• 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Brior

Re: Vargmåne - Ett karaktärsdrivet scenario på Gatves Klippa

Tue 27 Aug 2013, 09:28

Jag förstår förbehållet. Men den typ av kannibalism jag beskriver är rituell och (den enda) som lär förekomma bland människor - i verkligheten.

Men. Egentligen fungerar uppslaget bättre inom ramen för äventyret om kannibalism är tabu även bland vargmän. Som prövning alltså.
Jo, som uppslag i ett äventyr och förbjudet även bland vargmän är det förstås helt OK. Jfr Grisselhårs beskrivning av de utstötta Glach i Slaktare små:

»Glach är inget folk. Glach är de flocklösa!« fräste vargmannen. Ordet smakade lika illa som sjöfågelsmage i hans käft. »Valpbitarrre och de ulvarrrasande kan av fränderrr strrraffas med bett till döds eller förlora örat, men värrre är att drivas från flocken! Flocken är vår krrropp. Flocken ger oss tändernas lag, tät päls, våra läten och slick- lekar. Men den fördrivne är inget. Han tapparrr hår, växerrr getögon och klövar. Hans piss har ingen vittring och nosen blir ett bökartrr- ryne! Den som är i flocken är aldrig ensam, men den fördrivne leverrr utan kropp! Flocklösa vargmän har svultit sig. De har slitit sin buk till döds hellre än att tappa flocksinne. Så följer den starke sitt blod, men den svage flyr till Glachland bortom Pik Lunnula. Där krälar han med andra Glach. Glach äter sina döda, äterrr rötter, äterrr maskarrr som fallit ur egen tarrrm. Glach har inga mynt att betala en kroppsristare. Glach förstår inte att byta varorrr.«

Baldyr

Tue 27 Aug 2013, 10:12

Jajustja, Glach! Men då återstår den något korkade frågan: Är inte Grisselhår själv fördriven ur sin flock. Eller hur var det nu igen? (Läääänge sedan man läste romanerna, som ni märker.)

Brior

Tue 27 Aug 2013, 14:05

Jajustja, Glach! Men då återstår den något korkade frågan: Är inte Grisselhår själv fördriven ur sin flock. Eller hur var det nu igen? (Läääänge sedan man läste romanerna, som ni märker.)
Nädå, han har bara jobbat farsegels på Marjura under några år. Dock kan man efter en sådan bortavaro inte automatisk räkna med att välkomnas tillbaka till stammen utan viss procedur och det är därför han närmar sig så försiktigt när han återvänder till Vulferveden. Detta är ett beteende som jag själv har iakttagit bland husdjur.

Baldyr

Tue 27 Aug 2013, 18:28

Aha, men då kan ju Grissehårs rang i gruppen vara oklar från spelstart. Om hans syster är gruppens ledare borde han kunna platsa in var som helst under henne. Å ena sidan har han varit borta och luktar måhända konstigt. Å den andra är han ledarens bror. Jag tänker mig att detta blir Grisselhårs prövning - att dels hitta sin plats i gruppen - och beroende på hur äventyret går - sin plats i flocken. Han behöver dels utmärka sig - och dels hävda sin plats, något som kan orsaka oro i gruppen när den borde fokusera på uppdraget.

Baldyr

Wed 25 Sep 2013, 23:19

Eftersom det är under övervägande att arrangera Vargamåne på GothCon (och kanske på andra konvent också för den delen) nästa år så föreslår jag att vi avslutar diskussionen kring det konkreta arbetet med äventyret här. Istället har jag postat ett synopsis online men bifogar inte länken offentligt här, för att inte råka spoila något mera i onödan.

Den som är intresserad av att hjälpa till med äventyret, om så bara med feedback eller speltest, får gärna höra av sig så skickar jag länken. Bli inte förvånad om du får en (helt frivillig) förfrågan att hjälpa till att spelleda äventyret om och när det blir aktuellt i så fall! ;)

Baldyr

Sat 12 Oct 2013, 18:32

Jag läste på i romanerna och lärde mig en hel del om vargfolk i allmänhet och Grisselhår, aka Graezel, i synnerhet.

Det visade sig exempelvis att vargfolkets namn har en betydelse; exempelvis verkar Bjochar ha betydelsen "Björnragg". Vargarnas tungomål verkar alltså vara en dialekt av gängse människospråk.

Frågan, då, är vad namnet Grimsha skulle kunna betyda? Det gäller alltså om Grisselhårs ljuspälsade och högrankade syster (se Slaktare små) som blir gruppens självutnämnda ledare. Det skulle ju kunna härledas till just den ljusa pälsen, men jag har svårt att hitta något som passar. ("Grällskinn"? :? ) Fast namnet behöver kanske inte ha något med fysiska egenskaper att göra? (Jag tolkar i alla fall passagen om namnskick i Svavelvinter som att de rena öknamnen tillskrivs vargar som avviker.) Alltså skulle det kunna vara något mera ärorikt, men notera att namnet verkar ha följt med sedan hon inte var mycket mera än en valp.

Annars hade jag tänkte beskriva hovhonan Moorcha ("Månglupa", vars namn är något profetiskt) och shamanen Kreulw ("Gråöga", efter sin starr i gamla år) som karaktärer. Namnen är att betrakta som preliminära i väntan på att någon kommer på något vettigare...

Hjälp, någon?

Tomas
Site Admin

Sat 12 Oct 2013, 18:34

Låter som vettiga namn tycker jag - men Brior är ju experten. :)
Fria Ligan

Baldyr

Mon 27 Jan 2014, 12:25

Kan meddela att jag skrivit klart ett första utkast till äventyret, som jag även lyckats speltesta. Fler speltest är att vänta liksom förhoppningsvis kartor, ritningar och eventuella illustrationer.

Den intresserade kan redan nu anmäla sig att spela äventyret på GothCon:s hemsida. Det går också bra att anmäla sig som spelledare om man hellre vill det. ;) Ambitionen är att även arrangera äventyret på fler konvent under året. Faktum är att premiären var nu i helgen då speltestet ägde rum på ett lokalt minikonvent här i Eskilstuna.

Tomas
Site Admin

Mon 27 Jan 2014, 14:35

Grymt jobbat!
Fria Ligan

Baldyr

Tue 18 Mar 2014, 17:18

En månad återstår till GothCon och scenariot kommer att lämnas in till konventet nu innan helgen. Jag tänkte dock kolla ifall någon här kan tänka sig att hjälpa till med att spelleda ett pass, eller två? Tider och information om arrangemanget återfinns på konventets hemsida.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9