå häcklandet uppifrån sophögarna tystnar.

Vid det här laget har Magionette själv stigit fram ur sin kula. Karaktären väljer att använda hot som metod när det är dennes tid att vara angripare, drar sitt svärd och stormar upp på sophögen. Brambaras famlar efter sin dolk, tappar nästan fotfästet men blir vinglande på hälarna medan Franchezco håller ett fast grepp om hans smutsiga muslinkrage, med svärdsspetsen under hakan. Denne fräser att han är lönnmördare och inte någon perukmakare, att skunkröven borde vakta sin tunga, samt släpper taget. Varpå häcklaren ramlar baklänges och tumlar ned bland soporna.

Åskådarna ser förskräckt på och har bleknat betänkligt. Franchezco överlämnar Holapella till dennas mor, vars lättsamt inställsamma attityd gentemot "friaren" jagats på flykten av den hårdföra uppvisningen. Han frågar om Holapella vill gå ut igen, något hon inte vill tacka nej till. Innan karaktären drar vidare läxar han upp Tribeldantz, tackar nej till dennes bjudpulver, samt får upplysningar om garnisonen i Brusta: Det visar sig att det finns en korrupt klick bland knektarna, under en viss korpral Hesse, och att detta är den egentliga anledningen till att hela garnisonen väntas bli upplöst. Enligt ryktet tillhörde överfallsmannen som han dödade tidigare just denna gruppering, medan den andra soldaten, som han mördare med en knivattack senare samma natt, tillhörde domare Dunsinans knektar.

Scen #2: Venderskaj; Dränkta sorgen

Efter att ha tillbringat morgonen med att göra efterforskningar om pestläkare och dödsbokföring i Venderskaj blir Franchezco slutligen hänvisad till Hombers Morsatorium. En skrivare tar på sig uppgiften att söka i rullarna från den stora epidemin mot en avgift, men Franchezco får lov att återkomma senare. På vägen hemåt stannar han på bryggeriet Dränkta sorgen för att släcka sin törst och få sig en bit mat.

Han har inte hunnit mer än sätta kniven i maten innan Cision Jatka med anhang anländer till serveringen. Huliganen är tydligt påtänd och dessutom bakfull. De nyvakna gängmedlemmarna gör sitt bästa för att provocera lunchgästerna och lägger snart märke till främlingen. Jatka trollar vindögd fram en kniv som han leker med hotfullt.

Busarna närmar sig från flera håll och Franchezco svarar endast med en obscen gest varefter han aktiverar dolda mekanismer i sina ärmar, som skjuter fram ett par dolkar till beväpning. Han reser sig upp och avvaktar nekrostylistens första drag, som blir att sparka till bordet så att Franchezco tvingas bakåt. Angriparen hoppar upp på bordet i ett försök att komma i överläga, men ramlar istället på knä bakom bordet med en av Franchezcos dolkar begravd i sin vänstra axel. Istället för att göra hacksylta av sprätten drar den senare fram sitt svärd, som är varit under slängkappan på ryggen. Sin vana trogen hotar (spelaren får använda ÖT till hotelser om han drar svärdet) han istället Jatka, som skräckslagen kravlar över bordet baklänges, hjälpt av sina kumpaner, och flyr fältet med svansen mellan benen.

Franchezco avslutar sin måltid, dricker upp sin öl och lämnar etablissemanget. Viss uppståndelse väntar utanför på Döda gatan, som han raskt lämnar för att försvinna in på perukmakarna territorium.

Scen #3: Gimorra; Dokellas perukmakeri

Franchezco tittar in på perukmakeriet. I väntan på att Ingolmo får en stund över noterar han hur en stupfull Kakalla da Grisco släpas in. Som svar på en fråga får han reda på att hon kallas "Hönan", är före detta jurist och att Ingolmo kommer att behöva hennes tjänster när hon nyktrat till. Medan han väntar på sin arbetsgivare noterar han också att Kornillas son leker på gårdsplanen, där den tomma buren där Galtippas gåva, den vita katten, fanns dagen innan. (Sanningen, som måhända kommer fram längre fram, är att när djuret fick syn på Allguldi blev den så panikslagen att den lyckades skada sig själv i sina försök att fly. Ingolmo dränkte skrällen genom att sänka hela buren i Ankdammen.)

När Ingolmo slutligen tar sig tid förmedlar Franchezco informationen från Tribeldantz, enligt ovan.

Scen #4: Gimorra

På eftermiddagen lyckas Franchezco få reda på att moderns namn inte finns på förteckningarna över offren för epidemin 15-talet år tidigare. Han betalar för vidare undersökningar i arkiven, förslagsvis efter ett dödsattest.

Nästa anhalt är hemkvarteren och närmare bestämt hans gamla hus. Första gången han besökte adressen svarade ingen, men denna gång öppnar en nyvaken Edullu (knogkonsulten och horgossen i Gimorra). Franchezco tycker att han ser bekant ut och blir hänvisad till dennes moder för upplysningar om kvinnan som bodde där tidigare. På Snäckgränd blir han inbjuden på ett tredjekok på mockhanötter av Edullus pratsjuka mor, som alltså bodde granne med Franchezco i dennes barndom. Förutom att berätta om sin son får Franchezco reda på att hans mor aldrig återvände efter att ha blivit förd till det provisoriska fältsjukhuset efter att insjuknat i epidemin.

Scen #5: Dokellas perukmakeri; perukverkstaden

Franchezco blir inkallad till perukmakeriet varpå deläventyret Perukjakten tar vid. Franchezco chockar alla närvarande genom att på stående fot erbjuda sig att mörda Galtippa och hämta tillbaka peruken. Vid behov kan han även ta hand om domaren. Ingolmo vill visserligen inte utesluta några alternativ, eftersom det trots allt handlar om att få tag i identiteten på den som är skyldig till hans broders död, men föredrar i första hand att gå litet varsammare fram och kanske byta ut perukerna utan att någon behöver märka något. Vidare bör man försöka lokalisera och få tag i perukerna i den ordning som är lättast.

Dessa är förutsättningarna inför fortsättningen:

* Ingolmo gav den första peruken till Dunsinan i samband med razzian för en dryg vecka sedan.

* Han "råkade glömma kvar" den andra peruken hos investalen Rynanda, men denna lämnade av allt att döma kvar peruken på perukmakeriet tillsammans med resten av sin förklädnad efter sin utekväll i sällskap med Franchezco. Denna peruk är också den som, efter att en anställd ställt fram den i visningsrummet, Ingolmo tog med som gåva till Galtippa.

* Den tredje peruken sålde Molvia som bekant till Snillerpåvarens moster Adiga. Molvia skickas genast iväg för att hämta tillbaka peruken.

* Den fjärde och sista peruken är i själva verket den som Franchezco, utan att be om tillåtelse, lånat ut till furstinnan Tribinel Talberina som del av dennas utstyrsel till mötet på Vallimans strålglans ett par dagar tidigare. Han har inte förstått sammanhanget ännu själv, men är visst ändå på väg till Saltfursten för att hämta tillbaka såväl peruken som kläderna som utlånades av Allguldi...

Fortsättning följer
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4548
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Tricilve - Återkomsten (spelrapport från Lojalisternas t

Thu 14 Nov 2013, 22:33

Spännande! :)
Fria Ligan

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests