• 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Tomas
Site Admin

Re: Vargmåne - Ett karaktärsdrivet scenario på Gatves Klippa

Wed 21 Aug 2013, 19:35

Gillar förslaget om hur Fundibera kan agera.

Tycker iofs inte att det hindrar ett karaktärsdrivet upplägg - Fundiberas uppdykande kan funka finfint som prövning för en enskild karaktär också.
Det är en ganska flytande gräns mellan ett karaktärsdrivet scenario och ett klassiskt scenario med ett öppet upplägg. Inte heller klassiska scenarion behöver vara (och bör inte vara!) rälsade. Det specifika med ett karaktärsdriv äventyr är att man lägger fokus vid de individuella karaktärerna och deras drivkrafter snarare än den gemensamma uppgiften. Inget hindrar att ett "grottkräl" är karaktärsdrivet - om räden mot citadellet snarare bildar fond och de individuella prövningarna är det centrala. Så tror jag att det kunde funka i det här fallet.

Men - i praktiken blir det den som faktiskt skriver scenariot som får avgöra!
Fria Ligan

Henke
Topic Author

Wed 21 Aug 2013, 20:16

Gillar det magiska kaoset i Baldyrs beskrivning där man nästan inte vet vad som är dröm eller verklighet. Jag hade dock fortfarande gärna sett vargmännens anfall som slutscen och det som avgör scenariot. Förutom min tanke med en ledare som olovligen tagit med sig gruppen så ser jag gärna att Fundibera förvandlat någon av vargmännen så denne ser ut som henne eller Kamalkus för att råka illa ut.

Nåväl, vi får väl se men som får tiden över att författa det hela :)
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Baldyr

Wed 21 Aug 2013, 20:44

Ett problem med karaktärsdriv bland vargmän torde vara att prövningar gärna är individuella medan vargmän är grupporienterade. Utmaningen här blir nog att skriva prövningar som fungerar i gruppen - kanske kan en prövning omfatta flera karaktärer? Kanske har äventyret endast grupp-prövningar? Både-och?

Det var detta som var poängen med att Fundibera separerar en karaktär ur gruppen. Jag föreställer mig dock att vargmännen inte frivilligt, eller snarare på eget initiativ, delar upp sig. Det mest naturliga torde vara att hålla ihop, oavsett situation.

Generella prövningar utgörs med fördel av att försöka motstå sina djuriska instinkter. Jämför med Grisselhårs prövningar i romanerna! Vargarnas flockbeteende innebär också att man "smittar" varandra med olika beteenden, vilket då blir en prövning för övriga karaktärer. Samtidigt tänkte jag att man kunde koppla de automatiska beteendena till olika former av Elände; Skada orsakar stridsraseri (rrrochla), Rädsla ger vettlös skräck (hamchall), Tvivel stänger av den civiliserade sidan (maiao) och Utmattning kanske stänger av den djuriska sidan? De exakta reglerna behöver utformas och testas i spel.

Vidare vad gäller prövningar så behöver öden och förbannelser formuleras. Öden för vargmän skulle kunna vara "att leda flocken i jakten", "att sprida sitt blod inom flocken" eller "att starta en ny flock". Förbannelser skulle kunna kopplas ihop med de "djuriska" tillstånden? Alltså att karaktärerna är benägna att hänfalla åt ett av dessa tillstånd. (Kanske utlöses beteendet automatiskt vid Elände?)

Baldyr

Wed 21 Aug 2013, 20:46

Jag hade dock fortfarande gärna sett vargmännens anfall som slutscen och det som avgör scenariot. Förutom min tanke med en ledare som olovligen tagit med sig gruppen så ser jag gärna att Fundibera förvandlat någon av vargmännen så denne ser ut som henne eller Kamalkus för att råka illa ut.
Det finns nog plats för både det ena och andra. :) Varför inte flera möjliga slutscener?

Henke
Topic Author

Thu 22 Aug 2013, 04:43

Samtidigt tänkte jag att man kunde koppla de automatiska beteendena till olika former av Elände; Skada orsakar stridsraseri (rrrochla), Rädsla ger vettlös skräck (hamchall), Tvivel stänger av den civiliserade sidan (maiao) och Utmattning kanske stänger av den djuriska sidan? De exakta reglerna behöver utformas och testas i spel.
Mycket bra idée! Man bör absolut hitta en koppling mellan eländen och vargarnas olika beteenden. Kanske en speciellt utformad tabell likt kosmiskt bakslag (fast snällare) för vargmän som slår olika antal 1:or på dådslaget? Alternativt så lägger man till speciella vargfolks-konsekvenser för eländen så man kan ta "rrrochla" som konsekvens istället för skada, hamchall istället för rädsla etc?
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Baldyr

Thu 22 Aug 2013, 10:27

För spelbarhetens skull tror jag nog mest på att göra "betingade reaktioner" till konsekvenser av elände. Fast är de kanske inte detsamma som att bli knäckt av elände?

Henke
Topic Author

Thu 22 Aug 2013, 18:47

Nu är jag kanske inte med hur du menar men konsekvensen tar du ju för att inte bli knäckt?

T.ex. Grisselhår råkar ut för något skräckinjagande och slår ett dådslag i Vind. Han misslyckas och tar 1 poäng Rädsla. För att motverka detta tar han konsekvensen hamchall och flyr fältet?

Baldyr

Thu 22 Aug 2013, 19:17

Nu är jag kanske inte med hur du menar men konsekvensen tar du ju för att inte bli knäckt?

T.ex. Grisselhår råkar ut för något skräckinjagande och slår ett dådslag i Vind. Han misslyckas och tar 1 poäng Rädsla. För att motverka detta tar han konsekvensen hamchall och flyr fältet?
Kanske inte då, haha...

Bengt Petter

Fri 23 Aug 2013, 19:31

Jag har inte hunnit läsa igenom alla inlägg i denna tråd ännu, så jag kanske säger något som redan sagts av andra, men ändå: bland det första jag tänker på när det gäller vargmän är luktsinnet. Det måste verkligen påverka hur de upplever världen. Doftspår borde vara centrala i ett scenario. Kanske någon form av ledtråd i form av en eller flera dofter?

Personliga, utseendemässiga egenheter är förstås också annorlunda jämfört med männislor. Ett avbitet öra, en saknad hörntand, ett gällt ylande, en ovanlig pälsfärg, etc.

Gillar annars uppslaget. Ska följa tråden med intresse!

Henke
Topic Author

Fri 23 Aug 2013, 19:54

Jag har inte hunnit läsa igenom alla inlägg i denna tråd ännu, så jag kanske säger något som redan sagts av andra, men ändå: bland det första jag tänker på när det gäller vargmän är luktsinnet. Det måste verkligen påverka hur de upplever världen. Doftspår borde vara centrala i ett scenario. Kanske någon form av ledtråd i form av en eller flera dofter?

Personliga, utseendemässiga egenheter är förstås också annorlunda jämfört med männislor. Ett avbitet öra, en saknad hörntand, ett gällt ylande, en ovanlig pälsfärg, etc.

Gillar annars uppslaget. Ska följa tråden med intresse!
Kul att du hittat hit Petter och viktig poäng kring lukt och utseende. Lukt har diskuterats lite när det gäller Fundiberas manipulation av den samma, men som du skriver bör den få en hel del fokus (t.ex. i prövningar?)
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9